Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Studiesucces door onderwijskwaliteit laat zien dat opleidingen een hoog rendement kunnen behalen juist door te voldoen aan kwaliteitsstandaarden.Door een zorgvuldige onderwijsconstructie is het haalbaar twee vliegen in één klap te slaan.In dit boek wordt beschreven hoe de kwaliteitsstandaarden van NVAO kunnen worden vertaald naar bewezen praktische en succesvolle aanpassingen.Het eerste studiejaar krijgt bijzondere aandacht omdat studiesucces in het eerste jaar een positieve uitwerking blijkt te hebben op de latere leerjaren van de studie.Dit boek is de opvolger van Studiesucces bevorderen: het kan en is niet moeilijk en is essentieel voor professionals die zich bezighouden met het ontwikkelen, inrichten en verbeteren van het hoger onderwijs.Bron: https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-8578_Studiesucces-door-onderwijskwaliteit
458.1 --- kwaliteitszorg --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- studielandschappen --- onderwijskwaliteit --- studiebegeleiding --- studievaardigheden --- Studiemethoden --- Hoger onderwijs --- Studieresultaten --- Onderwijskwaliteit --- 371.12 --- onderwijs --- Leeromgeving --- Lesgeven --- 378 --- PXL-Central Office 2020 --- hoger onderwijs --- studieresultaten --- toetsconstructie --- Kwaliteitszorg --- Studieloopbaanontwikkeling --- Studiemethode --- Studieresultaat
Choose an application
Het voorwoord begint met de zin: 'Kennis en vaardigheden overdragen aan studenten is het belangrijkste doel van het hoger onderwijs'. Maar is dat wel zo? Is het doel van het hoger onderwijs niet eerder studenten op academisch en professioneel niveau te leren leren? Het eerste hoofdstuk heet 'Hoe bereid je onderwijsbijeenkomsten voor?', maar zou een eerste hoofdstuk niet beter kunnen gaan over 'Hoe leren mensen en hoe kun je dat leerproces faciliteren?' Dat onderwerp krijgt slechts veertien pagina's in hoofdstuk 5. Over het gebruik van moderne media wordt ook verrassend weinig gezegd. Voor de bijdrage van een docent aan accreditatie wordt een oud lijstje gebruikt uit 2011. Dat maakt het geheel erg eclectisch, theorietje snel uitgelegd, schemaatje erbij en hupsakee. De vraag is dan ook of dit als zelfstudieboek wel echt werkt. Wellicht kan dit boek beter dienen als naslagwerk in een docentgeleide cursus. © NBD Biblion
Didactics --- HO (hoger onderwijs) --- kennisoverdracht --- didactiek --- lesgeven --- Hoger onderwijs --- Onderwijspraktijk --- Lerarenopleiding --- 489.4 --- Didactische werkvormen --- Feedback --- Leren --- Leerprocessen --- Studieloopbaan --- Toetsen --- Evaluatie --- Team --- Onderwijskwaliteit --- Onderwijsleergesprekken --- Didactiek --- Hoger onderwijs ; didactiek. --- Hoger onderwijs ; didactiek
Choose an application
Wanneer moet je als leidinggevende dichtbij zijn en wanneer is het beter om afstand te nemen? Verderbij is bedoeld voor leidinggevenden, onder andere in de kinderopvang, die zich dit afvragen. Het is voor die leidinggevenden die het primair proces centraal stellen en dit vaak van wat meer afstand leiden en daarom een manier willen vinden om ook dicht(er) bij dit proces te staan.Verderbij is te gebruiken in de dagelijkse praktijk, maar ook op opleidingen voor managers, waarbij de laatsten extra kunnen profiteren van de praktijkgerichte voorbeelden en uitleg.Centraal in dit boek staat de toegevoegde waarde van de leidinggevende aan het educatief proces. Educatief in de brede zin van het woord: het gaat om de pedagogische, didactische en ontwikkelingsgerichte processen.Het uitgangspunt is dat leidinggevenden, direct of indirect, medewerkers faciliteren om hun vak zo goed mogelijk uit te oefenen en hen prikkelen zich verder te ontwikkelen in hun vakgebied. De praktijk leert dat dit niet altijd gemakkelijk is en Verderbij biedt hierbij een