Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Zelfredzaamheid is een centraal begrip in de discussies van de laatste jaren rond welzijn en zorg. De bredere context van die discussies is, dat Nederland een verandering doormaakt van een verzorgingsstaat naar een participatiesamenleving, en zelfredzaamheid wordt vaak gezien als een belangrijk element in die verandering. Zelfredzaamheid ligt ook aan de basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning (wmo), die deze verandering wettelijk verankert. Hoe krijgt zelfredzaamheid betekenis in de praktijk van het sociaal werk? Met welke andere begrippen wordt het begrip verbonden? Wie wordt gezien als zelfredzaam en wie niet? Hoe wordt er gesproken over mensen die zichzelf niet lijken te kunnen te redden? Deze publicatie doet verslag van een kritische discoursanalyse van het begrip zelfredzaamheid. Onderzocht wordt hoe zelfredzaamheid wordt opgevat als iets dat vanzelf spreekt wie wil er immers niet zelfredzaam zijn? Ook wordt nagegaan hoe het concept het handelen en denken in de sociale sector domineert, en wat de consequenties daarvan zijn. Deze studie wil laten zien dat zelfredzaamheid niet vanzelf spreekt en dat de betekenis ervan afhangt van hoe het begrip in de praktijk invulling krijgt. Om zicht te krijgen op invullingen is onder meer gesproken met sociaal werkers in Rotterdam. Op die manieren wordt inzicht gegeven in hoe begrippen doorwerken in de praktijk. Daarnaast wil de studie een aanzet bieden tot een debat over de vraag wat de waarde van zelfredzaamheid is. De centrale stelling is, dat zelfredzaamheid een mythe is.www.garant.be
Zelfredzaamheid. --- Sociology of social care --- sociale dienstverlening --- Social policy --- Netherlands --- zelfredzaamheid --- 321 --- autonomie --- empowerment --- Individualisme --- maatschappelijk werk --- Zelfredzaamheid (autonomie) --- 316.66 --- Zelfredzaamheid --- Empowerment --- Zorg --- Autonomie --- Maatschappelijk werk --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- PXL-Social Work 2015 --- sociaal werk --- Welzijnszorg --- Samenleving --- Participatie --- Sociale filosofie --- E-books --- Zorg- en welzijnssector
Choose an application
De auteur heeft een overzicht samengesteld van historische en actuele wetenschappelijke kennis. Allerlei facetten van verslaving en het denken over verslaving worden besproken. Het boek bevat een uitgesproken visie: er is behoefte aan een psychosociale neurowetenschap van verslaving. Verslaving wordt hierbij gezien als een psychobiologisch verschijnsel, een verschijnsel dat betrekking heeft op de disfunctie van specifieke systemen in het brein. Maar ook de sociale en culturele context speelt hierbij een rol; een volledige verklaring van de ontwikkeling van verslavingsgedrag kan niet zonder kennis vanuit de sociale wetenschappen tot stand komen
Psychiatry --- verslavingszorg --- Netherlands --- verslaving --- alcoholisme --- drugs --- ontwenning --- autonomie --- 614.7 --- Verslaving --- Hulpverlening. --- Psychologie --- Biologie --- Zorgverlening --- Geestelijke gezondheidszorg --- Alcoholisme --- Drugs --- Erfelijkheid --- verslavingen --- Provincie West-Vlaanderen --- graduaat orthopedagogie --- sociale aspecten --- PXL-Ebooks --- Gokken --- Internet --- Onderzoek --- Man --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Volwassene
Choose an application
gender --- beweging --- visuele activiteiten --- autonomie --- zeggenschap --- interactie --- kunst --- leerprocessen --- karakter --- Diversiteit --- Jongen-meisje --- Ontwikkeling van kinderen --- Sekseverschillen --- Lesgeven --- Basisonderwijs --- 474.2 --- genderverschillen --- Leerstrategieën --- Onderwijsstrategieën --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Gender --- Competentiegericht onderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Leerprocessen --- Onderwijsstrategie --- Leerproces
Choose an application
In dit boek wordt stilgestaan bij de grenzen aan de autonomie. De auteur gaat met zeer praktische en herkenbare voorbeelden in op de wijze waarop hulpverleners om moeten gaan met het spanningsveld tussen autonomie en beschermwaardigheid in het leven van cliënten. Wanneer grijpt een hulpverlener in in het leven van de cliënt, waarbij hij zelfs ingaat tegen diens zelfbeschikking en onafhankelijkheid? Hoe motiveert hij dat verantwoord? Verantwoordt hij dat gemotiveerd? Aan het eind van dit boek wordt door middel van een stappenplan een referentiekader, een leidraad voor morele dilemma's gepresenteerd. Dit kader stelt de hulpverlener in staat op zichzelf, zijn team en zijn organisatie te reflecteren.
