Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De idee dat de dsm-5 een betrouwbaar diagnostisch instrument zou zijn, berust op een vertekende interpretatie van statistische gegevens. Bovendien leidt het instrument tot een enge kijk op psychische problemen. De dsm-5 houdt vast aan een strikt biomedische benadering en brengt niet in rekening hoe allerlei context- en belevingsfactoren mee vorm geven aan psychische klachten en symptomen. Vanuit de fenomenologische psychiatrie en de lacaniaanse psychoanalyse geeft de auteur aan hoe het anders kan. Daartoe stelt hij een kwalitatieve casusgerichte diagnostiek voor, die streeft naar goede reflexiviteit, betrouwbaarheid en validiteit binnen het diagnostisch proces.
Psychiatry --- psychiatrie --- psychiatrische diagnostiek --- Psychische stoornissen ; classificatie --- Psychodiagnostiek --- Psychodiagnostics --- Diagnostic and statistical manual of mental disorders --- History and criticism --- DSM --- psychodiagnostiek --- 606.3 --- Classificatie --- psychische stoornissen --- 607.51 --- kinderpsychologie --- diagnostiek --- hulpverlening --- DSM-5 --- Psychopathologie --- PXL-Healthcare 2015 --- DSM-V --- Psychische stoornissen --- 616.89 $e rubriek --- trefwoord --- Psychodiagnose --- Psychosociale problemen --- Psychoanalyse --- Psychiatrie --- Diagnostiek --- Geestelijke gezondheidszorg --- Psychosociaal probleem --- Diagnose
Choose an application
Dat er nood is aan meer opvang voor jongeren met psychische problemen is geen nieuws. De korte, oplossingsgerichte aanpak van tejo is dat wel: jongeren kunnen er onmiddellijk terecht wanneer ze hulp nodig hebben zodat de situatie niet escaleert. Toveren met jongeren geeft een inkijk in de dagelijkse praktijk van het inloophuis: Hoe organiseer je een sociale onderneming waar vrijwilligers het engagement aangaan om jongeren te helpen hun eigen koers te varen?Dit wil niet het zoveelste boek zijn over de problemen van jongeren, maar wel over de maatschappelijke tendensen die deze problemen veroorzaken. Een boek over jeugdtherapie, voluntarisme en solidariteit maar ook over ambachtsvreugde en organisatiedynamiek
Geestelijke gezondheidszorg --- Ambulante geestelijke gezondheidszorg. --- Vrijwilligerswerk. --- Jeugd. --- Age group sociology --- vrijwilligerswerk --- Psychiatry --- jongerenvoorzieningen --- kinderpsychiatrie --- jeugdzorg --- psychotherapie --- Problem youth --- Behavior modification --- Youth --- Belgium --- Social conditions --- PXL-Social Work 2016 --- maatschappijproblemen --- sociale ondernemingen --- 607.25 --- geestelijke gezondheidszorg --- psychische stoornissen --- 189.1 Kinderrechten en gezondheidszorg - Algemeen --- 615.851 --- Therapie --- Psychische stoornissen --- Bijzondere jeugdzorg --- Jeugdpsychotherapie --- Psychosociale problemen --- Psychotherapie --- Jeugd --- Provincie West-Vlaanderen --- Psychosociaal probleem --- Jongere
Choose an application
Dit is het complete handboek voor de Cirkel van veiligheid-interventie (CVV-interventie), het programma dat wereldwijd wordt toegepast bij gehechtheidsproblemen van kinderen tot 5 jaar en hun ouders of verzorgers. Op basis van dertig jaar onderzoek naar gehechtheid en vroege interventies beschrijven de auteurs de theorie en technieken van de CVV. Bij de behandeling staat de bespreking van filmopnamen centraal die de gehechtheidsproblemen tussen ouder en kind op een toegankelijke manier verduidelijkt. Aan gehechtheidsproblemen liggen niet zozeer gedragsproblemen van het kind ten