Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Na de Tweede Wereldoorlog namen de nog maar net opgerichte Verenigde Naties de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens aan. Dertig artikels sommen de basisnoden van ieder mens om mens te zijn op. Ze gaan over welzijn, identiteit, veiligheid en vrijheid. Zeven decennia na het aannemen van de Verklaring worden mensenrechten nog altijd vanuit allerlei hoeken en op allerhande manieren uitgedaagd. Wies De Graeve neemt de handschoen op en presenteert vol overtuiging het alternatief. In Het recht om mens te zijn belijdt hij zijn eigen onomstotelijke geloof in mensenrechten. Hij toont hoe ze ook in deze complexe tijden een bruikbaar moreel kompas zijn om een consequente en menselijke houding aan te nemen in moeilijke dossiers als het hoofddoekendebat, de terreurdreiging, de doodstraf en de vluchtelingencrisis. Aan de hand van zeven concrete thema’s illustreert Wies De Graeve dat mensenrechten geen hol, theoretisch concept zijn, maar dat ze de kracht hebben om de weg te effenen voor meer rechtvaardigheid, gelijkheid en vrijheid.
342.72/.73 <4>
---
mensenrechten
---
252 Mensenrechten
---
#SBIB:340H88
---
342.72/.73 <4> Mensenrechten. Amnesty International. Euthanasie--
Choose an application
Een waardig levenseinde maakt de lezer mondig tegenover de medische wereld. Het boek is ook bedoeld voor zorgverleners die op een invoelende manier met hun patiënten willen omgaan. Het veegt een aantal hardnekkige mythes over het gebruik van morfine van tafel, bevat tips voor bestrijding van pijn en doodsangst, verklaart waarom dokters, ondanks de euthanasiewet, nog altijd aarzelen om bij euthanasie te helpen en legt uit hoe het levenseinde met spiritualiteit en psychologische ondersteuning kan verzacht worden. Het is vooral ook een pleidooi voor een verandering in onze houding tegenover ongeneeslijke patiënten en tegen therapeutische hardnekkigheid.De nieuwe editie bevat 24 extra paginas actualisering over onder meer recente ontwikkelingen in de (palliatieve) zorg en een voorstel voor de ethische regeling voor levensbeëindiging van pasgeborenen met ernstige, ongeneeslijke aandoeningen zoals bij baby Ella-Louise (het Gronings protocol). Voorts wordt het Hugo Claus-effect besproken, de levensreddende wilsverklaring van topsportster Marieke Vervoort, de euthanasie van Nobelprijswinnaar Christian De Duve en van atleet Emiel Mielke Pauwels, het 25-jarig bestaan van het eerste volwaardig palliatief initiatief Omega, de verontrustende toename van de palliatieve sedatie, de uitreiking van de eerste LEIFtime Achievement Award en de LEIF-kaart, de opvallende (buitenlandse) media-aandacht voor de euthanasie van een doofstomme tweeling en een transgender en de werking van het consultatieteam ULteam voor mensen met levenseindevragen.
Philosophical anthropology
---
Sociology of health
---
Professional ethics. Deontology
---
stervensbegeleiding
---
palliatieve zorgen
---
WB 310 Hospice care. Palliative care. Terminal care
---
Belgium
---
Therapeutics
---
Patient Care
---
Physician-Patient Relations
---
Euthanasia
---
Terminal care
---
Moral and ethical aspects
---
medische ethiek
---
342.72/.73 <493>
---
343.61
---
343.61 Moord. Euthanasie. Duel. Zelfmoord. Lichamelijk letsel. Slagen en verwondingen. Geprovokeerde besmettelijke ziekte. Onvrijwillige doodslag. AIDS-delict
---
Moord. Euthanasie. Duel. Zelfmoord. Lichamelijk letsel. Slagen en verwondingen. Geprovokeerde besmettelijke ziekte. Onvrijwillige doodslag. AIDS-delict
---
342.72/.73 <493> Mensenrechten. Amnesty International. Euthanasie--
Choose an application
