Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (9)

Hogeschool Gent (9)

PXL (9)

Odisee (8)

UCLL (8)

Thomas More Kempen (7)

Thomas More Mechelen (7)

VIVES (6)

AP (5)

Hogeschool West-Vlaanderen (5)

More...

Resource type

book (9)

object (2)


Language

Dutch (9)


Year
From To Submit

2018 (1)

2010 (1)

2009 (1)

2008 (2)

2007 (2)

More...
Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Zo gezegd, zo gerekend! 3 : tafelboekje : oplossingen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030126935 Year: 2008 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Alice in Wiskunde Wonderland : een avontuur langs priemgetallen, breuken en tafels van vermenigvuldiging
Authors: --- ---
ISBN: 9789401441193 Year: 2018 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Alice is elf en houdt niet van wiskunde. Tot ze op een dag een bijzonder avontuur beleeft. Een zonderlinge man, Lewis Carroll, voert haar mee naar Wiskunde Wonderland, een plek waar wiskunde écht tot leven komt.

Alice ontmoet er de Gekke Hoedenmaker, de mathemagiër, de Kolderkat, de konijnen van Fibonacci en vele andere gekke wezens. Tijdens haar tocht leert ze alles over:

* priemgetallen

* de tafels van vermenigvuldiging

* even en oneven getallen

* de zeef van Eratosthenes

* procentberekening

* delingen

* magische vierkanten (sudoku's)

* machtverheffing

en nog veel meer.


Multi
Malle getallen : vermenigvuldigen
Authors: ---
ISBN: 9789030125754 Year: 2007 Volume: *2 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met deze kwartetspellen leer je spelenderwijs hoofdrekensommen te automatiseren. Alle kaartjes hebben een symbooltje. Er zijn er steeds 4 met hetzelfde symbool. Verzamel ze alle 4, dan heb je een kwartet. Vraag aan je tegenstander of hij de kaart heeft die je zoekt en reken de som op het kaartje uit. Controleer je antwoord met de magische envelop. Schuif je kaartje erin en je ziet meteen of je het goed hebt. Wie de meeste kwartetten verzamelt, is de winnaar. Je kunt het ook als potspelletje spelen: wie de meeste kaartjes goed heeft in een bepaalde tijd. Of om zelfstandig mee te oefenen.Met dit kwartetspel oefen je hoofdreken met de tafels van 1 - 10.Bron: https://scalaleukerleren.nl/rekenen/uitdagende-leerspellen/malle-getallen/


