Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Nog niet zo lang geleden kropen we onder lichte dwang, uiteraard om acht uur onder de wol. Soms kwamen een zandmannetje, sprookjesprins of boze stiefmoeder langs. Op andere momenten wiegden we onszelf noodgedwongen in slaap. Dit boek is in de eerste plaats een doe-het-zelf-gids voor handige en iets minder handige Harrys en Henriëttas in voorleesland. Spoken de volgende vragen ook door uw hoofd?Wat is het nut van voorlezen?Hoe word ik een goede voorlezer?Waar vind ik een goed voorleesboek?Aan wie lees ik voor?
Didactics of Dutch --- voorlezen --- leesopvoeding --- Voorlezen --- 433.7 --- 82.93 --- Prentenboek --- Leesopvoeding --- Leesbevordering --- Children --- Books and reading --- Reading --- Parent participation --- PXL-Education 2015 --- opvoeding --- lezen
Choose an application
In dit boek wordt het fenomeen jeugdliteratuur vanuit verschillende invalshoeken op een wetenschappelijke wijze benaderd. Er wordt dieper ingegaan op de aparte status en het eigen karakter van de jeugdliteratuur en op het specifieke communicatieproces dat ontstaat wanneer een volwassene zich richt tot een jonge lezer. In dit boek worden de verschillende aspecten van jeugdliteratuur belicht: de auteur, de vertaler, de illustrator, de uitgever, de jonge lezer en de verschillende genres. Centraal staan ook de functie, werking en receptie van jeugdliteratuur. Tal van voorbeelden worden aangebracht ter illustratie, gaande van Nijntje tot Harry Potter. (Bron: covertekst)
Age group sociology --- Primary education --- Secondary education --- Children's literature. Juvenile literature --- Literature --- jeugdliteratuur --- leesopvoeding --- Jeugdliteratuur --- Literatuurwetenschap --- 82-93 --- Academic collection --- #KVHA:Jeugdliteratuur --- #KVHA:Letterkunde --- lezen --- Jeugdliteratuur ; informatief --- Over Jeugdliteratuur --- 094392.jpg --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- PXL-Education 2015 --- leesbevordering --- communicatiewijze --- taalvaardigheid --- Children's literature --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Choose an application
Graphics industry --- illustraties --- anno 1900-1999 --- Netherlands --- Boekillustratie --- MAD-faculty 15 --- 655.41 <492> --- 76:655.5 --- 82-93 --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- 76:655.5 Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst-:-Geïllustreerde boeken (boekillustraties) --- Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst-:-Geïllustreerde boeken (boekillustraties) --- Uitgeverij--algemeen--Nederland
Choose an application
De auteur onderzoekt de genrekenmerken en gebruiksaspecten van het prentenboek. Hij plaatst deze boeksoort in een emancipatiorisch perspectief en verbindt haar met de grote sociaal-democratische projecten van cultuurspreiding en leesbevordering. Meer concreet onderzoekt hij de verschillende bemiddelaren tussen boek en kind: de uitgever, de literaire en educatieve kritiek, het onderwijs en de bibliotheek. Er ontstaat zo een breed en gedetailleerd panorama van wat er in de afgelopen decennia is ondernomen door overheid en particuliere instellingen op het gebied van lezen en kinderboeken, met de nadruk op het prentenboek, en wat hiervan de effecten zijn geweest. (Bron: covertekst)
Civilisation --- Sociology of cultural policy --- Linguistics --- prentenboeken (genre) --- kleuteronderwijs --- leesbevordering --- jeugdliteratuur --- prentenboeken --- Prentenboeken --- Kleuters --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Lezen --- Leesbevordering --- Cultuurspreiding --- Basisonderwijs --- Jeugdliteratuur --- prentenboek --- Children --- Children's literature --- Children's literature, Dutch --- Illustrated children's books --- Picture books for children --- Books and reading --- History and criticism. --- History --- Educational aspects --- literatuuronderzoek --- 829.6 --- jeugdliteratuur: didactiek --- #PBIB:2001.1 --- 82-93 --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Children's illustrated books --- Illustrated books, Children's --- Children's books --- Illustrated books --- Children's picture books --- History and criticism --- Theses --- Prentenboek --- Kleuter --- Young adultliteratuur --- Schrijven --- Spel --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Choose an application
Per fragment wordt een aantal thema's behandeld, gekozen op basis van hun filosofisch potentieel. Om de eerste aanzet tot een filosofisch gesprek te vergemakkelijken, krijgt elk fragment een uitgewerkt filosofisch discussieplan en enkele verwerkingsmogelijkheden. Per thema worden verschillende vraagschema's en doe-opdrachten beschreven.
