Listing 1 - 10 of 31 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
beeldhouwwerken --- orientalisme --- 19de eeuw --- 20ste eeuw --- Sculpture --- anno 1800-1999 --- Far East --- sculpturen --- sculpturen. --- orientalisme. --- 19de eeuw. --- 20ste eeuw.
Choose an application
HOOFDTREFWOORD-00 --- geschiedenis --- België [land - BE] --- 19de eeuw (x) --- 20ste eeuw (x) --- iconografisch materiaal --- vorstenhuis (x) --- KADOC (x) --- 920 --- Belgique histoire --- geschiedenis België --- histoire Belgique
Choose an application
vandalisme --- vandalism --- iconoclasm --- Art --- anno 1900-1999 --- anno 1800-1899 --- beeldenstorm --- geschiedenis --- 19de eeuw --- 20ste eeuw --- Art, Modern --- Mutilation, defacement, etc. --- History. --- Psychological aspects. --- 7.025.1 --- Kunstwerken: schade; averij; vernieling; verwoesting; vandalisme --- 7.025.1 Kunstwerken: schade; averij; vernieling; verwoesting; vandalisme --- Art - Mutilation, defacement, etc. - History. --- Art, Modern - 20th century - Psychological aspects. --- Art - Mutilation, defacement, etc. --- beeldenstorm. --- geschiedenis. --- vandalisme. --- 19de eeuw. --- 20ste eeuw.
Choose an application
Grondstoffen zoals kobalt of aardolie maken nog maar sinds kort deel uit van het samenspel tussen mensen, samenlevingen en hun natuurlijke rijkdommen. Regen, zon, landbouwgrond, bossen en rivieren speelden het grootste deel van de menselijke geschiedenis een veel belangrijkere rol. Zij bepaalden of een samenleving overschotten dan wel tekorten kon verwachten, hoe toegankelijk gebieden waren en welke afspraken bevolkingsgroepen met elkaar maakten. In tegenstelling tot wat dikwijls gedacht wordt, is het potentieel van hernieuwbare rijkdommen in West-Europa gemiddeld veel hoger dan in Afrika en het Midden-Oosten. Seizoenen zijn er meer voorspelbaar, landbouwgronden rijker, en bevaarbare rivieren verbinden er meer landen. Dit creëerde extra kansen voor economische groei. Maar om de motor van die groei draaiende te houden, waren grondstoffen, arbeid en afzetmarkten van elders nodig. Koloniale grondstoffen ruilen voor Westerse beschaving, het leek een voor de hand liggende strategie. Vanuit deze ongewone invalshoek analyseert Jullie rijkdommen voor onze beschaving de kolonisatie van het mondiale Zuiden in de 19de en 20ste eeuw. Die laat ons toe om – weliswaar te laat – beter te begrijpen waarom de koloniale ruil in wezen onzin was, maar ook waarom de postkoloniale periode dikwijls zo moeizaam verloopt. Gelukkig kan deze les ook helpen om de wereldwijde diversiteit aan volkeren in stand te houden, niet als een lappendeken van ongelijkheden maar als een unieke en kleurrijke mozaïek.
Colonisation. Decolonisation
---
restitution
---
#SBIB:327.4H21
---
#SBIB:39A4
---
Kolonisatie / dekolonisatie / post-kolonisatie
---
Toegepaste antropologie
---
325
Choose an application
In July 2017, an extraordinarily diverse, exquisite, and extensive collection of African ceramics from the nineteenth to the twenty-first century from the collection of Franz, Duke of Bavaria was given to Die Neue Sammlung as a donation and permanent loan. It includes exemplary works from various regions of Africa with an emphasis on ceramic vessels. In its scope, the precision of its selection, and the quality of the individual works, this collection, which Franz, Duke of Bavaria has been building since the 1970s, is considered one of the most internationally significant collections of African ceramics. Until now, the collection has only been well-known to a few, although it is highly regarded in professional circles. Die Neue Sammlung will therefore honor this generous gift with a comprehensive exhibition of over 250 objects starting on September 27. The title Anders gesehen (A different perspective) points to a distinctive aspect of this new contextualization. In a museum of design and applied art, the African ceramics can be seen first and foremost from a creative and artistic point of view and received from different perspectives. This renders a presentation possible, that establishes a new, design-focused viewpoint. The exhibition will provide information on the wealth of forms and functions of the African ceramics, as well as the different contexts of their creation. Instead of a presentation organized by region, as is customary in ethnographic museums, this exhibition offers a design-historical examination of the vessels and figures, starting from the objects themselves. This approach enables a new, fresh look at ceramic production in Africa, examining form, function, decor, and materiality.
