Listing 1 - 10 of 116 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het begeleiden van leerlingen/jongeren is een belangrijk onderdeel van de taak van leraren en werkers in de educatieve sfeer. Dit praktijkgericht boek biedt mogelijkheden om jezelf op meer niveaus te bekwamen in dit begeleiden. In de eerste hoofdstukken wordt een psychologisch denkraam aangereikt waarin aandacht wordt gegeven aan de belangrijkste ontwikkeling die adolescenten doormaken, namelijk het verwerven van een eigen identiteit. Hierbij speelt de ontwikkeling van het denken en van de seksualiteit een grote rol. Uitgaande van deze psychologische inzichten worden gespreksvaardigheden besproken waarmee de begeleiding doelgerichter en -treffender gemaakt kan worden. Goed en vooral praktisch te hanteren leerboek voor lerarenopleidingen, met per hoofdstuk omschreven leerdoelen en allerlei toetsvragen. © NBD Biblion
Leerlingbegeleiding. --- Ontwikkelingspsychologie. --- Identiteit --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs --- Ontwikkelingspsychologie ; jongeren --- identeitsontwikkeling en leerlingbegeleiding --- leerlingbegeleiding --- jongeren --- onderwijs --- leerlingenbegeleiding --- cognitieve ontwikkeling --- PXL-Education 2019 --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Personality development --- Teacher education. Teacher's profession --- pedagogische psychologie --- identiteit --- persoonlijkheidsontwikkeling
Choose an application
Jongeren ontwikkelen in de adolescentie een eigen identiteit. Ze stellen vragen als Wie ben ik?, Wat kan ik? en Wat wil ik? De toenemende individualisering daagt jongeren nog meer uit zélf op zoek te gaan naar antwoorden op deze vragen en zo actief vorm te geven aan hun eigen identiteit. Dat doen ze in voortdurende interactie met hun sociale omgeving, zowel in real life als online. Voor iedereen die met jongeren werkt, is het nuttig om meer inzicht te krijgen in de manier waarop identiteit gestalte krijgt.br/br/iIdentiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding/i beschrijft de ontwikkeling bij jongeren van 12 tot 22 jaar op het gebied van cognitie, hersenen, emotie en seksualiteit, en de manier waarop deze ontwikkeling bijdraagt aan hun identiteitsvorming. Omdat de sociale omgeving hierbij een cruciale rol speelt, krijgt ook zij de nodige aandacht. br/Daarnaast komen praktische vaardigheden voor het begeleiden van leerlingen aan bod, zoals gespreksvoering, signaleren en diagnosticeren van probleemgedrag, en het opstellen van handelingsplannen. br/De lezer kan zelf aan de slag met behulp van de overzichtschemas, leerdoelen, verwerkings- en toetsvragen en er worden mogelijkheden geboden voor het doen van onderzoek op de werkplek.br/br/iIdentiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding/i is primair gericht op leraren in opleiding en is daarnaast geschikt voor iedere professional die met jongeren werkt.
leerlingenbegeleiding --- persoonlijkheidsontwikkeling --- Pupil counseling. Pupil guidance --- identiteit --- Teacher education. Teacher's profession --- Personality development --- pedagogische psychologie --- 071012.jpg --- Leerlingbegeleiding: secundair onderwijs --- departement Algemeen 10 --- identiteitsontwikkeling --- ontwikkelingspsychologie --- Identiteit --- leerlingbegeleiding --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs --- Ontwikkelingspsychologie ; jeugd --- 371.21
Choose an application
Bij actief leren staat de betekenisvolle leertaak centraal. Dit boek besteedt veel aandacht aan uiteenlopende betekenisvolle leertaken, met veel concrete voorbeelden. daarnaast legt het boek uit wat (toekomstige) docenten kunnen doen om leerlingen op het leren aan de betekenisvolle leertaak voor te bereiden, tijdens het leren te begeleiden en achteraf betekenisvol te beoordelen
Leren leren ; basisonderwijs --- Zelfstandig werken --- 471.4 --- Leren leren --- Didactiek; algemeen --- didactiek --- onderwijsstrategie --- studievaardigheden --- leerlingbegeleiding --- onderwijsleerprocessen --- leerlingen --- studieresultaten --- lesgeven --- competenties --- basisonderwijs --- PXL-Education 2018 --- Didactiek --- Studiemethoden --- Leerlingbegeleiding
Choose an application
PHL-Central Office 12 --- onderwijs --- leerlingbegeleiding --- psychosociale problemen --- pedagogische psychologie --- Depressie --- Angststoornissen --- Psychotrauma --- Eetstoornissen --- Onderwijs
Choose an application
