Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Ethisch ondernemen duurt het langst. : Handboek bedrijfsethiek.
Author:
ISBN: 9789038225081 Year: 2015 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het is vandaag bon ton om het over ethisch ondernemen, duurzaam ondernemen, maatschappelijk verantwoord of betrokken ondernemen te hebben. Ook de term sociaal ondernemen heeft zijn intrede gedaan. Nochtans worden we voortdurend geconfronteerd met bedenkelijke praktijken (financiële en andere) in de bedrijfswereld. Deze gebeurtenissen werpen een schaduw over alle mooie principes en het geloof dat ethisch ondernemen ook succesvol kan zijn. Dit boek wil studenten confronteren met de economische, sociale en ecologische grenzen van onze samenleving. Het start met de verduidelijking van de termen filosofie en ethiek. Daarna wordt het gedachtegoed van een aantal belangrijke filosofen uit de Griekse oudheid, de middeleeuwen, de renaissance, de verlichting, de 20ste en 21ste eeuw besproken. Het tweede deel gaat over bedrijfsethiek, met inbegrip van maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaam ondernemen, sociaal ondernemen en sociale economie. De drie belangrijkste ethische modellen uit de westerse zakenethiek worden toegelicht en tot slot wordt een stappenplan uitgewerkt om een ethische casus uit de bedrijfswereld te kunnen beoordelen. Aan de hand van actuele voorbeelden en cases wordt de inhoud geïllustreerd, daarnaast wordt er online aanvullende informatie aangeboden.


Book
Business en ethiek : spelregels voor ethisch ondernemen
Authors: --- ---
ISBN: 9020965891 9789020965896 Year: 2007 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit heldere en toegankelijke boek argumenteert dat ondernemen niet alleen een instrumenteel handelen is in verhouding tot economische doelen, maar ook een intrinsiek ethische praktijk zou moeten zijn. De auteurs werken deze stelling uit in verschillende domeinen, van eerlijke handel, over rechten en plichten van de verschillende betrokken partijen, tot de ecologische problematiek. Deze vierde druk van 'Business en ethiek' verschilt niet van de vorige uit 2002, die wel een volledig herwerkte versie was van dit voor de eerste maal in 1990 uitgebrachte boek. Die derde editie hadden de auteurs voorzien van talrijke nieuwe casussen en een praktisch overzicht van methodes en instrumenten. Ook hadden ze nieuwe inzichten verwerkt over maatschappelijk verantwoord ondernemen, ethisch beleggen en de ethische audit.

Keywords

bedrijfsethiek --- marketing --- ethiek --- economie --- zakenethiek --- ondernemingsethiek --- corporate governance --- social auditing --- 241.67 --- 17 --- 65 --- 174.5 --- 340.8 --- economie (gez) --- ethisch ondernemen --- Academic collection --- 241.67 Business ethics. Corporate ethics. Bedrijfscodes. Management en ethiek. Zakenmoraal --- Business ethics. Corporate ethics. Bedrijfscodes. Management en ethiek. Zakenmoraal --- 65 Management and organization of industry, trade and communication --- Management and organization of industry, trade and communication --- 17 Filosofische ethiek --- Filosofische ethiek --- 174.5 Economische ethiek. Speculatie --- Economische ethiek. Speculatie --- ondernemen --- management --- Professional ethics. Deontology --- Business policy --- Business management --- 461 Bedrijfsleven --- 061 Ethische problemen --- 241.66*1 --- 174 --- 174.4 --- 658.011 --- Business ethics --- AA / International- internationaal --- 338.040 --- Business --- Businesspeople --- Commercial ethics --- Corporate ethics --- Corporation ethics --- Professional ethics --- Wealth --- 174.4 Bedrijfsethiek. Zakenmoraal --- Bedrijfsethiek. Zakenmoraal --- 174 Beroepsethiek. Beroepsmoraal. Deontologie van het beroep --- Beroepsethiek. Beroepsmoraal. Deontologie van het beroep --- 241.66*1 Theologische ethiek: beroepsethiek; zakenmoraal --- Theologische ethiek: beroepsethiek; zakenmoraal --- Beroepsethiek. Deontologie --- Bedrijfsbeleid --- Verband tussen de ethiek en de economie. Ethiek en bedrijf. --- Ondernemingen: algemeenheden. --- Moral and ethical aspects --- Ethisch ondernemen. --- C6 --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- 65 Communicatie en transport. Accountancy. Bedrijfskunde. Public relations --- Communicatie en transport. Accountancy. Bedrijfskunde. Public relations --- 17 Moral philosophy. Ethics. Practical philosophy --- Moral philosophy. Ethics. Practical philosophy --- Verband tussen de ethiek en de economie. Ethiek en bedrijf --- Ondernemingen: algemeenheden


