Listing 1 - 10 of 63 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het boek bevat zeven moslimsprookjes voor volwassenen, bedoeld om te worden voorgedragen. Over Groenkapje die zo vroom is dat ze hoofddoeken draagt in legergroen als de kleur van de islam zelf. Of over Saharawitje die door haar boze stiefmoeder naar de woestijn wordt gestuurd om ontmaagd te worden, zodat de stiefmoeder weer de vroomste moslima van het land zal zijn.
Dutch literature --- Islam --- Fairy tales --- Book
Choose an application
De kroniekschrijver Zeeëd is de rechterhand van Mohammad en de man die Allahs openbaringen aan Mohammad verzamelt in een nieuw boek: de Koran. Na de dood van Mohammad vraagt Zeeëd zich af wie de profeet eigenlijk was. Zeeëd besluit langs te gaan bij mensen die de profeet hebben gekend: familie, vrienden, vijanden, volgelingen, wetenschappers, vrouwen en dichters. Met de optekening van hun verhalen reconstrueert Zeeëd het leven van Mohammad, de boodschapper, vanaf zijn geboorte tot aan zijn dood.https://www.standaardboekhandel.be/p/de-boodschapper-9789462371576
Islam --- Fiction --- Muhammad --- #GGSB: Islam --- 297.181 --- BPB0806 --- Mekka --- koran --- 217 --- islam --- Islam: canonieke boeken; Koran --- Désherbage --- Deselectie --- 297.181 Islam: canonieke boeken; Koran --- Sociaal-cultureel werk --- Sociaal werk --- PXL-Education 2017 --- vertellingen --- Nederlandse vertaling --- Qurʼan --- 210 --- islam (leer) --- godsdienst overige werken --- religion autres ouvrages --- C1 --- Kerken en religie --- Mohammed (stichter van de islam) --- Koran
Choose an application
Islam --- architecture [discipline] --- architectonics --- Architecture --- Islamic [culture or style] --- Architectuur ; Islam --- 713.6 --- Abbasiden --- Almoradiven --- Omajjaden --- Saldjoeken --- Ziggurat --- begraafplaatsen --- koepelgraven --- minaretten --- ziggoerat --- Architectuur van de Islam; Arabie in de Middeleeuwen --- Architectuur ; geschiedenis --- architectuur, bouwkunst van de Islam --- 72.033.3 Architectuur van de Islam; Arabie in de Middeleeuwen --- 72.033.3 --- 297 --- 72(091) --- architectuur --- islam --- mozaïeken --- Islam. Mohammedanisme --- Islam (architectuur) --- Islamitische architectuur --- Islamic architecture --- History. --- Islamitische bouwkunst
Choose an application
Islam --- islamitisch fundamentalisme --- Asie --- Azië --- Politiek --- Politique --- islam --- -Islam --- #SBIB:321H91 --- C1 --- fundamentalisme [godsdienst] --- politiek --- 323.13 <=927> --- 327.39 <=927> --- 297*35 --- Mohammedanism --- Muhammadanism --- Muslimism --- Mussulmanism --- Religions --- Muslims --- Niet-specifieke politieke en sociale theorieën vanaf de 19e eeuw: islam, Arabisch nationalisme --- Kerken en religie --- Islam. --- 323.13 < --- 327.39 < --- godsdienst --- 210 --- fundamentalisme --- islam politiek --- godsdienst overige werken --- religion autres ouvrages
Choose an application
literatuur --- historische roman --- Heilig Land --- middeleeuwen (x) --- joden (x) --- islam --- Jeruzalem [gemeente in land Israël]
Choose an application
"Een verhaal over goud, zijde en petroleum; over eten, drinken en erotiek; over de glorie van Bagdag, de teloorgang van Cordoba en de eerste Jihad in Europa, gefinancierd door Joden, geleid door Hollanders en uitgevochten door Moren voor de kust van Andalusië. Door de ogen van een Arabier en met de pen van een Belg beschrijft dit boek een Arabisch spiegelpaleis : wat u ziet, is er niet en wat er is, ziet u niet. Een frisse kijk op de islam, van de profeet Mohammed tot Izetbegovic."