handreiking.De auteurs Marianne van Duuren en Charlotte van Zuylen behandelen het verschil tussen leiderschap en management, nieuwe organiseervormen en samenwerkingscombinaties, oude paradigma?s en nieuwe perspectieven en visie- en waardegestuurd leiderschap voor alle managementlagen vanuit het mens- en kindbeeld van de organisatie. Daarnaast bieden ze een aantal handreikingen in de vorm van praktisch vertaalde managementmodellen en aansprekende casuïstiek. Aanvullend op het boek bieden zij op hun website www.dzmaatschap.nl praktische tips en oefeningen aan.Marianne van Duuren en Charlotte van Zuylen vormen samen de Maatschap Van Duuren, Van Zuylen & partners. Zij werken in verschillende rollen (bestuurder, directeur, coach, adviseur en opleider) binnen onderwijs, kinderopvang en welzijn.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/105/management/2191/verderbij
Leidinggeven --- Kinderopvang --- Management --- Groepsdynamiek --- Social psychology --- Educational psychology --- Educational sciences --- Personnel management --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- didactiek --- management --- kinderopvang --- leidinggeven --- onderwijspsychologie --- PXL-Central Office 2020 --- onderwijsinstelling --- managementvaardigheden --- organisatiekunde --- Leiderschap --- Onderwijs --- Onderwijskwaliteit --- Schoolleiders --- Schoolleiderschap
Choose an application
Deze praktijkgids stimuleert het uitvoeren van een veranderingsproces betreffende kwaliteit en inclusie op school. De gids wil scholen op weg helpen om binnen hun bestaande kwaliteitsontwikkeling nog meer rekening te gaan houden met het welbevinden, de participatie en het ontwikkelen van de beste leerkansen van en voor alle leerlingen en medewerkers. De gids is het resultaat van een projectmatig wetenschappelijk actie-onderzoek met de medewerking van vijf Vlaamse scholen.Je kunt de gids lezen als een aanbod van mogelijke tools, ideeën en suggesties om zelf een proces van kwaliteitsontwikkeling met de focus op inclusie op te starten. Het is geen handleiding om slaafs te volgen: elke school is anders en zal daarom ook een andere weg volgen. De gids richt zich op zowel lager als secundair onderwijs en wil onderwijsbetrokkenen zoals CLBmedewerkers, pedagogisch begeleiders, directies, zorgcoördinatoren en graadcoördinatoren, inspireren om een proces van kwaliteitsontwikkeling op gang te brengen en/of te ondersteunen in een/hun school
School management --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- onderwijskwaliteit --- Onderwijsvernieuwing ; Vlaanderen --- 454.23 --- zorgverbreding --- kwaliteit --- inclusief onderwijs --- Onderwijskwaliteit --- kwaliteitszorg --- veranderingsmanagement --- Inclusief onderwijs --- Kwaliteitsontwikkeling --- 451.3 --- Geïntegreerd onderwijs --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- 371.05 --- onderwijsvernieuwing --- 371.05 Bestuur en beheer van het onderwijs --- Bestuur en beheer van het onderwijs --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Didactische principes --- PXL-Central Office 2015 --- kwaliteitsbevordering --- onderwijs --- Vlaanderen --- basisonderwijs --- secundair onderwijs --- Onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Schoolontwikkeling --- Onderwijsvernieuwing --- Innovatie --- Inclusie --- Veranderingsproces --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Emigratie --- onderwijsonderzoek
Choose an application
Als leraar of mentor moet u vandaag de dag alsmaar meer rollen vervullen. Uw inhoudelijke expertise volstaat niet meer. U moet ook weten hoe u fungeert als begeleider, opvoeder, lid van het schoolteam, lid van de onderwijsgemeenschap, partner van de ouders, partner van externen, cultuurparticipant, organisator, innovator en noem maar op. Ziet u ook door de bomen het bos niet meer? Geen nood. Competent biedt u in 101 praktische lemma's alle tips en tricks om snel de juiste competenties te verwerven en op de hoogte te blijven van de laatste didactische vernieuwingen