Book
Business en ethiek : spelregels voor ethisch ondernemen
Authors: ---
ISBN: 9789020979244 9020979248 Year: 2008 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er is meer dan ooit nood aan ethiek in het bedrijfsleven. De recente crisis in de bankwereld heeft de dringendheid hiervan eens te meer bevestigd. Bedrijfsethiek is echter meer dan een kwestie van loze kreten of van morele verontwaardiging. Het vereist het aanleren van analyse instrumenten en van methode van ethisch argumenteren en dit met betrekking tot zowat alle problemen die in een bedrijfscontext aan de orde zijn: rechten en plichten van aandeelhouders, 'corporate governance', reclame, verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van producten, human resources, milieuzorg enz. In deze zesde geheel herziene uitgave werd het eerste hoofdstuk volledig herschreven en gecombineerd met het eerste gedeelte van het vroegere tweede hoofdstuk. Op deze wijze krijgt de lezer een veel duidelijker zicht op de verschillende verschijningsvormen van bedrijfsethiek en op de modellen van ethisch argumenteren. Daarbij wordt de deugdenethiek beter geïntegreerd. In het tweede hoofdstuk ligt de klemtoon op de onderneming als organisatie en de diverse aspecten van de organisatie-ethiek. Het derde hoofdstuk behandelt de marktethiek in het algemeen en het vierde hoofdstuk de eerlijkheid tegenover handelspartners in het bijzonder. In de volgende hoofdstukken, komen naast een grondig herschreven tekst over het milieu en ethisch investeren alle stakeholders aan bod, alsook de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de onderneming

Keywords

174.5 --- AA / International- internationaal --- 174 --- 338.040 --- Academic collection --- aandeelhouders --- bedrijven, ethiek --- economie, ethiek --- handel, internationaal --- markteconomie --- milieuproblematiek --- reclame, ethiek --- 17 --- 336.76 --- 339.5 --- 614.7 --- 658.8 --- 174.5 Economische ethiek. Speculatie --- Economische ethiek. Speculatie --- Verband tussen de ethiek en de economie. Ethiek en bedrijf. --- Ondernemingen: algemeenheden. --- 331.103 --- bedrijfskunde --- ethiek --- bedrijfskunde, organisatie van de arbeid --- 461 Bedrijfsleven --- Bedrijfsethiek --- 658.011 --- OF 3 2012-2013 --- HRM --- duurzaam ondernemen --- Beroepsethiek. Deontologie --- Bedrijfsbeleid --- OO Religie, zingeving en levensbeschouwing --- Verband tussen de ethiek en de economie. Ethiek en bedrijf --- Ondernemingen: algemeenheden --- Professional ethics. Deontology --- Business management --- E100253.jpg --- Ethisch ondernemen --- departement Handelswetenschappen en Bedrijfskunde 10 --- bedrijfsethiek --- Duurzaam ondernemen --- 658.11 --- Economie --- Management --- Ethiek --- Verantwoord ondernemen --- Managementethiek --- Business policy --- economie --- management --- ondernemen --- 241.67 --- 241.67 Business ethics. Corporate ethics. Bedrijfscodes. Management en ethiek. Zakenmoraal --- Business ethics. Corporate ethics. Bedrijfscodes. Management en ethiek. Zakenmoraal --- Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen --- Ondernemingsethiek --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Bedrijfsmanagement --- 658.3.01 --- 658.3.01 Methods and methodology. Theory and practice of personnel management --- Methods and methodology. Theory and practice of personnel management


Book
Winnen met/van de Chinezen : slim zakendoen met Chinezen in Europa
Author:
ISBN: 9789463372046 Year: 2019 Publisher: Kalmthout Pelckmans Pro

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De opkomst van China - of beter gezegd, de terugkeer van China - als zwaargewicht in de wereldeconomie is niemand ontgaan. De voorbije twintig jaar zorgde dat in het Westen voor fascinatie, nervositeit en achterdocht. Waarom komen de Chinezen naar hier? Hoe gaan we om met Chinese investeringen? En als handel met China kansen biedt, hoe benutten we die in Europa dan het best? Of het nu gaat over de frietchinezen in de Dorpsstraat of de Eandis- en Huawei-dossiers in de Wetstraat, het onderwerp is alomtegenwoordig.Winnen met de Chinezen biedt antwoorden op de vragen van ondernemers die de kansen van Chinese investeringen in Europa willen benutten. Pieter Verstraete gidst de lezer door de historische context, de Chinese motivaties en de manier waarop de Chinese zakenwereld naar ons kijkt. Hij geeft een overzicht van de grote Chinese investeringen in Europa en reikt concrete tips aan.Winnen met de Chinezen is de perfecte gids voor wie profijt wil halen uit Chinese investeringen in Europa. Want alles begint bij het begrijpen van China.Bron : http://www.managemenboek.nl

