Listing 1 - 10 of 35 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
PXL-Central Office 2020 --- studentenbegeleiding --- leren leren --- coachen --- methodiek --- onderwijs
Choose an application
Hoe leer je je beroep steeds beter uit te oefenen en daarbij steeds beter zelf te bepalen wat je wilt, kunt, doet en presteert? Hoe kun je je eigen weg vinden en kennis opbouwen om te leren en te ontwikkelen vanuit wat jij belangrijk vindt? Met behulp van Leercoaching kunnen studenten de antwoorden op deze wezenlijke vragen zelf achterhalen. De auteur geeft studenten inzicht in de manier waarop zij leren. Studenten kunnen met behulp van Leercoaching zelf aan de slag met doelen stellen, oriënteren en plannen, uitvoeren en evalueren. De uitkomst is een persoonlijke leerweg die op systematische wijze tot stand is gebracht. Daarnaast kunnen studenten elkaar en hun leercoaches feedback geven op een opbouwende wijze.
coaching --- leerlingenbegeleiding --- gezondheidszorg --- Pupil counseling. Pupil guidance --- competenties --- Didactic strategies --- Hygiene. Public health. Protection --- departement Lerarenopleiding 10 --- hoger onderwijs --- competentiegericht leren --- studentenbegeleiding --- Studentenbegeleiding --- Coaching
Choose an application
Studenten begeleiden in een nieuwe context is de neerslag van de expertise en ervaring opgebouwd in Psynet, een netwerk geestelijke gezondheidszorg voor de studenten in de Antwerpen. Het nieuwe van die context komt vooral aan bod in het 1ste deel. De huidige studentenpopulatie wordt beschreven als de consumerende en prestatiegerichte, maar toch faalangstige en gestresseerde millenniumgeneratie. In de adolescentiefase moeten jongeren ontdekken "wie ze zijn". Emotionele problemen kunnen dan de studievoortgang belemmeren en psychologische hulp nodig maken. Vanuit de nieuwe leeromgeving van de huidige student worden 4 mogelijke toekomstscenario's beschreven bij een verder gedigitaliseerde leeromgeving. Deel 2 schetst de werking en organisatie van Psynet: vanuit registratiegegevens wordt een overzicht gegeven van de specifieke hulpvragen en probleemgebieden van studenten, zoals faalangst, relationele problemen, depressie en problemen met studie en examens. Vervolgens wordt aandacht besteed aan de antwoorden: hoe proberen we tegemoet te komen aan deze diverse noden van onze huidige "flexibele" studenten? Het 3de deel biedt een caleidoscoop van werkmethoden, middelen en doelgroepen. Naast de preventiemedewerker zien we de hulpverlenende studiebegeleider, de interne studentenpsycholoog en de externe therapeut aan het werk bij verschillende doelgroepen met specifieke noden. Die verscheidenheid biedt herkenningspunten voor elke lezer, in de eerste plaats studentenbegeleiders en -psychologen, maar daarnaast ook beleidsmakers en verantwoordelijken van onderwijsinstellingen
coaching --- leerlingenbegeleiding --- allochtonen --- studentenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Didactic strategies --- Higher education --- #KVHB:Studiebegeleiding --- #KVHB:Hoger onderwijs --- 489.52 --- depressie --- emotionele problemen --- faalangst --- hoger onderwijs --- leeromgeving --- solliciteren --- Faalangst --- Hoger onderwijs --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leerlingbegeleiding --- S20100107.JPG --- Studiebegeleiding ; hoger onderwijs --- onderwijs --- studenten --- studiebegeleiding --- #KVHA:Studentenbegeleiding --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- 658.31 --- 371 --- 378 --- 371.21 --- departement Gezondheidszorg 10 --- digitale leeromgevingen --- Psynet --- Studentenbegeleiding --- Studiebegeleiding --- Studenten --- Begeleiding --- Geestelijke gezondheidszorg --- Leeromgeving --- Stress --- Coaching --- Inclusie --- Allochtonen --- Student --- Allochtoon --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Autochtoon --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Study methods --- studieproblemen --- Higher education --- Personality development --- Pupil counseling. Pupil guidance --- studiemotivatie --- studiemethodiek --- studiekeuzes --- studiehouding --- studeren --- faalangst --- schrijven --- scripties --- Studiebegeleiding --- Psychologie --- Diagnose --- Therapie --- Hoger onderwijs --- Preventie --- Studentenbegeleiding --- hoger onderwijs --- studiebegeleiding --- 489.52 --- hoger onderwijs - studiebegeleiding --- Man --- Volwassene --- Diagnostiek