attitude --- sociale ethiek --- ethische opvoeding --- cliënt-hulpverlener relatie --- deontologie --- autonomie --- Professional ethics. Deontology --- medische ethiek --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- zorgsector --- 603.1 --- ethiek --- gezondheidszorg --- methodisch reflecteren --- nabijheid --- psychologie --- zelfreflectie --- 614.253 --- Autonomie --- Ethiek --- Hulpverlening --- Patiënten --- Relaties --- Zorg --- 613.3 --- beroepsuitoefening --- deontologie (beroepscode, code, plichtenleer) --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- patiëntenrecht --- verpleegkunde --- wilsbekwaamheid --- wilsonbekwaamheid --- zelfbeschikking --- Medische ethiek --- Cliënt --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
In dit boek wordt het Vorkmodel uit de doeken gedaan, een inmiddels beproefde methodiek om een manier van aanpak te doen ten aanzien van je ontwikkeling of in gesprekken, om zinvolle, duurzame, gezonde en permanente ontwikkeling hanteerbaar te maken in diverse toepassingen. De boodschap is dat als je aan individuele ontwikkeling doet of anderen begeleid in hun ontwikkeling, je pas volledig bent als je op 4 sporen (projectmatig werken - zelfsturing - persoonlijke ontwikkeling - het grotere geheel) tegelijk voortgang boekt. In het Engels noemt men dat 'multi-tracking'
zelfsturing --- competentiemanagement --- levenslang leren --- Industrial psychology --- Persoonlijkheidsvorming --- Selfmanagement --- 37.041 --- Autonomie Zelfsturing --- Développement Ontwikkeling --- 321.3 --- 417 --- coaching --- identiteit --- planning --- zelfmanagement --- zelfontplooiing --- Zelfsturing --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- maatschappelijke ontwikkelingen --- Agologie (andragogie) --- Coachen --- Zelfontplooiing --- 366 --- Competentiemanagement --- Gedrag --- Gedragspatronen --- organisatie --- personeelsmanegement --- 102104.jpg --- filosofie --- Vaardigheden talenten zelfontwikkeling zelfontplooiing communicatie --- persoonlijkheidsvorming --- 37.041 Autodidactiek --- Autodidactiek --- Methodiek --- Persoonlijkheidsleer --- 1 --- 37.03 --- Ontwikkelingspsychologie --- Veranderingsproces --- Psychotherapie
Choose an application
Voor leiders en teams op zoek naar praktische handvattenHOE KUN JE DE BESTE ASPECTEN VAN ZELFSTURING INBOUWEN IN JE ORGANISATIE ?WAAR MOET JE HIËRARCHIE NIET VOOR GEBRUIKEN EN WAARVOOR JUIST WEL ?HOE ZORG JE ERVOOR DAT VEEL IDEEËN VAN MENSEN WORDEN OMGEZET IN GEZAMENLIJKE ACTIE ?De veranderingen om onze organisaties heen komen steeds sneller en zijn groter, uitdagender en meer onvoorspelbaar. Om daar flexibel mee om te blijven gaan is een fluïde aanpak nodig: een ideale mix van hiërarchie en zelfsturing.Die mix bereik je door aandacht te schenken aan een verzameling van goed draaiende actiecirkels die op elk niveau van de organisatie werken. Elke actiecirkel bestaat uit waarnemen, delen, beslissen en doen. Zo kan ook de individuele werknemer autonoom actie ondernemen.De fluïde organisatie biedt praktische en haalbare bouwstenen om basisprocessen zoals vergaderen, taken verdelen en coördineren, communiceren, ... in je organisatie stap voor stap te hertekenen. Met methodes en modellen leer je hoe je de collectieve kennis en intelligentie van je organisatie ten volle kunt benutten. Laat de kracht in je organisatie ontluiken en maak de weg vrij voor echt engagement.Bron : http://www.lannoocampus.be
