Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
We horen wel vaker dat media ons leven bepalen: ze veranderen ons gedrag, onze waarneming, de manier waarop we kennis vergaren, enzovoort. Maar kunnen we inschatten hoe ze dat doen ? Wat zijn 'media' eigenlijk, als er zo veel verschillende soorten van bestaan: sociale media, massamedia, multimedia ... ? Zijn het objecten, structuren of kanalen ? Waar beginnen en eindigen ze ? Hoe vinden ze hun plaats in het ongrijpbare netwerk van belevenissen dat we 'ons leven' noemen ?Media- en technologiefilosoof Yoni Van Den Eede hanteert de filosofische abstractie om ons alledaagse gebruik van media in een verfrissend maar ook confronterend daglicht te stellen. Hij vertelt een filosofisch levensverhaal: hoe ontstaan media, hoe ontwikkelen ze zich, wat 'doen' ze, hoe verhouden ze zich tot de mens en tot elkaar? Het blijkt daarbij nagenoeg onmogelijk te zijn om 'media' exact te definiëren: ze doordringen namelijk ons hele bestaan, ze 'mediëren'. Toch kunnen we heel wat zeggen over de manieren waarop ze dat - doorgaans op slinkse wijze - doen en waarop ze doorheen tijd en ruimte evolueren.Zo schetst de auteur een vernieuwende 'mediafilosofie' die ons attent maakt op de onzichtbare aspecten van media en technologieën en die praktische instrumenten aanreikt om deze beter te begrijpen. In eerste instantie doet hij dat aan de hand van mediatheoreticus Marshall McLuhan. Daarmee mag dit boek gelden als de allereerste inleiding op het werk van McLuhan in het Nederlandse taalgebied. Toch gaat de lezing veel verder: ze ontwikkelt een originele filosofische (her)interpretatie van McLuhans gedachtegoed, vanuit de recente traditie van de filosofie van de technologie.Bron : http://www.lannoo.be
Media --- Mass media --- Technology --- Maatschappij. --- Filosofie. --- Social aspects. --- McLuhan, Marshall, --- cultuurfilosofie --- media --- Philosophy and psychology of culture --- massacommunicatie --- Mass communications --- 177 --- McLuhan, Marshall --- ethiek en samenleving --- McLuhan, Herbert Marshall --- Criticism and interpretation --- Philosophy --- PXL-Media & Tourism 2014 --- mediafilosofie --- media en technologie --- Filosofie --- Communicatie --- Sociale communicatie --- Relaties --- Communicatiesociologie --- Relatie --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- #SBIB:309H1016 --- Media: socio-culturele aspecten (massamedia en maatschappij, met inbegrip van cultuurhistorische werken en werken over de maatschappelijke en politieke effecten van de (diverse) media)
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|