Het zelfbeeld is een van de meest fascinerende dimensies van de menselijke persoon en bepaalt ons denken, voelen en handelen. Goethe zei ooit: 'Het grootste kwaad dat iemand kan overkomen, is dat hij slecht over zichzelf denkt.' En inderdaad, een goed begrip van het fenomeen zelfbeeld is van onschatbaar belang voor de begeleiding van mensen in opvoeding en onderwijs maar ook in de hulpverlening aan mensen die het psychisch moeilijk hebben. Het zelfbeeld is de hoeksteen van elk gedrag, zowel gezond als gestoord. Welk beeld iemand van zichzelf heeft maakt wel degelijk een verschil: mensen die positief over zichzelf denken blijken zich gezonder en productiever te gedragen en zijn ook gelukkiger. De versterking van het zelfbeeld moet dan ook kerndoel zijn in onderwijs, opvoeding en begeleiding. Maar waaruit is een zelfbeeld eigenlijk opgebouwd en hoe kan je eraan werken? Dit boek bekijkt het zelfbeeld als de dialoog die de mens op elk moment aangaat met zichzelf, met anderen en met de omgeving. Naast een verheldering van het fenomeen, komen ook aspecten aan bod als zelfwaardering, zelfpresentatie, de ontwikkeling van het zelfbeeld en methoden voor verheldering en bijsturing ervan
gedragspsychologie --- zelfbeeld --- Psychology --- identiteit --- zelfvertrouwen --- zelfwaardering --- 417 --- Persoonlijkheidsleer --- PHL-Healthcare 12 --- psychologische ontwikkeling --- gedrag --- Zelfbeeld --- Leerlingbegeleiding --- Hulpverlening --- Psychologie --- Man --- Volwassene
Choose an application
Meer dan 20.000 kinderen in de leeftijd van 8-12 jaar zijn hoogbegaafd. Naast het feit dat deze kinderen allerlei kenmerken hebben als nieuwsgierigheid, snelle taalontwikkeling, goed geheugen, veel interesses en een sterk doorzettingsvermogen, zijn ze vaak ook perfectionistisch. En het is dit perfectionisme dat veelvuldig tot faalangst leidt. Over hoogbegaafdheid is al veel geschreven, evenals over faalangst. De combinatie echter, heeft nooit veel aandacht gekregen. De oorzaak en aanpak van de faalangst ligt bij deze kinderen net even anders dan bij gemiddeld begaafde kinderen. Daarom heeft Jessica van der Spek onderzoek gedaan, onder supervisie van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek van de Radboud Universiteit en de European Council of High Ability naar deze combinatie. Dit heeft geleid tot twee uitgaven: een voor de ouders, leerkrachten, orthopedagogen en psychologen en een voor de kinderen zelf.In Ik kan het! - een werkboek voor de kinderen zelf - leert de lezer wat faalangst is en hoe hij of zij dit bij zichzelf kan herkennen. Tevens wordt uitgelegd waar faalangst vandaan komt en ontdekt het kind hoe het bij hem of haar ontstaan is. Vervolgens wordt aandacht besteed aan anders leren denken en ontspanning.
PXL-Education 2016 --- onderwijspsychologie --- hoogbegaafdheid --- faalangst --- Faalangst --- Hoogbegaafde kinderen --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Hoogbegaafdheid --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Leerlingen verantwoordelijkheid geven voor hun eigen leerproces is een lastig onderwerp. Te snel te veel verantwoordelijkheid overdragen, betekent dat leerlingen verloren kunnen raken; wanneer docenten te weinig verantwoordelijkheid afstaan, blijven leerlingen afhankelijk. In beide gevallen leren zij minder actief en effectief als mogelijk zou zijn. Dit boek geeft zowel een praktijktheoretisch kader als vele voorbeelden van hoe docenten met dit spanningsveld om kunnen gaan. Naast voorbeelden uit de praktijk worden ook de belangrijkste principes uit de leertheorie, de pedagogie en de didactiek bij elkaar gebracht. Daardoor wordt ook vanuit een theoreitsch kader duidelijk wat nodig is om leerlingen actiever en met meer verantwoordelijkheid voor hun leerproces te laten functioneren.
Teacher education. Teacher's profession --- didactische processen --- Initial didactic situation --- leerlingen --- leren leren --- actief leren --- verantwoordelijkheid --- 454.23 --- didactiek --- leren --- 450.8 --- Leerlingen --- Leerprocessen --- Leren leren --- Verantwoordelijkheden --- Intelligentie --- Leeractiviteiten --- Leerklimaat --- Leerproces --- Onderwijs --- Vaardigheden --- 474.21 ) * DIDACTISCHE WERKVORMEN - O.N. --- leeractiviteiten --- vaardigheden --- Actief leren --- Didactiek --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Methodiek van het studeren --- (zie ook: teleonderwijs) --- Leerstrategieën --- Studiemethoden --- Leerlingbegeleiding --- onderwijsstrategie --- studievaardigheden --- leerlingbegeleiding --- onderwijsleerprocessen --- 474.21 ) * DIDACTISCHE WERKVORMEN - O.N
Choose an application
In de educatieve en sociale richtingen van het hoger onderwijs is kennis van de menselijke levensloop onmisbaar. Het boek Ontwikkelingspsychologie voorziet al veertig jaar in deze behoefte en presenteert de ontwikkeling van de mens als een levenslang proces. De gehele levensloop komt aan bod, van de geboorte tot en met de ouderdom. Tevens is er aandacht voor een aantal ontwikkelingsstoornissen. Hiermee is het een belangrijke wegwijzer in de vele theorieëen methoden over de menselijke ontwikkeling.Deze 14e editie is geactualiseerd met onder andere de ontwikkelingen in het hersenonderzoek en hun betekenis voor het vakgebied. Ook de gedeelten over de psychogerontologie en de ontwikkeling op hogere leeftijd krijgen meer aandacht, gezien hun toegenomen maatschappelijke relevantie. Diverse experts hebben hieraan meegewerkt. Hiermee blijft Ontwikkelingspsychologie een belangrijke wegwijzer naar de vele theorie?en methoden met betrekking tot de menselijke ontwikkeling.
