Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
"Werken aan taalbewustzijn" is een praktijkgericht boek voor leerkrachten van groep 1 tot en met 3 van het basisonderwijs. Het boek geeft handreikingen en suggesties om het taalbewustzijn in het algemeen en het fonologisch bewustzijn in het bijzonder te stimuleren. Het biedt hiervoor aan leerkrachten een aantal nieuwe werkwijzen, voorzien van allerlei praktijkvoorbeelden en suggesties voor taalspelactiviteiten. Leerkrachten leren onder meer hoe zij taalpoppen, boeken en teksten, een ABC-muur en spelhoeken kunnen inzetten bij het stimuleren van het fonologisch bewustzijn. Met deze werkwijzen kunnen leerkrachten taalspelactiviteiten uitvoeren binnen een betekenisvolle context. Naast de praktische handreikingen en suggesties biedt het boek inzicht in de ontwikkelingsaspecten van het fonologisch bewustzijn, een wetenschappelijke onderbouwing van de beschreven werkwijzen en aanwijzingen voor implementatie.
taalverwerving --- psycholinguïstiek --- Nederlands --- 803.3 --- 475.1 --- Taalbewustzijn --- psycholinguïstiek, taalverwerving, kindertaal --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of languages --- taalbewustzijn --- Phonetics --- ontluikende geletterdheid
Choose an application
Linguistics --- linguïstiek --- Language and languages. --- Biolinguistics. --- #KVHB:Taal --- #KVHB:Psycholinguistiek --- #KVHB:Sociolinguistiek --- #KVHB:Taalontwikkeling --- taal --- taalkunde --- taalverwerving --- taalontwikkeling --- psycholinguïstiek --- 801.4 --- Taal --- Historische en vergelijkende pedagogiek --- Psycholinguïstiek --- Taalverwerving --- oorsprong --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Psycholinguïstiek. --- Taalverwerving. --- oorsprong. --- Oorsprong. --- Language and languages --- Biolinguistics
Choose an application
Drs. H.F. PeetersDit boek is bedoeld als basisboek. Het behandelt onder meer onderzoek en theorie van de taalverwerving, perioden in de ontwikkeling, twee- en meertalige ontwikkeling en taalproblemen. Schaerlaekens heeft een duidelijk en goed gestructureerd boek geschreven, maar niet voor iedereen. Met name voor de niet-universitair geschoolden in de doelgroep, zoals leerkrachten in het basisonderwijs en veel ouders, is de tekst door zinsbouw, woordgebruik en informatiedichtheid te moeilijk. Moeilijke begrippen worden in de tekst cursief gedrukt en kort uitgelegd, maar slechts een keer en komen vaak niet terug in de verklarende woordenlijst achterin. Samenvattend: een goed basisboek, fraai uitgevoerd, met een goede indeling, verwijzingen naar onderzoek, duidelijke schema's, een begrippenlijst en een zeer uitgebreide literatuurlijst. Ook is er een register. De vele praktijkvoorbeelden zijn leuk en leerzaam. Derde, herziene druk.© NBD Biblion
psycholinguïstiek --- Initial didactic situation --- ontwikkelingspsychologie --- Psycholinguistics --- taalverwerving --- Developmental psychology --- kindertaal --- 803.93-07 --- #KVHB:Taalontwikkeling --- meertaligheid --- taalontwikkeling --- 803.93-07 Nederlands: taalonderwijs; taalverwerving --- Nederlands: taalonderwijs; taalverwerving --- Kinderen --- Taalverwerving --- Kindertaal --- Psycholinguïstiek --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Academic collection
Choose an application
Het boek behandelt de taalvorderingen van het kind steeds algemeen, maar ook specifiek voor het Nederlands. Het besteedt eveneens aandacht aan de rol van de omgevingstaal. De taalontwikkeling van het kind bevat een uitvoerig hoofdstuk over meertalige ontwikkeling, en een hoofdstuk over taalproblemen bij kinderen. Het boek is zeer toegankelijk geschreven en geïllustreerd met veel voorbeelden van Nederlandssprekende kinderen. Hierdoor hebben studenten geen linguïstische, psychologische of andere voorkennis nodig om het te kunnen gebruiken.(https://www.noordhoffuitgevers.nl/product/-/webshop/hoger-onderwijs/lerarenopleiding/taalontwikkeling-van-het-kind/9789001866310)
Developmental psychology --- Initial didactic situation --- Psycholinguistics --- taalopvoeding --- Taalverwerving --- Cursus bachelor in de Logopedie --- Taalontwikkelingsstoornis --- Taalontwikkeling. --- 803.3 --- Kindertaal --- Luisteren --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Spreken --- Taalontwikkeling --- Taalproblemen --- Woordenschat --- Psycholinguïstiek --- Taalpsychologie (Psycholinguïstiek) --- taalontwikkeling --- taalverwervingsproces --- taalvorderingen --- meertalige ontwikkeling --- taalproblemen --- Bachelor in de logopedie --- #KVHB:Taalontwikkeling
Choose an application
Taalontwikkeling is een sociaal leerproces dat in wisselwerking met volwassenen en andere kinderen plaatsvindt. Dit taalverwervingsproces speelt zich voor het grootste gedeelte af tussen de geboorte en het begin van groep 3. Het brabbelen gaat over in het eenwoordstadium en ontwikkelt zich onder andere door taalstimulerende activeiten steeds verder. Hoe dat proces verloopt, welke invloeden een rol spelen, hoe een tweede taal zich ontwikkelt, wordt aan de hand van veel praktische voorbeelden duidelijk beschreven.