advies, coachen, communicatie, conflicten, vertrouwen, vaardigheden --- Veranderingsmanagement --- Organisatieleer --- Management Management --- Autonomie Zelfsturing --- Hiérarchie Hiërarchie --- Changement Verandering --- Business management --- Organisatiekunde. --- organisatieontwikkeling --- 65.012.3 --- PXL-Business 2018 --- organisatiekunde --- organisatiestructuur --- communicatiemanagement --- Zelfsturing --- Zelfsturende teams --- Leidinggeven --- Zelfsturende team --- Leiderschap --- Zelfsturend team --- bedrijfsorganisatie --- organisatiestructuren --- bedrijfscommunicatie --- Organisaties, gedrag --- Organisaties, verandering --- 098 Bedrijfskunde --- veranderingsmanagement
Choose an application
Kinderen met een lichamelijke of meervoudige beperking hebben meestal hulp nodig bij de verzorging. Vaak hebben zij meerdere verzorgers die intieme handelingen verrichten die door de kinderen meestal niet als zodanig worden ervaren. Dit kan leiden tot een onderontwikkeld besef van autonomie en lichaamsgrenzen. Wolanda Werkman en Nynke Biegel-Slappendel ontwikkelden hiervoor de methodiek Cirkels van Nabijheid, waarmee kinderen leren zelf hun grenzen aan te geven.. Daarbij is begrip van afstand en nabijheid tot anderen een voorwaarde. De methodiek is inzetbaar voor het aanleren van diverse vaardigheden. Privacy, intimiteit, seksuele ontwikkeling en voor jezelf opkomen zijn concepten die makkelijker te begrijpen zijn binnen de kaders van de Cirkels. Na een uitgebreide casus volgt een theoretische onderbouwing van de methodiek. Vervolgens leren kinderen in tien bijeenkomsten met een speelse opzet onderscheid te maken tussen mensen die heel nabij mogen komen en mensen die verder van hen af staan. Cirkels van Nabijheid is een heldere methode die kinderen met een beperking op weg helpt naar autonomie.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/55/orthopedagogiek/2145/cirkels-van-nabijheid
Social policy and particular groups --- weerbaarheid --- verzorging --- autonomie --- personen met een fysieke beperking --- gehandicapte kinderen --- Intimiteit ; hulpverlening --- 362.3 --- Kinderen met een beperking --- PXL-Social Work 2020 --- lichamelijk gehandicapte jongeren --- kinderen, weerbaar --- hulpverlening --- jeugdzorg --- Kind met een lichamelijke handicap --- Kind met een meervoudige handicap --- Kind met een verstandelijke handicap --- Assertiviteit --- Seksueel grensoverschrijdend gedrag --- Grensoverschrijdend gedrag --- Werkvorm --- Methodiek --- Logopedie --- seksualiteit --- kinderen met een beperking
Choose an application
'Sociale beïnvloeding' biedt een eerste kennismaking met de belangrijkste facetten van de sociale psychologie. De voorbije jaren hebben al duizenden studenten gedrags- en maatschappijwetenschappen dit werk leren kennen. 'Sociale beïnvloeding' blijft een aanrader voor iedereen die zich vragen stelt over het hoe en het waarom van menselijk sociaal gedrag en de invloed die wij op elkaar uitoefenen. In deze tweede volledig herziene editie is ieder hoofdstuk herwerkt en aangevuld op grond van recente theoretische en methodologische ontwikkelingen.