Choose an application
Studeren aan de universiteit of hogeschool brengt voor iedereen een zekere mate van spanning met zich mee. Sommige studenten ontwikkelen echter faalangst die een ernstige belemmering vormt bij hun leren en leven. Voor hen werd dit werkboek opgesteld: niet als een wondermiddel, wel als een eerste stap om zelf een lastig probleem aan te pakken. In het eerste deel vind je een beschrijving van angst en faalangst en kun je je eigen probleem in kaart brengen. Vanuit dit inzicht in je faalangst kun je aan de slag om die te overwinnen. Het tweede deel biedt een aantal bruikbare strategieën en oefeningen die je leren om te gaan met angstige gedachten, je zelfvertrouwen helpen te versterken, enzovoort. 'Focus op faalangst' werd ontwikkeld voor groepstraining en individuele begeleiding van studenten in het hoger onderwijs, of om er zelfstandig mee te werken. Ook voor leerkrachten secundair onderwijs, CLB-medewerkers en docenten kan dit werk een nuttig instrument zijn. Het is samengesteld door studentenbegeleiders van de Dienst voor Studieadvies en Studentenbegeleiding van de Universiteit Antwerpen. Het is een werkboek uit de praktijk, voor de praktijk. (flaptekst)
Faalangst --- 415.3 --- faalangst --- agressie, emoties, instinct, motoriek en wil --- HO (hoger onderwijs) --- studentenbegeleiding --- Educational psychology --- Personality development --- Higher education --- PXL-Central Office 2018 --- hoger onderwijs --- studiebegeleiding --- 159.963.2 --- Hoger onderwijs --- Leerproblemen --- Gedragsproblemen --- Leerprobleem --- Gedragsprobleem --- 159.94 --- anxiety
Choose an application
Competenties beschrijven het cruciale gedrag om tot succesvol resultaat te komen, op persoonlijk en bedrijfsniveau. In veel organisaties wordt daarom een fikse investering gedaan in het meten van competenties om duidelijk te krijgen waar medewerkers staan ten opzichte van het competentieprofiel: developmentcenters, competentie, observatiesystemen. Het zijn degelijke methodes die behoorlijk wat tijd, menskracht en geld vragen. Coachen op competentieontwikkeling is een aanvulling op boeken die gaan over competentiemanagement. Coachen op ijsbergen In het boek wordt vrij snel duidelijk waarom coachen op competentieontwikkeling (CoCo) ook wel vergeleken wordt met coachen op ijsbergen. Aan de hand van praktijkbeschrijvingen en nabeschouwingen wordt op een levendige wijze het volgende concreet gemaakt: het systematisch doorvragen op competentiegedrag het benoemen van (afwezig) competentiegedrag in de hier-en-nusituatie het bespreekbaar maken van onzichtbare opvattingen die het compententiegedrag beïnvloeden het werken met competenties in het spanningsveld beoordelen en ontwikkelen het werken met een ontwikkelplan het voeren van 'CoCo'-gesprekken in de groep het profiel van een 'CoCo'-coach Nieuw is het belang van de context van competenties. Voor wie? Coachen op competentieontwikkeling is bestemd voor leidinggevenden, managers en P&O-adviseurs die werken in profitbedrijven en/of non-profitorganisaties. Zij zijn verantwoordelijk voor het concretiseren van competentiemanagement en de competentiegerichte coachgesprekken. Dit boek is ook nuttig voor studenten, opleiders en startende coaches die willen kennismaken met de praktijk van het competentiegesprek.
Didactic strategies --- Personnel management --- coaching --- HRM (human resource management) --- competentiemanagement --- E-books --- Competentiemanagement. --- Human Resource Management. --- Personeelsbeleid. --- Teamwerk. --- 450.7 --- 366.41 --- Competenties --- Competentiegericht onderwijs --- Leidinggeven --- Professionele ontwikkeling --- Begeleiding(Coaching) --- 489.4 --- competenties (beroepsbekwaamheid) --- leerlingenbegeleiding --- leermethoden --- studentenbegeleiding --- Opleiding en bijscholing
Choose an application
In dit boek worden verschillende thema's belicht die te maken hebben met supervisie. In supervisie gaat het om de ontwikkeling van de persoon in relatie tot het beroep. In profit- en not-for-profitorganisaties wordt in toenemende mate gebruikgemaakt van dit leerinstrument. Vanuit de praktijk van supervisie geven, komen diverse onderwerpen aan de orde: het proces van groepssupervisie; werkvormen en methoden en grenzen en overeenkomsten met andere leerinstrumenten.
