Listing 1 - 10 of 39 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het doel van een sanctiebeleid op school moet zijn om jongeren gewenst gedrag aan te leren. Het huidige sanctiebeleid in veel secundaire scholen slaagt daar niet in omdat het op papier te rigide en in de praktijk moeilijk werkbaar is. Het 4 lademodel is ontwikkeld als alternatief. Het geeft scholen een kader om op papier helder te zijn en in de praktijk rechtvaardig. In het 4 lademodel worden ongewenste gedragingen ingedeeld in vier categorieën, afhankelijk van de ernst ervan en van het aantal keren dat een leerling ze stelt. Aan elke categorie wordt een 'lade' met mogelijke maatregelen verbonden. Daaruit kan men op elk moment een passende keuze maken, afhankelijk van de omstandigheden. Het model maakt het mogelijk om gedifferentieerd op te treden zonder arbitrair te zijn. Passende maatregelen kunnen ook 'positief' zijn: in de vorm van aanmoedigingen en blijken van waardering voor inspanningen van de leerlingen om hinderlijke gewoontes af te leren. Daarom wordt de term 'sanctie' in di ...
Gedragsproblemen --- Onderwijs --- Straffen --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Straffen ; kinderen --- Belonen ; kinderen --- Secondary education --- GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap [Brussel] --- Straffen ; secundair onderwijs --- PXL-Education 2016 --- secundair onderwijs --- leerlingenbegeleiding
Choose an application
Dit is een heel praktisch boek over opvoeding. Het gaat vooral over eisen, straffen en belonen. Het boek is op zoek naar een opvoeding met zo weinig mogelijk pijn en geweld. Straffen is onvermijdelijk, maar ook onaangenaam.De lezer krijgt tal van tips en voorbeelden uit de praktijk over eisen, straffen en belonen. Met checklists en stappenplannen kan hij de eigen manier van eisen, straffen en belonen controleren en verbeteren om te komen tot meer gewenst en minder ongewenst gedrag.
Teacher education. Teacher's profession --- belonen --- Educational sciences --- Educational psychology --- pedagogiek --- straffen en belonen --- Discipline of children --- Psychological aspects --- opvoeden --- straffen --- gedragstherapie --- opvoeding --- 433 --- 433.1 --- Belonen --- Gedrag --- Grenzen stellen --- Handelingsplannen --- Kinderen --- Opvoeding --- Straffen --- 433.9 --- straffen (ler) --- 37.013 --- 072180.jpg --- discipline op school --- gezinsopvoeding --- opvoeding in de praktijk --- Opvoeding in de praktijk --- Opvoedingsstijlen --- 371.2 --- 37.018 --- 343.8 --- Pedagogische psychologie --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Pedagogiek --- Beloningen --- Onderwijsstijlen --- Belonen ; kinderen --- Straffen ; kinderen --- Straffen ; onderwijs --- Straffen ; opvoeding --- 343.24 --- 17.022.2 --- 17.022.2 Gevolgen van het zedelijk handelen. Loon. Straf --- Gevolgen van het zedelijk handelen. Loon. Straf --- 343.24 Straffen --- Straf --- Beloning --- Opvoedingsstijl --- Onderwijsstijl --- Straffen (sanctioneren)
Choose an application