grondslag, als wel gevoeligheden die voortkomen uit de opvoeding van de ouders. Inzicht daarin komt de band tussen ouders en kind ten goede, en stimuleert hun ontwikkeling en welbevinden. Dit boek biedt scherpe observaties en rijke inzichten in ouder-kindinteracties en -relaties. Het bevat uitvoerig beschreven voorbeelden, concrete instructies, protocollen en hand-outs en is bedoeld voor therapeuten, psychiaters en andere professionals die opvoedingsgerelateerde problemen behandelen. Met gratis online materialen. Bron: https://www.epo.be/nl/boeken/9789057124334/de-cirkel-van-veiligheid-interventie-bert-powell
sociale psychiatrie --- opvoedingsondersteuning --- hechting (psychologie) --- Psychiatry --- ouders-kind relatie --- opvoedingsproblemen --- intermenselijke relaties --- non-verbale communicatie --- ouder-kind relatie --- Hechtingsstoornissen --- 159.92 --- PXL-Healthcare 2018 --- kinder- en jeugdpsychologie --- hechtingsstoornissen --- Hechtingsproblemen --- Emotionele stoornissen --- Kinderen --- Ouder-kindrelatie --- Psychosociale problemen --- Gehechtheid --- Relatie ouder - kind --- Hechtingsprobleem --- Emotionele stoornis --- Kind --- Psychosociaal probleem --- Hechting (psychologie) --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gehechtsheidsproblemen. --- Relaties : kinderen-ouders.
Choose an application
Dit studieboek behandelt de betekenis van de psychische stoornis, de manier waarop deskundigen tot kennis over de stoornis komen en de verschillende perspectieven die deskundigen gebruiken. De belangrijkste symptomen komen aan bod, geordend volgens de psychische functies. Daarna volgen de psychische stoornissen.Hoofdstukindeling en volgorde in de bespreking van de stoornissen zijn gebaseerd op de 5de editie van het referentiewerk Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (de DSM-5). De beschrijving van de stoornissen bevat ook telkens de criteria zoals die in de DSM-5 zijn vastgelegd. Bij elke stoornis worden een aantal bijkomende kenmerken behandeld, zoals de prevalentie, de comorbiditeit en het verloop van de stoornis. Ten slotte presenteert de auteur per stoornis enkele theoretische modellen en elementen van de etiologie. Psychopathologie is bedoeld voor studenten hoger onderwijs die zich in verschillende opleidingen voorbereiden op een functie in de geestelijke gezondheidszorg en de psychosociale hulpverlening. Het boek richt zich ook tot de grote groep van mensen die beroepshalve geregeld met psychisch gestoorden te maken krijgen en die een genuanceerde visie op de psychische stoornis willen verwerven.www.plantyn.com
Psychopathologie. --- Psychiatry --- toegepaste psychologie --- psychopathologie --- Psychology [Pathological ] --- Handbooks, manuals, etc. --- Psychische stoornissen --- 616.89 --- Psychopathologie --- Psychiatrie --- PXL-Healthcare 2015 --- psychiatrische stoornissen --- DSM-V --- Schizofrenie --- Angststoornissen --- Seksuele stoornissen --- Persoonlijkheidsstoornissen --- Psychosen --- Slaapproblemen --- Symptomen --- Psychosociale problemen --- Geestelijke gezondheidszorg --- Hulpverlening --- Angststoornis --- Seksuele stoornis --- Persoonlijkheidsstoornis --- Psychose --- Slaapprobleem --- Symptoom --- Psychosociaal probleem --- DSM-5
Choose an application
