Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Operatie 003 is een kunstproject dat met heel veel bezieling in het leven werd geroepen met als belangrijkste doel de beeldvorming over kinderen met gedragsproblemen te verruimen en te verduidelijken. Het gaat om 'over' of 'door' het moeilijke gedrag heen te kijken naar wat hun verhaal is: wat maakt hen tot wat ze zijn en wat willen ze vertellen? Kunst wordt op die manier het toonbaar en tastbaar maken van de binnenkant van de kinderen. Contextuele hulpverlening en therapie bekijkt de mens als relationeel wezen en intergenerationeel bepaald. We plaatsen het kind met moeilijk gedrag binnen de relatie met gezin, school en maatschappij en analyseren op verschillende dimensies wat oorzaak en aanpak kan zijn. (Bron: covertekst)
Mentally ill children --- Education --- Autistic children --- Behavior modification --- Longitudinal studies --- Minimal brain dysfunction in children --- Attention-deficit hyperactivity disorder --- Treatment --- PHL-Healthcare 12 --- creatieve therapie --- beeldvorming --- kindertekeningen --- gedragsproblemen --- gedragstherapie --- Emotionele stoornissen ; kinderen --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Kunstzinnige therapie --- psychotherapieën, overige --- 615.88
Choose an application
Een andere manier van denken... beelddenken. Kinderen, jong volwassenen en volwassen beelddenkers openen hun hart en vertellen over hun leven op school, thuis en op het werk. De auteurs, zelf ook beelddenkers, brengen deze unieke verhalen naast een stukje informatie over de werking van het brein. In dit boek vind je antwoord op tal van vragen: Hoe ervaar je de wereld als je in beelden denkt? Wat zijn de sterktes en wat zijn de zwaktes? Waarom word je vaak niet begrepen? Waarom ben je snel in denken en traag met woorden? Waarom worden je kwaliteiten en gaven niet gewaardeerd op school en op het werk? Naast inzicht en begrip is dit boek ook een bron van leertips te gebruiken door de leerkracht op school en door de beelddenker zelf (bron: covertekst) 1. Hersenen en werking - 2. Beelddenken - 3. Leertips.
psycholinguïstiek --- didactische processen --- beeldtaal --- Psycholinguistics --- visualisatie --- Educational psychology --- creativiteit --- Minimal brain dysfunction in children --- Learning disabilities --- Handbooks, manuals, etc. --- departement Beeldende Kunst 08 --- denken --- beeldvorming --- brein --- geheugen --- leren --- beelddenken --- hoogbegaafdheid --- leerproblemen --- zorgverbreding --- hersenen --- 464 --- 415.4 --- Leerproblemen --- 415.2 --- Beelddenken --- Denken --- Geheugen --- Hersenen --- Leren denken --- Leren --- Hoogbegaafde kinderen --- Leermoeilijkheden --- 093533.jpg --- Leerstoornissen ; kinderen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- algemene psychologie, hogere geestelijke functies (oa. leren, kennen, denken, begaafdheid, fantasie, geheugen, leerpsychologie) --- Zintuiglijke indrukken en waarnemingen --- Hogere geestelijke functies --- Leerstrategieën --- Leerstrategie
Choose an application
Welke rol kunnen professionals vervullen in het slagen van de behandeling van jongeren die vanwege hun stoornis, ADHD en PDD-NOS, op een gegeven moment zijn aangemeld voor een behandeling in een residentiële instelling? De geplaatste jongeren hebben door hun stoornis veelal negatieve ervaringen in het verleden opgedaan. Ze zijn vaak niet begrepen of botsten keer op keer op hun eigen tekortkomingen. Het lijkt er soms sterk op dat ze langzaam het gevoel hebben gekregen dat ze uit een stoornis bestaan. De ontwikkelde 'Zie-mij-methodiek', die in dit boek centraal staat, richt zich dan ook expliciet op de stoornis en het omgaan daarmee met als doel het versterken van het zelfvertrouwen van de jongeren. Met concrete voorbeelden uit het dagelijkse leven van de jongeren wordt de lezer meegenomen in hoe pedagogisch medewerkers in en rondom de leefgroep(en) de jongeren proberen te leren omgaan met hun stoornis. Door op hun eigen ervaringen te reflecteren leren de jongeren hun gedragsproblemen herkennen, erkennen en verkennen die voortkomen uit hun stoornis en doen zij vaardigheden op om in toekomstige situaties adequaat hiermee om te gaan. Het boek maakt zichtbaar dat een specifiek gecreëerd orthopedagogisch leefklimaat in een residentiële groep bijdraagt aan een uiteindelijke resultaat van een behandeling. Behandeling kan niet effectief zijn als een veilig en stabiel leefklimaat die aansluit bij de doelgroep als basisvoorwaarde ontbreekt. Niet alleen de pedagogisch medewerker als persoon is hierbij bepalend, ook het gehele team die gezamenlijk een methodiek toepast is hierbij cruciaal. Aandacht voor dit deel van het werk vergroot de professionaliteit van pedagogisch medewerkers en draagt bij aan de kwaliteit van zorg