Taalontwikkeling. --- Taalverwerving. --- Initial didactic situation --- ontwikkelingspsychologie --- Psycholinguistics --- taalverwerving --- Developmental psychology --- kleuters --- peuters --- baby's --- kindertaal --- #KVHB:Taalontwikkeling --- #KVHB:Tweetaligheid --- taalontwikkeling --- tweetaligheid --- 803.3 --- Kindertaal --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- Taalachterstand --- Taalontwikkeling --- Taalverwerving --- Tweetaligheid --- Baby's --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kleuters --- Leerlijnen --- Peuters --- Handboek/cursus --- Taalverwerving ; kleuters --- Taalverwerving ; peuters --- Taalstimulering --- 082292.jpg --- Psycholinguïstiek --- Taalpsychologie (Psycholinguïstiek) --- Contains audio-visual material --- Ontwikkelingspsychologie --- Didactische beginsituatie --- Spreken --- Spraakontwikkeling --- Taalactiveringsprogramma's --- Peuter --- Kleuter
Choose an application
Dit rijk geïllustreerd prentenboek voor kleuters (vanaf 5 jaar) en jonge lagereschoolkinderen bestaat uit een voorleesverhaal en een zelfleesverhaal. De moeilijkheidsgraad verschilt naargelang het taalbegripsniveau van het kind.Aansluitend is een informatief deel voorzien met meer uitleg over de kenmerken van ontwikkelingsdysfasie (OD). Het bevat praktijkvoorbeelden en bruikbare tips voor ouders, leerkrachten en andere betrokkenen.
376.56 --- Dysfatische stoornissen --- Taalstoornissen --- Ontwikkelingsdysfasie --- Taal --- #KVHB:Dysfasie --- psycholinguïstiek --- logopedie --- ontwikkelingsstoornissen --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- afasie --- lager onderwijs (doelgroep) --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- PXL-Education 2018 --- taalproblemen --- kinderboek --- vanaf 5 jaar --- hulpmiddelen --- dysfasie --- Dysfasie --- Taalstoornis --- Ernstige spraak- en taalmoeilijkheden --- jeugd
Choose an application
In many countries, including Belgium, English is pervasively present in public life: it is the number one foreign language in music, computergames and television programmes. As a result, children are extensively exposed to English long before they get their first English class in school. This volume questions to what extent this massive exposure to English actually leads to language acquisition by children prior to instruction of English in school. In other words: is there such a thing as media-induced second language acquisition?Bron: https://www.bol.com/nl/p/media-induced-second-language-acquisition/9200000096180587/
#KVHA:Taalkunde; Engels --- #KVHA:Taalverwerving; Engels --- #KVHA:Taalverwerving; Media --- PXL-Central Office 2019 --- Engelse taalkunde --- wetenschappelijke inzichten --- onderwijs --- taalvaardigheid --- taaldidactiek --- Engels --- Tweedetaalverwerving --- Kinderen --- Taalverwerving --- Sociolinguïstiek --- Media --- Vlaanderen --- Psycholinguïstiek --- Kind --- Jeugd --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs --- Emigratie
Choose an application
In de eerste hoofdstukken behandelen de auterus het taalverwervingsproces zoals dat thuis en later ook in het onderwijs plaatsvindt. De succesvolle factoren voor taalverwerving komen daarbij in beeld. Vervolgens bespreken zij drie belangrijke taalgroeimiddelen: taalaanbod, taalruimte en feedback. Naast theorie en praktijkvoorbeelden bevatten deze hoofdstukken veel opdrachten om het betreffende taalgroeimiddel in de vingers te krijgen. Ten slotte besteden de auteurs aandacht aan de manier waarop de taalgroeimiddelen in verschillende onderwijssituaties het beste tot hun recht kunnen komen. (Bron: covertekst)
