Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
Mag ik nog een verhaaltje alsjeblieft? : voorlezen aan kleine en grote kinderen
Author:
ISBN: 9789033486197 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nog niet zo lang geleden kropen we onder lichte dwang, uiteraard om acht uur onder de wol. Soms kwamen een zandmannetje, sprookjesprins of boze stiefmoeder langs. Op andere momenten wiegden we onszelf noodgedwongen in slaap. Dit boek is in de eerste plaats een doe-het-zelf-gids voor handige en iets minder handige Harrys en Henriëttas in voorleesland. Spoken de volgende vragen ook door uw hoofd?Wat is het nut van voorlezen?Hoe word ik een goede voorlezer?Waar vind ik een goed voorleesboek?Aan wie lees ik voor?


Book
Jeugdliteratuur in perspectief
Author:
ISBN: 9789033475702 9033475707 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt het fenomeen jeugdliteratuur vanuit verschillende invalshoeken op een wetenschappelijke wijze benaderd. Er wordt dieper ingegaan op de aparte status en het eigen karakter van de jeugdliteratuur en op het specifieke communicatieproces dat ontstaat wanneer een volwassene zich richt tot een jonge lezer. In dit boek worden de verschillende aspecten van jeugdliteratuur belicht: de auteur, de vertaler, de illustrator, de uitgever, de jonge lezer en de verschillende genres. Centraal staan ook de functie, werking en receptie van jeugdliteratuur. Tal van voorbeelden worden aangebracht ter illustratie, gaande van Nijntje tot Harry Potter. (Bron: covertekst)


Book
De verbeelders: Nederlandse boekillustratie in de twintigste eeuw
Author:
ISBN: 9789460041877 9460041876 Year: 2015 Publisher: Nijmegen Vantilt


Multi
Het prentenboek als springplank : cultuurspreiding en leesbevordering door prentenboeken
Author:
ISBN: 9061685958 Year: 2000 Publisher: Nijmegen SUN

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur onderzoekt de genrekenmerken en gebruiksaspecten van het prentenboek. Hij plaatst deze boeksoort in een emancipatiorisch perspectief en verbindt haar met de grote sociaal-democratische projecten van cultuurspreiding en leesbevordering. Meer concreet onderzoekt hij de verschillende bemiddelaren tussen boek en kind: de uitgever, de literaire en educatieve kritiek, het onderwijs en de bibliotheek. Er ontstaat zo een breed en gedetailleerd panorama van wat er in de afgelopen decennia is ondernomen door overheid en particuliere instellingen op het gebied van lezen en kinderboeken, met de nadruk op het prentenboek, en wat hiervan de effecten zijn geweest. (Bron: covertekst)


Book
Van boeken ga je denken : filosoferen met kinderen aan de hand van jeugdliteratuur
Authors: ---
ISBN: 9033446235 9789033446238 Year: 2002 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Per fragment wordt een aantal thema's behandeld, gekozen op basis van hun filosofisch potentieel. Om de eerste aanzet tot een filosofisch gesprek te vergemakkelijken, krijgt elk fragment een uitgewerkt filosofisch discussieplan en enkele verwerkingsmogelijkheden. Per thema worden verschillende vraagschema's en doe-opdrachten beschreven.


Book
De verbeelder verbeeld(t) : boekillustratie en beeldende kunst
Author:
ISBN: 9789460043628 9460043623 Year: 2017 Publisher: Nijmegen Uitgeverij Vantilt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"De verbeelder verbeeld(t) is opzettelijk actief en passief: de kunstenaar aan het werk en het werk van de kunstenaar. Beelden van een elftal eigentijdse kunstenaars omkaderen in dit boek 35 korte hoofdstukken over verbeelding en in beeld brengen. De omslagillustratie van Thé Tjong-King visualiseert dit thema meteen al: de kunstenaar manipuleert de werkelijkheid terwijl hij die ogenschijnlijk waarheidsgetrouw weergeeft. De verbeelder verbeeld(t) is een vervolg op De verbeelders (2014) van Saskia de Bodt en werd geschreven door auteurs die allen als expert gelden op hun eigen vakgebied. Door al lezend met hen te kijken naar beeldmateriaal uit heden en verleden, worden we letterlijk meegevoerd naar het creatieve proces van de kunstenaar. Ook de speciaal voor De verbeelder verbeeld(t) gemaakte illustraties dragen hiertoe bij: zien we wel wat we bij eerste oogopslag menen te zien?"