Developmental psychology --- ontwikkelingsstoornissen --- kinderpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- psychopathologie --- Didactiek --- Studiemethoden --- Leerlingbegeleiding --- Ontwikkelingspsychologie --- Cursus bachelor in de Ergotherapie --- PXL-Healthcare 2019 --- PXL-Handboeken --- 159.98 --- Studiemethode --- Bachelor in de ergotherapie
Choose an application
Studenten met autisme verwerken informatie anders en hebben daardoor meer behoefte aan duidelijkheid, voorspelbaarheid en concrete aansturing dan andere studenten. Dit botst met de nadruk die het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) legt op het vermogen tot zelfreflectie, zelfstandigheid en flexibiliteit van studenten.Steeds meer studenten met autisme volgen een mbo-opleiding. Het mbo staat voor de uitdaging om deze groep studenten onderwijs te bieden dat passend is. Onderwijs dat inzet op mogelijkheden en talenten en tegelijkertijd inhoud geeft aan de begeleiding van de individuele ondersteuningsbehoefte. Dat vraagt niet alleen om kennis van autisme, maar ook van de consequenties van autisme voor het volgen van beroepsonderwijs. Dit boek is gebaseerd op ervaringen uit de praktijk. Het beschrijft herkenbare knelpunten en biedt praktische handvatten om daarmee om te gaan; eenvoudige ingrepen, die vaak een verrassend positief effect hebben.Dit boek is bedoeld voor begeleiders, docenten en zorgcoördinatoren in het mbo, die te maken hebben met studenten met autisme. In het voortgezet onderwijs kan het boek ingezet worden ter voorbereiding op de overstap naar het mbo. Ook voor ouders kan het boek een bron van informatie zijn over de gang van zaken én de mogelijkheden op de school.(Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/onderwijs/begeleiding-ondersteuning/autisme-in-het-middelbaar-beroepsonderwijs-pica)
#PBIB:+105.65 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Autisme --- PXL-Education 2016 --- secundair onderwijs --- autistische kinderen --- Autisme --- Beroepssecundair onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Mijn groeiboekje is ontstaan vanuit de behoefte die leeft in de scholen om kindeigen gegevens te hanteren als uitgangspunt voor aspecten van wiskundige wereldorintatie, leergebiedoverschrijdend werken, integratieactiviteiten. en niet het minst voor de sociale en emotionele ontwikkeling, de ontplooiing van een positief zelfbeeld, de zelfkennis. Het is een actief doe-boekje door en voor de leerling. Het volgt het kind doorheen de lagere school en er worden enkel gegevens over het kind zelf weergegeven: zichzelf voorstellen, hun geliefde tv-programma, hun favoriete zanger, maar evenzeer de evolutie van de zwemprestaties, de eigen groeicurve, worden vastgelegd en dit van leerjaar 1 tot 6. Welk kind volgt immers niet graag zijn eigen evolutie? Per leerjaar zijn in Mijn groeiboekje steeds elf verschillende aspecten in te vullen door en over het kind. Bij elke rubriek zijn bijpassende, boeiende opdrachten voorzien: > internetgebruik om bv. wereldrecords te vergelijken met de eigen prestaties, of de kleinste vrouw ter wereld opzoeken en nagaan hoeveel men groter is > evolutie van het lopen, zwemmen, in grafieken vastleggen, mediaan berekenen; > eigen mening formuleren, persoonlijke gevoelens noteren Een brede, veelzijdige aanpak dus waarbij het actief leren vanuit levensechte, betekenisvolle situaties voorop staat. Mijn groeiboekje heeft een stevig kaft, handig formaat met eigentijdse, aantrekkelijke lay-out. Eindelijk, geen met veelal onbruikbaar cijfermateriaal overladen groeiboekje. Vlot, occasioneel en flexibel inpasbaar. Minimale planlast voor de leerkracht, maximaal leereffect voor de leerlingen. Mijn groeiboekje: een mooi nostalgisch aandenken, bij het verlaten van de basisschool!
Lager onderwijs --- Groei --- Dagboeken --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingvolgsysteem --- Zorgverbreding --- basisonderwijs --- 416.23 --- Ontwikkelingspsychologie --- 112181.jpg --- Basisonderwijs --- 474.21 --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot ca. 13 jaar --- basisonderwijs. --- Basisonderwijs.
Listing 1 - 10 of 116 | << page >> |
Sort by
|