Didactiek. --- Lerarenbegeleiding. --- Teacher education. Teacher's profession --- didactiek --- 454 --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- Academic collection --- didactische werkvormen --- groepswerk --- intelligentie --- 484 --- Competentiegericht onderwijs --- Competenties --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Leerprocessen --- Leraren --- Lerarenopleiding --- Professionalisering --- Reflecteren (Terugblikken) --- Schoolteam (Omgang met collega's) --- 454.23 --- 489.4 --- Intelligenties --- competentiegericht leren --- didactiek : algemeen (ler) --- Basiscompetenties --- Beroepsprofiel --- Leerkrachten ; professionele ontwikkeling --- 371.12 --- 450.7 --- Competenties; onderwijs --- Lerarenbegeleiding --- Onderwijskwaliteit --- Lerarenopleiding : CVO --- Didactiek; algemeen --- Didactische principes --- Leraren hoger onderwijs --- 370.02 --- Academic collection. --- didactiek. --- didactische werkvormen. --- groepswerk. --- intelligentie. --- Competentiegericht onderwijs. --- Competenties. --- Didactische werkvormen. --- Leerprocessen. --- Leraren. --- Lerarenopleiding. --- Professionalisering. --- Reflecteren (Terugblikken). --- Schoolteam (Omgang met collega's). --- 454.23. --- Competenties; onderwijs. --- Onderwijskwaliteit. --- Lerarenopleiding : CVO. --- Didactiek; algemeen. --- Didactische principes. --- Leraar hoger onderwijs --- Leerboeken --- Opleidingen
Choose an application
Leraren evalueren voortdurend hun leerlingen, maar zijn ze ook kritisch voor zichzelf? Je eigen functioneren in vraag kunnen stellen en bijsturen' is één van de tien basiscompetenties die de overheid van een goede leraar verwacht. Wie kritisch is voor zichzelf, zet daarmee een proces van interne kwaliteitszorg (IKZ) op gang. Handige leidraad is de PDCA-cyclus, een verbeterspiraal in vier stappen: plan, do, check en act. Wil je zelf van ‘plan' en ‘do' naar ‘check' en ‘act'?
Kwaliteitszorg --- Leraren. --- Onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- leraren --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- School management --- onderwijskwaliteit --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- kwaliteitszorg --- lerarenopleiding --- onderwijskunde --- zelfevaluatie --- 450.4 --- 450.7 --- Leergroepen --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Reflecteren (Terugblikken) --- didactiek --- onderwijs --- 450.6 --- Hoger onderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Onderwijs --- Secundair onderwijs --- Zelfevaluatie --- 454 --- 454.4 ) Evaluatie --- onderwijs : algemeen (ler) --- Lerarenopleiding --- Zelfevaluatie ; onderwijsgevenden --- Onderwijskwaliteit --- Onderwijskunde --- Opleiding en bijscholing --- Resultaten en selectie --- Vlaanderen --- Leraren --- Professionalisering --- Competenties --- Lerarenbegeleiding --- Leraar --- Competentie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport --- Emigratie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Vaak verloopt de communicatie tussen mensen in en om de school niet goed. Hoe komt dat en hoe is het te voorkomen? De auteur van dit boek beschrijft de innerlijke houdingen van mensen (leraren, leerlingen, leidinggevenden) en het daaruit voortkomende gedrag. Thema's als macht en onmacht, onzekerheid, angst en beschadigende ervaringen komen aan de orde. Helder wordt uiteengezet welke dynamiek er speelt in de interactie tussen mensen en hoe deze te doorbreken. Lezers krijgen concrete handvatten om te werken aan meer contact en bezieling, ofwel: prachtig onderwijs. Ook thema's als beoordeling, (de-) motivatie, agressie en radicalisering worden vanuit deze invalshoek beschreven.
