Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Kwaliteit staat momenteel in het centrum van de aandacht in de non-profitsector. Dit boek plaatst de kwaliteitshype in een bredere maatschappelijke context en verbreedt de traditionele visie op kwaliteit en kwaliteitszorg tot een visie en benadering die compatibel is met en onder-steunend voor de eigen opdracht van dergelijke organisaties. Ook wordt kwaliteitszorg verruimd naar kwaliteitsontwikkeling. Het boek heeft vooral als doelstelling methodieken en instrumenten aan te reiken die helpen in het proces van permanente kwaliteitsontwikkeling en kwaliteitszorg. Kwaliteitsontwikkeling vraagt een empirische benadering van organisaties ('feiten en cijfers'), daarom wordt eerst het meetproces besproken. Daarna passeren een aantal relevante modellen uitgebreid de revue, en vervolgens een reeks technieken die in de verschillende fasen van het proces van kwaliteitsontwikkeling dienstbaar kunnen zijn. Ten slotte worden een aantal historisch belangrijke figuren kort belicht en het hele kwaliteitsgebeuren in het juiste kader geplaatst. Het boek richt zich tot de verschillende actoren in de hele non-profitsector: de onderwijs-, sociale, culturele, welzijns- en gezondheidsector, en de diverse overheidsdiensten. Naast directie en medewerkers zijn dat ook de cliënten, patiënten, studenten. Het boek kan dienst doen als handboek voor mensen in de praktijk, maar ook als studieboek in de opleidingen die een loopbaan in deze organisaties voorbereiden. Het kan ook de externe belanghebbenden - overheden, inspecties, bestuurders - oriënteren in kwaliteitsontwikkeling. Inhoudsopgave : 1 Kwaliteit 2 Belanghebbenden 3 Integrale kwaliteitsontwikkeling 4 Kwaliteitsontwikkeling vanuit een waarderende benadering 5 Meten en weten 6 Modellen 7 Kwaliteitsinstrumenten 8 Belangrijke figuren en ideeën 9 Kwaliteitsontwikkeling als relationele praktijk
Kwaliteitszorg --- Non-profitorganisaties. --- Production management --- non-profitsector --- Organization theory --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- kwaliteitsontwikkeling --- Kwaliteitszorg ; non-profitorganisaties --- kwaliteitsbewaking --- kwaliteitszorg --- non-profit --- 366.6 --- 658.562 --- 098 Bedrijfskunde --- Evaluation Evaluatie --- Qualité Kwaliteitszorg --- Qualité totale Integrale kwaliteitszorg --- EFQM-model --- ISO --- Tris-instrument --- kwadrant --- non-profit sector --- organisatieleer --- Integrale kwaliteitszorg (IKZ, kwaliteitskringen, kwaliteitszorg) --- Kwaliteitszorg in de welzijnsvoorzieningen (tevredenheids(onderzoek)) --- Non-profit sector --- Non-profit organisaties --- efqm --- kwaliteitsbeheersing --- kwaliteitsmanagement --- kwaliteitssysteem --- S2007286.JPG --- 658.562 Control of operation. Production supervision. Quality control and inspection --- Control of operation. Production supervision. Quality control and inspection --- 658.5 --- 338.94 --- PXL-Central Office 2016 --- Integrale kwaliteitszorg --- Non-profitsector --- #KVHB:Kwaliteitszorg --- #KVHB:Non-profitorganisatie --- vzw --- Non-profitorganisaties --- Kwaliteitsontwikkeling --- asbl --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Het social casework is een methode waarin vele generaties van maatschappelijk werkers werden opgeleid. De methode is intussen een eeuw oud en werd en wordt vaak onder vuur genomen. Sommigen hebben de methode al lang dood of op zijn minst vogelvrij verklaard. Anderen daarentegen pleiten krachtig om deze methode die zo nauw verbonden is met het beroep van maatschappelijk werker niet alleen te conserveren, maar ook en vooral permanent verder te ontwikkelen. In hun boek geven de auteurs een eigentijdse invulling van deze traditionele methode, vertaald als EDDA-model. De 3 grote basisinterventies - Exploreren, Dialogisch Diagnosticeren en Actie - komen uitgebreid aan bod. Het boek wil een gebruiksvriendelijk instrument zijn voor studenten sociaal werk, voor ervaren professionele hulpverleners, teamleiders en kwaliteitscoördinatoren. Elk hoofdstuk bevat vragen en opdrachten voor elke doelgroep. Naast een uitgebreide thesaurus met zowel klassieke als meer eigentijdse begrippen uit het social casework en uit het brede sociaal werk, vindt de lezer veel praktisch bruikbare hulpmiddelen en instrumenten