De zorg voor mensen met psychiatrische en psychosociale problematiek is omgebogen richting herstel en participatie. Waar de kennis van de professional vroeger het uitgangspunt was, is nu de wens en de ervaringskennis van de zorgvrager het startpunt.Maar wat betekent dit voor de professional, voor zijn houding en attitude in contact met cliënten? Hoe vorm je een goede samenwerking met hen en hun naasten? Hoe voorkom je dat dit een verzwaring van de zorg wordt? Is herstel wel voor iedereen mogelijk?In dit boek worden de belangrijkste aandachtspunten om herstelgericht te werken op een rij gezet en vanuit de praktijk beschreven, met concrete handvatten en voorbeelden. Er wordt onder meer ingegaan op het vergroten van de eigen kracht en eigen regie, het herkennen en stimuleren van de ervaringsdeskundigheid, het inzetten van de professionaliteit waar nodig, maar voorál het durven loslaten waar het empowerment vergroot en het herstel versterkt.Dit praktijkboek is voor (aankomende) professionals die herstelondersteunende zorg willen leveren. Het geeft antwoorden op vragen gericht op het eigen handelen en de omgang met mensen met uiteenlopende problematiek van verslavingen, lvb, (ernstige) psychiatrische kwetsbaarheden tot mensen (w.o. ouderen) met psychische of psychosociale problemen. Zowel in instellingen als in de wijk geeft dit boek houvast om het herstelproces te optimaliseren.(bron: https://www.swpbook.com/boeken/83/ambulante-ggz/1995/praktijkboek-herstelondersteunende-zorg?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=mailing_7591)
herstel --- psychopathologie --- psychiatrische verpleegkunde --- Psychiatric nursing --- Geestelijke gezondheidszorg --- Psychiatrische patiënten --- welzijnswerk, methoden --- herstel ondersteunende zorg --- psychiatrie --- rehabilitatie --- geestelijke gezondheidszorg --- empowerment --- 361.1 --- hulpverlening --- herstelgericht werken --- PXL-Healthcare 2019 --- psychiatrische zorg --- Psychiatrie --- Psychosociale problemen --- Herstelgericht werken --- Herstel --- Participatie --- Eigen Kracht --- Empowerment --- Ervaringsdeskundigen --- Professionalisering --- 616.89 --- Psychiatrische patiënt --- Psychosociaal probleem --- Herstel (mentaal) --- Eigen Kracht-Conferentie --- Ervaringsdeskundige --- Herstelzorg --- Methodiek --- Psychiatrische patiënten --- Zelfregie
Choose an application
Steeds meer professionals komen in aanraking met verwarde en sociaal kwetsbare mensen die goede hulp nodig hebben. Maar dat is vaak nog niet zo eenvoudig. Hoe voer je bijvoorbeeld die eerste lastige gesprekken, wat kan je doen als een gesprek niet gaat, hoe reageer je op agressie, mensen met een psychose? Perspectief op beter schetst aan de hand van vele thema?s hoe je deze hulp kunt leveren.Het boek laat de praktijk van bemoeizorg zien voor een breed scala van betrokkenen. Het geeft een inkijkje in de voortdurende zoektocht van de hulpverlener samen met de cliënt en zijn familie, naar een betere toekomst. Allerlei aspecten van het dagelijkse werk komen aan de orde: de soms bizarre situaties, de ongelooflijke problematiek, mooie en ontroerende momenten of de grenzen van wat maakbaar is. Maar ook barrières die de hulpverlener tegenkomt.De thematische opbouw maakt dat je snel goede voorbeelden kunt vinden en ideeën kunt opdoen. Of het nu gaat om thema?s als bij iemand thuis op bezoek, aansluiten bij de belevingswereld, grenzen aangeven, gekke situaties, in contact komen, samenwerken in teams, onconventioneel gedrag, al deze belangrijke aspecten komen aan bod.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/1/geestelijke-gezondheidszorg/2070/perspectief-op-beter
