Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Ik was 10 in 2015 : kinderen vandaag opvoeden voor de toekomst
Authors: ---
ISBN: 9789082033786 Year: 2015 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Waar zullen je kinderen later wonen?Zal er nog werk zijn voor hen?Zal je kind ooit een partner vinden?Zal het eigenlijk wel gelukkig zijn?Vroeger ging het zo: mensen kregen kinderen, voedden hen op zoals dat bij henzelf was gebeurd, en konden erop rekenen dat die kinderen het beter zouden hebben dan zij. Die gedachte is vandaag niet meer zo vanzelfsprekend. Onze jobs zullen overgenomen worden door robots. Er is steeds minder plaats om te leven. Vluchtelingenstromen en oorlogen zijn dagelijkse kost. Moeten we onze verwachtingen dan bijstellen?Ik was 10 in 2015 beschrijft tendensen die een invloed zullen hebben op de levens van kinderen en jongeren. Daarbij doet het niet aan glazenbolvoorspellingen, maar toont het aan waar we staan en waar het met de wereld nu echt naartoe gaat. Dit boek formuleert een duidelijk en optimistisch antwoord op de vragen van ongeruste ouders, opvoeders en leraren.Bron: https://www.lannoo.be/nl/ik-was-10-2015


Book
Een leraar voor een lege klas? : handelingsoriëntaties voor educatieve interactie en communicatie
Authors: ---
ISBN: 9789038218960 Year: 2012 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Communicatie hangt samen met de persoonlijkheid, de professionele identiteit van de professional en de institutionele context waarbinnen gewerkt wordt. Voor leraren en opvoeders is dat niet anders. Meer nog, communicatie is het vehikel waarlangs kennis en ervaring worden overgedragen. Hierin spelen taal en beelden een cruciale rol. In de complexe realiteit van het lesgeven en opvoeden gebeurt die communicatie vanuit verschillende actoren en vanuit verschillende perspectieven. Een leraar voor een lege klas? Wil handelingsoriëntaties formuleren vanuit die vele perspectieven die in de les- en opvoedingspraktijk voortdurend interfereren. Zo komen achtereenvolgens de lesgever/opvoeder als pedagoog, toegepast linguïst, psycholoog, manager, visueel ontwerper en last but not least als lesgever/opvoeder aan bod.


Book
Trainersboek faalangst, examenvrees en sociale vaardigheden : een praktisch handboek voor trainers in en buiten het onderwijs
Author:
ISBN: 9789401421737 Year: 2014 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gebrek aan sociale vaardigheden en zelfvertrouwen kan leiden tot negatief gedrag. Dit boek biedt trainers in en buiten het onderwijs handvatten om faalangst, examenvrees en sociaal onhandig gedrag bij pubers te signaleren en te begeleiden. Een praktisch handboek met tips en adviezen voor het opzetten van een training. Het materiaal voor de oefening 'Dobbelen voor het leven' is bijgevoegd, waardoor de trainer hier direct mee aan de slag kan. Een onmisbaar boek voor faalangst-, examenvrees- en sociale vaardigheidstrainers, psychologen en pedagogen.


Book
Het kind van onze dromen
Author:
ISBN: 9789401418478 Year: 2014 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hét kind bestaat niet. En toch worden we elke keer opnieuw aangetrokken door de idee van het gemiddelde kind.Statistieken, percentielen, ontwikkelingsschema's ... het zijn de instrumenten bij uitstek waarmee we kinderen vandaag in kaart brengen. Interessanter dan te focussen op het gemiddelde, is om aandacht te besteden aan de veelheid aan beelden van kinderen die er vandaag bestaan. Kinderen vereenzelvigen we met de natuur, kinderen zijn 'gevaarlijk jong', ze consumeren, en vallen samen met een steeds breder arsenaal aan labels. Dit lijken we echter vooral te doen om onszelf als volwassene een spiegel voor te houden. Hoe verhouden wij ons tot de verschillende beelden van kinderen die er bestaan? En ook: wat zegt dat over onszelf?Het kind van onze dromen bestaat niet uit uitgesponnen, langdradige essays. Via korte 'spiegels' en opvallend beeldmateriaal schetst Bruno Vanobbergen een beeld van de diversiteit in de manieren waarop onze samenleving naar kinderen kijkt.