Didactics of philosophy --- Children's literature. Juvenile literature --- Psychological study of literature --- toegepaste filosofie --- didactiek --- filosofie --- SO (secundair onderwijs) --- kleuteronderwijs --- leesbevordering --- jeugdliteratuur --- filosoferen met kinderen --- lager onderwijs --- Filosoferen met kinderen --- Jeugdliteratuur --- Werken met jeugdboeken --- Filosofie --- Filosofie in de jeugdliteratuur. --- Kinderen. --- 82-93 --- Lezen --- 060 Filosofie --- 663 Jeugd --- Leesbevordering --- 433.9 --- 433.75 --- 478.9 --- 101 --- Kinderen --- 434.8 --- Jeugdliteratuur; creatieve verwerking --- D30034.jpg --- filosoferen: kinderen --- kinderopvoeding --- leerlingen --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- jokken, sinterklaas, zakgeld, overige onderwerpen --- Activiteiten met het jeugdboek --- Overige vormingsgebieden --- 1 --- 37 --- 371.21 --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Choose an application
"De verbeelder verbeeld(t) is opzettelijk actief en passief: de kunstenaar aan het werk en het werk van de kunstenaar. Beelden van een elftal eigentijdse kunstenaars omkaderen in dit boek 35 korte hoofdstukken over verbeelding en in beeld brengen. De omslagillustratie van Thé Tjong-King visualiseert dit thema meteen al: de kunstenaar manipuleert de werkelijkheid terwijl hij die ogenschijnlijk waarheidsgetrouw weergeeft. De verbeelder verbeeld(t) is een vervolg op De verbeelders (2014) van Saskia de Bodt en werd geschreven door auteurs die allen als expert gelden op hun eigen vakgebied. Door al lezend met hen te kijken naar beeldmateriaal uit heden en verleden, worden we letterlijk meegevoerd naar het creatieve proces van de kunstenaar. Ook de speciaal voor De verbeelder verbeeld(t) gemaakte illustraties dragen hiertoe bij: zien we wel wat we bij eerste oogopslag menen te zien?"
Graphics industry --- Painting --- Graphic arts --- illustrations [layout features] --- illustraties --- MAD-faculty 18 --- boekillustratie --- kunst en filosofie --- creativiteit --- kunst en cultuur --- 82-93 --- 76:655.5 <492> --- 655.41 <492> --- 09 <082 DE BODT, SASKIA> --- Handschriften. Oude en merkwaardige drukken. Curiosa--Feestbundels. Festschriften--DE BODT, SASKIA. --- 655.41 <492> Publishing in general. Publishing houses. Publishers--Nederland --- 655.41 <492> Uitgeverij--algemeen--Nederland --- Publishing in general. Publishing houses. Publishers--Nederland --- Uitgeverij--algemeen--Nederland --- 76:655.5 <492> Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst-:-Geïllustreerde boeken (boekillustraties)--Nederland --- Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst-:-Geïllustreerde boeken (boekillustraties)--Nederland --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- beeldende kunst --- Handschriften. Oude en merkwaardige drukken. Curiosa--Feestbundels. Festschriften--DE BODT, SASKIA
Choose an application
Van 1914 tot 1918 werd het dagelijkse leven volledig beheerst door de oorlog. Ook kinderen ontsnapten er niet aan het. Zo sloop de Grote Oorlog binnen in de literatuur voor kinderen. School- en leesboeken bevatten oorlogsverhalen, schriften kregen oorlogsillustraties op de cover, strips, tijdschriften, en zelfs kleurboeken toonden de oorlog in woord en vooral in beeld. Van kindvriendelijke prenten over dappere dieren die ingezet werden in de gevechten tot gruwelijke taferelen over kinderen die met de bajonet de vijand te lijf gaan. Van tekeningen van jonge kinderen die zelf geëxecuteerd werden tot heroïsche afbeeldingen van vechtende soldaten. Gevarieerd en kleurrijk spraken deze afbeeldingen ongetwijfeld tot de verbeelding van kinderen. In dit boek gaat de auteur na waarin de uitgaven voor kinderen verschillen in België, Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk, welk onderliggend gedachtegoed ze meegeven en welke invloed ze uitoefenden op kinderen na het einde van de oorlog.