297 --- Islam --- -#GGSB: Religie (alg. - niet chr.) --- #GGSB: Islam --- #A9707A --- geschiedenis --- Mohammedanism --- Muhammadanism --- Muslimism --- Mussulmanism --- Islam. Mohammedanisme --- Controversial literature --- Arab States --- Christelijke godsdienst --- Controversial literature. --- Sociology of religion --- Christian religion --- History of civilization --- C1 --- Kerken en religie --- Arab states --- #GGSB: Religie (alg. - niet chr.) --- islam --- Religie (alg. - niet chr.) --- 210 --- godsdienst overige werken --- religion autres ouvrages
Choose an application
Jezus wordt in de Koran vermeld als belangrijke profeet, Abraham en Jakob zijn bekende Bijbelse figuren, voor zowel joden als christenen. Zijn sommige delen van de Heilige Schriften toevallig van elkaar afgeleid of drukken ze een wezenlijke band uit?Van het prille begin tot vandaag loopt er een breuklijn tussen godsdiensten die alle één God belijden. De joden werden al snel als 'godsmoordenaars' bestempeld omdat ze Jezus aan het kruis hadden laten nagelen. Moslims en christenen stonden meermaals met getrokken zwaarden tegenover elkaar, niet alleen in de kruistochten. Israëli's en Palestijnen leven op gespannen voet in het Heilig Land. Toch staan joden, christenen en moslims op spiritueel en moreel vlak dichter bij elkaar dan ze misschien zelf beseffen. Hoe kijken de volgelingen van Mozes, Jezus en Mohammed nu eigenlijk naar elkaar? Welke ideeën bieden hun respectieve tradities om al dan niet de dialoog aan te gaan en duurzame vrede te stichten? De auteur grasduint in teksten van de drie wereldreligies en laat enkele denkers van vroeger en nu aan het woord. Hij stoot op belangrijke verschillen, gaat op zoek naar de context van controversiële schriftteksten, brengt nuances aan. Maar vooral zoekt hij uit of het jodendom, de islam en het christendom naar elkaar zijn toegegroeid en welke pogingen er worden ondernomen om hun delicate driehoeksverhouding achter zich te laten.
Didactics of religion --- Islam --- christendom --- Jewish religion --- Jodendom --- Christian religion --- Comparative religion --- 238 --- jodendom --- islam --- interreligieuze opvoeding --- christendom - contact met andere godsdiensten --- Religions --- History --- PXL-Central Office 2020 --- godsdienstgeschiedenis --- godsdienstsociologie --- religie --- C1 --- dialoog --- Kerken en religie --- Godsdiensten --- Interreligieuze dialoog
Choose an application
Eerstelijnswerkers die vandaag willen werken aan positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren staan onder een sterke maatschappelijke druk. Het publieke debat is immers in de ban van thema?s als ?terreur?, ?religieus extremisme?, ?radicalisme?. Thema?s waarbij voortdurend en vanzelfsprekend een link wordt gelegd met moslims. De complexiteit van de actuele realiteit, de onduidelijkheid rond begrippen als terreur en radicalisering en de angst die hierdoor in de hand wordt gewerkt, creëren bij heel wat leerkrachten, schooldirecties, jeugdwerkers en hulpverleners een handelingsverlegenheid. Of erger: een handelingsdwang. Een repressieve veiligheidslogica dreigt in het eerstelijnswerk stilaan de ?normale? pedagogische logica te verdringen. Een antiradicaliseringsindustrie speelt daar gretig op in met praktische checklists, quick fixes, hapklare ?tools? en handige methodiekjes. Met korte bijscholingsprogramma?s waarin experts pasklare antwoorden bieden op dringende praktijkcases hopen we te leren hoe we radicaliserende jongeren vroegtijdig kunnen detecteren en weerwerk bieden. ?Preventie van radicalisering? is de bril geworden waardoor we naar ons dagelijkse werk met jongeren kijken. Maar werken we op die manier geen selffulfilling prophecy in de hand? In welke mate creëren we precies het probleem dat we eigenlijk trachten in te dijken? Dit tool- en handboek is een poging om in het huidige radicaliseringsdiscours even een stapje achteruit te zetten en terug te keren naar de vraag: Wat is onze pedagogische opdracht als eerstelijnswerkers? Hoe verhouden we ons tot de actuele context en met welke visie gaan we daarin aan de slag? Hoe krijgen we de glazen in onze professionele bril weer helder? Wat is onze reële handelingsruimte en hoe kunnen we die ten volle gebruiken? Hoe krijgen we opnieuw vertrouwen in de deskundigheid waarover we beschikken om een diepgaande, constructieve rol te spelen in de positieve identiteitsontwikkeling van (moslim)jongeren? Dit boek toont hoe visie, handelingssleutels en concrete methodische tools intrinsiek met elkaar verbonden zijn. In het omgaan met (levensbeschouwelijke) diversiteit pleiten de auteurs ervoor om consequent te durven kiezen voor een transformatielogica en een emancipatorische aanpak. Dit handboek is een publicatie van vzw Motief, een door de Vlaamse overheid erkende vormingsinstelling gespecialiseerd in ?levensbeschouwing en samenleving?. Het boek kwam tot stand bij het ontwikkelen en begeleiden van vormingsprogramma?s voor professionals omtrent ?omgaan met levensbeschouwelijke diversiteit? en ?positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren?.
