Listing 1 - 10 of 81 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
‘Een schreeuw om hulp’ begint en eindigt met de noodkreet van Andrew, een jongen die het pesten niet meer aankon. Voorbeelden en een uitgeschreven stappenplan vormden de leidraad om de “No-Blame-aanpak” bij pesten toe te passen op school of daarbuiten. Dit boek wil je overtuigen van deze niet bestraffende en probleemoplossende strategie. Dit boek licht de 'No Blame'-aanpak toe, een niet bestraffende en probleemoplossende strategie. De voorbeelden en een uitgeschreven stappenplan vormen de leidraad om de 'No Blame-aanpak' bij pesten toe te passen op school of daarbuiten. In deze aanpak wordt de verantwoordelijkheid voor het pestprobleem bij de groep gelegd. De pester(s), de meelopers en een aantal neutrale medeleerlingen worden samengebracht en gaan op zoek naar mogelijke oplossingen. Deze aanpak heeft niet tot doel de feiten in vraag te stellen of nogmaals te bespreken. Evenmin wordt de pester beschuldigd of gestraft. Het is aan de groep om een aantal voorstellen te doen om het negatieve gevoel bij het slachtoffer weg te nemen of te verminderen. Op die manier wil men de empathie van de pester en de medeleerlingen aanwakkeren.
Bullying in schools --- Prevention --- 112009.jpg --- Pesten ; leerlingen --- 454.9 --- pesten --- leerlingen --- onderwijs --- no blame-aanpak --- 455.1 --- PXL-Education 2014 --- pestproblemen --- Pesten --- Leerlingen --- Preventie --- Leerling --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie --- kinderen en jongeren --- preventie --- Social problems --- Educational psychology --- Personality development
Choose an application
De Vlaamse Onderwijsraad organiseerde een eigenzinnige seminariereeks over diversiteit, met minder evidente en soms controversiële visies en methodes om de kansen op een succesvolle schoolloopbaan van leerlingen uit allochtone groepen te verbeteren. Dit boek bundelt de bijdragen van verschillende sprekers.René Antrop-Gonzàles zoekt een verklaring voor het academisch succes van sommige jongeren met een migratieachtergrond in de VS. Hij reflecteert, zowel vanuit zijn persoonlijke geschiedenis als op basis van wetenschappelijk onderzoek.Dimokritos Kavadias maakt kanttekeningen bij de analyse van Antrop-Gonzàles en zet enkele nieuwe denksporen uit over de invloed van identiteit en stereotypering op school succes.Özkan Cetin brengt het verhaal van de Lucerna-colleges die dynamiek, wetenschap, multiculturaliteit en individuele ondersteuning als troeven willen inzetten om de onderwijskansen van hun kinderen optimaliseren.Het verhaal van Lucerna biedt Roger Van den Borre de aanzet om verder te reflecteren over de verhouding tussen onderwijsvrijheid en onderwijskwaliteit, over gelijkheid en diversiteit. Dit zijn ook de sleutels waarmee Yusuf Altuntas een inkijk geeft in het ontstaan en de evolutie van het islamitisch onderwijs in Nederland. Identiteit, veiligheid en herkenbaarheid van de schoolomgeving moeten er voor zorgen dat kinderen optimaal kunnen leren en ontwikkelen. Anja Vink beschrijft hoe Nederland al jaren worstelt met onderwijssegregatie. Veel meer dan over een multicultureel drama, maakt ze zich zorgen over een klassendrama en schoolsegregatie op basis van armoede.Two-way-immersion-education. Zo omschrijft Birgit Schumacher hoe het Duits en negen partnertalen evenwichtig aan bod komen in Europese school van Berlijn waar het leren van talen gepaard gaat met werken aan interculturele competenties. Waarom maakt meertaligheid mensen bang? Nathalie Auger brengt een zeer praktijkgericht verhaal over hoe omgaan met meertaligheid van leerlingen in de klas, een positief antwoord kan zijn op multiculturaliteit op school.Piet Van Avermaet verwerkt zijn persoonlijke lectuur van al deze bijdragen in een visietekst Waarom diversiteit tot de kern van onderwijs behoort.