sociaal gedrag --- geweld --- macht --- Psychology --- Psychology, Social --- 316.628 --- Academic collection --- #KVHB:Beinvloeding --- #KVHB:Gedrag --- #KVHB:Sociale psychologie --- 415 --- Sociaal gedrag --- Sociale attitudes --- Sociale psychologie --- 316.6 --- Agressie --- Autonomie --- Beïnvloeden --- Gedrag --- Gedragsveranderingen --- Gehechtheid --- Hulpverlening --- Macht --- Psychologie --- Sociale vaardigheden --- agressie --- emoties --- gedrag --- psychologie --- 305 --- agressiviteit (agressie) --- algemene psychologie --- attitude --- autonomie --- coping --- groepsdynamica --- machtspatronen --- obesitas (vermageringsdieet) --- ontwikkelingspsychologie (genetische psychologie) --- sociale psychologie --- Gedrag en sociale psychologie --- 316.628 Motivatie voor menselijk gedrag --(sociale psychologie) --- Motivatie voor menselijk gedrag --(sociale psychologie) --- Psychology, Perceptual --- Social Psychology --- Perceptual Psychology --- Factors, Psychological --- Psychological Factors --- Psychological Side Effects --- Psychologists --- Psychosocial Factors --- Side Effects, Psychological --- Factor, Psychological --- Factor, Psychosocial --- Factors, Psychosocial --- Psychological Factor --- Psychological Side Effect --- Psychologist --- Psychosocial Factor --- Side Effect, Psychological --- 301.15 --- 301.17 --- Algemene psychologie --- (zie ook: pedagogiek, psychiatrie) --- (zie ook: sociologie) --- Gedrag. --- Psychology, Social. --- Psychology. --- Social psychology --- onmacht --- hulpverlening --- Sociale problematiek --- Evaluatie --- Emoties --- Agressiviteit --- Gedragspsychologie --- Emotie --- activering
Choose an application
De ontwikkeling van kinderen en jongeren staat in onze snel evoluerende maatschappij onder druk. Het is voor kinderen niet vanzelfsprekend om een stevig verankerd intern kompas op te bouwen dat hun persoonlijke interesses en overtuigingen weerspiegelt. Ook ouders worden op de proef gesteld om hun kinderen te ondersteunen bij hun ontwikkeling. In dit boek betogen de auteurs, op basis van de Zelf-Determinatie Theorie, dat de psychologische behoeftes aan autonomie, competentie en verbondenheid de cruciale vitamines zijn voor groei. Door in deze vitamines te voorzien voeden ouders, leerkrachten en hulpverleners de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Wanneer echter deze behoeftes ondermijnd worden, vertraagt hun groei en wordt psychopathologie in de hand gewerkt. De auteurs lichten toe hoe kinderen die deze vitamines krijgen nieuwsgierig en geboeid door het leven gaan. Bovendien luisteren ze eerder uit vrije wil dan omdat het moet. De auteurs besteden eveneens aandacht aan de manier waarop ouders, maar ook hulpverleners, een motiverende rol kunnen spelen in de opvoeding en hoe ze in deze broodnodige vitamines van groei voor hun kroost kunnen voorzien. Vitamines voor groei is in de eerste plaats een handboek, maar het beoogt ook een naslagwerk te zijn voor iedereen die betrokken is in het stimuleren van de groei van kinderen en jongeren. Het boek kan dan ook een bron van inspiratie zijn voor ouders, leerkrachten en hulpverleners.