Hulpverlening --- Kwetsbaarheid --- Begeleiding --- Communicatie --- Gesprekstechnieken --- Agressie --- Psychosen --- Psychiatrische stoornissen --- Psychosociale problemen --- Bemoeizorg --- Zorgverlening --- Persoonlijkheidsstoornissen --- welzijnswerk, methoden --- psychische stoornissen --- geestelijke gezondheidszorg --- Hulpverlening : methodiek --- 364.4 --- 361.1 --- Psychiatry --- sociale psychiatrie --- patiënt-verpleegkundige relatie --- AGGZ (ambulante geestelijke gezondheidszorg) --- patiënt-therapeut relatie --- methoden van het sociaal werk --- professionaliteit --- PXL-Social Work 2020 --- hulpverlening --- maatschappelijke dienstverlening --- communicatievaardigheden --- Methodiek --- Gesprekstechniek --- Psychose --- Psychiatrische stoornis --- Psychosociaal probleem --- Persoonlijkheidsstoornis
Choose an application
Herstel staat in de psychische zorg en het sociaal domein volop in de belangstelling. De aandacht richt zich op versterken van veerkracht, benutten van potenties, eigen initiatief of contact zoeken met lotgenoten. Professionals weten veel over wat zij doen om problemen te verhelpen of aandoeningen te behandelen. Kennis over hoe mensen herstellen is nog beperkt. Hoe werkt herstel en wat kunnen we daarvan leren?Hoe lukt het veel mensen zélf oplossingen te vinden voor hun problemen? Hoe vergaat het degenen die niet meer in beeld zijn? Op veel van deze vragen hebben we nog geen goed antwoord. Dat houdt negatieve verwachtingen in stand.Dit boek legt uit dat herstel een leerproces is, en dat we kennis kunnen benutten over hoe mensen leren. Het geeft een overzicht van belangrijke principes van menselijke leerprocessen. Het gaat over geheugen, motivatie, ervaring, kennis en vaardigheden. Welke rol speelt stress daarbij? Hoe creëer je een geschikte leeromgeving? Hoe krijgen mensen meer vertrouwen in hun eigen mogelijkheden? Psychische aandoeningen kunnen het leren hinderen, maar het is niet onoverkomelijk.Leren is een optie voor iedereen. Door de principes daarvan te kennen en te benutten verbeteren de vooruitzichten van mensen met sociale en psychische problemen. Dit boek is voor iedere hulpverlener die werkt met herstelondersteunende zorg.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/1/geestelijke-gezondheidszorg/2160/herstel-als-leerproces
psychotherapie --- Psychotherapie --- herstel --- taal --- zelfregulatie --- Empowerment --- 616.89 --- stress --- 615.8 --- Herstel --- Herstelgericht werken --- Leerprocessen --- Resilience --- Stress --- Geheugen --- Zelfregulatie --- Psychosociale problemen --- Veerkracht --- Motivatie --- Narratieve therapie --- Geestelijke gezondheidszorg --- PXL-Healthcare 2020 --- psychosomatiek --- psychische zorg --- Psychiatry --- zelfsturing --- zelfhulp --- psychopathologie --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg) --- Herstel (mentaal) --- Leerproces --- Veerkracht (fysica) --- Geheugen (psychologie) --- Psychosociaal probleem --- Veerkracht (weerbaarheid)
Choose an application
Koppige kleuters, opstandige schoolkinderen, moeilijke tieners... Kinderen gaan allemaal weleens door een lastige periode. Maar wat als het moeilijke gedrag van je kind een dieperliggende oorzaak blijkt te hebben? En waar ligt de grens?Gedragsproblemen bij kinderen zijn een niet te onderschatten probleem. CD (Conduct Disorder) en ODD (Oppositional Defiant Disorder) komen naar schatting voor bij 5% van alle meisjes en 10% van alle jongens. Daarnaast vertonen heel wat andere kinderen moeilijk gedrag.Deze praktische gids laat stap voor stap zien hoe je de gedragsproblemen van je kind het beste kunt aanpakken.
