Narrow your search
Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Werken aan taalbewustzijn: prototype voor het stimuleren van fonologisch bewustzijn in betekenisvolle contexten
Authors: ---
ISBN: 9077529101 Year: 2005 Publisher: Nijmegen Expertisecentrum Nederlands

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Werken aan taalbewustzijn" is een praktijkgericht boek voor leerkrachten van groep 1 tot en met 3 van het basisonderwijs. Het boek geeft handreikingen en suggesties om het taalbewustzijn in het algemeen en het fonologisch bewustzijn in het bijzonder te stimuleren. Het biedt hiervoor aan leerkrachten een aantal nieuwe werkwijzen, voorzien van allerlei praktijkvoorbeelden en suggesties voor taalspelactiviteiten. Leerkrachten leren onder meer hoe zij taalpoppen, boeken en teksten, een ABC-muur en spelhoeken kunnen inzetten bij het stimuleren van het fonologisch bewustzijn. Met deze werkwijzen kunnen leerkrachten taalspelactiviteiten uitvoeren binnen een betekenisvolle context. Naast de praktische handreikingen en suggesties biedt het boek inzicht in de ontwikkelingsaspecten van het fonologisch bewustzijn, een wetenschappelijke onderbouwing van de beschreven werkwijzen en aanwijzingen voor implementatie.


Book
Het taalinstinct: het taalscheppende vermogen van de mens
Authors: ---
ISBN: 9025411525 9789025411527 Year: 1995 Publisher: Amsterdam Contact


Book
De taalontwikkeling van het kind
Author:
ISBN: 9789001709471 Year: 2008 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Drs. H.F. PeetersDit boek is bedoeld als basisboek. Het behandelt onder meer onderzoek en theorie van de taalverwerving, perioden in de ontwikkeling, twee- en meertalige ontwikkeling en taalproblemen. Schaerlaekens heeft een duidelijk en goed gestructureerd boek geschreven, maar niet voor iedereen. Met name voor de niet-universitair geschoolden in de doelgroep, zoals leerkrachten in het basisonderwijs en veel ouders, is de tekst door zinsbouw, woordgebruik en informatiedichtheid te moeilijk. Moeilijke begrippen worden in de tekst cursief gedrukt en kort uitgelegd, maar slechts een keer en komen vaak niet terug in de verklarende woordenlijst achterin. Samenvattend: een goed basisboek, fraai uitgevoerd, met een goede indeling, verwijzingen naar onderzoek, duidelijke schema's, een begrippenlijst en een zeer uitgebreide literatuurlijst. Ook is er een register. De vele praktijkvoorbeelden zijn leuk en leerzaam. Derde, herziene druk.© NBD Biblion


Book
De taalontwikkeling van het kind
Author:
ISBN: 9789001866310 9001856918 9789001856915 9789001866327 9001866328 900186631X Year: 2016 Publisher: Groningen Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek behandelt de taalvorderingen van het kind steeds algemeen, maar ook specifiek voor het Nederlands. Het besteedt eveneens aandacht aan de rol van de omgevingstaal. De taalontwikkeling van het kind bevat een uitvoerig hoofdstuk over meertalige ontwikkeling, en een hoofdstuk over taalproblemen bij kinderen. Het boek is zeer toegankelijk geschreven en geïllustreerd met veel voorbeelden van Nederlandssprekende kinderen. Hierdoor hebben studenten geen linguïstische, psychologische of andere voorkennis nodig om het te kunnen gebruiken.(https://www.noordhoffuitgevers.nl/product/-/webshop/hoger-onderwijs/lerarenopleiding/taalontwikkeling-van-het-kind/9789001866310)


Book
Taalontwikkeling en taalstimulering bij baby's, peuters en kleuters
Author:
ISBN: 9789066658776 Year: 2007 Publisher: Amsterdam Uitgeverij SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Taalontwikkeling is een sociaal leerproces dat in wisselwerking met volwassenen en andere kinderen plaatsvindt. Dit taalverwervingsproces speelt zich voor het grootste gedeelte af tussen de geboorte en het begin van groep 3. Het brabbelen gaat over in het eenwoordstadium en ontwikkelt zich onder andere door taalstimulerende activeiten steeds verder. Hoe dat proces verloopt, welke invloeden een rol spelen, hoe een tweede taal zich ontwikkelt, wordt aan de hand van veel praktische voorbeelden duidelijk beschreven.


