Listing 1 - 10 of 56 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Ecrire ce n'est pas seulement enregistrer la parole, c'est aussi se donner le moyen d'en découper et d'en abstraire les éléments, de classer les mots en listes et combiner les listes en tableaux. N'y aurait-il pas une manière proprement graphique de raisonner, de connaître ? Les modes de pensée ne sauraient être indépendants des moyens de pensée. Sans tomber dans un déterminisme étroit, il vaut la peine de reprendre l'analyse des différences entre cultures sous l'angle nouveau d'une technologie comparée de l'intellect. On a chance d'échapper ainsi aux oppositions simplistes et ethnocentristes entre la rationalité et l'âme primitive... De prendre aussi plus clairement conscience qu'un savoir écrit des sociétés sans écriture, cela ne va pas de soi : parce qu'ils se posent peu la question, les ethnologues, pour connaître la pensée "sauvage", commencent souvent par la domestiquer.
Ethnophilosophy --- Literacy --- Ethnopsychology --- Ethnology. Cultural anthropology --- #GGSB: Filosofie --- #GGSB: Filosofie (20e eeuw) --- #GGSB: Epistemologie --- Thought and thinking --- Written communication --- Pensée --- Ethnopsychologie --- Communication écrite --- Filosofie --- Filosofie (20e eeuw) --- Epistemologie
Choose an application
Beschouwingen over vraagstukken rond slavernij, ongelijkheid, ras en racisme. ‘Over ras en racisme kan alleen worden gesproken in een taal die onvermijdelijk tekortschiet, een taal die grijs en soms inadequaat is. Vooralsnog volstaan we met de opmerking dat het ras een oerbeeld is. Omdat dit beeld nauwelijks een onderscheid weet te maken tussen buiten en binnen, tussen omhulsel en inhoud, verwijst het vooral naar de uiterlijke verschijningsvorm. Meer in de diepte is het ras een pervers complex dat angsten en kwellingen genereert, stoornissen in het denken en afgrijzen teweegbrengt, maar vooral een eindeloos lijden en tal van catastrofen veroorzaakt.’Kritiek van de zwarte rede is een belangwekkende reflectie op hoe we vandaag de dag moeten denken over slavernij, racisme, gelijkheid en ongelijkheid. Achille Mbembe beschrijft de geschiedenis van de slavernij als product van het mondiale kapitalisme. Hij gaat in op het ontstaan van het menstype ‘neger’ en de vraag wat het betekent om daartoe gereduceerd te worden.Een van de thesen in dit boek is dat er na de afschaffing van de slavernij eerder meer dan minder ‘negers’ ontstaan – die niet noodzakelijk zwart zijn. Het gaat om al die mensen die economisch en maatschappelijk worden buitengesloten. Tegelijkertijd schetst Mbembe de manier waarop dit onderdrukkende stigma de kiem van bevrijding in zich kan dragen. (Bron: covertekst)
Sociology of minorities --- Philosophy and psychology of culture --- Racisme --- filosofie --- Rascisme --- 1 --- #breakthecanon
Choose an application
Filosofie --- Filosofie [Moderne ] --- Philosophie --- Philosophie moderne --- Philosophy --- Philosophy [Modern ] --- Wijsbegeerte --- Imagination (Philosophy) --- Imagination (Philosophie) --- History --- Congresses. --- Methodology --- Histoire --- Congrès --- Méthodologie --- Methodology. --- Congrès --- Méthodologie --- Imagination (Philosophy) - History - Congresses
Choose an application
Islamic civilization --- Islam --- 297 --- Civilization, Islamic --- #GGSB: Wereldgodsdiensten --- #GGSB: Oosterse filosofie --- #GGSB: Oosterse religie --- #GGSB: Islam --- Mohammedanism --- Muhammadanism --- Muslimism --- Mussulmanism --- Religions --- Muslims --- Muslim civilization --- Civilization --- Civilization, Arab --- Islam. Mohammedanisme --- Islam. --- Islamic civilization. --- Oosterse filosofie --- Oosterse religie --- Wereldgodsdiensten
Choose an application