Leer- en gedragsproblemen. --- gedragsstoornissen --- emotionele problemen --- Personality development --- ontwikkelingsstoornissen --- ODD --- diagnostiek --- hulpverlening --- 467 --- gedragsproblemen --- grenzen stellen --- leerproblemen --- moeilijk opvoedbare kinderen --- Diagnostiek in de psychiatrie --- Gedragsprobleem --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Diagnostiek --- Gedragsstoornissen --- Hulpverlening --- Kinderen met gedragsproblemen --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- departement Lerarenopleiding 10 --- schoolkinderen --- tieners --- ODD : oppositional defiant disorder --- Kinderen --- Emotionele problemen --- Psychosociale problemen --- Sociale problemen --- Gedragsproblemen --- Kind --- Emotioneel probleem --- Psychosociaal probleem --- Sociale problematiek --- Diagnose --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Dit praktische boek biedt leerkrachten en begeleiders in en buiten het onderwijs handvatten over hoe pesten kan worden gesignaleerd en aangepakt, en - nog veel belangrijker - hoe het kan worden voorkomen. Het beschrijft kernachtig de theorie, en biedt een ruime selectie van oefeningen om veiligheid, zelfvertrouwen en sociale vaardigheden te vergroten. De lezer kan direct zelf aan de slag met de oefeningen. Ervaringsverhalen van pubers die gepest zijn en welke gevolgen dit voor hen heeft gehad maken de urgentie van dit boek extra duidelijk. Ruim 20% van de pubers wordt regelmatig gepest. Een actieve en alerte houding van scholen, (sport)verenigingen, instellingen en ouders helpt pesten voorkomen. Samen spelen zij een sleutelrol om een sfeer van openheid en veiligheid te creëren. Daarnaast is het van belang dat het zelfvertrouwen van jongeren wordt vergroot zodat ze beter voor zichzelf kunnen opkomen. Dit boek voorziet de lezer van praktische tips om dit te realiseren.
Pesten. --- Educational psychology --- pedagogiek --- pesten --- Bullying in schools --- Prevention --- Psychology --- Study and teaching --- #KVHB:Pesten --- #PBIB:+107.22 --- 455.1 --- Pesten --- 478.9 --- 177.8 --- Sociale vaardigheden --- Zelfvertrouwen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- Overige vormingsgebieden --- PHL-Central Office 12 --- pedagogische psychologie --- Psychosociale problemen --- Assertiviteit --- Onderwijspsychologie --- Onderwijs --- Leraren --- Hulpverleners --- Ouders --- Begeleiding --- Psychosociaal probleem --- Leraar --- Hulpverlener --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gesprek --- Directie --- Sport --- Didactics --- Didactics of social education --- Secondary education
Choose an application
Dit boek geeft professionele opvoeders inzicht in het fenomeen van depressie bij kinderen. Het stelt ze in staat de depressie vroegtijdig te ontdekken en biedt heel concrete handvatten voor het handelen in het gezin, de klas en de leefgroep. De auteur vertrekt vanuit een orthopedagogisch model, dat praktische aanwijzingen aanreikt voor het doorbreken of doen verdwijnen van de stagnerende opvoedingssituatie. Vaak zullen de opvoeders daarbij de ondersteuning nodig hebben van deskundigen uit de schoolbegeleidingsdiensten of Centra voor Leerlingbegeleiding. Daarom besteedt de auteur ook veel aandacht aan de classificerende en orthopedagogische diagnostiek en aan orthopedagogische behandeling. Twee uitgewerkte casussen laten zien hoe diagnostiek en handelen concreet gestalte krijgen in de opvoedingssituatie.
Ontwikkelingspsychologie --- Speciale problemen. --- Orthopedagogics --- depressieve kinderen --- depressies --- Psychiatry --- Kindergarten --- #KVHB:Depressie --- #KVHB:Orthopedagogie --- 467 --- depressie --- orthopedagogiek --- psychosociale problemen --- kinderen --- specifiek opvoeden --- Basisonderwijs --- Depressies --- Depressieve kinderen --- Kinderen --- Kleuters --- Opvoeding --- Orthopedagogiek --- Peuters --- Psychosociale en emotionele problemen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 376.43 --- Behandelingen --- Diagnostiek --- Preventie --- Signalen --- 606.3 --- kinderpsychiatrie --- kinderpsychologie --- Depressie: kinderen --- jeugdzorg --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: orthopedagogiek) --- (zie ook: kinderpsychiatrie) --- 616.2 --- 362.7 --- gevallenstudie --- Depressie --- Sociale vaardigheidstrainingen --- CLB --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Kinderpsychologie --- Behandeling --- Psychosociale problemen --- Onderwijs --- Diagnose --- graduaat orthopedagogie --- Kind --- Sociale vaardigheidstraining --- Jeugdpsychologie --- Psychosociaal probleem --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oorzaak --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- #gsdbP --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Depressiviteit
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|