Book
Het verhaal van Odi : leren omgaan met dysfasie
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789058730961 Year: 2014 Publisher: Destelbergen SIG

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit rijk geïllustreerd prentenboek voor kleuters (vanaf 5 jaar) en jonge lagereschoolkinderen bestaat uit een voorleesverhaal en een zelfleesverhaal. De moeilijkheidsgraad verschilt naargelang het taalbegripsniveau van het kind.Aansluitend is een informatief deel voorzien met meer uitleg over de kenmerken van ontwikkelingsdysfasie (OD). Het bevat praktijkvoorbeelden en bruikbare tips voor ouders, leerkrachten en andere betrokkenen.


Book
Media-induced Second Language Acquisition : children's acquisition of English in Flanders prior to instruction
Authors: ---
ISBN: 9789401452625 9401452628 Year: 2018 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In many countries, including Belgium, English is pervasively present in public life: it is the number one foreign language in music, computergames and television programmes. As a result, children are extensively exposed to English long before they get their first English class in school. This volume questions to what extent this massive exposure to English actually leads to language acquisition by children prior to instruction of English in school. In other words: is there such a thing as media-induced second language acquisition?Bron: https://www.bol.com/nl/p/media-induced-second-language-acquisition/9200000096180587/


Book
Taalontwikkeling op school : handboek voor interactief taalonderwijs
Authors: ---
ISBN: 906283230X 9789062832309 Year: 2001 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de eerste hoofdstukken behandelen de auterus het taalverwervingsproces zoals dat thuis en later ook in het onderwijs plaatsvindt. De succesvolle factoren voor taalverwerving komen daarbij in beeld. Vervolgens bespreken zij drie belangrijke taalgroeimiddelen: taalaanbod, taalruimte en feedback. Naast theorie en praktijkvoorbeelden bevatten deze hoofdstukken veel opdrachten om het betreffende taalgroeimiddel in de vingers te krijgen. Ten slotte besteden de auteurs aandacht aan de manier waarop de taalgroeimiddelen in verschillende onderwijssituaties het beste tot hun recht kunnen komen. (Bron: covertekst)


Book
Meertaligheid onder de loep
Authors: --- ---
ISBN: 9789044132670 9044132679 Year: 2015 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het belang van meertaligheid in onze hedendaagse maatschappij kan niet genoeg benadrukt worden. Toenemende globalisering, migratie en technologische vernieuwingen maken van meertaligheid eerder de norm dan de uitzondering. Dit creëert nieuwe uitdagingen, zowel op onderzoeks- als op beleidsvlak. Want wanneer is iemand meertalig? Wat is de invloed van de omgeving? Wat doet meertaligheid met de hersenen? Wat als een meertalige plots een taalstoornis heeft? Welke cognitieve en affectieve factoren spelen een rol? Wat bevordert of belemmert de implementatie van meertalig onderwijs? Welke rol speelt meertaligheid bij de constructie van maatschappelijke en individuele identiteiten? Hoe beïnvloedt meertaligheid mediaprocessen en berichtgeving? Dit boek biedt een overzicht van de recentste inzichten over meertaligheid. Verscheidene auteurs komen aan het woord vanuit hun expertisedomein. Ze voeren onderzoek in de Belgische meertalige context, gekaderd in een Europees perspectief.


Book
In het rijk der beelden ben ik koning: kijk en luister naar beelddenkers
Authors: ---
ISBN: 9789078102038 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Boek in beeld

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een andere manier van denken... beelddenken. Kinderen, jong volwassenen en volwassen beelddenkers openen hun hart en vertellen over hun leven op school, thuis en op het werk. De auteurs, zelf ook beelddenkers, brengen deze unieke verhalen naast een stukje informatie over de werking van het brein. In dit boek vind je antwoord op tal van vragen: Hoe ervaar je de wereld als je in beelden denkt? Wat zijn de sterktes en wat zijn de zwaktes? Waarom word je vaak niet begrepen? Waarom ben je snel in denken en traag met woorden? Waarom worden je kwaliteiten en gaven niet gewaardeerd op school en op het werk? Naast inzicht en begrip is dit boek ook een bron van leertips te gebruiken door de leerkracht op school en door de beelddenker zelf (bron: covertekst) 1. Hersenen en werking - 2. Beelddenken - 3. Leertips.

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by