Book
De Grote Oorlog voor kleine kinderen : heldenmoed in beeld
Authors: ---
ISBN: 9789058268723 Year: 2012 Publisher: Leuven Davidsfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van 1914 tot 1918 werd het dagelijkse leven volledig beheerst door de oorlog. Ook kinderen ontsnapten er niet aan het. Zo sloop de Grote Oorlog binnen in de literatuur voor kinderen. School- en leesboeken bevatten oorlogsverhalen, schriften kregen oorlogsillustraties op de cover, strips, tijdschriften, en zelfs kleurboeken toonden de oorlog in woord en vooral in beeld. Van kindvriendelijke prenten over dappere dieren die ingezet werden in de gevechten tot gruwelijke taferelen over kinderen die met de bajonet de vijand te lijf gaan. Van tekeningen van jonge kinderen die zelf geëxecuteerd werden tot heroïsche afbeeldingen van vechtende soldaten. Gevarieerd en kleurrijk spraken deze afbeeldingen ongetwijfeld tot de verbeelding van kinderen. In dit boek gaat de auteur na waarin de uitgaven voor kinderen verschillen in België, Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk, welk onderliggend gedachtegoed ze meegeven en welke invloed ze uitoefenden op kinderen na het einde van de oorlog.


Book
Het ABC van de jeugdliteratuur : in 250 schrijversportretten van Abkoude naar Zonderland
Authors: --- --- ---
ISBN: 9068904744 Year: 1995 Publisher: Groningen Martinus Nijhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Overzicht van alle belangrijke kinderboekenschrijvers die vandaag de dag gelezen worden. Schrijvers uit binnen- en buitenland, schrijvers van deze tijd en schrijvers van klassieke jeugdboeken. Bij elke auteur is een kenmerkend citaat opgenomen, biografische informatie, een bespreking van het werk en een geselecteerde bibliografie.


Book
Leesbeesten en boekenfeesten : hoe werken (met) kinder- en jeugdboeken
Author:
ISBN: 9789076830919 9789076830919 9076830916 Year: 2007 Publisher: Leuven Davidsfonds/Infodok

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Functies van kinder- en jeugdboeken - De auteur - De illustrator - De jonge lezer - Humor en spanning - Realisme of fantasie - Woord en beeld - Kinder- en jeugdboeken van vroeger en nu - Boekpromotie - Uitwisselen van leeservaringen - Creatieve verwerkingsvormen (uitgewerkt voor verschillende genres).