Sociale agogiek --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Social casework. --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- social casework --- Social welfare methods --- #SBIB:316.8H30 --- 321.3 --- maatschappelijk assistenten --- sociale problemen --- sociale verpleegkunde --- sociale zorg --- socio-cultureel werk --- hulpverlening --- maatschappelijk werk --- methodiek --- sociaal werk --- Kwaliteitszorg in de welzijnsvoorzieningen (tevredenheids(onderzoek)) --- Maatschappelijk werk: algemeen --- Social casework (casework) --- case-work --- integrale kwaliteitszorg --- welzijnswerk --- 364.04 --- Maatschappelijk werk : casework --- Maatschappelijk werk : methodiek --- Welzijnswerk --- case management --- S20100402.JPG --- welzijnswerk, methoden --- 364.044 --- Maatschappelijk werk --- Methodiek --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- maatschappelijk werk en sociale zorg - methodiek --- 361.3 --- 361.1 --- kwaliteitsaspecten --- diagnostiek --- dialogen --- vaardigheden --- intake --- PHL-Healthcare 13 --- PXL-Handboeken --- Maatschappelijk assistenten --- Casestudies --- Casework --- Maatschappelijk assistent --- Casestudy --- Sociaal werk ; methoden. --- 614.2 --- maatschappelijke gezondheidszorg - afzonderlijke groepen
Choose an application
Vele ontwikkelingen in de zorgsector worden de laatste jaren beheerst door het streven naar verbetering van kwaliteit. Uitgangspunt van overheid en zorgverzekeraars is dat kwaliteit 'meetbaar' moet zijn. Door uitkomstmaten (output-indicatoren), wil men het resultaat van verbetertrajecten op wetenschappelijke wijze vaststellen. Dit streven naar kwantificering heeft een effect op wat onder kwaliteit wordt verstaan. Wat niet of nauwelijks meetbaar is, valt alleen al daardoor buiten het begrip kwaliteit. Meetbare eenheden zijn bijvoorbeeld het aantal meldingen van incidenten en calamiteiten of van vrijheidsbeperkende maatregelen. Minder meetbaar zijn bijvoorbeeld die aspecten van goede zorg die betrekking hebben op de relatie tussen zorgverleners en cliënten. Net die aspecten worden in dit boek naar voren gehaald. Dat gebeurt door middel van een cultuurantropologische studie over het thema 'verbinding' in een dagelijkse zorgpraktijk. Het betreft een woonhuis voor mensen met een verstandelijke beperking. Het verlenen van goede zorg aan deze mensen is een kunst, de kunst van het zorgen, waarin het erom gaat mensen tot bloei te laten komen. Voor mensen met een beperking is het van belang om zich met de wereld om hen heen te kunnen verbinden. Dan komen mogelijkheden tot ontwikkeling die anders verborgen blijven. Dit lukt echter alleen wanneer zorgverleners erin slagen om eerst zelf een verbinding met deze mensen aan te gaan. Kwaliteit van zorg is kwaliteit van wat zich tussen mensen afspeelt, veel meer dan van veiligheidsprocedures en bedrijfsprocessen
Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- kwaliteitsbewaking --- zorgverzekering --- antroposofie --- personen met een mentale beperking --- cliënt-hulpverlener relatie --- zorgverstrekking --- Sociology of health --- Social policy and particular groups --- Anthroposophy --- People with mental disabilities --- Mental health --- PHL-Healthcare 12 --- zorgsector --- kwaliteitsbevordering --- antropologie --- 364.4-056.36 --- 364.4 --- mensen met een mentale beperking --- 326 --- antroposofische geneeskunde --- kwaliteitszorg --- mentaal gehandicapten --- zorginstellingen --- Ethiek in de hulpverlening (hulpverleningsethiek) --- Kwaliteitszorg in de welzijnsvoorzieningen (tevredenheids(onderzoek)) --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- 364.4 Hulpverlening. Bijstand --- Hulpverlening. Bijstand --- 364.4-056.36 Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- verstandelijk gehandicapten --- 362.31 --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Kwaliteitszorg --- Gehandicaptenzorg --- Antroposofie --- Relatie cliënt --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Vele hulpverleners ervaren onmacht wanneer ze werken met mensen in armoede. Twee leefwerelden botsen soms in hulpverleningsrelaties. Verschillende omgangsvormen en een andere kijk op de aanpak van problemen zetten de hulpverlening geregeld onder druk.Bind-Kracht in armoede ontwikkelt instrumenten om de kwaliteit van de hulpverlening te verbeteren. Verbindend en versterkend werken in dialoog leidt tot duurzame groei van maatschappelijk gekwetste mensen. Maar hoe pak je dit aan?Dit reflectie- en methodenboek van Bind-Kracht in armoede verkent hoe begeleiders krachtgerichte hulpverleningsrelaties kunnen opbouwen met mensen in armoede. De auteurs brengen bouwstenen aan: sterke visie, inzicht in de leefwereld van mensen in armoede, bewust omgaan met rolpatronen en empowerment. Het boek vertaalt inzichten en engagement in bruikbare werkinstrumenten. Concrete praktijkverhalen en oefeningen maken van het boek een samenhangend en levendig geheel waarmee de lezer zijn eigen hulpverleningsaanpak kan uitdiepen en verrijken.
