Listing 1 - 10 of 34 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Anders evalueren : assessment in de onderwijspraktijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het onderwijs is een duidelijke kentering gaande en men is op zoek naar nieuwe alternatieve vormen van onderwijs. Daarbij staat vooral het ontwikkelings- en leerproces van de jongere zelf centraal. Daarbij ook vaardigheden als: samenwerkend leren, leren nadenken, zoeken van oplossingsstrategieën. Het is logisch dat bij die nieuwe vormen van onderwijzen ook nieuwe vormen van evaluatie horen. Deze publicatie is vanuit die behoefte samengesteld en geeft een overzicht van alternatieven die daarbij aansluiten. In dit praktische boek komen onder andere aan de orde: assessment, de verschillende soorten van assessment en het geven van feedback. Bij elk onderdeel wordt steeds beschreven: wat is het? Welke vormen onderscheiden we? Praktische voorbeelden. Het portfolio wordt beschouwd als een onderdeel van een assessment. Uiteraard is er ook aandacht voor ouders en de wijze waarop je ouders kunt betrekken bij deze vormen van evaluatie. Aan deze publicatie is een website verbonden, waar men de formulieren kan downloaden. Gericht op basisonderwijs, voortgezet en hoger onderwijs. Het boek voorziet in een behoefte, omdat het nogal eens zoeken is naar praktische informatie over dit onderwerp. © NBD Biblion I. ASSESSMENT, HOE BEGIN JE ERAAN? 1. Wat ga je evalueren 2. Waarom wil je evalueren 3. Wie evalueert? 4. Hoe verloopt de evaluatie? II. SOORTEN ASSESSMENT 1. Vaardighedenassessment 2. Overall-toetsen 3. Authentieke assessment 4. Portfolio 5. Self-assessment 6. Peers assessment 7. Co-assessment 8. Hoe geef je eens core bij self-,peer en co-assessment? 9. Overkoepelende conclusie III. FEEDBACK 1. Mondelinge feed-back terwijl de klas aan het werk is 2. Het geven van punten 3. Ouders op de hoogte brengen IV. SLOTBESCHOUWINGEN: WERK-EN TIJDSDRUK 1. Assessment ontwerp 2. Ondersteunen van leerlingen 3. Verbeteren van opdrachten 4. Feedback aan leerlingen 5. Administratie


Book
Testen of assessment? : een onderzoek naar het gebruik van assessment in de lerarenopleiding en de invloed op het leren
Author:
ISBN: 9058674037 Year: 2004 Volume: 36 Publisher: Leuven Universitaire pers Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Recente ontwikkelingen in het onderwijs, met vooroplopend voornamelijk het hoger onderwijs, richten zich de voorbije jaren vrijwel uitsluitend op de invoering van nieuwe, voor de student meer actieve, leeromgevingen. Hierbij wordt steeds meer gebruik gemaakt van ICT toepassingen zoals bijvoorbeeld Blackboard. Meer en meer is er ook een bewustwording ontstaan dat het afnemen van toetsen en examens congruent moeten zijn met deze nieuwe leeromgevingen. Vanuit deze overwegingen is het jongste decennium binnen de wetenschap in de VS en Europa een "assessmentbeweging" ontstaan die research naar nieuwe vormen van toetsen stimuleert, theorievorming nastreeft en toepassingen in de praktijk opvolgt. Dit boek is een nieuwe bijdrage vanuit het Centrum voor Opleidingsdidactiek aan deze stroming. De studie levert een bijdrage aan het geheel van onderzoek naar effecten van specifieke nieuwe toetsvormen en de nodige theorievorming. Vooral inzichten gericht op het vaststellen van de kwaliteit van toetsen, via bestaande en ook via nieuwe kwaliteitsindicatoren zoals de consequentiële validiteit, kunnen in de toekomst van groot belang zijn voor de kwaliteit van het onderwijs in het algemeen en de edumetrie in het bijzonder.