gedragsstoornissen --- Social problems --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- jeugd --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- gedragsproblemen --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- #KVHB:Residentiele hulpverlening --- 464 --- ADHD --- leerproblemen --- methodiek --- opvoeding --- orthopedagogisch handelen --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 364.046 --- Methodiek --- Pervasieve Ontwikkelingsstoornissen --- Residentiële zorg --- 376 --- Kinderen met leerproblemen --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- hulpverlening --- PXL-Education 2015 --- Ontwikkelingsproblemen --- Therapie --- Plaatsing --- Residentiele hulpverlening --- Orthopedagogiek --- Leerstoornissen --- Gedragsproblemen --- PDD-NOS --- Jeugd --- Ontwikkelingsprobleem --- Leerstoornis --- Gedragsprobleem --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Gedragsstoornis --- Jongere
Choose an application
gezinspedagogiek --- concentratieproblemen --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- ouders-kind relatie --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- ADHD ; kinderen --- Attention-deficit hyperactivity disorder --- Treatment --- Behavior disorders in children --- Handbooks, manuals, etc. --- 670 Gezondheid --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- 469 --- ADHD --- gedragsproblemen --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 376.41 --- Diagnostiek --- Gedragsstoornissen --- Opvoeding --- 376.5 --- 606.4 --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- kinderen --- #KVHB:ADHD --- Pédopsychiatrie --- Overige onderwerpen (linkshandigen, ADHD) --- Opvoeding en onderwijs --- Orthopedagogiek --- Kinderen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs
Choose an application
Op grappige wijze worden adviezen, tips en trucs gegeven om je leven thuis en vooral op school goed te organiseren. Met grappige, stripachtige tekeningen in zwart-wit. Vanaf ca. 10 t/m 14 jaar.Tanja Maes, 22 januari 2015Dit boek probeert een antwoord te geven op de vele vragen rond ADHD. Het is niet alleen voor kinderen met ADHD bedoeld, maar ook voor ouders, leerkrachten, begeleiders, broers en zussen, kortom: iedereen die met ADHD in aanraking kan komen. Na een duidelijke omschrijving van de kenmerken van ADHD, het gebruik van het boek en de meest voorkomende klachten van kinderen met ADHD krijgen we acht hoofdstukken voorgeschoteld. Die moeten niet in volgorde gelezen worden; je kan er eentje apart uitpikken. Hoofdstuk 1 probeert te antwoorden op de vraag wat ADHD nu precies is. Je krijgt ook uitleg over de drie diagnostische types en hoe je kan te weten komen welk type jij zelf bent. In Hoofdstuk 2 krijg je drie hulpmiddelen aangeboden om de ADHD-uitdagingen beter aan te kunnen. Hoofdstuk 3 gaat over wat er gebeurt tijdens en na de diagnose, geneesmiddelen, en de verschillende manieren waarop ADHD wordt aangepakt. Voedingsadviezen volgen in het volgende hoofdstuk. In Hoofdstuk 5 krijg je een aantal praktische richtlijnen die je kan gebruiken om de relaties binnen het gezin te verbeteren en om de dagelijkse uitdagingen beter aan te kunnen. Hoofdstuk 6 reikt dan weer zes manieren aan om op school te slagen, hoofdstuk 7 stelt zeven manieren voor om vrienden te maken en te blijven en afsluiten wordt er gedaan met acht manieren om met sterke gevoelens om te gaan. Na elke hoofdstuk volgt een quiz. Hierin wordt er ?getest? of je het hoofdstuk goed gelezen hebt en of je alles begrepen hebt. Erg jammer is dat deze quiz wat in het belachelijke getrokken wordt. Je krijgt een vraag met drie mogelijke antwoorden. Zelfs als je het hoofdstuk niet gelezen hebt, weet je toch het antwoord. De twee foute antwoorden zijn immers zo onzinnig dat je geen moeite meer moet doen ? Dit brengt wel wat humor in de zaak, maar kan voor sommige kinderen denigrerend overkomen. ADHD is voor iedereen anders. Pasklare antwoorden of tips zijn er dus niet. Toch staat het boekje vol van heel bruikbare en zinvolle hulpmiddelen. Je kiest als kind zelf wat je wel of niet wil uitproberen en je krijgt daarvoor enkele praktische ezelsbruggetjes aangereikt. Ook worden ouders of begeleiders niet vergeten. Zij spelen immers een belangrijke rol in de beleving van een ADHD-kind. De lay-out is erg luchtig. Leuke illustraties, vlotte teksten, realistische getuigenissen, invul- of kopieerbladen, enzovoort maken van dit boek een echt