asiel --- diëten --- C3 --- gevangenissen --- handleiding --- projectonderwijs (x) --- vrijheid (x) --- PAV --- leerboeken --- secundair onderwijs --- vrijheid --- vrijheidsbeperking --- 485.9 --- gehandicapten --- godsdienst --- groepsgedrag --- project algemene vakken --- schoolboeken --- Onderwijsleermiddelen --- Project algemene vakken (PAV) --- Secundair onderwijs --- 2e graad b.s.o. --- 485.6 --- Amnesty international --- BMI --- Gevangenis --- Handboek/cursus --- Vluchtelingen --- eetstoornissen --- godsdiensten --- groep --- handboek --- sekten --- zwaarlijvigheid --- pav (ler) --- Project algemene vakken ; secundair onderwijs --- 486.8 --- Vrijheid - pav --- Gevangenissen --- PAV: secundair onderwijs: leermiddelen --- Vrijheid --- Kunst en cultuur --- didactiek secundair onderwijs - gezondheidseducatie, verkeersopvoeding, overige vakken --- Overige vakken; afzonderlijk --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- (zie ook: onderwijs (gevangenis)) --- (zie ook: rechten (vluchtelingen)) --- 2e graad b.s.o --- departement Lerarenopleiding 09 --- handboeken secundair onderwijs --- 2e graad secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- Lichaam --- Godsdienst --- Groepsgedrag --- Vreemdelingenrecht --- Menselijk lichaam --- Project algemene vakken --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Jongere --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
Thema's: Wat maakt mij gelukkig, wie wil ik worden - Grenzen van het leven - Bewogen worden en in beweging komen - Vuur - Samen leven tussen werkelijkheid en droom - Elia, een vurige profeet - Liturgisch en pastoraal jaar - Occasionele onderwerpen: Afscheid doet pijn - Petrus-Jozef Triest
Godsdienst --- Lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 371.67 --- 373.3 --- #gsdb11 --- godsdienst --- kijkplaten --- lager onderwijs --- leerboeken --- 478.6 --- schoolboeken --- Advent --- Allerheiligen --- Allerzielen --- Bijbelverhalen --- Broederlijk Delen --- Dood(Kinderen en dood) --- Elia --- Geluk --- Goede Week --- Idolen --- Job (bijbel) --- Jona --- Kerkelijk jaar --- Kerstmis --- Lijden --- Maria --- Pasen --- Roeping --- Schoolboeken --- Solidariteit --- Triest, Petrus Jozef --- Volhouden --- Vormsel --- Vrede --- Vuur --- Waardevorming --- Welzijnszorg --- Wensen --- 5e leerjaar l.o --- Afscheid nemen --- Amnesty international --- Artsen zonder grenzen --- Bar mitswa --- Baäl --- Boeddha --- Bond zonder naam --- Bouts, Dirk --- Brandsma, Titus --- Catechese --- Chagall, Marc --- Clara --- Dromen --- Franciscus van Assisië --- Gargallo --- Godsdienstonderwijs --- Goede vrijdag --- Grenzen --- Guernica --- Hachiko --- Handboek/cursus --- Heilige Familie --- Iconen --- Israël --- Jezus --- Job --- Kollwitz, Käthe --- Kolwitz, Käte --- Köder, S --- Liturgie --- Magritte, René --- Midwinter --- Minne, George --- Misereor --- Moeder Teresa --- Munch, Edvard --- Palmzondag --- Picasso, Pablo --- Piloten zonder grenzen --- Pinksteren --- Profeten --- Rembrandt --- Rituelen --- Rode Kruis --- Schiele, Egon --- Taizé --- Thérèse van Lisieux --- Triest, Patrus-Jozef --- Triest, Petrus --- Vasten --- Vervisch G --- Vluchtelingen --- afscheid --- besnijdenis --- bijbel --- boeddhisme --- bouworde --- broederlijk delen --- christendom --- dagelijks leven --- dood --- dromen --- echtscheiding --- feest --- geluk --- germanen --- handboek --- hindoeïsme --- hongerdoek --- islam --- jodendom --- joelfeest --- kerstmis --- kinderrechten --- kraanvogel --- kruisweg --- lijden --- liturgisch jaar --- loofhuttenfeest --- migranten --- missie --- missiehulp --- pastoraal jaar --- talisman --- veertigdagentijd --- verdriet --- vormsel --- vuur --- welzijnszorg --- 244.51 --- 3de graad --- 478.6 ) Godsdienstonderwijs --- Documentatiemap --- geloven (ler) --- Catechese ; basisonderwijs --- Godsdienst ; basisonderwijs --- 244.5 --- Bijbelse figuren : Elia - afbeelding --- Godsdienst; ba.o --- Godsdienstonderwijs : basisschool - handleiding --- Godsdienstonderwijs : basisschool - leerboek --- Godsdienstonderwijs : basisschool - video --- Godsdienstonderwijs : basisschool - werkboek --- 478.61 --- Godsdienst: handboek lagere school --- 3e leerjaar l.o --- 3e leerjaar lager onderwijs --- 4e leerjaar lager onderwijs --- basisonderwijs --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - godsdienstonderwijs, levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Bijbelverhalen. --- Christelijke feesten. --- Dromen. --- Geluk. --- Jezus Christus. --- Profeten. --- Vuur. --- Basisonderwijs. --- #BSCH: vak: godsdienst
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|