Narrow your search
Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Klas met een hoek af : hoe een flexibele klasinrichting leren stimuleert
Author:
ISBN: 9789401447119 Year: 2018 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren in alle hoeken van de klasIn een wereld in transformatie is het van cruciaal belang dat ons onderwijs gelijke tred houdt met alle veranderingen. Lesmethodes evolueren voortdurend, geïnspireerd door media en maatschappelijke trends. Maar de scholen zelf zijn veel minder spectaculair veranderd. Leerlingen zitten vaak nog steeds in dezelfde lokalen, op een rij, aan traditionele banken.Klas met een hoek af doet nadenken over de omgeving waarin we onderwijs willen brengen. Van nieuwe meubelvormen tot de CONTENT-methode die de eigen identiteit en filosofie van de school vertaalt naar een klas- en schoolinrichting die dat ook uitstraalt naar leerlingen, leraren, ouders...Aangevuld met vele voorbeelden, inspirerende ideeën en zes uitgediepte cases van scholen die de stap durfden zetten naar een totale ommezwaai, biedt dit boek een nieuwe kijk op de beleving van onderwijs.Bron: https://www.lannoocampus.be/nl/klas-met-een-hoek-af?utm_medium=email


Book
De hoop van Pandora : ICT in het onderwijs
Author:
ISBN: 9044111248 Year: 2001 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De focus is het onderwijsproces. Leerprocessen van leerlingen moeten bevorderd, gestuurd, gestimuleerd en versterkt worden. Kennis is geen eindproduct meer, zelfstandig verwerven van vaardigheden en kennis is dat wel. Om die leerprocessen te begeleiden zijn onderwijsprocessen nodig. De auteur brengt de radicale veranderingen die dat meebrengt in de rol van de docenten, in kaart. De lezer krijgt een overzicht van de belangrijkste informatietechnologieën, met hun mogelijkheden voor het onderwijs en hun bruikbaarheid en beschikbaarheid. Op die manier haalt het iedereen over de streep om ict op een weldoordachte en realistische manier in te zetten in het onderwijsproces. Het boek is geschreven vanuit het standpunt van iemand met belangstelling voor ict en voor goed onderwijs. Het is bedoeld voor alle docenten, in diverse onderwijslagen, die ict op diverse niveaus willen (leren) toepassen. Uit de inhoud: Waarom dit boek? -Wat gebeurt er in een digitale leeromgeving? -Drie voorbeelden -Veranderende rol van student en docent -Over leren in een digitale wereld -Over interactie en constructie -Een bouwplan voor ict -Technologie in (inter)actie (Clients en servers -E-mail gebruiken Nieuwsgroepen -Discussiegroepen -Chat of IRC -Icq en 'chat messengers' -Mailinglists -Videoen webconferentie -Websites -Downloaden van software -Beeld, klank en videoNoot over muizen) -WWW als bron -WWW-interacties, online interactie in een digitale leeromgeving -Bijlagen (Marctica -Woordenlijst). (Bron: www.maklu.be)


Book
Competentiemanagement : persoonlijk ontwikkelplan
Authors: --- ---
ISBN: 9789001706234 Year: 2007 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is een praktisch en toegankelijk boek over ontwikkeling van je competenties. Het is geschreven voor alle hbo-opleidingen met een competentiegericht curriculum, en voor alle studenten die meer wil weten over hun eigen sterkten en verbeterpunten. Alle hoofdstukken staan vol met opdrachten en tests ......


Book
Portfolio's
Authors: --- --- ---
ISBN: 9001851010 Year: 2002 Publisher: Groningen/Houten Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Portfolio in het onderwijs: wat en waarom?2. Portfolio in de universitaire lerarenopleiding ( Universiteit Leiden).3. Portfolio, onderwijskundig concept of levenswerk.4. Portfolio's voor eerstjaars studenten geneeskunde van universiteit maastricht.5. Het ontwikkelingsportfolio in competenyiegericht onderwijs.6. Portfolio in een EVC-procedure voor zij-instromers in he leraarsberoep.7. Portfolio's en de opleiding van docenten (universiteit Utrecht).8. Portfolio's in de lerarenopleiding (universiteit Amsterdam).9. Leren ontwerpen van een showcase portfolio.10. Het elektronisch portfolio.11. Het uitwerken van een portfolio.