Book
Zichtbaar leren in lichamelijke opvoeding
Authors: --- ---
ISBN: 9789463711388 9463711384 Year: 2019 Publisher: Oud-Turnhout Gompel&Svacina

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek, nummer 36 van de reeks ‘Praxis Bewegingsopvoeding’ dat verschijnt naar aanleiding van de 46e Nascholing Lichamelijke Opvoeding aan KU Leuven, willen we aandacht besteden aan instructional alignment. Dit betekent dat leerdoel, leerinhouden en evaluatie op elkaar afgestemd zijn. In een effectief LO-programma liggen wat onderwezen wordt, hoe het onderwezen wordt en de manier van evalueren op dezelfde lijn. Wanneer dit niet het geval is, verliest men focus en leerwinst. Als leerkracht vraagt het een diepgaande vak(didactische)kennis om het leren van leerlingen ‘zichtbaar’ te maken en zo het onderwijsproces te sturen.In het inleidend artikel wordt een kader geschetst met betrekking tot evaluatie. Daarna worden diverse pistes vanuit dit kader gebruikt om het leren van leerlingen zichtbaar te maken binnen diverse bewegingsgebieden voor het secundair onderwijs. (Bron: flaptekst)


Book
Kritisch denken binnen het verpleegkundig proces.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789043023368 Year: 2013 Publisher: Amsterdam Pearson

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt de verpleegkundestudent gestimuleerd kritisch na te denken over iedere fase van het verpleegkundig proces. Zo wordt bij het leren opstellen van een diagnose gelijktijdig uitgebreid aandacht besteed aan het diagnostisch proces. Een gedetailleerde uitleg over zorgplannen wordt ingeleid door een kritische reflectie op de keuze van resultaten en interventies. Op deze manier leren studenten de redenen voor hun klinische keuzes zorgvuldig af te wegen. Door middel van theorie en praktische oefeningen wordt in dit boek hetverpleegkundig proces grondig doorgenomen. Zo komen informatieverzamelingsmethoden, diagnostische redeneervaardigheden, het plannen van de verpleegkundige zorg, en het uitvoeren en evalueren van de zorgverleninguitvoerig aan de orde. Concrete voorbeelden, opdrachten en casussen helpen studenten de stof te begrijpen en toe te passen. Kritisch denken binnen het verpleegkundig proces verdeelt het verpleegkundigproces in vijf fasen: anamnese, diagnose, planning, uitvoering, evaluatie.


Book
Kritisch denken binnen het verpleegkundig proces
Author:
ISBN: 9789043037105 Year: 2019 Publisher: Amsterdam Pearson Education

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studenten worden gestimuleerd bij iedere fase in het verpleegkundig process kritisch na te denken. Zo wordt bij het leren van het opstellen van een diagnose gelijktijdig uitgebreid aandacht besteed aan het diagnoseproces. Een gedetailleerde uitleg over werkbare zorgplannen wordt ingeleid door een kritische reflectie over de keuze voor de resultaten en interventies van de zorgplannen. Op deze manier leren studenten de redenen voor hun klinische keuzes zorgvuldig af te wegen. Concrete voorbeelden, oefeningen, opdrachten en casussen helpen hen de stof te begrijpen en toe te passen. Kritisch denken binnen het verpleegkundig proces is geschreven voor verpleegkundestudenten in het hoger onderwijs.


Book
250 begrippen van het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789001775629 Year: 2011 Publisher: Groningen Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

250 Begrippen van het onderwijs is een handig naslagwerk met begrippen die er toe doen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Praktische informatie over actuele onderwijskundige begrippen en theoretische achtergronden gaan in dit prettig leesbare boek hand in hand. 250 Begrippen van het onderwijs biedt niet alleen compacte informatie en achtergronden over onderwijskundige begrippen, maar geeft ook nuttige tips over hoe deze in de praktijk toegepast kunnen worden. 250 Begrippen van het onderwijs is niet alleen voor studenten van lerarenopleidingen een handig hulpmiddel. Het biedt ook docenten in de praktijk een compact naslagwerk. De begrippen zijn ingedeeld naar toepassingsgebieden als onderwijsontwerp, didactiek en beoordeling en begeleiding. Daarnaast ontbreken begrippen over ICT en over kwaliteit van het onderwijs niet. Handige zoekindexen zijn in het boek opgenomen, waaronder een speciaal gerelateerd aan de zeven competenties zoals de lerarenopleidingen die hanteren. De website biedt links naar meer informatie, tests, praktische tips en tools voor het ontwikkelen van onderwijs.