Book
(Geen) goesting : hoe motiveer ik kinderen en jongeren?
Author:
ISBN: 9789461313102 9461313101 Year: 2015 Publisher: Leuven Van Halewyck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praktisch boek voor ouders en professionele opvoeders om kinderen vanuit een positieve invalshoek op te voeden. Mijn kind neemt zijn taken niet ernstig, mijn kind studeert niet, mijn kind laat het hoofd hangen, mijn kind ziet het niet meer zitten … Het zijn problemen waar nogal wat ouders mee worden geconfronteerd. Motivatie is de sleutel, maar hoe krijgt een kind goesting? Want daar bestaat nog geen pil voor. Kinderen en jongeren ontplooien hun talenten, maar hebben daarbij soms de hulp van volwassenen nodig. Volwassenen die sturen en stimuleren, afgrenzen en aanmoedigen. (geen) goesting?! geeft daar heel concrete tips voor. Een boek voor alle ouders, leerkrachten, opvoeders en jongeren die vragen hebben over motivatie.


Book
De eigenwijze kikker : het geheim van lesgeven en opvoeden
Authors: --- ---
ISBN: 9789492179012 Year: 2015 Publisher: Bodegraven Paris Books

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De tijd van aanmodderen is voorbij. Coach, directeur, leerkracht, ouder en oma Hilde Van Bulck biedt nieuwe oplossingen waar niemand aan denkt. Ze laat in heldere voorbeelden zien hoe we leerproblemen en moeilijk gedrag creatiever kunnen aanpakken dan we tot nog toe deden. Wil je dat je kind gelukkig is en talentrijk schittert op school? Dan zetten we in op de eigen-wijs-heid om betere resultaten, prettiger gedrag en creatieve samenwerking te bekomen. De kinderen worden er blij van. De leerkrachten, de directie en jij ook! De eigenwijze kikker is een boek vol doorleefde ervaringen en concrete oefeningen voor scholen in beweging. Het is geschikt voor elk onderwijsniveau en werd geschreven om volwassenen en kinderen te bekrachtigen. Dit boek is onontbeerlijk in elke lerarenopleiding.


Book
Creatieve oplossingen bij gedragsproblemen op school
Author:
ISBN: 9789044121575 Year: 2007 Volume: nr. 3 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen kunnen op school problematisch gedrag vertonen. De school en vooral deleerkracht in de klas moet daar wat mee. Dit boek levert ideeën en praktische methoden aan om met situaties waarin mensen binnen het onderwijs meer dan eens vastlopen, om te gaan. Vaak hebben gedrags-of emotionele problemen van leerlingen te maken met gezinssituaties of persoonlijkheidsfactoren. Leerkrachten kunnen daar meestal echter niet veel aan doen. Maar ze moeten nu eenmaal wel uit de voeten kunnen met storend gedrag, of het veranderen, ongeacht wat de oorzaak ervan is. Dit boek houdt zich dan ook bezig met wat er meteen in de praktijk gedaan kan worden. De hier beschreven methoden zijn te gebruiken door leerkrachten in de klas, door begeleiders, in hulpverleningsgesprekken, bij het uitstippelen van schoolstrategieën enz. De aandacht wordt daarbij verlegd van problemen naar oplossingen. Omdat leerkrachten en andere medewerkers van een school vaak krap in hun tijd zitten, is de behoefte aan snelwerkende manieren om problemen het hoofd te bieden groot. Dit boek geeft precies een dergelijke manier van werken aan.