Armoede en hulpverlening. --- armoedebestrijding --- duurzame ontwikkeling --- maatschappelijke hulpverlening --- Social problems --- armoede --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- empowerment --- #SBIB:316.8H22 --- #SBIB:316.8H30 --- Academic collection --- 666 Armoede --- welzijnswerk --- Armoede --- Armoedebeleid/armoedebestrijding (sociaal impulsfonds) --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Kansarmoede --- Kwaliteitszorg in de welzijnsvoorzieningen (tevredenheids(onderzoek)) --- Maatschappelijk werk: algemeen --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- Welzijnswerk: voorzieningen en overheidsbeleid (hulpverlening) --- 328 --- armoede (gez) --- hulpverlening (gez) --- welzijnswerk (gez) --- Empowerment --- Ervaringsleren --- Hulpverlening --- Participatie --- 341 --- 364.22 --- Armoede : hulpverlening --- Hulpverlening : empowerment --- armoede (kansarmoede) --- cliënt-hulpverlener-relatie --- sociale ongelijkheid --- S20080210.JPG --- participatie, maatschappelijke --- sociologie --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- 339.1 --- 301.17 --- 301 --- 361 --- Psychologie --- Sociologie --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- PXL-Social Work 2015 --- welzijnszorg --- Books before 1840 --- Sociale psychologie --- Sociale welzijnszorg --- Uitsluiting --- Sociaal isolement --- Kwaliteitszorg --- hulpverlening --- methodiek --- #gsdbP
Choose an application
Het handboek tracht een antwoord te geven op diverse vragen en moeilijkheden bij het voeren van een kwaliteitsvol VTO-beleid: Hoe kom je van losse VTO-inspanningen tot een strategisch VTO-beleid?Welke VTO-behoeften leven er in de organisatie en hoe stel je die vast? Hoe de transfer van het geleerde naar de werkvloer bevorderen? Hoe van een evaluatie méér maken dan een verzameling van indrukken? Hoe de organisatie tot een krachtige leeromgeving maken? Vanuit een geïntegreerde en strategische visie op VTO worden checklists, procedures, instrumentaria en praktijkvoorbeelden uitgebreid voorgesteld.
321.3 --- beroepsvervolmaking --- competenties --- kwaliteitsbewaking --- management --- opleiding --- personeelsbeleid --- planning --- trainingen --- 364.62 --- #PBIB:2000.4 --- #PBIB:gift 2000 --- #SBIB:316.8H30 --- Academic collection --- 374 --- 374.12 --- #A0501A --- 713 Beroepsopleiding en beroepsomscholing --- Apprentissage Leerproces --- Compétences Bevoegdheden --- Formation Opleiding --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Gestion des connaissances Kennisbeheer --- Organisation en apprentissage Lerende organisatie --- Plans de formation Opleidingsplannen --- Stratégies (formation) Opleidingsstrategieën --- #KVHB:Handboeken TP --- #KVHB:Opleidingen --- #KVHB:Welzijnswerk --- Beroepsopleiding 377 --- Maatschappelijke werk 36 --- Onderwijs 37 --- Volwassenenonderwijs 373.7 --- 321.4 --- kennisverwerving --- leeromgeving --- leren --- maatschappelijk werk --- opleidingen --- organisatieleer --- professionalisering --- veranderingsbekwaamheid --- vorming --- welzijnswerk --- welzijnswerkers --- welzijnszorg --- Kwaliteitszorg in de welzijnsvoorzieningen (tevredenheids(onderzoek)) --- Management in de welzijnsinstelling --- Hulpverleners : professionalisering --- Maatschappelijk werk : hulpverleners --- Kwaliteitszorg ; sociale welzijnszorg --- competentieontwikkeling --- in-service opleiding --- lerende organisatie --- management in de welzijnsinstelling --- welzijnswerkers, opleiding --- #gsdbP --- Maatschappelijk werker. Sociale werkers --(algemeen) --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- vorming - vormingswerk - sociaal cultureel werk --- vormingswerkers, opleiding --- Opleiding en beroep --- 658.37 --- 361.03 --- 361.05 --- 364.62 Maatschappelijk werker. Sociale werkers --(algemeen) --- departement Algemeen 10 --- kwaliteitsbevordering --- Compétences Bevoegdheden --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Stratégies (formation) Opleidingsstrategieën --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden .. --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|