Book
Meerkeuzetoetsen : praktische handleiding voor leerkrachten en docenten
Authors: ---
ISBN: 9789044129366 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat zijn cruciale vuistregels bij het formuleren van eenduidige en efficiënte meerkeuzevragen? Hoe kan je meerkeuzevragen opstellen die peilen naar zowel kennis, inzicht als toepassingen? Hoe kan je voorkomen dat meerkeuzevragen hints bevatten naar het juiste antwoord? Is giscorrectie altijd de beste methode om gokken bij studenten te ontmoedigen?Meer en meer lesgevers, zowel in het hoger onderwijs als in de derde graad van het secundair onderwijs, maken gebruik van meerkeuze-examens. Deze handleiding biedt mogelijkheden aan om de kwaliteit van meerkeuzevragen te controleren. Ook worden verschillende methodes om het gokken van studenten tegen te gaan, besproken. Daarnaast staat dit boek boordevol praktische tips m.b.t. inhoudelijke en vormelijke aspecten van meerkeuzevragen, met een handige checklist als toemaatje.De synergie tussen onderzoek, onderwijsbeleid en praktijk maakt van deze handleiding een interessant hulpmiddel voor alle lesgevers die aan de slag willen gaan met meerkeuzevragen in hun onderwijspraktijk, voor verantwoordelijken toetsbeleid of voor iedereen die docenten ondersteunt in hun onderwijs- of evaluatiepraktijk.


Book
Evaluatie van het onderwijspersoneel : beleid en praktijk in het Vlaamse secundair onderwijs, centra voor leerlingenbegeleiding en voor volwassenenonderwijs.
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789044130225 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sinds 2007 worden scholen van het secundair onderwijs geacht hun leerkrachten te evalueren. Dit maakt deel uit van een cyclus van functionerings- en evaluatiegesprekken, naar analogie met wat in de bedrijfswereld gebruikelijk is. Voor het eerst is wetenschappelijk onderzoek beschikbaar over hoe dit in het secundair onderwijs, maar ook in de Centra voor Volwasseneneducatie en de Centra voor Leerlingenbegeleiding effectief gebeurt, en wat de bedoelde en onbedoelde effecten zijn. Het onderzoek geeft aanleiding tot een aantal duidelijke aanbevelingen met betrekking tot het evaluatiesysteem voor het onderwijzend personeel. (Bron: covertekst)


Book
Evaluatiepraktijk op school : tien pijlers voor een kwaliteitsvolle leerlingenevaluatie
Authors: --- ---
ISBN: 9789057180736 Year: 2014 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen op een kwaliteitsvolle manier evalueren is een permanent aandachtspunt in de klaspraktijk van leerkrachten en in het beleid van scholen. Daarom heeft het GO! aan studenten in de onderwijs- en opleidingswetenschappen (UAntwerpen) de opdracht gegeven om een ‘gids voor kwaliteitsvolle leerlingenevaluatie’ te ontwikkelen.Dit interdisciplinair project is uitgegroeid tot een richtinggevende en inspirerende leidraad voor de evaluatiepraktijk van leraren, die wij via deze publicatie op ruimere schaal willen verspreiden.De auteurs brengen tien kwaliteitseisen (pijlers) naar voren waaraan een goede evaluatie moet beantwoorden. Het gaat om: geïntegreerde evaluatie, transparantie, authenticiteit, cognitieve complexiteit, reproduceerbaarheid, representativiteit, eerlijkheid, betrokkenheid, verantwoording en impact. Deze tien pijlers gelden voor om het even welk vak of onderwijsniveau en voor elke evaluatievorm (mondeling, schriftelijk, portfolio, stage, project, praktijkopdracht, presentatie enz.).Aan elke pijler is een hoofdstuk gewijd. In een eerste deel leggen de auteurs telkens kort het wat en hoe van de pijler uit. Waaraan moet je als leerkracht aandacht besteden?In het tweede deel krijg je tien stellingen (over jouw evaluatiegedrag) te beantwoorden met ‘nooit’, ‘soms’, ‘meestal’, ‘altijd’ of ‘niet van toepassing’. Op die manier wordt het voor jezelf duidelijk of jouw wijze van evalueren meer of minder aan de betrokken pijler (kwaliteitseis) beantwoordt. Dit deel eindigt met een aantal tips die je kunnen helpen om dit aspect van je evaluatie te verbeteren.Het derde deel van elk hoofdstuk bevat een samenvattende wetenschappelijke uiteenzetting over het belang van de betrokken pijler.


Book
De taaltoets-pabo haal je zo.
Author:
ISBN: 9789046901038 Year: 2008 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studenten en docenten van de pabo vrezen dat de Taaltoets-pabo voor veel eerstejaars een struikelblok wordt. Maar dat hoeft niet zo te zijn. De toets is voor alle studenten te halen, als zij zich maar goed voorbereiden. En dat kan met 'De Taaltoets-pabo haal je zo'. In dit oefenboek wordt alle stof behandeld die de studenten voor de taaltoets moeten kennen. De vier domeinen spelling toepassen, formuleren, interpunctie en basisgrammatica vormen de basis van ieder hoofdstuk. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 10 of 34 << page
of 4
>>
Sort by