Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Jouer avec le langage, c'est en violer les règles, la norme, c'est tirer parti de ses points faibles, de l'ambiguïté, de l'homophonie. Mais calembours et contrepèteries, mots-valises, charades, slogans, comptines manifestent tout autant et même plus que le discours conforme à la norme, la compétence linguistique des sujets parlants. Ne peut jouer de et avec la langue que celui qui la possède à fond. Le jeu, la déviance poétique, sont sous-tendus par une analyse linguistique inconsciente qui fait de tous les locuteurs des linguistes qui s'ignorent. La linguistique est une chose trop sérieuse pour être confiée aux seuls linguistes et c'est l'Alice de Lewis Carroll qui ouvre ici au lecteur la voie d'une réflexion non conformiste sur le langage, conduisant à un exposé des thèmes majeurs de la linguistique. On peut tout apprendre du langage en général et des langues en particulier à travers l'humour, le jeu, la poésie. Telle est la conviction qui porte ce livre : il propose aux non-spécialistes une introduction inattendue mais rigoureuse à la science du langage.
Linguistics --- Plays on words --- Linguistique --- Mots d'esprit et jeux de mots --- 800 --- Taalwetenschap. Taalkunde. Linguistiek --- 800 Taalwetenschap. Taalkunde. Linguistiek --- Langage --- Littérature européenne (20e s.) --- Language use --- Book
Choose an application
Djebar, Assia --- Djebar, Assia, --- Criticism and interpretation. --- 804.0 --- 840 "19" DJEBAR, ASSIA --- Frans. Franse taalkunde --- Franse literatuur--20e eeuw. Periode 1900-1999--DJEBAR, ASSIA --- -Criticism and interpretation --- 840 "19" DJEBAR, ASSIA Franse literatuur--20e eeuw. Periode 1900-1999--DJEBAR, ASSIA --- 804.0 Frans. Franse taalkunde --- -Djebar, A. --- Criticism and interpretation --- anno 1900-1999 --- Algeria --- Djebbar, Assia, --- Jabbār, Āsiyā, --- Imalhayene, Fatma-Zohra, --- Djebar, Assia, - 1936- - Criticism and interpretation. --- Djebar, Assia, - 1936 --- -Djebar, Assia, --- Literature --- Writers --- Book
Choose an application
Gedragen meisjes en jongens zich verschillend in de klas? Welke rol spelen leerkrachten in het al dan niet versterken van die verschillen? Deze vragen staan centraal in het doctoraatsonderzoek van Sarah Bossaert. Zij gaat na hoe meisjes en jongens in het eerste leerjaar basisonderwijs in Vlaanderen deelnemen aan de gesprekken met de leerkracht tijdens lessen Nederlands en wereldoriëntatie. Aan de hand van observaties en video-opnames in twaalf klassen van het Gemeenschapsonderwijs in Vlaanderen, onderzoekt Sarah Bossaert de situatie in het eerste leerjaar. Daaruit blijkt dat de spreekruimte vrij gelijk verdeeld is over meisjes en jongens, op enkele individuele verschillen na. In de meeste klassen zijn er echter wel verschillen in de manier waarop meisjes en jongens aan de leergesprekken deelnemen. Terwijl een aantal jongens geregeld antwoorden en opmerkingen roept en jongens gemiddeld veel meer berispingen krijgen dan meisjes, gedragen meisjes zich eerder als modelleerlingen, die zich beter aan de afspraken houden en ook hogere rapportcijfers halen. Door het begin en het einde van het schooljaar te vergelijken, wordt de rol van de leerkracht toegelicht. Daarnaast bevat dit boek een uitgebreid literatuuroverzicht van het onderzoek naar taal en gender en een bespreking van eerdere studies naar de deelname van meisjes en jongens in de klas. Mogelijke negatieve gevolgen van de verschillen voor zowel meisjes als jongens komen daarbij aan bod. Sarah Bossaert belicht ook stereotiepe, rolbevestigende uitspraken over vrouwen en mannen van zowel leerkrachten als leerlingen. *Wie voert het hoogste woord?* is aanbevolen lectuur voor iedereen die met het basisonderwijs te maken heeft. Het boek biedt heel wat informatie over de concrete interactie in de klas. Daarmee kan het leerkrachten op elk onderwijsniveau en lesgevers aan pedagogische hogescholen aanzetten tot reflectie over de rol van gender in de dagelijkse lespraktijk. Het bredere kader en de theoretische uiteenzettingen op basis van de wetenschappelijke literatuur zijn interessant voor taalkundigen en pedagogen die zich voor gender interesseren, en zelfs voor een breder publiek met belangstelling voor genderaspecten in de opvoeding van kinderen. Gedragen meisjes en jongens zich verschillend in de klas? Welke rol spelen leerkrachten in het al dan niet versterken van die verschillen? Deze vragen staan centraal in het doctoraatsonderzoek van Sarah Bossaert. Zij gaat na hoe meisjes en jongens in het eerste leerjaar basisonderwijs deelnemen aan de gesprekken met de leerkracht tijdens de lessen Nederlands en wereldoriëntatie. Aan de hand van observaties en video-opnames in twaalf klassen werd interactie tussen leerkracht en leerlingen onderzocht. Daarnaast bevat dit boek ook een uitgebreid literatuuroverzicht van het onderzoek naar taal en gender en een bespreking van eerdere studies naar de deelname van meisjes en jongens in de klas. Sarah Bossaert belicht ook stereotiepe, rolbevestigende uitspraken over mannen en vrouwen van zowel leerkrachten als leerlingen. Gedragen meisjes en jongens zich verschillend in de klas? Welke rol spelen leerkrachten in het al dan niet versterken van die verschillen? Deze vragen staan centraal in het doctoraatsonderzoek van Sarah Bossaert. Zij gaat na hoe meisjes en jongens in het eerste leerjaar basisonderwijs deelnemen aan de gesprekken met de leerkracht tijdens de lessen Nederlands en wereldoriëntatie. Aan de hand van observaties en video-opnames in twaalf klassen werd de interactie tussen leerkracht en leerlingen onderzocht. Daarnaast bevat dit boek ook een uitgebreid literatuuroverzicht van het onderzoek naar taal en gender en een bespreking van eerdere studies naar de deelname van meisjes en jongens in de klas. Sarah Bossaert belicht ook stereotiepe, rolbevestigende uitspraken over mannen en vrouwen van zowel leerkrachten als leerlingen.
