Listing 1 - 10 of 108 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Based on John Dewey's lectures on esthetics, delivered as the first William James Lecturer at Harvard in 1932, Art as Experience has grown to be considered internationally as the most distinguished work ever written by an American on the formal structure and characteristic effects of all the arts: architecture, sculpture, painting, music, and literature.
kunstfilosofie --- philosophy of art --- Aesthetics --- esthetica --- Art --- aesthetics --- Dewey, John --- departement Onderzoek 09 --- kunstbeschouwing
Choose an application
Aesthetics --- Art --- Historiography --- Congresses --- departement Beeldende Kunst 08 --- kunstgeschiedenis --- esthetiek --- Radio broadcasting Aesthetics
Choose an application
Aesthetics of art --- Aesthetics. --- Art --- Philosophy. --- Aesthetics --- Beautiful, The --- Beauty --- Art and philosophy --- Esthetics --- Taste (Aesthetics) --- Philosophy --- Criticism --- Literature --- Proportion --- Symmetry --- Analysis, interpretation, appreciation --- Psychology --- departement Beeldende Kunst 08 --- artistieke waarde --- Radio broadcasting Aesthetics
Choose an application
MAD-faculty 13 --- kunst en literatuur --- Arts. --- Aesthetics of art
Choose an application
Aesthetics --- PHL-Research 13 --- visuele communicatie --- visuele cultuur --- visual culture
Choose an application
drawing and drawing techniques --- beeldende kunst --- Aesthetics of art --- kleurenleer --- perspective [technique] --- perspectief --- perspectieftekenen --- tekenkunst --- Aesthetics --- esthetica --- fine arts --- aesthetics --- drawing techniques --- drawing [image-making] --- MAD-faculty 14 --- kunst --- beeldende kunsten --- fine arts [discipline]
Choose an application
Dit boek gaat over het wonder van kleur: je komt te weten waarom rood dichtbij lijkt en blauw juist veraf; dat je vroeger miljoenen slakken moest koken voor een paars kledingstuk; waarom door een geel kledingstuk blauwe ogen blauwer lijken. (Bron: covertekst)
Aesthetics of art --- aesthetics --- color [perceived attribute] --- kleuren --- kunst --- kleurenleer --- 536.5 --- Kleuren --- 9+ --- Kleur --- Mooi --- Natuurkunde --- 080523.jpg --- Kleurenleer --- Kleurenleer - Kleurenpsychologie
Choose an application
Wat is het nut van kunst? Wat is mooi? Museografe Véronique Antoine-Andersen geeft verschillende antwoorden op deze vragen: kunst kan een medicijn zijn of een manier om iets moois te maken. Maar ook een getuigenis, les, provocatie of therapie. De schrijfster illustreert haar antwoorden rijkelijk met oude en moderne kunstwerken uit de hele wereld. Ze vertelt haar jeugdige lezers over het doorlopende artistieke proces, laat zien hoe de nieuwste kunstvormen rechtstreeks van de prehistorische muurschilderingen afstammen. Kritisch, maar ook met humor, legt ze uit waarom kunst voor maker en beschouwer een levensnoodzaak is waarvan de inhoud onder invloed van de tijd verandert en die alle een houvast biedt bij het begrijpen van onze werkelijkheid. (Bron: covertekst)
Didactics of the arts --- Aesthetics of art --- aesthetics --- didactiek --- kunst --- kunst en onderwijs --- kunst en kinderen --- plastische opvoeding --- 11+ --- Kunst --- Mooi --- 080517.jpg --- Kunst en maatschappij
Choose an application
De Duitse toneelschrijver en criticus Gotthold Ephraïm Lessing (1729-1781) is een van de aantrekkelijkste denkers uit de Verlichting en een sleutelfiguur in geschiedenis van de moderne kunst. Met zijn essay Laocoön (1766) is hij de eerste die het onderscheid tussen literatuur en beeldende kunst even eenvoudig als geniaal onder woorden brengt: beeldende kunst speelt zich af in ruimte, literatuur in tijd. Als uitgangspunt koos Lessing de beroemde beeldengroep in het Vaticaans Museum die de dood van de Trojaanse priester Laocoön verbeeldt. In de Aeneis van Vergilius schreeuwt Laocoön het uit, zodra hij het gif van de slangen in zijn lichaam voelt doordringen. In de beeldengroep lijkt de priester niet meer dan een zucht te slaken. De dichter kan wat de beeldhouwer niet kan: een personage kan schreeuwen, doordat de lezer zich een aantal opeenvolgende gebaren voorstelt. Een beeld kan maar één moment uit de handeling weergeven. Als dit juist het ogenblik is waarop geschreeuwd wordt, staat het personage als het ware voor altijd bevroren met wijd open mond: een onvermijdelijk lelijk gezicht.
Poetry --- Aesthetics of art --- departement Beeldende Kunst 09 --- kunst en literatuur
Choose an application
Art --- Philosophy --- Aesthetics [Modern ] --- 21st century --- MAD-faculty 16 --- kunst en filosofie
Listing 1 - 10 of 108 | << page >> |
Sort by
|