Listing 1 - 10 of 42 << page
of 5
>>
Sort by
Visualizing theory : selected essays from V.A.R., 1990-1994.
Author:
ISBN: 0415908434 0415908426 Year: 1994 Publisher: New York Routledge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Peinture, cinéma, peinture.
Authors: --- --- ---
ISBN: 2850252131 9782850252136 Year: 1989 Publisher: [Marseille] Paris Direction des musées de Marseille Hazan

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Congo 60 : au fil des actualités Belgavox
Authors: ---
ISBN: 9782507003869 2507003863 Year: 2010 Publisher: [Bruxelles] La Renaissance du livre

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

African filmmaking north and south of the Sahara.
Author:
ISBN: 9780253218988 9780253348531 0253218985 0253348536 Year: 2006 Publisher: Bloomington Indiana university press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Picturing culture : explorations of film & anthropology
Author:
ISBN: 0226730999 0226730980 9780226730998 Year: 2000 Publisher: Chicago : University of Chicago Press,


Book
Afrika verbeeld. : film en (de-)kolonisatie van de geesten.
Author:
ISBN: 9064452954 9789064452956 Year: 2003 Publisher: Berchem EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Net als vroegere koloniale propagandafilms getuigen recente films over Afrika nog altijd van een rauw kolonialisme waarin openlijk racisme aan bod komt. Bovendien komen films waarin Afrikaanse filmmakers met racistische stereotypen afrekenen, amper of niet in onze bioscopen en op onze tv- schermen. 'Het publiek wil dat niet zien en het is niet commercieel genoeg', zeggen de grote bioscoophouders en tv-programmatoren. Nochtans gaat het om een continent waarmee wij, via de koloniale geschiedenis of via de Magrebijnse migranten vandaag, dagelijks te maken hebben.Bij de onafhankelijkheid van de Afrikaanse landen beseften weinige beleidsmakers dat voor de '(mentale) gezondheid en de onafhankelijkheid' films even belangrijk zijn als waterputten. Vaak in de onmogelijkste omstandigheden probeerden Afrikaanse cineasten aan deze miskende behoefte tegemoet te komen: Med Hondo, Sembene Ousmane, Haile Gerima, Bassek Ba Kobhio en tal van anderen. Zij behoren tot diegenen die voor een eigen koers opteerden, wars van het (neo-)kolonialisme. Het ging erom 'de geesten te dekoloniseren', zoals N'gugi wa Thiongo zei. Afrikaanse filmmakers willen in hun eigen verteltraditie, zoals griots, met filmbeelden hun inzichten en verhalen brengen. Zo helpen zij bij de verspreiding van hun cultuur en van hun kijk op de werkelijkheid en op hun dagelijkse leven. Dat wij hiervan verstoken blijven omdat het niet 'commercieel' genoeg zou zijn, is een ernstig democratisch deficit. Want film is meer dan een 'product', het is een hoeksteen van de informatiemaatschappij.Westerse informatieconcerns overspoelen de wereld met audiovisuele producties. Die zijn dikwijls doordrenkt met een koloniale cultuur en met 'eurochauvinisme' ten overstaan van alles wat met Afrika te maken heeft. De waardemeter is de blanke westerling, waarbij voor dialoog met Afrikanen en hun cultuur geen plaats is. Het is de negatie van een continent en zijn inwoners.


Multi
Het complot van België
Author:
ISBN: 9789023427513 Year: 2007 Publisher: Amsterdam De Bezige Bij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wildlife films
Author:
ISBN: 0812217284 9780812217285 081223555X 0812205847 1283897261 Year: 2000 Publisher: Philadelphia : ©2000 University of Pennsylvania Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

If, as many argue, movies and television have become Western culture's premier storytelling media, so too have they become, for most members of society, the primary source of encounters with the natural world-particularly wild animals. The television fare offered nightly by national and cable networks such as PBS and the Discovery Channel provides millions of viewers with their only experience of the wilderness and its inhabitants. The very films that so many viewers take as accurate portrayals of wildlife, however, have evolved primarily as a form of entertainment, following the established codes and conventions of narrative exposition. The result has been not the representation of nature, but its wholesale reconstruction and reconfiguration according to film and television conventions, audience expectations, and the demands of competition in the media marketplace. Wildlife Films traces the genealogy of the nature film, from its origins as the "animal locomotion" studies that mark the very beginnings of motion pictures themselves, to the founding of the Animal Planet cable channel that boasts "all animals, all the time." The narrative and thematic elements that unite wildlife films as a genre have their roots not in the documentary film tradition, but in the older traditions of oral and written animal fables as reflections of human society. Derek Bousé contends that classic wildlife films often portray animal protagonists living in families modeled on an ideal of the human nuclear family and working in communities that resemble an ideal of bucolic human society. In these stories-presented as documentaries-animals are motivated by human emotions and conduct relationships according to human customs. This imposition of culturally satisfying narrative patterns upon the lives of animals has not only led to the misrepresentation of the natural world; it has promoted the notion that our values, our moral vision, our models of society and family structure derive from nature, rather than being cultural formations.

A bibliography of Ethnographic films.
Authors: --- --- ---
ISBN: 3894733527 Year: 1992 Publisher: Göttingen Lit

Listing 1 - 10 of 42 << page
of 5
>>
Sort by