321.01 --- Power (Social sciences) --- -Symbolism in politics --- -Symbolic politics --- Political science --- Algemene staatsleer. Politieke filosofie. Staatsleer. Staatstheorie --- History --- Symbolism in politics --- History. --- Symbolic politics --- 321.01 Algemene staatsleer. Politieke filosofie. Staatsleer. Staatstheorie
Choose an application
Philosophy, African --- African philosophy --- Philosophy, African. --- 1 <6> --- 397 <6> --- Afrikaanse filosofie. Bantoefilosofie --- Primitieve volkeren. Nomaden. Rassen. Tribus: gewoontes. Gebruiken--Afrika --- 397 <6> Primitieve volkeren. Nomaden. Rassen. Tribus: gewoontes. Gebruiken--Afrika --- 1 <6> Afrikaanse filosofie. Bantoefilosofie
Choose an application
001 --- 130.2:2 --- #SJ/LH/(6) --- 130.2 --- Wetenschap en kennis--(algemeen) --- Filosofie van de religieuze cultuur. Christelijk humanisme --- Filosofie van de cultuur. Cultuurfilosofie. Cultuursystemen. Kultuurfilosofie --- Blacks --- National characteristics, African. --- Psychology. --- Africa --- Intellectual life. --- 130.2 Filosofie van de cultuur. Cultuurfilosofie. Cultuursystemen. Kultuurfilosofie --- 130.2:2 Filosofie van de religieuze cultuur. Christelijk humanisme --- 001 Wetenschap en kennis--(algemeen) --- National characteristics, African --- African national characteristics --- Negroes --- Ethnology --- Psychology --- Eastern Hemisphere --- Black persons --- Black people
Choose an application
Voor kinderen die een heleboel belangrijke vragen in hun hoofd hebben. Over zichzelf, het leven en de wereld. Voor volwassenen die samen met kinderen op zoek willen gaan, nadenken en discussiëren. Want kant-en-klare antwoorden vind je niet altijd! In Wie ben ik? vind je 6 grote vragen. Om te jongleren met ideeën en om verder te kijken dan je neus lang is. Ben je een dier? Vind je het leuk om groot te worden? Ben jij hetzelfde als andere mensen? Wat ben jij je ouders schuldig? Kijk je graag in de spiegel? Kies jij wie je bent?
Philosophy --- toegepaste filosofie --- filosoferen met kinderen --- Filosofie --- Zelfbeeld --- Filosoferen met kinderen --- Lager onderwijs --- C3 --- filosofie --- jeugdliteratuur --- kinderen --- zelfkennis (x) --- zelfkennis --- 476.8 --- 110 --- 478.9 --- Anders zijn --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Opgroeien --- Relatie ouders-kinderen (Ouderschap, Ouder-kindrelatie, Ouderverenigingen) --- basisonderwijs --- zingeving --- 478 --- Filosoferen-kinderen --- Groei --- Groeien --- Identiteit --- Identiteitsontwikkeling --- Ik en de anderen --- Kiezen --- Leeftijd --- Ouders --- Relatie ouder - kind --- Uiterlijk --- Zingeving --- Geloven-Denken --- Wijsbegeerte --- 478.6 --- Filosoferen met kinderen; ba.o --- Kunst en cultuur --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Vormingsgebieden --- (zie ook: Anders zijn) --- Filosofie ; basisonderwijs --- Filosofie ; kinderen --- Sociology of culture --- Didactics of social education --- Orthopedagogics --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
Ethnology. Cultural anthropology --- Anthropologie --- Antropologie --- Filosofie --- Philosophie --- Politiek --- Politique --- #SBIB:39A11 --- #SBIB:324H40 --- #SBIB:39A4 --- Academic collection --- Antropologie : socio-politieke structuren en relaties --- Politieke structuren: algemeen --- Toegepaste antropologie
Choose an application
Philosophical anthropology --- Ethnology. Cultural anthropology --- United States --- Anthropologie --- Antropologie --- Filosofie --- Philosophie --- Anthropologists --- Anthropology --- Methodology. --- Philosophy. --- Human beings --- Methodology --- Philosophy --- Primitive societies --- Social sciences --- United States of America
Listing 1 - 10 of 56 | << page >> |
Sort by
|