Intercultureel onderwijs. --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- allochtonen --- culturele diversiteit --- Sociology of education --- diversiteit --- diversiteitsbeleid --- Intercultureel onderwijs --- 734 Multicultureel onderwijs --- 367.2 --- 454.6 --- meertaligheid --- multiculturaliteit --- schoolloopbaan --- Allochtone leerlingen (Anderstalige leerlingen) --- Migranten ; onderwijs ; Vlaandeen --- Diversiteit --- Meertaligheid --- Schoolloobbaan ; migrantenjongeren --- Multiculturele samenleving --- 376.7 --- Migranten --- Allochtone leerlingen --- onderwijs --- 371.2 --- 371.2 Schoolorganisatie --- Schoolorganisatie --- Personeelsbeleid --- 371.21 --- Multicultural education --- Congresses --- PXL-Central Office 2014 --- hoger onderwijs --- Onderwijs --- Allochtonen --- Onderwijskansen --- Inclusie --- Maatwerk --- Allochtoon --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
C6 --- leermiddelen --- leerlingen --- leermoeilijkheden --- studiebegeleiding --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Schoolbooks - Didactic material --- leren leren --- PXL-Education 2015 --- Didactic strategies --- zelfstudie --- leermethoden --- leren --- secundair onderwijs 1ste graad
Choose an application
Bij actief leren staat de betekenisvolle leertaak centraal. Dit boek besteedt veel aandacht aan uiteenlopende betekenisvolle leertaken, met veel concrete voorbeelden. daarnaast legt het boek uit wat (toekomstige) docenten kunnen doen om leerlingen op het leren aan de betekenisvolle leertaak voor te bereiden, tijdens het leren te begeleiden en achteraf betekenisvol te beoordelen
Leren leren ; basisonderwijs --- Zelfstandig werken --- 471.4 --- Leren leren --- Didactiek; algemeen --- didactiek --- onderwijsstrategie --- studievaardigheden --- leerlingbegeleiding --- onderwijsleerprocessen --- leerlingen --- studieresultaten --- lesgeven --- competenties --- basisonderwijs --- PXL-Education 2018 --- Didactiek --- Studiemethoden --- Leerlingbegeleiding
Choose an application
Taalverwerving ; kleuters --- Taalverwerving ; peuters --- Woordenschatontwikkeling ; kinderen --- 471.41 --- Allochtone leerlingen (Anderstalige leerlingen) --- Kleuters --- Meertaligheid --- Nederlands --- Nederlands als tweede taal --- Peuters --- Woordenschat --- Woordfrequentielijsten --- kleuters: taal --- peuters --- kleuters --- Taal en verbale expressie --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of Dutch --- woordverwerving --- tweede-taalverwerving --- taalverwerving
Choose an application
Wat is een terrorist?Hoe voelt het om dood te gaan?Kan dit ook bij ons gebeuren?Mag ik nog lachen?Waarom blijf ik er altijd maar aan denken? Kan ik ooit nog opnieuw niet bang zijn?De hele wereld is geschokt door de aanslagen in onder meer Parijs, Brussel en Nice. Het is bijna onvermijdelijk dat ook kinderen in contact komen met beelden ervan. Maar hoe leg je zulke gruweldaden uit aan je kind? En hoe neem je hun angst weg als je eigenlijk zelf ook bezorgd bent? Psychotherapeute Lies Scaut en traumapsycholoog Erik de Soir vertrekken vanuit concrete vragen die kinderen na de aanslagen hebben gesteld. Ze tonen hoe je met je kind in gesprek kunt gaan over terreur, hoe je tijdig een trauma herkent en hoe je hun veerkracht in tijden van angst kunt versterken. De vele praktische tips maken dit boek tot een absolute must read voor ouders en leerkrachten.
Emoties. --- Kinderangsten. --- #PBIB:+105.91 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- PXL-Central Office 2016 --- kinderpsychologie --- angsten --- trauma --- terreuraanslagen --- Angsten --- Bang zijn --- Trauma --- Kinderen --- Terrorisme --- Psychology --- Angst --- Psychotrauma --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Lesgeven is niet altijd een feest : ongemotiveerde leerlingen, verouderd lesmateiraal, een agenda vol vergaderingen en een schoolleiding die haar leraren niet altijd op waarde schat. Soms lopen de frustraties zo hoog op, dat lesgeven echt lastig wordt. Voor de klas staan voelt dan als een overlevingsstrijd. Op zulke momenten zouden zelfst de beste leraren af kunnen haken. Mendler, oud-docent en schoolpsycholoog, biedt praktische tips aan leraren die onder druk staan. Hij bespreekt de beste manieren om het enthousiasme en het plezier in lesgeven terug te krijgen. Met dit boek helpt hij leraren om stress terug te dringen en weer voldoening te vinden in hun werk. Mensler richt zich in eerste instantie op de leraar zelf, maar biedt ook veel suggesties voor de schoolleiding. Een goede leraar zil immers erkenning, waardering en steun voor zijn werk. Dat is de taak van de schoolleiding; Mendler beschrijft hoe die taak het beste kan worden vormgegeven.
Schoolleiders --- Lesgeven --- lesgeven --- didactische principes --- gedragsproblemen --- Didactische principes --- 454.23 --- Didactische principes - conflicten - leerlingen - opvoeding --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- leraren-ouders relatie --- Personality development --- leraren-leerling relatie --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijskunde --- lerarenberoep
Choose an application
De opvolger van onze spelletjes-bestseller, met 100 nieuwe korte spelletjes om kinderen te activeren en te motiveren. Deze nieuwe bundel bevat korte motivatiespelletjes om leerlingen te boeien, hen weer terug bij de les te halen en om de schooldag een stuk leuker te maken. Ze helpen bij het oplossen van negatieve situaties, bevorderen leerling-participatie en zorgen voor plezier in het leren.Er zijn talloze momenten tijdens een les dat de aandacht van de leerlingen wegzakt. Beter dan vermaningen of straf werkt dan het inzetten van een van deze spelletjes: ook midden in de les!Het resultaat lijkt soms op magie: onmiddellijk na het spelsignaal is de concentratie van de kinderen weer op de docent gericht, het spel trekt alle aandacht, en na de korte onderbreking hebben de leerlingen minder moeite om bij de les te blijven. Naast de bestaande categorieën uit het eerste boek bevat deze bundel een nieuwe categorie: Spelletjes van vandaag en morgen. Hierbij wordt voor het eerst digitale communicatieapparatuur met internet gebruikt, zoals computers, tablets, iPads, smart phones, notebooks e.d.