Polemology --- Children's literature. Juvenile literature --- Eerste Wereldoorlog --- jeugdliteratuur --- anno 1910-1919 --- 82-93 --- 940.3 --- 76.044 --- C3 --- kinderliteratuur --- 815 Geschiedenis --- 862 Vredesopvoeding --- 866 Herdenking en herinnering --- 927.5 --- Wereldoorlog I --- Oorlogsgeweld --- 76.044 Geschiedkundige voorstellingen: staatshandelingen; veldslagen in de prentkunst --- Geschiedkundige voorstellingen: staatshandelingen; veldslagen in de prentkunst --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- 940.3 Geschiedenis van Europa: Eerste Wereldoorlog--(1914-1919) (algemeen) --- Geschiedenis van Europa: Eerste Wereldoorlog--(1914-1919) (algemeen) --- Kunst en cultuur --- 1914-1918; 1e wereldoorlog --- PXL-Education 2018 --- geschiedenis --- illustratie --- kinderen --- Wereldoorlog I in de letterkunde. --- Oorlog in de jeugdliteratuur. --- Kinderen en oorlog. --- communicatie --- kind --- media --- oorlog --- tijdschrift --- 1914 - 1918 --- Tweede Wereldoorlog --- Wereldoorlog I in de letterkunde --- Oorlog in de jeugdliteratuur --- Kinderen en oorlog --- World War, 1914-1918 --- History --- Pictorial works --- Children and war --- Children --- Caricatures and cartoons --- International movements --- Didactics of social education --- Didactics of history --- communicatie. --- illustratie. --- kind. --- media. --- oorlog. --- tijdschrift. --- 1914 - 1918. --- Tweede Wereldoorlog.
Choose an application
Overzicht van alle belangrijke kinderboekenschrijvers die vandaag de dag gelezen worden. Schrijvers uit binnen- en buitenland, schrijvers van deze tijd en schrijvers van klassieke jeugdboeken. Bij elke auteur is een kenmerkend citaat opgenomen, biografische informatie, een bespreking van het werk en een geselecteerde bibliografie.
Secondary education --- Children's literature. Juvenile literature --- jeugdliteratuur --- Literature: authors --- Jeugdliteratuur --- Encyclopedieën --- Geschiedenis --- Jeugdschrijvers --- Biografieën --- Children --- Children's literature --- Children's literature, Dutch --- Children's literature, Flemish --- Books and reading --- Bio-bibliography. --- Jeugdliteratuur ; bibliografieën --- Jeugdliteratuur ; biografieënverzamelingen --- Jeugdliteratuur ; informatief --- Over Jeugdliteratuur --- 433.7 --- 830 --- jeugdboekenschrijvers ; biografieën --- jeugdliteratuur (ler) --- 823 --- Auteur --- Jeugdauteurs --- Nederlands 850.3 --- 434.1 --- Jeugdschrijvers: achtergrondinformatie --- 828.4 --- Jeugdboekenschrijvers --- 82-93 --- 839.3-93 --- 839.3-93 Nederlandse literatuur: kinderliteratuur; jeugdliteratuur --- Nederlandse literatuur: kinderliteratuur; jeugdliteratuur --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Flemish children's literature --- Flemish literature --- Dutch children's literature --- Dutch literature --- Bio-bibliography --- Leesopvoeding --- Verzamelde opstellen --- Encyclopedie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Jeugdschrijver --- Biografie --- Boekdrukkunst --- Film (cinematografie) --- Literatuur --- Noorwegen --- Kafka, Franz --- Vrouw
Choose an application
Functies van kinder- en jeugdboeken - De auteur - De illustrator - De jonge lezer - Humor en spanning - Realisme of fantasie - Woord en beeld - Kinder- en jeugdboeken van vroeger en nu - Boekpromotie - Uitwisselen van leeservaringen - Creatieve verwerkingsvormen (uitgewerkt voor verschillende genres).