supervisie --- Didactic strategies --- groepsdynamica --- leerpsychologie --- Social psychology --- Supervisie --- 450.7 --- Begeleiding(Coaching) --- coaching --- didactisch proces --- intervisie --- leerlingenbegeleiding --- maatschappelijk werk --- onderwijs --- sociale wetenschappen --- therapie --- 371.39 --- Communicatie --- Groepen --- Leren --- Verhalen --- Opleiding en bijscholing --- 371.35 --- Lerarenopleiding --- 321.4 --- evaluatie --- studentenbegeleiding --- zingeving
Choose an application
Binnen het hoger onderwijs neemt het ontwikkelen van beroepsbekwaamheden, waaronder het leren onderzoeken, een belangrijke plaats in. Studenten in HBO en op universiteiten worden bovendien steeds vaker geconfronteerd meet onderzoeksopdrachten, omdat gebleken is dat onderzoek doen een goede manier is om allerlei dingen te leren.Een onderzoek begeleiden is een aanvulling op het vierluik "Leren onderzoeken", gedegen maar compacte boeken voor studenten.Dit boek is bedoeld voor iedereen die een taak heeft bij het begeleiden van studenten die klein of groot onderzoek moeten doen. Vierendertig veel gestelde vragen van onderzoeksbegeleiders staan centraal. Op elke vraag geeft de auteur een zo concreet mogelijk antwoord, aan de hand van een figuur of schema. Hij baseert zich daarbij op jarenlange ervaring in het werken met onderzoeksbegeleiders, alsmede op hetgeen uit de literatuur bekend is over de betreffende vraag.Bron : http://www.bol.com
Studentenbegeleiding --- Onderzoeksvaardigheden --- Wetenschappelijk onderzoek --- Hoger onderwijs --- Universiteiten --- onderwijs --- onderzoek --- handleiding --- 37 --- 003 --- Onderzoek --- Begeleiding --- Methodologie --- 450.8 --- informatievaardigheden --- onderzoeksvaardigheden --- wetenschappelijk onderzoek --- 001.81 --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- 371.385 --- sociaal onderzoek --- 301.08 --- Science --- Research on teaching --- Higher education --- interdisciplinair onderzoek --- onderzoeksmethoden --- studiebegeleiding --- studentenbegeleiding --- kwalitatief onderzoek --- PXL-Central Office 2016 --- hoger onderwijs --- onderzoeksrapporten --- onderzoeksbegeleiding --- Sociaal onderzoek --- Leerlingbegeleiding --- Scripties --- Onderzoeksvaardigheden ; hoger onderwijs --- Onderzoeksvaardigheid --- Universiteit --- Natuurwetenschappen --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
In het hoger onderwijs is het competentiegericht opleiden reeds een aantal jaar de norm: we verwachten van studenten een bepaald niveau van competenties vooraleer zij zich op de arbeidsmarkt kunnen begeven. Werken aan competenties zorgt dus voor de professionele ontwikkeling van studenten.Maar naast deze professionele ontwikkeling gaan er steeds meer stemmen op om aandacht te hebben voor de persoonlijke ontwikkeling van studenten door hun talenten te stimuleren.De aandacht voor talenten is de laatste jaren enorm toegenomen, eerst in de psychologie en de bedrijfswereld, maar stilaan ook in het onderwijs. Het overkoepelende uitgangspunt bij een dergelijke talentgerichte visie is: vertrekken vanuit wat iemand niet kan, heeft een negatieve invloed op die persoon; vertrekken vanuit wat iemand wel kan, heeft een positieve invloed.Met dit boek krijg je als docent of opleidingsteam zicht op de meerwaarde en de mogelijkheden van talentgerichte begeleiding. Bovendien is het mogelijk om - passend bij de opleidingsspecifieke context en noden - methoden en werkvormen uit te kiezen die talentontwikkeling bij studenten stimuleren.De fiches met werkvormen zijn eveneens apart te verkrijgen als een werkboek waarmee de studenten aan de slag kunnen.Bron : http://www.acco.be