opvoedingsstijlen --- Accomplissement de soi (Psychologie) --- Actualización de sí mismo (Psicología) --- Développement personnel (Psychologie) --- Growth [Personal ] --- Personal growth --- Plénitude (Morale) --- Réalisation de soi (Psychologie) --- Réalisation de soi -- Méthodes --- Réalisation personnelle (Psychologie) --- Self-actualization (Psychology) --- Self-improvement --- Self-realization (Psychology) --- Zelfactualisering (Psychologie) --- Zelfrealisatie (Psychologie) --- Épanouissement de soi (Psychologie) --- Jeugdpsychologie --- 416.1 --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Opvoeding (Pedagogie) --- Zelf-determinatie --- ontwikkelingspyschologie --- welbevinden --- Zelf-determinantie --- zelf-determinatie --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen. --- zelf-determinatie theorie --- opvoeding --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- Kinderpsychologie --- Opvoeding --- identiteitsontwikkeling --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Motivatie --- Autonomie --- Verbondenheid --- kinderpsychologie --- jeugdpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- 37 --- jongeren --- kinderen --- Developmental psychology --- Educational systems. Teaching systems --- autonomie --- motivatie --- Ontwikkelingspsychologie ; jongeren --- PXL-Education 2016 --- opvoedingsondersteuning --- sociale psychologie --- #gsdbP --- opgroeien --- jeugd --- Identiteitsontwikkeling
Choose an application
Het is een privilege om in de zorg- en welzijnssector te mogen werken, zegt Vlaams zorgambassadeur Lon Holtzer vol overtuiging. De sector kampt met grote uitdagingen. Tegelijkertijd dienen zich ongekende opportuniteiten aan. De auteur gaat hierover in gesprek met economen en ethici, onderwijsdeskundigen en sociologen, beleidsvoerders en zorgverleners, mantelzorgers en vrijwilligers. Verfrissend, zonder taboes en recht voor de raap. De 7 privileges van de zorgverlener vormen de rode draad doorheen deze boeiende verkenningstocht. Een eigenzinnige hertaling van de 7 werken van barmhartigheid. Thema's als diversiteit, technologie, autonomie, ontmoeting, kwetsbaarheid en zelfrealisatie krijgen vanuit het perspectief van zorg en welzijn een hedendaagse interpretatie. De hoofdrol in dit verhaal is weggelegd voor elke zorgverlener die dagelijks het beste van zichzelf geeft. In dat geven vindt hij/zij de essentie van zichzelf, het mens-zijn en het leven. De cliënt krijgt, zoals het hoort, het laatste woord.(bron: www.acco.be)
Zorg- en welzijnssector. --- Sociology of social care --- zorgsector --- welzijnswerk --- maatschappelijk welzijn --- diversiteit --- Sociale welzijnszorg ; Vlaanderen --- Gezondheidszorg ; Vlaanderen --- Health facilities --- Well-being and quality of life --- #SBIB:316.334.3M52 --- #SBIB:316.8H30 --- Kwaliteiteszorg --- Gezondheidszorg --- Hulpverleners --- Medische ethiek --- Zorg --- 601.51 --- gezondheidszorg --- hulpverleners --- België --- welzijn --- verpleegkunde --- gezondheidszorg (gez) --- kwaliteitszorg (gez) --- organisatie --- Medische sociologie: professionele aspecten van de hulpverlening --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Gezondheidszorg in België --- organisatie van de gezondheidszorg - België --- 362.1 --- PXL-Healthcare 2015 --- medische ethiek --- Zorgverlener --- Zorgverlening --- Welzijnszorg --- Mantelzorg --- Diversiteit --- Technologie --- Autonomie --- Kwetsbaarheid --- Vermaatschappelijking --- Relatie cliënt --- Innovatie --- Multiculturele samenleving --- Sociology of health --- Hygiene. Public health. Protection --- Flanders --- Zorg- en welzijnssector --- Hulpverlener --- Inclusie --- Maatwerk --- Maatschappij
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|