Didactics of primary education --- Didactics of secundary education --- Children's literature. Juvenile literature --- Dutch literature --- reading culture --- leesbevordering --- jeugdliteratuur --- Jeugdliteratuur --- Leesbevordering --- Werken met jeugdboeken --- Voorlezen --- Prentenboeken --- Stripverhalen --- Poëzie --- Dierenverhalen --- Sciencefiction --- Griezelliteratuur --- Sprookjes --- Historische verhalen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Nederlands --- Kinderen --- griezelverhalen --- 82-93 --- C3 --- C6 --- handleiding --- literatuurwetenschap --- kinderen --- poëzie --- 434.4 --- 434.8 --- Leesbevordering(Boekpromotie) --- Werken met boeken(Activiteiten met het jeugdboek, Jeugdboekactiviteiten) --- Werken met poëzie (Werken met gedichten) --- 433.7 --- 433.75 --- Jeugdboeken --- 474.54 ) Het boek in het onderwijs --- andere culturen --- auteurs --- boekhandels --- boekpromotie --- detectiveverhalen --- dierenverhalen --- fantasieverhalen --- hier-en-nuverhalen --- historische verhalen --- illustratoren --- informatieve boeken --- jeugdboeken (ler) --- jeugdboeken --- kinderboeken --- leeservaringen --- metaliteratuur --- oorlogsverhalen --- prentenboeken --- sciencefiction --- sprookjes --- stripverhalen --- uitgevers --- vertalers --- vertellen --- voorlezen --- werken met jeugdboeken --- werken met kinderboeken --- 454.54 --- Boek in het onderwijs --- Boek in het onderwijs; ba.o --- Lezen; ba.o --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kunst en cultuur --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Geschiedenis en kritiek van de jeugdliteratuur --- Activiteiten met het jeugdboek --- Leesopvoeding --- Kinderboeken --- Verhalen --- Literaire genres --- departement Beeldende Kunst 07 --- kinderboek --- Jeugdboeken. --- Jeugdliteratuur. --- Kinderboeken. --- Littérature pour la jeunesse. --- 092194.jpg --- Jeugdliteratuur ; didactiek --- Prentenboek --- Stripverhaal --- Dierenverhaal --- Sprookje --- Historisch verhaal --- Kind --- Duits --- België --- China --- Young adultliteratuur --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Didactics of primary education --- Didactics of secundary education --- Children's literature. Juvenile literature --- Dutch literature --- leesbevordering --- jeugdliteratuur --- #KVHA:Kinderboeken --- #KVHA:Jeugdboeken --- 754 --- Didactiek --- Basisonderwijs --- Boek --- handleiding --- humor --- sprookje --- leesopvoeding --- werken met jeugdboeken --- werken met kinderboeken --- 433.7 --- basisonderwijs --- 433.75 --- Auteur --- Avi --- Boekpromotie --- Detective --- Dieren --- Dierenverhalen --- Fantasie --- Geschiedenis --- Griezelen --- Historische jeugdroman --- Humor --- Illustrator --- Jeugdboek --- Jeugdliteratuur --- Kind --- Kinderboeken --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leesbevordering --- Leesproblemen --- Lezen --- Mondiale vorming --- Oorlog --- Poëzie --- Prentenboeken --- Science fiction --- Sprookje --- Sprookjes --- Strip --- Strips --- Vertellen --- Voorlezen --- Werken met jeugdboeken --- 474.54 ) Het boek in het onderwijs --- detectiveverhalen --- dierenverhalen --- fantasieverhalen --- griezelverhalen --- hier-en-nuverhalen --- historische verhalen --- informatieve boeken --- jeugdboeken --- kinderboeken --- oorlogsverhalen --- poëzie --- prentenboeken --- sciencefiction --- sprookjes --- stripverhalen --- 82.93 --- Griezelliteratuur --- Historische verhalen --- Jeugdboekactiviteiten --- Jeugdliteratuur in opvoeding en onderwijs --- Kinderboeken in de klas --- Kinderen met leesproblemen --- Kleuteronderwijs --- Nederlandse taal --- Sciencefiction --- Secundair onderwijs --- Stripverhalen --- Verhalen --- 454.54 --- Literaire genres --- jeugdliteratuur: didaktiek --- 801.9 --- 828.4 --- Literatuur --- illustratoren --- lezen --- literatuur --- van Coillie, Jan --- leesopvoeding, leesgewoonten, invloed van lezen en van boeken op kinderen --- Leesopvoeding --- Activiteiten met het jeugdboek --- (zie ook: Intercultureel onderwijs) --- taalwetenschap, overige onderwerpen --- andere culturen --- boekpromotie --- vertellen --- voorlezen --- kinderboek --- Children --- Children's literature, Dutch --- Young adult literature, Dutch --- Youth --- Books and reading --- History and criticism. --- Theorie van proza en poëzie - Didactiek
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|