Book
Portfolio zonder blozen : het instrument doorgelicht vanuit het perspectief van de lerarenopleiding
Authors: ---
ISBN: 9044117157 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het aantal toepassingen van portfolio in de lerarenopleiding kent een sterke groei. De auteurs geven dit nieuwe fenomeen in de onderwijskunde een empirische, wetenschappelijke onderbouwing, en tonen aan waar nog bijkomend materiaal nodig is. Een grondige literatuurstudie brengt alle relevante bronnen samen om een nuchtere schets te maken van de actuele stand van zaken omtrent portfolio in de lerarenopleiding. Het boek heeft twee bedoelingen. Ten eerste wil het lerarenopleiders en al wie met onderwijsvernieuwing bezig is in het hoger onderwijs de hand reiken om onnodige teleurstellingen te voorkomen. Ten tweede wil het wetenschappers een kompas aanbieden om de resterende vraagstukken doelgericht te onderzoeken. Uit de inhoud: Portfolio voor (toekomstige) leraren - Flexibiliteit van het portfolioconcept - Portfolio en constructivisme - Kenmerken van portfolio in de lerarenopleiding - Cyclus van actie en reflectie - Begeleiding en beoordeling.

Keywords

Lerarenopleiding --- algemeen. --- Onderwijsvernieuwing --- Pedagogie. --- Portfolio --- Hoger onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- portfolio's --- Didactic strategies --- Higher education --- lerarenopleiding --- competenties --- 371.13 --- onderwijsvernieuwing --- hoger onderwijs --- Wil Meeus en Linda Van Looy --- onderwijs --- vakdidactiek --- 373 --- 450.7 --- Assessment --- Basiscompetenties --- Hoger onderwijs --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding en bijscholing --- lerarenopleidingen --- didactiek --- hoger onderiwjs --- 489.4 --- 454.4 --- Portfolio's --- 450.7 ) Opleiding en bijscholing --- 489.59 --- assessment --- evaluatie --- lerarenopleiding (ler) --- portfolio (ler) --- onderwijs, evaluatie --- onderwijs, universitair en voortgezet --- onderwijsmethoden --- onderwijzend personeel --- zelfstudie --- 371.39 --- Begeleiding --- Competenties --- Kenmerken --- Competenties; onderwijs --- Didactische werkvormen --- 051326.jpg --- Lerarenopleiding: portfolio's --- leermiddelen --- zelfsturend leren --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Evaluatie --- 371.3 --- 378 --- 371.6 --- 371.21 --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- portfolio --- Kolb, David --- Leren --- Reflecteren (Terugblikken) --- onderwijskunde --- Lerarenopleiding ; portfolio's --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- Opvoeding en onderwijs --- Competentiemanagement --- 484 --- Sport --- Opvoeding --- Onderwijs --- Algemeen.


Book
Groot applaus : drama-activiteiten met 9- tot 12-jarigen
Author:
ISBN: 9789059323810 9059323815 Year: 2010 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Na het overdonderende succes van KLEIN APPLAUS een splinternieuw creaboek voor 9- tot 12-jarigen! Hoe kan je erg leuk en zinvol toneelspelen met kinderen van 9 tot 12 jaar? 'Groot Applaus' geeft een speels en doordacht antwoord. Het is het vervolg op 'Klein Applaus', dat intussen in verschillende lerarenopleidingen als handboek gebruikt wordt. Groot Applaus is een doe-boek voor in de dagelijkse lespraktijk. Je vindt er 36 kant-en-klare lessen binnen het domein 'drama' en heldere achtergrondinformatie om als leerkracht zelf drama-activiteiten te bedenken en te begeleiden.


Book
Klein applaus : drama-activiteiten met 3- tot 9-jarigen
Authors: --- ---
ISBN: 9789059320727 9059320727 Year: 2003 Publisher: Waasmunster Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Klein applaus" oefent dramavaardigheden met kinderen van 3 tot 9 jaar en werkt samen met media, beeld, muziek en beweging mee aan de realisatie van de ontwikkelingsoelen/eindtermen van Muzische vorming.