Book
Rekenen met hele getallen op de basisschool
Authors: ---
ISBN: 9789001765095 Year: 2010 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zicht hebben op de manier waarop basisschoolleerlingen leren rekenen vormt een belangrijke voorwaarde voor het geven van goed rekenonderwijs. De uitgave Rekenen met hele getallen op de basisschool biedt pabostudenten een praktisch leerboek met opdrachten om zich de leerlijn voor het rekenen met hele getallen eigen te maken. Deze uitgave biedt houvast bij het opbouwen van vakdidactische kennis en vaardigheden bij het leren rekenen van basisschoolleerlingen. Alle aspecten van het rekenen met hele getallen komen aan bod. Het volledige leerproces van groep 1 tot en met groep 8 wordt gevolgd. Het boek bevat hoofdstukken over groeiend getalbegrip, rekenen tot twintig en tot honderd, tafels, hoofdrekenen, schriftelijk rekenen, schatten, getallen en getalrelaties en rekenen met rekenmachine. Het boek is toegespitst op de aankomende leerkracht doordat er naast de beschrijvingen van leerlijnen, per rekenonderdeel concrete voorbeelden van rekenactiviteiten uit gangbare rekenmethoden opgenomen zijn. Daarnaast worden een practicum op eigen niveau met een reflectie en praktijkopdrachten voor studenten gegeven. De laatste jaren is er een hausse aan uitgaven over rekenen in de basisschool: van het wonder dat rekenen heet tot rekenregels, van het oefenen van rekenvaardigheden tot rekenen als integraal onderdeel van ontwikkelingsgericht leren, maar ook van brede leer- en ontwikkelingslijnen rekenen tot digitale (reken)hersentrainers. Deze uitgave geeft op overzichtelijke wijze een dwarsdoorsnede van dit alles: rekenen met hele getallen wordt op een theoretische, didactische en praktische wijze uitgewerkt. Elk hoofdstuk start met een practicum dat dwingt tot bezinning en nadenken over de behandelde thematiek. Dan is er aandacht voor rekenactiviteiten met kinderen, zelf rekenopdrachten ontwerpen, vervolgactiviteiten bedenken, kennis ontwikkelen ten aanzien van oplossingsstrategien en zelf rekenopgaven oplossen.Vervolgens is er aandacht voor hoofdrekenen groep 5-8; groeiend getalbegrip voorschoolse Periode; rekenen tot tien, twintig, honderd; tafels in groep 4 en 5; schriftelijk rekenen in groep 6-8; schattend rekenen in groep 6-8; rekenen met de rekenmachine in groep 7-8 n getallen en getalsrelaties in groep 5-8. Het hele elementaire rekenproces met hele getallen passeert de revue. Nog nooit werd het vak rekenen zo aanstekelijk leuk gepresenteerd aan (aankomende) leerkrachten Inhoudsopgave : 1 Hoofdrekenen in groep 5-8 1.1 Een practicum als start: Hoofdrekenen 1.2 Wat is hoofdrekenen? 1.3 Drie vormen van hoofdrekenen 1.4 De hoofdrekenles 1.5 Literatuurtips 2 Groeiend getalbegrip in voorschoolse periode en groep 1 en 2 2.1 Een practicum als start: Verschillende getallen 2.2 (Voor)schoolse periode: ontluikende gecijferdheid 2.3 Prentenboeken 2.4 Tellen in groep 1 en 2 2.5 Tellen-en-rekenen in groep 2 (3) 2.6 Ideenboeken en werkbladen voor het rekenen met kleuters 2.7 Literatuurtips 3 Rekenen tot tien, tot twintig en tot honderd in groep 3 en 4 3.1 Een practicium als start: Tovervierkanten 3.2 Rekenen tot tien, tot twintig en tot honderd 3.3 Rekenen tot tien 3.4 Rekenen tot twintig 3.5 Rekenen tot honderd 3.6 Literatuurtips 4 Tafels in groep 4 en 5 4.1 Een practicum als start: Rekenen in de basisschool van Walt Disney 4.2 De zin van het leren van de tafels van vermenigvuldiging 4.3 Verschillende fasen bij het leren van de tafels 4.4 Drie niveaus van opereren 4.5 Delen 4.6 Oefenen van de tafels 4.7 Tafeldiploma 4.8 Literatuurtips


Book
RekenTrapperS : over de brug B : brugoefeningen tot honderd en tot duizend
Authors: --- ---
ISBN: 9026011385 9026011377 9045500213 9026011415 9026011369 9045500221 9045507862 Year: 2004 Publisher: Antwerpen De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het eerste deel biedt toegankelijke achtergrond om rekenproblemen en rekenstoornissen te herkennen en te situeren. Het is vooral een praktische kijk op de aanpak van rekenen in de klas en op individuele remediëring. Het tweede deel situeert de methode RekenTrapperS, een basismethode voor preventie en remediëring. De voorbeelden en toepassingen richten zich vooral op de verticale en horizontale integratie van het rekenaanbod in de eerste klassen van het basisonderwijs.