Keywords

Economic order --- China --- Handel --- Internationale handel --- Internationale economie --- wereldhandel --- economie --- china --- Europe --- Kitajska --- Kína --- Hiina --- Čína --- An tSín --- Кина --- Kiina --- Chine --- Kina --- Ķīna --- Cina --- Китай --- Chiny --- Κίνα --- Kinija --- iċ-Ċina --- Repubblica popolare cinese --- República Popular da China --- Čínská lidová republika --- Ķīnas Tautas Republika --- Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας --- Kínai Népköztársaság --- République populaire de Chine --- ČLR --- Народна република Китай --- Народна Република Кина --- Hiina Rahvavabariik --- Folkerepublikken Kina --- ir-Repubblika Popolari taċ-Ċina --- Republika Popullore e Kinës --- Volksrepubliek China --- НР Кина --- die Volksrepublik China --- Ljudska republika Kitajska --- Čínska ľudová republika --- Kinijos Liaudies Respublika --- Folkrepubliken Kina --- Chińska Republika Ludowa --- Republica Populară Chineză --- Narodna Republika Kina --- Kiinan kansantasavalta --- People’s Republic of China --- República Popular China --- commerce mondial --- S10/0691 --- S10/0660 --- S10/1000 --- China: Economics, industry and commerce--EC-China economic relations --- China: Economics, industry and commerce--Business guides to China --- China: Economics, industry and commerce--Business ethics and philosophy --- PXL-Business 2020 --- investeringen --- wereldeconomie --- internationale handel --- Nederland --- Logistiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur


Book
Reinventing organizations
Author:
ISBN: 9789082347708 9082347709 Year: 2015 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Moderne organisaties lijken vast te zitten in een verouderd stelsel. Werknemers raken gedemotiveerd, ondernemers zoeken naar een ander soort management, vertrouwde modellen schieten tekort. Kunnen we op die manier eigenlijk nog wel verder?Het werk biedt hier een antwoord. Het laat zien hoe we aan het begin staan van een nieuw tijdperk. Daarin dragen belangrijke doorbraken bij aan een diepere voldoening voor management, medewerkers en klanten. Hoe breng je je eigen authenticiteit terug in je werk? Hoe eenvoudig kan een organisatie weer zijn? Wat kun je bereiken door met een gezamenlijk en breed gedragen doel te werken?Met een veelvoud aan praktijkvoorbeelden en inspirerende getuigenissen biedt Reinventing organizations een venster op de organisatie van de toekomst. Dit boek is een aanrader voor wie nieuwe manieren van werken en leven wil begrijpen en combineren. Een theoretische en praktische handleiding voor wie de kracht van vrijheid, vertrouwen en wendbaarheid optimaal wil benutten.Bron : http://www.lannoo.be