Choose an application
Colonisation. Decolonisation --- Thematology --- Art --- anno 1930-1939 --- anno 1920-1929 --- Africa --- kolonisatie --- Mambour, Auguste --- Iacovleff, Alexandre --- Lacoste, Henry --- 1920 - 1940 --- 20ste eeuw --- Afrika --- Art, Belgian --- Art, European --- Africa, Sub-Saharan --- Exhibitions --- Tournai. Musée des Beaux-Arts --- Africa, Black --- Africa, Subsaharan --- Africa, Tropical --- Africa South of the Sahara --- Black Africa --- Sub-Sahara Africa --- Sub-Saharan Africa --- Subsahara Africa --- Subsaharan Africa --- Tropical Africa --- Iconography --- Art, Belgian - 20th century - Exhibitions --- Art, European - 20th century - Exhibitions --- Africa, Sub-Saharan - In art - Exhibitions --- kolonisatie. --- Mambour, Auguste. --- Iacovleff, Alexandre. --- Lacoste, Henry. --- 1920 - 1940. --- 20ste eeuw. --- Afrika.
Choose an application
Des tableaux, photographies, dessins et sculptures réalisés de la fin du XIXe siècle au début de la Première Guerre mondiale, issus de collections internationales et traduisant l'incertitude des hommes face à l'avenir par des images prévisionnelles tour à tour apocalyptiques et pleines d'espérance. Exposition présentée au musée des Beaux-Arts de Mons. ©Electre 2015
Art --- anno 1910-1919 --- anno 1900-1909 --- anno 1800-1899 --- Apocalyptic art --- Art apocalyptique --- Forecasting --- History --- Prévision --- Histoire --- Wereldoorlog I --- visioenen --- angst --- waanzin --- psychiatrie --- oorlogen --- 19de eeuw --- 20ste eeuw --- Prévision --- Forecasting. --- Art, European --- World War, 1914-1918 --- Art and the war --- Expressionism (Art) --- Exhibitions --- Art [European ] --- 19th century --- 20th century --- Horror in art --- angst, vrees, ontzetting; 'Paura', 'Timidità o Timore', 'Timore' (Ripa) --- emotionele ziektes, waanzin, krankzinnigheid --- Art, European - 19th century - Exhibitions --- Art, European - 20th century - Exhibitions --- World War, 1914-1918 - Art and the war - Exhibitions --- Wereldoorlog I. --- visioenen. --- angst, vrees, ontzetting; 'Paura', 'Timidità o Timore', 'Timore' (Ripa). --- emotionele ziektes, waanzin, krankzinnigheid. --- psychiatrie. --- oorlogen. --- 19de eeuw. --- 20ste eeuw.
Choose an application
History of Europe --- anno 1910-1919 --- anno 1900-1909 --- anno 1800-1899 --- Catalogues d'expositions --- Tentoonstellingscatalogi --- Bell, Alexander Graham, --- Lumière, Auguste, --- Lumière, Louis, --- Michelin, André, --- Michelin, Edouard, --- Solvay, Ernest, --- geschiedenis. industrie, techniek en wetenschappen --- Architectuur --- innovatie --- ontdekking --- kolonisatie --- meubilair --- affiche --- industrialisatie --- Wetenschap --- Congo --- Kongo --- Wereldtentoonstellingen 1851-1913 --- geschiedenis --- 1851 - 1913 --- 19de eeuw --- 20ste eeuw --- Europa --- Wereldtentoonstellingen ; geschiedenis --- Exhibitions --- 061.41 --- wereldtentoonstellingen --- mentaliteit --- dagelijks leven --- 19de eeuw (x) --- 1900-1914 (x) --- KADOC (x) --- C3 --- Wereldtentoonstellingen --- Kunst en cultuur --- 061.41 Wereldtentoonstellingen --- meubilair (objectnaam) --- 1851 - 1913. --- 19de eeuw. --- 20ste eeuw. --- Europa.