werkboek. Hier en daar vind je nog een extra tip of een wetenswaardigheid in een blauw kadertje. Ook dit draagt bij tot het mooie geheel van het boek. Het boek sluit af met een boodschap voor de ouders, leerkrachten en zorgverleners. Hierin blijft het belang van het goed begeleiden en het begrip voor ADHD centraal staan. Een index met trefwoorden en contactinformatie over de organisaties 'Zit stil' en 'Balans' maken het boek compleet. Deze gids is erg overzichtelijk, handig in gebruik en vooral goed bruikbaar en ADHD-vriendelijk. Andere boeken in de reeks ?Lach & Leer? zijn: ?Haal de Grrrr uit agressie? en ?Organiseer jezelf (zonder je hoofd te verliezen)?.22 januari 2015© Pluizer120http://www.pluizer.be
#PBIB:+107.21 --- 464.3 --- ADD --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Concentratieproblemen --- 464 --- 8-12 jr --- A.D.H.D.-syndroom --- ADHD --- Geneesmiddelen --- Kinderen --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Voeding --- kinderen met leerproblemen --- kinderen met leerstornissen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Kinderen met leerproblemen --- 113761.jpg --- ADHD ; kinderen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- Kinderen met concentratieproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: sportvoeding) --- 616.2 --- Opruimen. --- Schoolleven. --- Study methods --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- studiesysteem --- secundair onderwijs 1ste graad --- orthodidactiek --- Orthopedagogics --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- 464.6 --- #PBIB:+105.50 --- 450.8 --- organiseren --- geheugen --- ordenen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hulp bij leren --- Methodiek van het studeren --- PXL-Education 2016 --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- leerproblemen --- zelfhulp --- orthopedagogiek --- praktische pedagogiek --- leren leren --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Opvoedingsondersteuning (triple P) --- leren leren (ler) --- organisatie --- studiebegeleiding (ler) --- studievaardigheden (ler) --- School - werk --- Opruimen --- Schoolleven --- Tijdsbesteding --- Leren leren --- student-tutoring --- Primary education
Choose an application
Er is behoefte aan een boek dat zorgt voor praktische kennisoverdracht voor groepsleiders, leraren en andere begeleiders-hulpverleners in de kinder- en jeugdpsychiatrie en jeugdhulpverlening. Dit boek beschrijft de stoornissen bij kinderen en jeugdigen die groepsleiders en leraren dagelijks tegenkomen en waar ze vaak niet goed raad mee weten. Telkens wordt aandacht besteed aan hoe de diagnose op de werkvloer te herkennen valt, waar de problemen vandaan komen en vooral wat er methodisch en ontwikkelingsbevorderend mee te doen valt in de praktijk van elke dag. Het is voorzien van vele, meteen herkenbare voorbeelden. In eerste instantie is het boek bedoeld voor groepswerkers in de jeugdzorg en leraren bij deze doelgroep. Maar ook paramedici, maatschappelijk werkers, ouderbegeleiders en systeemtherapeuten, . kunnen er hun voordeel mee doen, zoals bij het geven van psycho-educatie naar ouders. Het is ook zeker aangewezen als studieboek in diverse opleidingen.
#KVHB:Kinderpsychiatrie --- #KVHB:Leefgroepen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Psychiatrie --- 606.4 --- ADHD --- angststoornissen --- depressie --- groepswerk --- hechting (psychologie) --- hulpverlening --- jeugdwerk --- kinderpsychiatrie --- leefgroepen --- opvoedingsondersteuning --- pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- 464 --- 467 --- Angst --- Angststoornissen --- Borderline --- Depressie bij kinderen/jongeren --- Depressieve kinderen --- Gedragsstoornissen --- Gehechtheid(stheorie) (attachment, Bowlby, hechtingstheorie, moeder-kind relatie) --- Hechting --- Kinder- en adolescentenpsychiatrie (adolescentenpsychiatrie, jeugdpsychiatrie, kinderpsychiatrie) --- Kinderen --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- Psychiatrische patiënten --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- kinderpsychiatrie (gez) --- psychiatrische patiënt (gez) --- 616.89 --- Borderlinesyndroom --- Depressies --- Hechtingsstoornissen --- Pervasieve Ontwikkelingsstoornissen --- Psychiatrie --- psychiatrie --- S20090241.JPG --- jeugdzorg --- jeugdpsychiatrie --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- 362.7 --- 616 --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Groepswerk. --- Hulpverleners --- Jeugdpsychiatrie. --- Kinderpsychiatrie. --- Opvoedingsondersteuning. --- Jeugdzorg. --- jeugdhulpverlening --- Psychiatry --- sociotherapie --- Orthopedagogics --- groepsbegeleiding --- orthopedagogiek --- Sociology of social care --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Jeugdzorg --- Opvoedingsondersteuning --- Gedragsproblemen --- Hechtingsproblemen --- PDD --- Borderlinestoornis --- Depressie --- Angsten --- Ouders --- Ethiek --- Economie --- Hulpverlener --- Gedragsprobleem --- Hechtingsprobleem --- Pervasieve ontwikkelingsstoornis --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis --- Kind --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gesprek --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