Keywords

drama --- dramatische expressie --- basisonderwijs --- muzische vorming --- 792.5 --- 477.2 --- Dramatische expressie --- Dramatische expressie ; basisonderwijs --- Dramatische expressie; ba.o. --- Muzische vorming --- activiteitensector --- dansen --- muzische opvoeding --- toneelspelen --- 477 --- 477.7 --- Handboek/cursus --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Muzische vorming ; basisonderwijs --- 471.7 --- Drama --- Dramatische vorming: didactiek lagee school --- Kleuterschool: drama --- #PBIB:+117.40 --- S20080251.JPG --- didactiek --- leermiddelen --- Muzische vorming : Drama --- 371.3 --- 371.6 --- 371.1 --- muzikale opvoeding --- Dramatische vorming-basisond. --- Dramatische werkvormen --- Toneel --- 471.46 ) Muzische opvoeding en drama --- basisonderwijs 1e graad --- dramalessen --- kleuters --- Muzische Opvoeding --- lo : bewegingsopvoeding drama (ler) --- Dramatische expressie(Dramatische vorming) --- Lager onderwijs --- Kinderen --- Spelen --- didactiek basisonderwijs - dramatische expressie, spel en beweging, verbale expressie --- Dramatische expressie ; basisonderwijs. --- Didactics of the arts --- mondelinge expressie --- talenonderwijs --- Drama. --- Nederlands --- Kleuteronderwijs. --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Dramatische expressie ; kleuteronderwijs --- Dramatische vorming-basisond --- Didactiek van de kunst --- Dramatische expressie; ba.o --- Dramatische vorming --- 780 --- Drama-educatie --- #BSCH: vak: Nederlands --- #BSCH: vak: toneel --- Schoolbooks - Didactic material


Book
Technologie voor en van het onderwijs : een inleiding in onderwijstechnologische inzichten en realisaties
Author:
ISBN: 9033445174 Year: 2000 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek behandelt zowel de technologie voor als de technologie van het onderwijs. Uitgaande van vier visies op leren en opleiden (behaviorisme, cognitivisme, constructivisme, sociaal-constructivisme) wordt nagegaan hoe technologie op een zinvolle wijze in onderwijs en opleiding kan worden ingezet. Hierbij gaat de aandacht zowel uit naar reeds langer bestaande toepassingen zoals geprogrammeerde instructie, als naar recente ontwikkelingen zoals het gebruik van internet voor collaboratief leren.

Keywords

Technologische opvoeding --- Didactiek. --- Computer assisted instruction --- informatietechnologie --- computers --- onderwijs --- onderwijstechnologie --- internet --- leermiddelen --- technologie --- computers in het onderwijs --- 800.515 --- #PBIB:2000.4 --- #PBIB:gift 2000 --- #SBIB:309H1713 --- #SBIB:316.334.1O443 --- Academic collection --- 096 Informatica --- 691 Informatiebeleid --- 740 Schoolinfrastructuur --- #KVHA:Computerondersteund taalonderwijs --- #KVHA:Onderwijstechnologie --- 371.31 --- 681.3 --- ICT --- 454.5 --- 454.52 --- Communicatietechnologie --- Informatietechnologie --- Leren --- Onderwijstechnologie --- Opleiding --- didactisch proces --- geprogrammeerde instructie --- media --- multimedia --- 37 --- 378 --- Computergestuurd onderwijs (teleleren) --- ICT-onderwijs --- Multimedia --- Onderwijs --- Onderwijshervormingen (onderwijsvernieuwing) --- 454.5 ) * ONDERWIJSTECHNOLOGIE --- 489.5 --- Technologie --- audiovisuele middelen (gez) --- behaviorisme --- communicatietechnologie --- computergestuurd onderwijs (gez) --- constructivisme --- electronic performance support systems (epss) --- geprogrammeerde instructie (gez) --- informatica --- informatieverwerking (gez) --- internet (gez) --- leermethoden (gez) --- leermiddelen (gez) --- onderwijs : technologie (ler) --- onderwijs en technologie --- onderwijsondersteuning --- pedagogiek (gez) --- sociaal-constructivisme --- verpleegkundige informatica (gez) --- ICT ; onderwijs --- Onderwijs en media --- 371.3 --- 450.4 --- Behaviorisme --- Constructivisme --- Multimediale onderwijsondersteuning --- Sociaal-constructivisme --- D30033.jpg --- Onderwijs en multimedia --- Onderwijs en technologie --- automatisering --- communicatie --- informatieverwerking --- onderwijsstructuur --- pedagogiek --- psychologie --- 800.515 Computerondersteunend (taal)onderwijs. Computer Assisted Language Learning --- Computerondersteunend (taal)onderwijs. Computer Assisted Language Learning --- 67 --- 371 --- 371.6 --- Mediatechnologie: nieuwe toepassingen (abonnee-televisie, electronic mail, desk top publishing, virtuele realiteit...) --- Onderwijsgedrag: met behulp van leermachines --- Didactische werkvormen --- Computer. Informatica. Automatisering --- Onderwijs- en leermiddelen --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- ICT in het onderwijs --- Mediaopvoeding --- Communicatie --- Onderwijsmethoden --- Probleemgestuurd leren --- Automatisering --- 371.300 --- Onderwijsmethode