gender --- onderwijs --- onderwijssociologie --- Taalvaardigheid ; basisonderwijs --- Sekseverschillen ; onderwijs --- Rolpatronen ; kinderen --- taalkunde --- 472 --- genderperspectief --- lager onderwijs --- taalgebruik --- 472.1 --- Gedrag --- Gender --- Onderwijssociologie --- Sekseverschillen ; jongens en meisjes --- Pedagogiek en onderwijskunde --- didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken --- didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- lager onderwijs 1ste jaar (doelgroep) --- Primary education --- Belgium --- Lager onderwijs --- België --- Provincie West-Vlaanderen --- Basisonderwijs. --- Primary education. --- Sekseverschillen. --- gender. --- lager onderwijs 1ste jaar (doelgroep). --- taalgebruik. --- Feminism --- Boys --- Teachers --- Girls --- Thesis --- Language use --- Theory --- Book --- Communication
Choose an application
This new study reconciles cognitive metaphor theory with Critical Discourse Analysis to offer a fresh approach to the study of metaphor. In applying this framework to a substantial corpus of texts from business magazines, the author shows how metaphors of war, sports and evolutionary struggle are used to construct business as a masculinized social domain. In view of the subtle but pervasive socio-cognitive impact of these metaphors, the study raises the question of possible alternatives and the scope for change in business media discourse.
Mass media and language --- Metaphor --- Language and languages --- Business --- Discourse analysis --- Sex differences --- #KVHA:Gender studies --- #KVHA:Cognitieve linguïstiek --- #KVHA:Meertalige communicatie --- #KVHA:Metaforen --- #KVHA:Taalkunde --- #KVHA:Zakelijke communicatie --- Parabole --- Figures of speech --- Reification --- Language and mass media --- Language and sex --- Sexism in language --- Discourse grammar --- Text grammar --- Semantics --- Semiotics --- Trade --- Economics --- Management --- Commerce --- Industrial management --- Language --- Psycholinguistics --- Pragmatics --- Sociolinguistics --- Lexicology. Semantics --- Discourse analysis. --- Gender --- Media --- Publicity --- Language use --- Theory --- Companies --- Book
Choose an application
Gebruiksaanwijzing bij het vervrouwelijken van de (franse) taal. Niedzwiecki geeft een aantal methoden en regels om (mannelijke en neutraal-vrouwelijke) beroepsnamen, graden, titels en functies enz..., om te zetten naar vervrouwelijkte equivalenten.
French language --- Women --- Sexism --- Feminism --- Français (Langue) --- Femmes --- Sexisme --- Gender. --- Language. --- Genre --- Langage --- Language --- Gender --- -French language --- -Sexism --- -Women --- -804.0 --- Féminisme Vrouwenemancipatie --- Vocabulaire (français) Woordenschat (Frans) --- Communication (langue française) Communicatie (Franse taal) --- Langage Taalgebruik --- Human females --- Wimmin --- Woman --- Womon --- Womyn --- Females --- Human beings --- Femininity --- Sex bias --- Attitude (Psychology) --- Prejudices --- Sex (Psychology) --- Social perception --- Sex role --- Langue d'oïl --- Romance languages --- Emancipation of women --- Feminist movement --- Women's lib --- Women's liberation --- Women's liberation movement --- Women's movement --- Social movements --- Anti-feminism --- Emancipation --- Seksisme in de taal --- Sexism in language --- Sexisme dans le langage --- Sociolinguistics --- Sociology of occupations --- Belgium --- Français (Langue) --- Français (langue) --- Lexicologie. Semantiek --- Franse taalkunde --- Lexicology. Semantics --- 804.0 --- Language and languages --- Sex differences --- taalgebruik --- vrouwenemancipatie --- Sexism - Language --- French language - Gender --- Women - Language --- Feminism - Language --- NOMS DE METIER, FONCTION, GRADE OU TITRE --- FEMINISATION --- Language use --- Professions --- Book
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|