Mensen die werken met kinderen of jeugdigen vragen zich wel eens af wat er met een kind aan de hand is. Vaak wordt deze vraag beantwoord met het vaststellen van tijdelijke problemen. Soms wordt een psychische stoornis vastgesteld. In beide gevallen roept dat nieuwe vragen op: Hoe zijn de problemen of de stoornis ontstaan? Hadden deze voorkomen kunnen worden? En hoe zit het met de toekomstperspectieven van het kind? Is hulpverlening nodig? Welke hulpverlening is mogelijk? Vragen naar het ontstaan en het beloop van psychische stoornissen worden gesteld in de ontwikkelingspsychopathologie, een nieuwe discipline waarin inzichten uit meerdere wetenschappen geïntegreerd worden. In dit boek worden voor het eerst de visie op de ontwikkeling van psychische stoornissen centraal gesteld. Het beschrijft stoornissen bij kinderen en jeugdigen volgens een vast stramien: normale ontwikkeling en kenmerken, relaties met andere stoornissen, culturele invloeden op de stoornis, risico- en beschermingsfactoren en mogelijkheden van preventie en behandeling
ontwikkelingspsychologie --- psychopathologie --- kinderen --- adolescenten --- kinderpsychiatrie --- Psychiatry --- ontwikkeling van het kind --- zindelijkheidstraining (toilettraining) --- feces (defecatie, faeces) --- Ontwikkelingspsychopathologie --- hechtingsstoornissen (psychologisch) --- Stemmingsproblemen --- ontwikkelingspsychopathologie --- zindelijkheid --- 616.89 ) Psychopathologie --- gehechtheidstoornissen --- middelengebruik --- middelenmisbruik --- stemming --- voedingsstoornissen --- zindelijk worden --- zindelijkheidsstoornissen --- Hechtingsstoornissen --- Ontwikkelingspsychopathologie. --- Psychopathologie ; kinderen --- Psychopathologie --- Kinderen --- Psychosociale problemen --- Ontwikkelingspsychologie --- Eetstoornissen --- Hechtingsproblemen --- Autisme --- Zindelijkheidstraining --- Bedwateren --- Taalproblemen --- Leerproblemen --- ADHD --- Gedragsproblemen --- Angsten --- Verslaving --- Jeugd --- Ontwikkelingsproblemen --- 606.3 --- 606.4 --- angststoornissen --- autisme --- drugs --- eetstoornissen --- gedragsstoornissen --- jeugd --- leerstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- slaapstoornissen --- stemmingsstoornissen --- zindelijkheidstraining --- Leerstoornissen --- psychische syndromen --- angst --- hyperactieve kinderen --- kinderpsychologie --- psychopathologie (gez) --- kinderen (gez) --- 616.2 --- 159.94 --- 159.987 --- 613.8 --- 159.98 --- aandachtsstoornissen --- geboorte --- hechtingsstoornissen --- hyperactiviteit --- MBD --- slaapproblemen --- taalstoornissen --- zelfbeheersing --- zwangerschap --- 616.89 --- Angststoornissen --- Classificatie --- Diagnostiek --- Gedragsstoornissen --- Ontwikkeling --- Ontwikkelingsstoornissen --- Slaapstoornissen --- Stemmingsstoornissen --- Zwangerschap --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychopathologie --- #KVHB:Ontwikkelingsstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- Slaapprobleem --- Hechting --- Zindelijkheid --- Taalstoornissen --- verslaving --- Psychopathologie - Psychiatrische ziektekunde --- psychopathologie (geestesziekte) --- jeugdpsychiatrie --- hechting (Bowlby (theorie van), gehechtheid, holding-theorie) --- spraakstoornissen --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- depressie --- medicamenteuze verslaving --- (zie ook: orthopedagogiek) --- (zie ook: farmacologie, psychofarmaca) --- diagnose --- hechting (psychologie) --- Angst --- Eetstoornissen (dwangmatig eten) --- Enuresis/encopresis (bedplassen, bedwateren, encopresis) --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Gehechtheid(stheorie) (attachment, Bowlby, hechtingstheorie, moeder-kind relatie) --- Kinder- en adolescentenpsychiatrie (adolescentenpsychiatrie, jeugdpsychiatrie, kinderpsychiatrie) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Personen met autisme (autisme) --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Developmental psychology --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|