Book
Opvoeden in verwarrende tijden : op zoek naar visie
Authors: ---
ISBN: 9789044121995 9044121995 Year: 2007 Publisher: Antwerpen ; Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Waarom levert de opvoeding van kinderen in onze huidige samenleving zoveel problemen op? Ettelijke reality tv-programma's gaan over opvoedingsproblemen. Kijkcijfers wijzen uit dat ze erg populair zijn. Kijkt men uit leedvermaak? Of veeleer uit een soort opluchting dat het er in het eigen gezin nog niet zo kwaad aan toe gaat? In de scholen lijkt het niet veel anders. Er werd zelden zoveel geklaagd over het onderwijs als nu, zodat sommigen zich afvragen of de school nog wel voor haar taken bekwaam is. De oorzaak van deze malaise is fundamenteel. Het lijkt erop dat de moderne westerse mens in de dynamiek van de twintigste eeuw niet alleen het zicht is kwijtgeraakt op zijn eigen zingeving, maar in samenhang daarmee ook op een goede invulling van de opvoeding van en het onderwijs aan de jongere generatie. Dit boek geeft een visie op een aantal problemen en de achtergronden ervan in opvoeding en onderwijs. Daarna gaat het na in hoeverre de door de Verenigde Naties gelanceerde idee van een cultuur van vrede en geweldloosheid een antwoord kan zijn op de crisis van de westerse cultuur en wat daarvan de consequenties zijn voor opvoeding en onderwijs. (Bron: covertekst)


Book
Goed ouderschap : een andere kijk op opvoeden
Authors: ---
ISBN: 9789044129168 Year: 2013 Publisher: Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er zijn tal van sociologische, historische en culturele analyses gemaakt van hoe het komt dat ouders in postindustriële, westerse samenlevingen een vaak overweldigende reeks van adviezen te verwerken krijgen over hoe hun kinderen op te voeden. Tegelijk bestaan er ook verschillende filosofische analyses van de juridische, morele en politieke kwesties omtrent vraagstukken rond voortplanting, de rechten van kinderen en de plichten van ouders, alsook een aantal filosofische beschouwingen over de verschuivingen in opvattingen over het kind en de ouder-kindrelaties. Deze publicatie heeft oog voor deze literatuur, maar is toch beduidend anders. De auteurs bieden een filosofisch georiënterende lezing van de alledaagse ervaringen van ouder-zijn en van de bijhorende overwegingen, oordelen en dilemma’s. In de exploratie van de ethische en conceptuele vragen die verbonden zijn aan de ouder- kindrelatie, laten ze de onherleidbare filosofische rijkdom van deze relatie zien. Daarmee leveren ze een belangrijk tegengewicht voor de al te empirische en grotendeels psychologische focus van een groot deel van de hedendaagse literatuur over opvoeden. Ze gebruiken daarbij voorbeelden en beschrijvingen vanuit een eerstepersoonsperspectief en tonen zo een aantal beperkingen aan van de wijze waarop vandaag doorgaans over ‘ouderschap’ gedacht en gesproken wordt. Tegelijk openen ze zo een ruimte om over opvoeding en ouder-kindrelatie op een andere manier na te denken dan in de termen die vandaag dominant zijn.


Book
Groot worden : de ontwikkeling van baby tot adolescent
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789401470278 Year: 2020 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Groot worden is een onmisbare handleiding voor iedereen die met kinderen samenleeft en -werkt: (toekomstige) leerkrachten, opvoeders (in de kinderopvang, jeugdbeweging, ...), verzorgers (in de verpleegkunde, kinesitherapie, logopedie) en ouders. Dit boek geeft een uitvoerig overzicht van de ontwikkeling van het kind. Het bevat zowel een eenvoudige beschrijving van theoretische modellen als authentieke voorbeelden uit onderwijssituaties en de opvoedingspraktijk.Op een logische, begrijpbare en vooral herkenbare manier geven de auteurs de grote ontwikkelingsstappen die het kind doormaakt als (ongeboren) baby, peuter, kleuter, lagereschoolkind en adolescent weer. Telkens komen verschillende ontwikkelingsdomeinen aan bod: de lichamelijke en motorische ontwikkeling, de perceptuele en tekenontwikkeling, de cognitieve en taalontwikkeling, de sociaal-emotionele en seksuele ontwikkeling, de persoonlijkheids- en morele ontwikkeling, de schoolse en spelontwikkeling.(https://www.lannoo.be/nl/groot-worden-2)

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by