Hoe punitief is België? De gevangenispopulatie stijgt al jaren, de gemeenschapsgerichte straffen kennen een sterke opmars en er worden gemeentelijke administratieve sancties ingevoerd. Het lijkt wel alsof we méér en harder straffen. Tegelijk spreekt men over straffeloosheid: er zou geen eenduidig vervolgingsbeleid zijn, de korte vrijheidsstraffen worden niet uitgevoerd, voorlopige invrijheidstellingen worden misbruikt om de overbevolking op te lossen, het softe karakter van elektronisch toezicht wordt aangeklaagd, enzovoort. De aandacht voor slachtoffers zou dan weer een strenger beleid in de hand werken. Hoe moeten we deze paradoxale tendensen begrijpen? Is er sprake van een verharding van het strafbeleid en waaruit zou dit dan blijken? Hoe verhoudt de bestraffingspraktijk zich tegenover de evoluerende criminaliteit? Wat is de visie van de burger over het straffen? Wordt er selectief opgetreden tegen bepaalde groepen in de samenleving? Hoe moeten we de samenhang zien met bredere maatschappelijke ontwikkelingen? Academici en bevoorrechte getuigen uit het bestraffingsveld geven in dit boek een eerste aanzet tot antwoord op deze vragen
Punishment --- Peines --- strafuitvoering --- Criminal law. Criminal procedure --- strafrecht --- Belgium --- Strafrecht ; België --- Straffen --- Alternatieve straffen ; België --- Criminal law --- Alternative convictions --- departement Handelswetenschappen en Bedrijfskunde 10 --- criminologie --- punitiviteit --- straffen --- Criminaliteit --- Strafrechtspleging --- Gevangenissen --- Alternatieve straffen --- Gemeenschapsdienst --- Elektronisch toezicht --- Slachtofferhulp --- Strafrecht. --- Strafrechtspraak --- Gevangenis --- Alternatieve straf --- Belgique --- Strafrecht ; België --- Alternatieve straffen ; België
Choose an application
Kun je kinderen opvoeden en grenzen stellen zonder hen te straffen of belonen? Ja, dat kan.Belonen en straffen zijn vormen van manipulatie. Dat is het uitgangspunt van dit boek. Door een kind te belonen met een snoepje, hoop je dat het kind zich een volgende keer weer 'goed' gedraagt. Het resultaat is echter dat kinderen bepaald gedrag vertonen om snoepjes te verdienen, niet vanuit een innerlijke motivatie.Als we belonen vervangen door waarderen, belangstelling tonen en stimuleren, kan die innerlijke motivatie weer terugkomen.Kinderen die opgroeien zonder straffen en belonen, leven in het nu, durven fouten te maken, blijven nieuwsgierig en open, hebben zelfvertrouwen en als iets mislukt gaan ze rustig ontdekken hoe het anders kan.Dit boek is geschreven ter inspiratie van ouders, leerkrachten, groepsleiders, verplegers en eigenlijk iedereen die te maken heeft met kinderen. Het geeft uitleg en voorbeelden en gaat uitgebreid in op alternatieven voor belonen en straffen. Ieder hoofdstuk eindigt met oefeningen. Dit maakt het boek ook zeer geschikt voor studenten.Justine Mol (1949) is internationaal gecertificeerd trainer Nonviolent Communication (trainer Ontwapenend Communiceren) volgens Marshall Rosenberg.Opgroeien in vertrouwen is inmiddels in meerdere talen vertaald en verscheen onder de titel Growing up in Trust bij O Books in Engeland; als Aufwachsen in Vertrauen bij Junfermann Verlag in Duitsland; als Communicere med tillit bij Optimal Förlag in Zweden; als Crescere nella fiducia bij Gruppo Editoriale Uno in Italië; als Crecer con confianza bij uitgeverij Urano in Spanje en onder de titel Dorastanie w Zaufaniu bij Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej in Polen.(Bron: www.swpbook.com)
Educational sciences --- opvoeding --- straffen en belonen --- belonen --- 454.22 --- straffen --- 37 --- PXL-Central Office 2019 --- opvoedkunde --- 433 --- opvoeding in de praktijk --- Pedagogiek --- Gedragspsychologie --- Gedragstherapie --- Opvoeding --- Straffen --- Belonen --- Opvoedingsstijlen --- Opgroeien : basisonderwijs --- 370.040 --- Stimuleren --- Straffen en belonen --- motivatie --- 370 --- ouders-kind relatie --- Straf --- Beloning --- Opvoedingsstijl --- Onderwijs --- Sociology of education --- Primary education --- Straffen (sanctioneren)