Choose an application
History of civilization --- World history --- anno 1910-1919 --- Flanders --- Eerste Wereldoorlog --- First World War --- Grande Guerre --- Great War --- Groote oorlog --- Grote Oorlog --- Guerre mondiale [Première ] --- Guerre mondiale, 1914-1918 --- Première Guerre mondiale --- W.O. I, 1914-1918 --- WO.1 --- Wereldoorlog I --- Wereldoorlog [Eerste ] --- Wereldoorlog, 1914-1918 --- World War I, 1914-1918 --- World War One, 1914-1918 --- World War [First ] --- World War, 1914-1918 --- multiculturaliteit --- 20ste eeuw --- Vlaanderen --- S20080432.JPG --- oorlog --- interculturele communicatie --- Belgische geschiedenis --- C3 --- Vlaams Gewest [gewest in land België - BE] --- interculturaliteit (x) --- 866 Herdenking en herinnering --- 355 --- 007 --- 94 --- Kunst en cultuur --- Exhibitions --- 1914-1918 [Guerre mondiale] --- Soldiers --- Attitudes --- 1900-1945 --- Wereldoorlog I. --- multiculturaliteit. --- 20ste eeuw. --- Vlaanderen.
Choose an application
Na de onafhankelijkheid duiken de eerste populaire schilderijen op aan de muren van Congolese huiskamers. Die schilderijen worden beschreven als ‘conversation pieces' – ‘gespreksstukken' – want hun belang schuilt niet in het feit dat het kunstvoorwerpen zijn, maar in de boodschap die ze uitdragen. De betekenis van de afbeeldingen ligt niet altijd vast: iedereen kan er zijn eigen interpretatie aan geven. Ze zetten aan tot reflectie en discussies over de dagelijkse bekommeringen.De Congolese populaire schilderkunst wordt vaak als een koloniale stijl bestempeld, maar in feite sluit ze aan op de lange geschiedenis van tekencultuur die vóór kolonisatie in de Democratische Republiek Congo bestond.In 2013 verwierf het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika een belangrijke collectie van bijna 2000 doeken die verzameld werden tussen 1968 en 2012 door Bogumil Jewsiewicki en zijn Congolese collega's in de DRC, in 15 steden: Beni, Bukama, Bunia, Butembo, Goma, Isiro, Kananga, Kikwit, Kinshasa, Kisangani, Kolwezi, Lubumbashi,Matadi, Mbandaka en Mbuji-Mayi. Deze collectie is niet alleen belangrijk door de omvang en het aantal schilderijen, maar ook door de archieven, foto's van ateliers, levensverhalen, interviews met de kunstenaars en kronieken die erbij horen.
Schilderkunst ; Congo-Kinshasa ; 20ste eeuw --- kunst --- Afrika --- eenentwintigste eeuw --- 75.036/039 --- schilderkunst --- postkolonialisme --- kolonialisme --- Congo --- twintigste eeuw --- 75(6) $$X Schilderkunst ; Afrika --- Schilderkunst ; Afrika ; Congo --- Tentoonstellingscatalogi ; Brussel ; Bozar ; Paleis voor Schone Kunsten --- Populaire kunst --- Exhibitions --- Painting --- easel paintings [paintings by form] --- Royal Museum for Central Africa [Tervuren] --- 75(6) --- 7.036 --- 7.037 --- 75 --- 20ste eeuw (kunst) --- Twintigste eeuw (kunst) --- Eénentwintigste eeuw (kunst) --- 21ste eeuw (kunst) --- Schilderkunst --- schilderijen --- Koninklijk Museum voor Midden-Afrika [Tervuren] --- Painting. --- easel paintings [paintings by form]. --- Royal Museum for Central Africa [Tervuren]. --- Congo. --- #breakthecanon
Listing 1 - 10 of 31 | << page >> |
Sort by
|