Keywords

Rekenen. --- Wiskunde --- Basisonderwijs. --- wiskundemethodes --- Didactics of mathematics --- rekenen --- remediërend rekenen --- dyscalculie --- kinderen --- Wiskunde ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Rekenen ; basisonderwijs ; didactiek --- Dyscalculie ; kinderen --- Getallen --- 371.67 --- 373.3 --- lager onderwijs --- leerboeken --- rekenproblemen --- rekenstoornissen --- wiskunde --- zorgverbreding --- 475.4 --- remediërend onderwijs --- schoolboeken --- Aftrekken(Bewerkingen) --- Delen(Bewerkingen) --- Lager onderwijs --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Optellen(Bewerkingen) --- Rekenproblemen(Kinderen met rekenproblemen, Dyscalculie) --- Remediëring --- Vermenigvuldigen(Bewerkingen, Tafels van vermenigvuldiging) --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- Aftrekken --- Brug --- Delen --- Denkend rekenen --- Didactiek --- Dyscalculie --- Getalsymbolen --- Handboek/cursus --- Handelend denken --- Leerproblemen --- Orthodidactiek --- Rekenen --- Tafels van vermenigvuldiging-2 --- Tafels van vermenigvuldiging-5 --- Vermenigvuldigen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- basisonderwijs --- dubbel/helft --- even/oneven --- handboek --- optellen --- remediëring --- tellen --- tweelingsommen --- Wiskunde ; basisonderwijs --- 475.55 --- 510.3 --- Wiskunde; ba.o --- Rekenproblemen --- Wiskunde: handboek lagere school --- wiskunde: handboek lagere school --- #BSCH: vak: wiskunde (algebra, meetkunde) --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - wiskunde --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: realistische wiskunde) --- Schoolbooks - Didactic material --- didactiek --- Getallenkennis --- Preventie --- Buitengewoon onderwijs --- Buitengewoon lager onderwijs --- Kinderen --- 3e leerjaar lager onderwijs --- Buitengewoon onderwijs type 8 --- Buitengewoon onderwijs type 1 --- Buitengewoon onderwijs type 3 --- Rekenen tot 20 --- Zorgverbreding --- Rekenstoornissen --- remediërend onderwijs --- Remediëring --- remediëring --- Rekenstoornis --- Rekenprobleem --- Kind --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie


Multi
Malle getallen : delen
Authors: ---
ISBN: 9789030125747 Year: 2007 Volume: *1 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met deze kwartetspellen leer je spelenderwijs hoofdrekensommen te automatiseren. Alle kaartjes hebben een symbooltje. Er zijn er steeds 4 met hetzelfde symbool. Verzamel ze alle 4, dan heb je een kwartet. Vraag aan je tegenstander of hij de kaart heeft die je zoekt en reken de som op het kaartje uit. Controleer je antwoord met de magische envelop. Schuif je kaartje erin en je ziet meteen of je het goed hebt. Wie de meeste kwartetten verzamelt, is de winnaar. Je kunt het ook als potspelletje spelen: wie de meeste kaartjes goed heeft in een bepaalde tijd. Of om zelfstandig mee te oefenen.Met dit kwartetspel oefen je delen van getallen tot 100 door de getallen van 1 - 10.Bron: https://scalaleukerleren.nl/rekenen/uitdagende-leerspellen/malle-getallen/


Book
Zo gezegd, zo gerekend! 3 : tafelboekje
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030126034 9789030126041 9789030126058 9789030126065 9789030126072 9789030126126 9789030126133 9789030126140 9789030126157 9789030126164 9789030126096 9789030126102 9789030126119 9789030126089 Year: 2008 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Thema's in handleiding 3AB : 1. Een schooltas vol. - 2. Op verkenning rondom ons. - 3. De diepvriezer draait op volle toeren. - 4. De kleine chef-kok. - 5. Als ik vrij ben... - 6. Logeren bij oma en opa. Thema's in handleiding 3C : 7. Bang in het donker. - Thema wit 1. - 8. Scheur maar af. - 9. Lange winteravonden. Thema's in handleiding 3DE : 10. Boeken en tijdschriften. - 11. Robots en computers. - 12. Mijn eigen plekje. - 13. Op vier wielen. - 14. Sportkriebels.


