Narrow your search
Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Wie voert het hoogste woord? Interactie in het eerste leerjaar basisonderwijs vanuit genderperspectief
Author:
ISBN: 9789054876311 905487631X Year: 2009 Publisher: Brussel VUBPress

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur keek naar de rol van meisjes en jongens in de klas. Gedragen zij zich verschillend en welke rol spelen leraren daarbij? De auteur gaat na hoe meisjes en jongens in het eerste leerjaar van het basisonderwijs in Vlaanderen deelnemen aan de gesprekken met de leraren tijdens de lessen Nederlands en wereldorientatie.

Closing the gender gap : postwar education and social change
Authors: --- ---
ISBN: 0745618847 Year: 2001 Publisher: Cambridge Polity Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De veranderingen in het onderwijs na de tweede wereldoorlog vormen de rode draad doorheen dit boek. Vooral de kloof tussen meisjes en jongens in het onderwijs komt aan bod. Een kloof die zich situeert op vlak van studiekeuze en op leerprestaties. Een kloof die doorheen de tijd voor een groot deel overbrugd werd dankzij o.a. het gevoerde overheidsbeleid, de inspannigen van de leraren en de invloed van sociale bewegingen zoals het feminisme. Maar helemaal gedicht is ze niet, getuige de recent ontstane beroering over de toenemende leerachterstand van jongens. Bij de meisjes is er een toenemende participatie aan het hoger onderwijs, maar dat vertaald zich niet altijd in een betere arbeidsparticpatie.onderwijs/gender/feminisme/meisjes/jongens/Groot-Brittannië


Book
Succesvolle allochtone leerlingen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9044111574 Year: 2000 Publisher: Leuven Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bij alle commotie over achterstanden van etnische allochtone groepen, zou men haast vergeten dat er ook succesvolle allochtone leerlingen zijn, die doorstromen naar HAVO en VWO en vervolgens door HBO en universiteit. In dit boek worden de achtergronden van succesvolle schoolloopbanen belicht vanuit diverse invalshoeken.


Book
Lesgeven aan Fatima en Ahmed : praktijkboek voor het werken met Marokkanen en Turken
Author:
ISBN: 9033436272 Year: 1996 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De omgang van leerkrachten met migrantenleerlingen is meestal problematisch en leidt maar al te vaak tot misverstanden en zelfs conflicten. Toch is degelijk onderwijs voor allochtone leerlingen een noodzakelijke voorwaarde om zich weerbaar op te stellen in onze samenleving. Even noodzakelijk echter is dat leerkrachten en pedaaagogen inzicht krijgen in de specifieke leefwereld van deze jongeren. Dit boek is gericht op de praktijk van de leerkracht en biedt heel wat pedagogische tips. Maar ook voor professionelen uit het integratiewerk , hulpverleners, medewerkers van interculturele organisaties en geïnteresseerden in de migrantenthematiek is deze handleiding een zinvol hulpmiddel om de kloof tussen allochtonen en autochtonen te verkleinen. (Bron: cover boek)

Keywords

Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- Intercultureel onderwijs. --- Lerarenopleiding --- Migrantenkinderen --- Algemeen. --- Onderwijs. --- Onderwijs: allochtonen --- Onderwijs: anderstaligen --- Migration. Refugees --- didactische processen --- Didactics --- allochtonen --- communicatie --- Social welfare methods --- interculturele communicatie --- intermenselijke relaties --- migrantenproblematiek --- Belgium --- 450.9 --- 454.6 --- 474.6 --- Allochtone kinderen --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Intercultureel onderwijs --- Onderwijs --- Migranten ; onderwijs --- allochtone kinderen, onderwijs --- didactiek --- leerlinggedrag --- onderwijspolitiek --- Overige onderwerpen --- 377 --- 371.3 --- 371.21 --- 371.1 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O420 --- #SBIB:316.334.1O440 --- #A9701A --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Migranten --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- intercultureel onderwijs --- migrantenonderwijs --- onderwijs aan allochtone groepen --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- MBE Magazijn beneden --- Migrant-onderwijs --- Migrantenproblematiek --- Migratie --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Sociale vaardigheden --- 376.7 --- Cultuurverschillen --- Islam --- Leerlingen --- Methodiek --- Migranten --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leergedrag: sociaal, communicatief en emotioneel gedrag: algemeen --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Methoden van het maatschappelijk werk --- Migratie. Vluchtelingen --- Didactiek --- België --- Marokkanen --- Turken --- 484.6 --- 450.9 ) Onderwijs - overige onderwerpen --- democratisering van het onderwijs --- migranten in het onderwijs --- 813 Methodologie --- 844 Sociale Structuur --- 844.3 Migratie en vluchtelingen --- 846 Identiteit --- 847 Onderwijs --- 884.4 West-Europa --- 454.6 ) Migrantenonderwijs --- migranten --- Opvoeding : migranten --- Transculturele pedagogie --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Allochtonen --- Pedagogiek --- Leraren --- Allochtoon --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- Turkije --- Minderheid --- Oudere --- Migrantenkind --- Leraar --- Directie --- Persoon met een migratieachtergrond --- Immigrant girls --- Boys --- Education --- Book --- Immigratie

Listing 1 - 4 of 4
Sort by