Nederlands --- basisonderwijs --- basisonderwijs. --- Basisonderwijs. --- interactief onderwijs --- 803.3 --- Groepering van leerlingen --- Interactief onderwijs --- 800 ) Taalverwerving --- interactief taalonderwijs --- taalgroeimiddelen --- Taalontwikkeling ; kinderen --- Taalontwikkeling ; kleuters --- psycholinguïstiek, taalverwerving, kindertaal --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Psycholinguïstiek --- D100432.jpg --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; didactiek --- nederlands : tweede taal (ler) --- Didactics of Dutch --- taalverwerving --- Didactics of primary education --- #KVHB:Taalontwikkeling --- taalonderwijs --- taalontwikkeling --- 475.2 --- didactiek --- 471.41 --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Taalonderwijs --- Taalontwikkeling --- Taalverwerving --- Basisonderwijs --- Feedback --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Taal en verbale expressie --- Lerarenopleiding --- (vak)didactiek talen. --- 456.1 --- departement Lerarenopleiding 11 --- taaldidactiek --- didactiek algemeen - Nederlandse taal en letterkunde
Choose an application
Het belang van meertaligheid in onze hedendaagse maatschappij kan niet genoeg benadrukt worden. Toenemende globalisering, migratie en technologische vernieuwingen maken van meertaligheid eerder de norm dan de uitzondering. Dit creëert nieuwe uitdagingen, zowel op onderzoeks- als op beleidsvlak. Want wanneer is iemand meertalig? Wat is de invloed van de omgeving? Wat doet meertaligheid met de hersenen? Wat als een meertalige plots een taalstoornis heeft? Welke cognitieve en affectieve factoren spelen een rol? Wat bevordert of belemmert de implementatie van meertalig onderwijs? Welke rol speelt meertaligheid bij de constructie van maatschappelijke en individuele identiteiten? Hoe beïnvloedt meertaligheid mediaprocessen en berichtgeving? Dit boek biedt een overzicht van de recentste inzichten over meertaligheid. Verscheidene auteurs komen aan het woord vanuit hun expertisedomein. Ze voeren onderzoek in de Belgische meertalige context, gekaderd in een Europees perspectief.
Multilingualism --- Meertaligheid --- Meertaligheid. --- Sociolinguïstiek. --- politieke aspecten --- België. --- meertaligheid --- Didactics of languages --- Sociolinguistics --- PXL-Education 2015 --- taalcompetenties --- taalvaardigheid --- taalsociologie --- Vreemde talenonderwijs --- 803.3 --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Onderzoek --- #KVHB:Meertaligheid --- Multiculturaliteit --- Diversiteit --- Interculturaliteit --- 803.2 --- Psycholinguïstiek --- vreemde talenonderwijs --- diversiteit --- multiculturaliteit --- 370.02 --- 801 --- Multilingualism - Belgium
Choose an application
Een andere manier van denken... beelddenken. Kinderen, jong volwassenen en volwassen beelddenkers openen hun hart en vertellen over hun leven op school, thuis en op het werk. De auteurs, zelf ook beelddenkers, brengen deze unieke verhalen naast een stukje informatie over de werking van het brein. In dit boek vind je antwoord op tal van vragen: Hoe ervaar je de wereld als je in beelden denkt? Wat zijn de sterktes en wat zijn de zwaktes? Waarom word je vaak niet begrepen? Waarom ben je snel in denken en traag met woorden? Waarom worden je kwaliteiten en gaven niet gewaardeerd op school en op het werk? Naast inzicht en begrip is dit boek ook een bron van leertips te gebruiken door de leerkracht op school en door de beelddenker zelf (bron: covertekst) 1. Hersenen en werking - 2. Beelddenken - 3. Leertips.
psycholinguïstiek --- didactische processen --- beeldtaal --- Psycholinguistics --- visualisatie --- Educational psychology --- creativiteit --- Minimal brain dysfunction in children --- Learning disabilities --- Handbooks, manuals, etc. --- departement Beeldende Kunst 08 --- denken --- beeldvorming --- brein --- geheugen --- leren --- beelddenken --- hoogbegaafdheid --- leerproblemen --- zorgverbreding --- hersenen --- 464 --- 415.4 --- Leerproblemen --- 415.2 --- Beelddenken --- Denken --- Geheugen --- Hersenen --- Leren denken --- Leren --- Hoogbegaafde kinderen --- Leermoeilijkheden --- 093533.jpg --- Leerstoornissen ; kinderen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- algemene psychologie, hogere geestelijke functies (oa. leren, kennen, denken, begaafdheid, fantasie, geheugen, leerpsychologie) --- Zintuiglijke indrukken en waarnemingen --- Hogere geestelijke functies --- Leerstrategieën --- Leerstrategie
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|