Choose an application
Gezag is in deze tijden geen vanzelfsprekendheid meer. Er is vandaag veel aandacht voor een positieve relatie met leerlingen. Maar wat te doen als kinderen of jongeren zich misdragen? Hoe streng mag je nog zijn? Mag er nog gestraft worden? Binnen één school leven vaak heel uiteenlopende antwoorden op deze vragen. Het gevolg is twijfel en onmacht.Haim Omer ontwikkelde nieuwe autoriteit (in Nederland ook verbindend gezag genoemd) als antwoord op deze onmacht. Leraren vormen samen met ouders een ondersteunend netwerk, waarin aanwezigheid, zelfcontrole, een goede relatie met leerlingen en verzet tegen ongewenst gedrag de kernelementen zijn. Gezag en relatie, grenzen en warmte zijn in dit gedachtegoed met elkaar verbonden. In dit boek laat Omer zien hoe leraren meer antwoorden hebben op onacceptabel gedrag dan alleen maar straffen om hun gezag op een krachtige manier vorm te geven.Nieuwe autoriteit/verbindend gezag voor het onderwijs is voor leraren, schoolteams en geïnteresseerde ouders een wegwijzer om samen sterker te worden in gezag.Bron: https://www.pelckmanspro.be/nieuwe-autoriteit-verbindend-gezag-voor-het-onderwijs.html
Verbindende communicatie --- gezag --- omgang leerkracht-leerling --- straffen --- relatie leraar-leerling --- Teaching --- Tucht --- Gedragsproblemen --- Onderwijs --- Relatie leraar - leerling --- Autoriteit --- Gezag --- Relatie leraar-leerling --- Straffen --- Geweldloze opvoeding --- Geweldloze communicatie --- 454.22 --- autoriteit --- communicatie --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- PXL-Central Office 2020 --- onderwijskunde --- Orde houden ; onderwijs --- Gezag ; pedagogie --- Leerling-leraarrelatie --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- Orde houden --- Gedragsstoornissen --- Straffen ; onderwijs --- Communicatie leraar-leerling --- onderwijs --- pedagogie --- Geweldloos verzet --- Gedragsprobleem --- Straf --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Straffen (sanctioneren) --- Educational sciences --- Gedragsproblemen. --- Educational sciences.
Choose an application
Voor de lange termijn, voor hun verdere leven, hebben kinderen er meer aan als je ze de weg wijst. Laat ze het alternatief zien van het ongewenste gedrag en laat ze kiezen voor het gewenste gedrag. Niet omdat ze dat van jou moeten, maar omdat het voor henzelf eenvoudiger en prettiger wordt. Er zijn vele manieren om dat te doen. Dit boekje zet ze allemaal op een rij. Maak de keus welke strategie jij gaat inzetten.
PXL-Education 2017 --- onderwijskunde --- gedragspsychologie --- communicatievaardigheden --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Klasklimaat, zorg. --- M-Decreet. --- Straffen en belonen.
Choose an application
Dit is een boek over opvoeding. Het gaat vooral over straffen, niet straffen, belonen. De lezer-gebruiker krijgt tal van tips en voorbeelden uit de praktijkomtrent niet of wel of hoe straffen. Met vragenlijsten leert hij de eigen manier van eisen, straffen en belonen te controleren en te verbeteren. Met een straffenplan wordt uitgelegd hoe kinderen gewenst gedrag kan worden aangeleerd en ongewenst gedrag afgeleerd.