studentenbegeleiding --- competenties --- didactiek --- Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Begaafdheid --- Onderwijs en arbeidsmarkt --- Leerlingbegeleiding --- Competentiegericht onderwijs --- Hoger onderwijs --- Studentenbegeleiding --- hoger onderwijs --- Begeleiding(Coaching) --- Talenten --- 489 --- 489.52 --- #PBIB:+110.71 --- 371.048 --- 371.13 --- 489.4 --- talentgericht onderwijs --- talenten --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Hoger onderwijs; algemeen --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- Studiebegeleiding --- Onderwijs : Didactiek : Hoger onderwijs : Algemeen --- PXL-Music 2015 --- Talentontwikkeling --- Onderwijs --- Talent --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Binnen het domein van de Sociale Studies kan dit boek worden gebruikt tijdens groepsbijeenkomsten van leerproces/studiebegeleiding en voor het uitwerken van de casuïstiek die de studenten inbrengen.InhoudInleiding1 Onze vermogens1.1 Aanpassen1.2 Denken1.3 Doen1.4 Inleven1.5 Leren1.6 Vaardigheden1.7 Samenvatting1.8 Opdracht 2 De beperkende overtuigingen2.1 De vijf basisovertuigingen2.2 De effecten van macht2.3 De persoonlijke beperkende overtuigingen2.4 Samenvatting2.5 Opdracht3 Egoïstisch gedrag3.1 Zichzelf willen bewijzen3.2 Zichzelf willen beschermen3.3 Het voorkomen van egoïstisch gedrag3.3.1 Voorkomen zichzelf te willen bewijzen3.3.2 Voorkomen zichzelf te willen beschermen3.4 Samenvatting 3.5 Opdracht 4 Inzicht gevend gedrag4.1 Gedrag dat leidt tot inzicht geven4.2 De basisvaardigheid 'anderen in hun waarde kunnen laten'4.3 De basisvaardigheid 'oprecht ten opzichte van zichzelf kunnen zijn'4.4 De vaardigheid 'structuur kunnen aanbrengen'4.5 De vaardigheid 'doelgericht kunnen^ kind6.2.2 Het bazige kind6.2.3 Het pestende kind6.2.4 Het gepeste kind6.2.5 Het angstige kind 6.3 Het gedrag van volwassenen6.3.1 De baas6.3.2 De ongrijpbare 6.3.3 De meeloper6.3.4 De angsthaas6.4 De bereidheid om inzicht te krijgen6.5 Opdracht Met de inzichten die in dit boek beschreven zijn, kan een beginnende hulpverlener of begeleider leren zijn eigen gedrag te sturen. Gevorderde hulpverleners kunnen hun eigen inzichten aanvullen. Het biedt een goede basis om tijdens methodische werkbegeleiding, intervisie en supervisie de praktische leerervaringen van de student te toetsen en te verbinden aan hun kennis en zelfinzicht.^ zijn'4.6 De vaardigheid 'je mening kunnen bijstellen'4.7 De vaardigheid 'zich kunnen richten op zelfontwikkeling'4.8 De vaardigheid 'autonoom kunnen zijn'4.9 De vaardigheid 'inzicht kunnen geven'4.10 Samenvatting4.11 Opdracht5 De gevoelens5.1 De versterkende gevoelens5.1.1 Angst5.1.2 Wanhoop5.1.3 Boosheid5.1.4 Haat5.2 De gevoelens en de vaardigheden5.2.1 Gelijkwaardigheid versus minderwaardigheid5.2.2 Vrij versus beklemd5.2.3 Rustig versus onrustig5.2.4 Hoopvol versus moedeloos5.2.5 Tevreden versus ontevreden5.2.6 Enthousiasme versus verveling5.2.7 Zelfvertrouwen versus machteloosheid5.2.8 Zelfrespect versus machteloosheid5.3 Het omgaan met gevoelens5.3.1 Het samenspel van gedachten en gevoelens5.3.2 Het leren omgaan met gevoelens5.3.3 Het zich bewust worden van gevoelens5.4 Samenvatting5.5 Opdracht6 Inzicht in het gedrag van hulpverlener en hulpvrager6.1 Zelfsturing6.1.1 De zelfwaarneming 6.1.2 De zelfanalyse6.1.3 De zelfaanvaarding6.2 Het gedrag van kinderen6.2.1 Het zelfstandige^ Zelfkennis en mensenkennis zijn onontbeerlijk voor een hulpverlener of begeleider die een hulpvrager wil helpen inzicht te verkrijgen in zijn gedrag. Gedrag wordt bepaald door de gedachten, gevoelens en wensen. In het boek wordt veel aandacht besteed aan onderliggende gedachten waarvan je je meestal niet zo bewust bent, omdat ze zo vanzelfsprekend zijn. Het effect van deze gedachten op het gedrag is echter groot. Dit effect wordt uitvoerig beschreven. Ook de invloed van de gevoelens op het gedrag komt uitgebreid aan bod. De toegevoegde opdrachten zijn gericht op zelfonderzoek. Dit maakt het voor de lezer mogelijk meer zelfinzicht te krijgen. Met behulp daarvan is het mogelijk het eigen gedrag te evalueren en, zo nodig, bij te stellen. De systematische opbouw van het boek en de opdrachten maken het voor de lezer mogelijk deze kennis te integreren en direct in de praktijk toe te passen.^
Agogie ; methodiek --- Hulpverlening ; methodiek --- S2006260.JPG --- agologie --- persoonlijkheidsleer --- welzijnswerk, methoden --- 37.013 --- 159.93 --- 361.1 --- 304 --- 414.9 --- emoties --- gedrag --- groepsdynamica --- hulpverlener --- intervisie --- psychologie --- sociale vaardigheden --- studentenbegeleiding --- supervisie --- agogiek --- cliënt-hulpverlener relatie --- maatschappelijke hulpverlening --- zelfkennis --- Social welfare methods --- graduaat orthopedagogie --- zelfsturing
Listing 1 - 10 of 35 | << page >> |
Sort by
|