Islam en samenleving. --- Age group sociology --- Islam --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- cliënt-hulpverlener relatie --- jeugd --- Social policy and particular groups --- fundamentalisme --- hulpverlening --- identiteit --- allochtone jongeren --- 325 --- PXL-Central Office 2018 --- jeugdhulpverlening --- migranten --- radicalisme --- PXL-Social Work 2018 --- radicalisering --- 652.12 --- 364 --- Identiteit --- Identiteitsontwikkeling --- Jeugd --- Islam en het Westen --- Radicalisme --- Radicalisering --- Levensbeschouwing --- Diversiteit --- Eerstelijnshulpverlening --- Positieve psychologie --- Methodiek --- Islam in het Westen --- Allochtonen --- Jongeren --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Inclusie --- Maatwerk --- Film --- Godsdienst --- Cultuur --- Media --- Kleuter --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Jongere --- identiteitsontwikkeling --- 846 Identiteit
Choose an application
Selahattin Koçak neemt in dit boek alle clichés en vooroordelen van autochtone Vlamingen tegenover moslims én omgekeerd onder de loepe. Hij schopt tegen heilige huisjes aan beide kanten, vertelt waarheden over de islam die weinig of geen Vlamingen kennen, legt de vinger op zere plekken bij de moslims... Hij schuwt de controverse niet, schrijft scherp en kritisch, maar ook grappig, verrassend en boeiend. Is de islam agressief, vrouwonvriendelijk, homofoob, fanatiek religieus, extremistisch, antisemitisch en crimineel? En zijn niet-moslims zoveel beter?
Islam --- #SBIB:316.331H300 --- #SBIB:316.331H421 --- C1 --- Vlaams Gewest [gewest in land België - BE] --- islam --- kritiek --- BPB1004 --- 081 Godsdienst --- 217.9 --- besnijdenis --- terrorisme --- 297 --- Moslims --- Godsdienst en samenleving: algemeen --- Morfologie van de godsdiensten: Islam --- Kerken en religie --- Islam in het Westen --- Samenleving --- Westen --- Vooroordelen --- Muslims --- Belgium --- Public opinion --- departement Algemeen 11 --- maatschappij --- moslims --- België --- islám --- ισλαμισμός --- Iżlam --- islamas --- islams --- islamismo --- iszlám --- ислям --- ислам --- mahomedanism --- islamism --- moslimský veriaci --- islámské náboženství --- sunita --- islámská církev --- mohammedanisme --- šíita --- mohamedanizmus --- muslimi --- muhamedanisme --- mohamedánstvo --- Mohammedanism --- muhameedlus --- suna --- muhamedānisms --- muslimské náboženství --- muhamettilaisuus --- mahometonybė --- mešita --- Muhamedanizëm --- Vooroordeel --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Film --- Godsdienst --- Cultuur --- Media --- Kleuter --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Ioslam
Choose an application
Verplichte kost voor wie wil weten hoe het nu echt zit met de vrijheid van moslima's! Pas als een moslima afstand doet van de beperkingen die haar geloof, gemeenschap en gezin haar opleggen, en dus ook van haar hoofddoek, is zij echt geëmancipeerd, vinden westerse feministen. Maar de moderne moslima streeft juist naar emancipatie die verenigbaar is met haar religieuze en culturele achtergrond, niet naar een volledige breuk daarmee. Binnen die grenzen probeert ze zich te ontplooien en geniet ze verrassend veel vrijheid. In Gesluierde vrijheid laat Naema Tahir zien hoe moslimvrouwen proberen om oude tradities een nieuwe betekenis te geven. Het biedt een unieke inkijk in het leven van moderne moslima's en hun keuzes, vooral in persoonlijke relaties en hun expressie.
Islam. --- Mosques. --- Sociology of religion --- Islam --- gender --- migrantenvrouwen --- sociale participatie --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Netherlands --- Dutch literature --- 297*35 --- islam --- Islam en vrouwen --- 315.3 --- Sociaal werk --- Multiculturele samenleving --- 297*35 Islam en het Westen --- Islam en het Westen --- 2 --- Vrouwenemancipatie; overige landen --- PXL-Social Work 2015 --- multiculturele samenleving --- emancipatie --- Vrouwen --- Rechten van de vrouw --- Rechten van de mens --- 839.3 "19" PALMEN, CONNIE --- 839.3 "19" PALMEN, CONNIE Nederlandse literatuur--20e eeuw. Periode 1900-1999--PALMEN, CONNIE --- Nederlandse literatuur--20e eeuw. Periode 1900-1999--PALMEN, CONNIE --- 741 --- Proza - Nederlands --- Emancipatie --- Islam en westerse maatschappij --- Vrouw --- Vrouwenrechten --- Mensenrechten --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Film --- Godsdienst --- Cultuur --- Media --- Kleuter --- Kunst --- Ondernemerschap --- Poëzie --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Sociology of environment --- Arranged marriages --- Identity --- Relationships --- Religion --- Independence --- Book --- Islamic feminism --- Integration --- Veil --- Gemengde relaties --- Empowerment --- Experiences
Listing 1 - 10 of 63 | << page >> |
Sort by
|