Book
Instrumenten voor begeleide zelfstudie : een greep uit het bestaande instrumentarium als inspiratie voor bevlogen lectoren
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9033447746 Year: 2000 Publisher: Leuven/Leusden Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Instrumenten voor begeleide zelfstudie belicht de thematiek van de zelfwerkzaamheid en de begeleide zelfstudie vanuit een zeer specifieke invalshoek. Er wordt gefocust op de instrumenten die de student en de docent kunnen helpen bij minder of meer begleide vormen van zelfstudie.

Keywords

Hoger onderwijs. --- Zelfstudie. --- zelfstudie --- HO (hoger onderwijs) --- studiemethoden --- Didactics of higher education --- higher education --- Teaching aids --- studeren --- Study methods --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- didactiek --- Belgium --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Zelfstudie ; hoger onderwijs --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- E100055.jpg --- leermiddelen --- Onderwijsvernieuwing: hoger onderwijs --- Zelfstudie: hoger onderwijs --- Hoger onderwijs --- Zelfstudie --- studiemethode --- #SBIB:041.GIFT --- #SBIB:316.334.1O440 --- Academic collection --- C6 --- #A0105A --- 720 Onderwijs --- #KVHA:Zelfstudie --- #KVHA:Zelfstudie; onderwijs --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Zelfstudie --- 37.041 --- 371.31 --- 371.6 --- 378.147 --- België --- hoger onderwijs --- 489 --- 37.02 --- 37.04 --- 378(05) --- 450.8 --- 454.21 --- 489.4 --- 489.5 --- Didactische werkvormen --- Evaluatie --- Softwareprogramma --- Studiemethodes (Studievaardigheden) --- Zelfstandig leren --- didactisch materiaal --- evaluatie --- leren --- leren leren --- onderwijs --- onderwijsfilosofie --- softwareprogramma --- studiebegeleiding --- tijdschriften --- 371.39 --- 371.395 --- 493.3 --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Evaluatie (Beoordeling) --- Onderwijs --- Studeren --- Studiemethode --- Studievaardigheden --- Zelfstudie (zelfstandig leren) --- h.o.: zelfstudie (ler) --- studiemethoden (gez) --- zelfstudie (gez) --- 371.386 --- Leermiddelen --- Software --- Studiemethoden --- Zelfstandig studeren --- Zelfstandig werken --- zelfstandig leren --- 371.21 --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Studiemethodiek --- Onderwijsmiddelen --- Didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Methodiek van het studeren --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- Onderwijs voor volwassenen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Leren --- Studiebegeleiding --- Opvoeding en onderwijs --- Leerprocessen --- 370.040 --- #A0105A. --- #KVHA:Zelfstudie. --- #KVHA:Zelfstudie; onderwijs. --- #KVHB:Didactiek. --- #KVHB:Zelfstudie. --- #SBIB:041.GIFT. --- 370.040. --- 720 Onderwijs. --- Academic collection. --- Didactische werkvormen. --- Evaluatie. --- Softwareprogramma. --- Studiemethoden. --- Studiemethodes (Studievaardigheden). --- Studievaardigheden. --- Zelfstandig leren. --- Zelfstandig werken. --- didactiek. --- didactisch materiaal. --- evaluatie. --- hoger onderwijs. --- leren leren. --- leren. --- onderwijs. --- onderwijsfilosofie. --- softwareprogramma. --- studiebegeleiding. --- studiemethoden. --- tijdschriften. --- zelfstandig leren. --- zelfstudie. --- Onderwijsgedrag: algemeen. --- Algemene vraagstukken van didactiek en methode. --- Methodiek van het studeren. --- Didactiek (hoger onderwijs). --- Didactiek. --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs). --- Onderwijs voor volwassenen. --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap. --- (zie ook: Schoolrapporten). --- 371.21. --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leerproces

Listing 1 - 9 of 9
Sort by