Gedragstherapie --- Jeugd. --- Onderwijs. --- Educational sciences --- opvoedingstips --- opvoeding --- straffen en belonen --- pedagogiek --- 416.1 --- 419.7 --- 433 --- 433.9 --- Opvoeding --- Ouders en opvoeden --- Straffen --- gedrag --- ouder-kind relatie --- psychologie --- straffen --- 433.1 --- Belonen --- #gsdbP --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Klinische psychologie; algemeen --- Opvoeding in de praktijk --- Opvoedingsondersteuning --- #PBIB:+101.20 --- #PBIB:+107.10 --- belonen --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Thuis --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- 343.29 --- #GBIB:IDGP --- #KVHB:Beloning --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Straf --- 454.22 --- 474.22 --- Opvoeding (Pedagogie) --- 454.2 --- Eisen --- Fysieke straffen --- Gedragsregels --- Nadelen --- Opvoeden --- Opvoedingsstijlen --- Sociale straffen --- Voorwaarden --- Waardering --- Zelfstandigheid --- opvoeden (ler) --- straffen (ler) --- Opvoedkunde: straffen: belonen --- 343.29 Verjaring van de straf. Gratie. Amnestie.Rehabilitatie --- Verjaring van de straf. Gratie. Amnestie.Rehabilitatie --- Onderwijsstijlen --- Onderwijsstrategieën --- 37.013 --- Gedrag --- Kinderen --- Kinderpsychologie
Choose an application
PAV --- Misdaad. --- Straffen. --- Beroepsonderwijs. --- Project algemene vakken --- Project algemene vakken ; secundair onderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- beroepsonderwijs --- handboeken secundair onderwijs --- PXL-Education 2014 --- 3e graad secundair onderwijs --- Misdaad --- Beroepssecundair onderwijs --- 5e leerjaar secundair onderwijs --- 6e leerjaar secundair onderwijs --- Straffen --- 7e leerjaar secundair onderwijs --- Project algemene vakken ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- leerboeken --- secundair onderwijs --- 485.6 --- project algemene vakken --- straf --- 486.8 --- justitie --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- Straf
Choose an application
Wat hebben kinderen werkelijk van ons nodig om uit te groeien tot zelfbewuste en zelfstandige volwassenen? Wat zijn helpende of belemmerende factoren in hun ontwikkeling? Hoe kunnen we een richtinggevende autoriteit zijn zonder autoritair te zijn? Wat als we, voorbij de kortetermijngedragscontrole, focussen op de ontwikkeling van onze kinderen op langere termijn, en dit zowel op fysiek, emotioneel, mentaal als sociaal vlak? Hoe kunnen we ons eigen onvermogen benutten als kans om zelf te groeien? Er is niet één grote waarheid over opvoeding. Het leven is niet zo maakbaar als we zouden willen. In opvoeding vertrouwen we op ons innerlijke kompas. Maar soms is ons innerlijke kompas verstoord, omdat we onvoldoende aandacht geven aan wat we werkelijk denken, voelen en waarnemen. Dan dreigen we het noorden kwijt te raken en weten we niet meer hoe we onszelf en onze kinderen moeten sturen. We proberen ons te redden door krampachtig de controle vast te houden, waardoor onze focus op kortetermijngedragscontrole komt te liggen. Wil ook jij met meer plezier samen met je kinderen onderweg zijn? Ontdek in dit boek hoe je het evenwicht bewaart tussen discipline en een goede relatie met je kinderen. Zo draag je bij aan de samenleving van morgen, die meer horizontaal georganiseerd zal zijn en waarin zelfbewustzijn, afstemming, inleving en dialoog steeds belangrijker worden. Voor trainingen, workshops, lezingen en consulten kijk op: www.kinderenzijngeenpuppys.be (flaptekst)A. JongIn dit boek over opvoeding staan de ouders zelf centraal, want in de opvoeding komt de ouder zichzelf voortdurend tegen. De auteur laat zien hoe eigen kwetsbaarheden, overtuigingen en ingesleten communicatiepatronen de ouder in de weg staan. Zelfsturing in de opvoeding betekent dat we kinderen leren grip te krijgen op hun gedrag en zo op te groeien tot zelfbewuste volwassenen. Dat vraagt van ons een sensitieve leider (Aware Parent) voor ons kind te zijn. De auteur maakt op toegankelijke wijze duidelijk welke stappen we kunnen zetten om onze kinderen (en onszelf) te helpen met zelfsturing. Daarmee is het boek eigenlijk interessant voor iedereen die meer grip wil hebben op zijn gedrag. Geïllustreerd met zwart-wittekeningen met steunkleur; voorzien van een literatuurlijst. De auteur heeft ervaring in het onderwijs en is nu psychotherapeut en bemiddelaar.© NBD Biblion
ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- Educational sciences --- Opvoeding --- 433 --- Opgroeien --- Opvoeding in de praktijk --- #PBIB:+101.10 --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- PXL-Education 2017 --- opvoedingsondersteuning --- Lager onderwijs --- Methodiek --- Didactiek --- Lerarenopleiding --- Leraren --- Zelfsturing --- Leeromgeving --- Evaluatie --- Pedagogisch klimaat --- Schoolmanagement --- Teamwerk --- Schoolontwikkeling --- Zorgbeleid --- Zorgverbreding --- Straffen --- Belonen --- Leraar --- Straf --- Beloning --- Directie --- Straffen (sanctioneren)
Choose an application
'De klas in de hand' (Acco, 1996) voorzag al in een aantal hulpmiddelen en methoden om tucht en leiding te houden in de klas, ingebed in een totaalvisie op de taak van de leraar. Trainingen en gesprekken met leraren leerden de auteur dat een verdere uitdieping van deze problematiek zeer welkom was. Van Mossevelde ging daarom op zoek naar andere mogelijkheden om tucht te houden, om klas en leerlingen te leiden. In de dagelijkse lespraktijk valt immers op dat dit relationeel aspect van lesgeven meestal intuïtief wordt aangepakt en al vlug wordt afgedaan met de vraag 'hoe kan je het meest effectief straffen?'.In PUBERS IN DE KLAS wordt duidelijk dat humor brengen in de klas en verrassingseffecten inbouwen positieve stimulansen zijn om tot een goede sfeer in de klas te komen. Bovendien blijken de in dit boek behandelde topics universeel te zijn en zelfs van toepassing in levensgevaarlijke situaties. Zo erg is het met onze klassen wel niet gesteld, maar vele leraren hebben toch dagelijks het gevoel met hun leerlingen te moeten strijden om de leiding in de klas. Daarnaast ervaren ze ook dat de methoden die het vroeger goed deden, niet langer opgaan voor de leerlingen van vandaag.Dit boek handelt over relationele inzichten en een werkbare benadering ervan voor dagelijks gebruik in de klas. De verworvenheden van gedrags- en communicatietheorieën, systeemdenken, de nieuwe benaderingen van de emotionele intelligentie en neurolinguïstische programmering (NLP) bieden de leraar kansen op een nieuwe kijk én tot anders handelen. Immers, lezen en denken zijn maar zinvol als je gedrag in de klas erdoor verandert. De praktijk blijft dan ook nog steeds dé toetssteen en barometer. (Bron: covertekst)
Gedragsstoornissen --- Leerlingbegeleiding --- Orde houden --- Secundair onderwijs. --- Onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- klassfeer --- puberteit --- Initial didactic situation --- Personality development --- moeilijk opvoedbare kinderen --- 159.922.736.4 --- #gsdbP --- belonen en straffen --- gezag --- klasmanagement --- pubers --- secundair onderwijs --- straffen --- tucht --- 373 --- Eddy van Mossevelde --- didactiek --- lerarenopleiding --- pedagogie --- 481.7 --- Belonen --- Communicatie --- Emotionele intelligentie --- Interactie --- Klaslokalen --- Leerkrachten --- Leerlingen --- Lichaamstaal --- Onderwijzen --- Pubers --- Schoolreglementen --- Sociale vaardigheden --- Straffen --- Tuchtproblemen --- 484.22 --- omgang leerkracht-leerling (ler) --- 443 --- 484.23 --- Pedagogie : pubers --- orde houden --- 691 --- Klassenmanagement --- leerlingen --- Pedagogie ; methodiek --- 159.922.736.4 Psychologie van de puberteit --- Psychologie van de puberteit --- De leraar en zijn opleiding --- Pedagogie en didactiek --- 371.21 --- onderwijsstijlen --- 454.22 --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- #PBIB:+110.61 --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Pedagogie --- Klasorganisatie --- Leerlingenbegeleiding --- Lesgeven --- Orde --- Schoolreglement --- Tucht --- Onderwijs : Didactiek : Secundair onderwijs : Algemeen --- Onderwijsstijlen --- onderwijspsychologie --- Didactiek --- Secundair onderwijs --- Didactische werkvormen --- didactiek. --- onderwijsstijlen. --- pubers. --- secundair onderwijs. --- Onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen. --- ordeproblemen (onderwijs) --- Puber --- Didactische werkvorm --- Primary education --- Secondary education --- Onderwijs
Listing 1 - 10 of 39 | << page >> |
Sort by
|