Communicatie ; onderwijs --- Leraren --- onderwijskunde --- communicatie --- onderwijspersoneel --- relaties --- motivatie --- 750 Onderwijspersoneel --- 742 Scholieren en studenten --- 741 Schoolorganisatie --- 695 Communicatie --- 450.4 --- 454.22 --- Agressie --- Basisonderwijs --- Evaluatie (Beoordeling) --- Interactie --- Motivatie --- Onderwijs --- Personeelsbeleid --- Pesten --- Relaties --- Schoolleiders --- Schoolleiding --- Onderwijskwaliteit --- Onderwijs; algemeen --- Communicatie --- Relatie leraar-leerling --- Onderwijskunde --- Onderwijsstijlen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- PXL-Central Office 2018 --- lerarenberoep --- Lerarenbegeleiding --- Didactiek --- Leraar --- Directie --- Educational sciences
Choose an application
Onderzoekvaardig in onderwijs is een 12-stappenplan voor het doen van praktijkonderzoek (practice based evidence) in het primair en het voortgezet onderwijs.Als goede leerkracht heb je een onderzoekende houding. Om maximaal resultaat uit je leerlingen te halen, zet je deze houding om in goed onderzoek. Dit boek helpt je op een heldere manier onderzoekvaardig te worden in twaalf stappen. 'Ik keek nogal op tegen onze onderzoeksopdracht, maar het boek ging me inspireren. Ik vond het ook interessant om casussen van andere studenten te lezen in het boek', zegt Marrit van der Steen (vierdejaarsstudent lerarenopleiding). Daan Bakker (lerarenopleider): 'Voor zowel de excellerende student als de student die graag wat meer uitleg en voorbeelden wil hebben, is Onderzoekvaardig in onderwijs een overzichtelijk, bruikbaar hulpmiddel. En het leest als een roman!' Bij het uitkomen van de eerste druk kwamen naast de positieve reacties ook suggesties ter verbetering binnen. Hiervan hebben de auteurs dankbaar gebruik gemaakt. Het resultaat is een gewijzigde, tweede druk, waarin het voortgezet onderwijs zich beter zal herkennen en waarbij de onderzoeker nog meer wordt ondersteund door extra uitleg en adequate modellen. De auteurs werken op lerarenopleidingen. Ze bundelden hun jarenlange ervaring in het onderwijs en hun specifieke kennis en vaardigheden met hetzelfde doel als de beoogde gebruiker: onderwijsverbetering.
Teacher education. Teacher's profession --- efficiëntie --- onderwijspraktijk --- onderwijs --- motiverend onderwijs --- praktijkonderzoek --- onderwijskwaliteit --- PXL-Education 2015 --- onderwijs en onderzoek --- evidence-based onderwijs --- onderzoeksvaardigheden --- Onderzoek --- Onderzoeksvaardigheden --- Lerarenopleiding --- Praktijkonderzoek --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Secundair onderwijs --- Onderwijsonderzoek --- Leraren --- Professionalisering --- Onderwijs --- Onderzoeksmethoden --- Leerkrachtvaardigheden --- Leerkrachten --- Competenties --- probleemoplossend denken --- 450.7 --- Opleiding en bijscholing --- Onderzoeksvaardigheid --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Leraar --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Hebt u zich ook al afgevraagd hoe u de betrokkenheid van uw leerlingen kunt vergroten tijdens de lessen? Of hoe u in een grote, drukke klas een betere werksfeer tot stand kunt brengen? Of nog, hoe u tijdens een vergadering tot betere resultaten kunt komen? In dit boek vindt u niet meteen het antwoord op deze vragen, maar wel een manier om een antwoord te vinden: door actief uw onderwijspraktijk te onderzoeken en bij te sturen. Dit boek focust op actieonderzoek als methodiek voor leerkrachten om aan kwaliteitsontwikkeling te doen. Heel wat leerkrachten en scholen komen regelmatig in contact met kwaliteitszorg via allerlei methodieken en instrumenten. De boomgaard van de kwaliteitszorg is dus al erg rijk en werpt in vele scholen zijn vruchten af. Toch vinden de samenstellers van dit boek het zinvol om het Vlaamse onderwijsveld te laten kennismaken met nog een andere fruitboom, namelijk die van het actie-onderzoek. Op lange termijn vergt goede kwaliteitszorg immers een variatie aan methodieken Invalshoeken en domeinen. Tot die noodzakelijke verscheidenheid draagt actieonderzoek alvast