Keywords

Innovatie ; ondernemingen --- Management --- Businessmodellen --- Organisaties --- Toekomst. --- organisatiemodellen --- Sociology of organization --- Business policy --- bedrijfsbeleid --- Organizational change --- Social responsibility of business. --- Work --- Industries --- Management : creativiteit --- Innovatie --- Ondernemingen --- 650.012 --- Business --- Business and social problems --- Business enterprises --- Industrial sociology --- Social responsibility of business --- Work, Psychology of --- Corporate accountability --- Corporate responsibility --- Corporate social responsibility --- Corporations --- CSR (Corporate social responsibility) --- Social responsibility, Corporate --- Social responsibility of industry --- Business ethics --- Issues management --- Psychological aspects. --- Social aspects. --- Social aspects --- Social responsibility --- 098 Bedrijfskunde --- 366.4 --- innoveren --- Organisatiestructuren --- management --- personeelsbeleid --- Human resource management (HRM, personeelsbeleid) --- Changement Verandering --- Développement de l'organisation Organisatieontwikkeling --- Innovation Innovatie --- Analyse de système (management) Systeemanalyse (management) --- Innoveren --- 658/11 --- Leidinggeven --- ondernemingen --- BPB1605 --- Gestion --- Entreprise commerciale --- Gestion d'entreprise --- Innovatie; ondernemingen --- Organisatieleer --- Beheer --- Handelsonderneming --- Bedrijfsbeheer --- Psychological aspects --- Organizational effectiveness --- Employee participation --- Organizational behavior --- organisaties --- organisatieleer --- veranderen --- leidinggeven --- PXL-Central Office 2016 --- interne communicatie --- ondernemen --- innovatie --- Organisatieveranderingen --- Talenten --- Teams --- Teamontwikkeling --- Bedrijfspsychologie --- Organisatiecultuur --- Organisatiestructuur --- podnikové vedení --- διοίκηση επιχειρήσεων --- správa spoločnosti --- managementul afacerilor --- uprava podjetja --- Unternehmensführung --- immaniġġjar operazzjonali --- gestão de empresas --- driftsledelse --- gestión empresarial --- uzņēmuma pārvaldība --- upravljanje poduzećem --- управување претпријатија --- företagsförvaltning --- вођење послова предузећа --- bedrijfsbeheer --- business management --- zarządzanie przedsiębiorstwem --- įmonės valdymas --- menaxhim biznesi --- vállalkozás igazgatása --- ärijuhtimine --- бизнес управление --- yrityshallinto --- gestione d'impresa --- menaxhim i shoqërisë tregtare --- bendrovės administracija --- řízení společnosti --- administrarea companiei --- ettevõtte töökorraldus --- organización de la empresa --- podnikové řízení --- company administration --- strategia aziendale --- įmonės administracija --- менаџмент предузећа --- organisation d'entreprise --- Betriebsorganisation --- gestione aziendale --- uprava poduzeća --- įmonės vadovybė --- organizzazione aziendale --- uzņēmuma pārvalde --- įstaigos vadovybė --- organização da empresa --- трговинско предузеће --- impresa commerciale --- impriża tad-distribuzzjoni --- przedsiębiorstwo handlowe --- kaupallinen yritys --- distribution business --- трговско претпријатие --- kaubandusettevõte --- empresa comercial --- търговско предприятие --- odbytový podnik --- handelsvirksomhed --- activități de distribuție --- trgovsko podjetje --- biznes shpërndarjeje --- handelsföretag --- trgovačko poduzeće --- izplatītājuzņēmums --- podnikanie v distribúcii --- handelsonderneming --- prekybos įmonė --- εμπορική επιχείρηση --- kereskedelmi vállalkozás --- Handelsunternehmen --- commercial undertaking --- entreprise de distribution --- distributersko poduzeće --- distribučný podnik --- distribuční podnik --- distribution enterprise --- kereskedelmi vállalat --- myyntiyhtiö --- kaufmännisches Unternehmen --- empresa de distribución --- jakeluyhtiö --- distributionsvirksomhed --- претпријатие за дистрибуција на стоки и услуги --- obchodný podnik --- επιχείρηση διανομής --- întreprindere comercială --- kaufmännischer Betrieb --- distributionsföretag --- empresa de distribuição --- obchodní úsek --- distributiebedrijf --- întreprindere de distribuție --- impresa di distribuzione --- turustusettevõte --- sipërmarrje tregtare --- Vertriebsunternehmen --- ndërmarrje shpërndarjeje --- претпријатие за пласман на производи --- vahendusettevõte --- maniġment --- poslovodenje --- valdymas --- pārvaldība --- gestione --- johtaminen --- gestión --- ledning --- управување --- zarządzanie --- gestão --- beheer --- пословодство --- διαχείριση --- manažment --- menaxhim --- menedzsment --- управление --- menadžment --- juhtimine --- ledelse --- förvaltningssätt --- politica di gestione --- ledelsesform --- Betriebs- und Geschäftsleitung --- știința conducerii --- vállalat vezetése --- styring --- vedení --- forma de gestão --- раководење --- mode de gestion --- amministrazione d'impresa --- upravljanje --- poslovodstvo --- vadyba --- vadovavimas --- strategia di gestione --- vadovybė --- üzletvezetés --- řídicí aparát --- менаџмент --- piano di gestione --- Managementmethode --- direzione operativa --- wijze van beheer --- vezetés --- μάνατζμεντ --- 005.3 --- Organization theory --- organisatiemanagement --- veranderingsmanagement --- lyderystė --- ledarskap --- vezető szerep --- водеща роля --- Führung --- johtajuus --- liderança --- vodstvo --- leadership --- tmexxija --- capacités d’encadrement --- lederskab --- ηγεσία --- līderība --- capacități de conducere --- przywództwo --- vodenje --- liderazgo --- líderstvo --- leiderschap --- Onderneming --- Organisatieverandering --- Talent --- Team --- Leiderschap --- Overheidsbeleid --- gnó dáileacháin --- bainistíocht gnó --- Sociology of work --- Labour market --- bainistíocht --- verslo valdymas

Listing 1 - 5 of 5
Sort by