Kinderspelletjes. --- Motivatie. --- Basisonderwijs. --- #PBIB:+105.92 --- Onderwijs :Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Motivatie/Schoolmoeheid --- Schoolbooks - Didactic material --- tussendoortjes --- spelletjes --- motiveren --- 478.8 --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- bewegingstussendoortjes (onderwijs) --- spelactiviteiten --- PXL-Education 2016 --- basisonderwijs --- leerlingenparticipatie
Choose an application
Leerlingen verantwoordelijkheid geven voor hun eigen leerproces is een lastig onderwerp. Te snel te veel verantwoordelijkheid overdragen, betekent dat leerlingen verloren kunnen raken; wanneer docenten te weinig verantwoordelijkheid afstaan, blijven leerlingen afhankelijk. In beide gevallen leren zij minder actief en effectief als mogelijk zou zijn. Dit boek geeft zowel een praktijktheoretisch kader als vele voorbeelden van hoe docenten met dit spanningsveld om kunnen gaan. Naast voorbeelden uit de praktijk worden ook de belangrijkste principes uit de leertheorie, de pedagogie en de didactiek bij elkaar gebracht. Daardoor wordt ook vanuit een theoreitsch kader duidelijk wat nodig is om leerlingen actiever en met meer verantwoordelijkheid voor hun leerproces te laten functioneren.
Teacher education. Teacher's profession --- didactische processen --- Initial didactic situation --- leerlingen --- leren leren --- actief leren --- verantwoordelijkheid --- 454.23 --- didactiek --- leren --- 450.8 --- Leerlingen --- Leerprocessen --- Leren leren --- Verantwoordelijkheden --- Intelligentie --- Leeractiviteiten --- Leerklimaat --- Leerproces --- Onderwijs --- Vaardigheden --- 474.21 ) * DIDACTISCHE WERKVORMEN - O.N. --- leeractiviteiten --- vaardigheden --- Actief leren --- Didactiek --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Methodiek van het studeren --- (zie ook: teleonderwijs) --- Leerstrategieën --- Studiemethoden --- Leerlingbegeleiding --- onderwijsstrategie --- studievaardigheden --- leerlingbegeleiding --- onderwijsleerprocessen --- 474.21 ) * DIDACTISCHE WERKVORMEN - O.N
Choose an application
Leraren krijgen steeds vaker te maken met diversiteit in culturele achtergronden en taalvaardigheid binnen hun klassen. Lesgeven in zo'n kleurrijke klas vraagt oog voor leerlingen en hun eigenheid, oog voor het contact dat je als leraar hebt met de leerlingen, als basis voor hun actieve inbreng in klasseninteractie, en oog voor de taalontwikkeling vanuit die eigen inbreng. Dit boek heeft tot doel de leraar (in opleiding) aan te zetten met deze open ogen een onderzoekende houding te ontwikkelen in hun omgang met leerlingen. Achtereenvolgens komen de pedagogische, interpersoonlijke en (taal)didactische aspecten van het lesgeven aan de orde. Uitgangspunt van het boek is dat deze drie aspecten binnen communicatie in de klas als in elkaar grijpende tandwielen met elkaar samenhangen. In het slothoofdstuk brengen de auteurs deze tandwielen dan ook met elkaar in verband en concretiseren deze samenhang in hun bespreking van de casuïstiek. De theorie wordt verduidelijkt met behulp van veel voorbeelden, vaak zelfs uitgeschreven lesfragmenten, uit de dagelijkse lespraktijk en opdrachten die aanzetten tot reflectie. Het boek is bedoeld voor leraren in de bovenbouw van het basisonderwijs, docenten in het voortgezet onderwijs en studenten van de lerarenopleiding.
Intercultureel onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- 450.42 --- Allochtone leerlingen (Anderstalige leerlingen) --- Basisonderwijs --- Diversiteit --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Multiculturele samenleving --- Relatie leraar - leerling --- Secundair onderwijs --- Taalontwikkeling --- 454.6 --- multicultureel onderwijs (ler) --- multiculturele samenleving en opvoeding (ler) --- Intercultureel onderwijs --- 376.7 --- Allochtonen --- Onderwijs --- Didactiek --- 080814.jpg --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- 474.6 --- migranten --- Onderwijssociologie --- Lager onderwijs --- Inclusie --- Maatwerk --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Listing 1 - 10 of 81 | << page >> |
Sort by
|