bij. Belangrijker nog misschien is dat actieonderzoek een grote meerwaarde biedt door de flexibele toepasbaarheid ervan. U kunt deze methodiek namelijk alleen of in groep gebruiken, voor een heel beperkt subdomein van uw eigen handelen (bv. het zelfstandig werken van de leerlingen van klas 5A verbeteren) of voor een groter domein van handelen van de school (bv. het strategisch denken en handelen van de school versterken). Actieonderzoek levert vlot resultaten op die u zelf kunt analyseren en die tot bijsturing van uw eigen handelen kunnen leiden. Zo brengt het kwaliteitszorg nog dichter bij uw dagelijks handelen op school! Dit boek is geschreven vanuit de praktijk en bedoeld voor de praktijk. Het bundelt bijdragen van de volgende auteurs: Geert Kelchtermans, Gerd Cornelissen, Gilbert Deketelaere, Mia Lodewijckx, Willy Claes en Carlos van Kan. Vier ervan zijn verhalen van hoe actieonderzoek in de concrete Lesen schoolpraktijk bijdraagt tot kwaliteitszorg. Achtergrond en ondersteuning vindt u in de meer theoretische bijdragen van Kelchtermans en Van Kan. Al deze denkers n praktijkmensen hebben samen gezorgd voor een nieuwe bloeiende boom in de boomgaard van uw kwaliteitsvol onderwijs.
Kwaliteitszorg --- Leraren --- Onderwijs. --- Professionalisering. --- School management --- onderwijsmanagement --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- onderwijskwaliteit --- 371.012 --- actieonderzoeken --- didactiek --- kwaliteitszorg --- onderwijsonderzoek --- 450.4 --- 450.7 --- Actieonderzoeken --- Beginnende leraren --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Professionele ontwikkeling --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- actie-onderzoek --- actieonderzoek --- gratis exemplaar --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- 458.1 --- Actieonderzoek --- Onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Professionalisering --- Schoolmanagement --- 454 --- kwaliteitsontwikkeling --- Kwaliteitsontwikkeling --- Onderwijs ; didactiek --- 450.49 --- Onderwijsstrategieën --- Leraren ; professionalisering --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijskunde --- Opleiding en bijscholing --- Organisatie - Management --- departement Algemeen 07
Choose an application
Dit proefschrift is geen juridisch traktaat. De focus van het werk is in essentie interdisciplinair. Het Onderzoek start vanuit een verkenning van de onderwijskundige invulling van het begrip professionaliteit en een analyse van het relevante juridische kader. Het is een onderwijskundig doctoraat met als doelstelling aanbevelingen te ontwikkelen voor optimale onder wijsregelgeving en schoolmanagement. Het perspectief van de eindgebruiker van de aanbevelingen die in deze studie worden ontwikkeld staat centraal: overheden, bestuursorganen, directies, schoolbeleidsorganen, inspectie, pedagogische begeleidingsdiensten, decretale mentoren, evaluatoren en leraren... Omwille van dit perspectief wordt enkel juridisch jargon gehanteerd waar dit nodig is voor een correcte en accurate duiding van begrippen met een specifieke juridische betekenis. De verklaring wordt telkens gegeven in de tekst.
Leraren --- Onderwijsrecht. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Professionalisering. --- Onderwijsbeleid. --- Teacher education. Teacher's profession --- professionaliteit --- lerarenberoep --- Objectives of teaching --- Educational systems. Teaching systems --- onderwijswetgeving --- Sociology of education --- School management --- beroepsprofielen --- onderwijs --- schoolmanagement --- 450.2 --- leraren --- onderwijsrecht --- recht --- 450.7 --- Beroepsprofielen --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Professionalisering --- Professionele ontwikkeling --- Schoolmanagement --- Beroepsprofielen ; onderwijs --- Schoolmanagement ; begeleiding leerkrachten --- Onderwijskwaliteit --- 101731.jpg --- Onderwijsrecht ; België --- onderwijs - politiek, wetgeving en organisatie --- Opleiding en bijscholing --- Theses --- Onderwijsrecht --- Leraar --- Directie
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|