Book
Zo gezegd, zo gerekend! 2 : tafelboekje : oplossingen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030124771 9789030124788 9789030124795 9789030124801 9789030124948 9789030124955 9789030124962 9789030124979 9789030124818 9789030126911 9789030124917 9789030124924 9789030124931 Year: 2009 Publisher: Deurne Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Thema's in handleiding 2AB : 1. Klasgenoten - 2. De school en de buurt van de Schoolstraat - 3. Fruit, zaden en vruchten - 4. Leuke spelletjes Thema's in handleiding 2CD : Facultatief thema : Negatieve getallen - 5. Voertuigen - Herhalingsthema 1 - 6. Verzamelen - 7. Verpakkingen - 8. Boeken - 9. Klusjes - 10. Vrije tijd - Herhalingsthema 2.


Book
Dyslexie en dyscalculie : ernstige problemen in het leren lezen en rekenen : recente ontwikkelingen in onderkenning en aanpak
Authors: ---
ISBN: 9033451484 Year: 2002 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dyslexie en Dyscalculie: ernstige problemen in het leren lezen en rekenen A.J.J.M. Ruijssenaars en P. Ghesquière (red.) Recente ontwikkelingen in onderkenning en aanpak In het onderwijs leven veel vragen omtrent de onderkenning en aanpak van hardnekkige problemen in het leren lezen, spellen en rekenen. Zowel in theorie en onderzoek als in de uitwerking van de klinische praktijk ontstaat meer en meer consensus over de noodzaak van een taakgerichte aanpak. Kinderen met dyslexie en/of dyscalculie vragen van meet af aan om een verantwoorde diagnostiek en een zeer bewuste opbouw van het leerproces.In deze bundel gaan Nederlandse en Vlaamse auteurs in op actuele thema's, discussies en recente ontwikkelingen, zoals diagnostiek van dyslexie en het opstellen van een dyslexieverklaring (Henneman & Kleijnen; Van den Broeck), effectieve remediëring en behandeling van leesproblemen (Verhoeven; Vonk & Bakker), de impact van leerstoornissen op latere leeftijd (Ruijssenaars & Ghesquière), metacognitie en leerproblemen (Minnaert), jonge kinderen en rekenproblemen (Van Luit), rekenstrategieën van sterke en zwakke leerlingen (Torbeyns, Verschaffel & Ghesquière) en de behandeling van rekenproblemen (Van Lieshout).

Keywords

Dyslexie. --- Orthopedagogics --- Psycholinguistics --- dyslexie --- Neuropathology --- leerproblemen --- Dyslexie --- Dyscalculie ; kinderen --- 376 --- 51:37 --- #PBIB:2002.4 --- #PBIB:gift 2002 --- Academic collection --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Rekenstoornissen --- dyscalculie --- logopedie --- 464 --- leesproblemen --- orthopedagogiek --- rekenproblemen --- wiskunde --- 464.1 --- Dyslexie (Woordblindheid) --- Kinderen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Rekenproblemen(Kinderen met rekenproblemen, Dyscalculie) --- Rekenstoornissen --- Rekenen/rekenproblemen (dyscalculie) --- 376.5 --- Behandelingen --- Diagnostiek --- Dyscalculie --- Leesmoeilijkheden --- Leesstoornissen --- Onderwijs --- Leerstoornissen; kinderen --- Rekenproblemen; kinderen --- 030285.jpg --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- 51:37 Mathematics-:-Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Mathematics-:-Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- remediërend onderwijs --- departement Lerarenopleiding --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Zorgverbreding --- Diagnose --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Volwassenen --- Reflectie --- Rekenproblemen --- Rekenvaardigheden --- Aanvankelijk rekenen --- Tafels van vermenigvuldiging --- Remediërend onderwijs --- Kleuters --- Wiskundige initiatie --- Lager onderwijs --- Leerproblemen --- Leesproblemen --- Nederland --- Secundair onderwijs --- Kind --- Volwassene --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Rekenprobleem --- Rekenvaardigheid --- Kleuter --- Leerprobleem --- Leesprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Leerstoornissen

Listing 1 - 9 of 9
Sort by