Keywords

Didactics of primary education --- Didactics of secundary education --- Children's literature. Juvenile literature --- Dutch literature --- reading culture --- leesbevordering --- jeugdliteratuur --- Jeugdliteratuur --- Leesbevordering --- Werken met jeugdboeken --- Voorlezen --- Prentenboeken --- Stripverhalen --- Poëzie --- Dierenverhalen --- Sciencefiction --- Griezelliteratuur --- Sprookjes --- Historische verhalen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Nederlands --- Kinderen --- griezelverhalen --- 82-93 --- C3 --- C6 --- handleiding --- literatuurwetenschap --- kinderen --- poëzie --- 434.4 --- 434.8 --- Leesbevordering(Boekpromotie) --- Werken met boeken(Activiteiten met het jeugdboek, Jeugdboekactiviteiten) --- Werken met poëzie (Werken met gedichten) --- 433.7 --- 433.75 --- Jeugdboeken --- 474.54 ) Het boek in het onderwijs --- andere culturen --- auteurs --- boekhandels --- boekpromotie --- detectiveverhalen --- dierenverhalen --- fantasieverhalen --- hier-en-nuverhalen --- historische verhalen --- illustratoren --- informatieve boeken --- jeugdboeken (ler) --- jeugdboeken --- kinderboeken --- leeservaringen --- metaliteratuur --- oorlogsverhalen --- prentenboeken --- sciencefiction --- sprookjes --- stripverhalen --- uitgevers --- vertalers --- vertellen --- voorlezen --- werken met jeugdboeken --- werken met kinderboeken --- 454.54 --- Boek in het onderwijs --- Boek in het onderwijs; ba.o --- Lezen; ba.o --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kunst en cultuur --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Geschiedenis en kritiek van de jeugdliteratuur --- Activiteiten met het jeugdboek --- Leesopvoeding --- Kinderboeken --- Verhalen --- Literaire genres --- departement Beeldende Kunst 07 --- kinderboek --- Jeugdboeken. --- Jeugdliteratuur. --- Kinderboeken. --- Littérature pour la jeunesse. --- 092194.jpg --- Jeugdliteratuur ; didactiek --- Prentenboek --- Stripverhaal --- Dierenverhaal --- Sprookje --- Historisch verhaal --- Kind --- Duits --- België --- China --- Young adultliteratuur --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie


Book
Leesbeesten en boekenfeesten : hoe werken (met) kinder- en jeugdboeken?
Author:
ISBN: 9065658955 9054831898 Year: 2000 Publisher: Leuven S.l. Davidsfonds/Infodok Biblion

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Didactics of primary education --- Didactics of secundary education --- Children's literature. Juvenile literature --- Dutch literature --- leesbevordering --- jeugdliteratuur --- #KVHA:Kinderboeken --- #KVHA:Jeugdboeken --- 754 --- Didactiek --- Basisonderwijs --- Boek --- handleiding --- humor --- sprookje --- leesopvoeding --- werken met jeugdboeken --- werken met kinderboeken --- 433.7 --- basisonderwijs --- 433.75 --- Auteur --- Avi --- Boekpromotie --- Detective --- Dieren --- Dierenverhalen --- Fantasie --- Geschiedenis --- Griezelen --- Historische jeugdroman --- Humor --- Illustrator --- Jeugdboek --- Jeugdliteratuur --- Kind --- Kinderboeken --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leesbevordering --- Leesproblemen --- Lezen --- Mondiale vorming --- Oorlog --- Poëzie --- Prentenboeken --- Science fiction --- Sprookje --- Sprookjes --- Strip --- Strips --- Vertellen --- Voorlezen --- Werken met jeugdboeken --- 474.54 ) Het boek in het onderwijs --- detectiveverhalen --- dierenverhalen --- fantasieverhalen --- griezelverhalen --- hier-en-nuverhalen --- historische verhalen --- informatieve boeken --- jeugdboeken --- kinderboeken --- oorlogsverhalen --- poëzie --- prentenboeken --- sciencefiction --- sprookjes --- stripverhalen --- 82.93 --- Griezelliteratuur --- Historische verhalen --- Jeugdboekactiviteiten --- Jeugdliteratuur in opvoeding en onderwijs --- Kinderboeken in de klas --- Kinderen met leesproblemen --- Kleuteronderwijs --- Nederlandse taal --- Sciencefiction --- Secundair onderwijs --- Stripverhalen --- Verhalen --- 454.54 --- Literaire genres --- jeugdliteratuur: didaktiek --- 801.9 --- 828.4 --- Literatuur --- illustratoren --- lezen --- literatuur --- van Coillie, Jan --- leesopvoeding, leesgewoonten, invloed van lezen en van boeken op kinderen --- Leesopvoeding --- Activiteiten met het jeugdboek --- (zie ook: Intercultureel onderwijs) --- taalwetenschap, overige onderwerpen --- andere culturen --- boekpromotie --- vertellen --- voorlezen --- kinderboek --- Children --- Children's literature, Dutch --- Young adult literature, Dutch --- Youth --- Books and reading --- History and criticism. --- Theorie van proza en poëzie - Didactiek

Listing 1 - 10 of 10
Sort by