Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
De Reflectieve Leraar bevat een grote hoeveelheid breed bruikbare kennis waarbij theorieën en research over reflectie en ontwikkeling van professionals gekoppeld worden aan effectieve manieren van lesgeven. Voor iedere leraar die wil dat leerlingen zo goed mogelijk leren, biedt dit boek steun en inspiratie. Onderwijzen is een vaardigheid. En zoals geldt voor elke vaardigheid: oefening baart kunst. Dit boek behandelt hoe leraren steeds beter kunnen worden door het stellen van persoonlijke doelen, gerichte oefening en feedback, en met observaties en discussies over het lesgeven. Daarbij wordt uitgegaan van Marzano’s model voor goed onderwijs. Het stimuleren van leraren om te werken aan hun professionaliteit is het belangrijkste wat we kunnen doen om de onderwijspraktijk te verbeteren.
onderwijsstrategieën --- Teaching --- didactiek --- onderwijspraktijk --- didactische werkvormen --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- Agogie ; methodiek --- Zelfkennis --- Maatschappelijk werk ; methodiek --- Onderwijskunde --- Reflectie - Reflecteren --- professionalisering --- 450.7 --- #PBIB:+110.10 --- Reflectie --- Professionalisering --- Leraren basisonderwijs --- Reflecteren (Terugblikken) --- bijscholing --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Opleiding en bijscholing --- onderwijskunde --- lesgeven --- reflectie --- PXL-Education 2018 --- Lesgeven --- Leraren --- Didactische principes --- Onderwijsstrategieën --- Didactische werkvormen --- Lesvoorbereidingen --- Leraar --- Didactisch principe --- Onderwijsstrategie --- Didactische werkvorm --- Lesvoorbereiding --- Internationalisering --- Directie
Choose an application
Veel van de verschillen in de ontwikkeling en leerprestaties van kinderen hebben te maken met de leerlingen zelf: hun leven thuis, hun al opgedane kennis, hun motivatie. Het goede nieuws is dat er heel wat is dat scholen en leraren kunnen doen om de ontwikkeling en de prestaties van hun leerlingen te verbeteren; als ze de richting volgen die in dit boek wordt aangegeven. Vanuit de resultaten van 35 jaar onderwijsresearch beschrijft auteur Robert J. Marzano de factoren die de leerresultaten van leerlingen positief beïnvloeden. Door gebruik te maken van de manieren om de school in kaart te brengen en van de actiestappen die in het boek zijn opgenomen kan men aan de slag: de sterke en zwakke kanten van een school identificeren, prioriteit geven aan bepaalde onderwijsverbeteringen en een helder verbeteringplan maken en uitvoeren. In elk hoofdstuk wordt een research-based antwoord gegeven op vragen als: Welke didactische methodieken werken echt? Waarom is het verzamelen van gegevens zo'n belangrijke component van schoolontwikkeling? Hoe belangrijk zijn collegialiteit en professionaliteit? Welke vormen van betrokkenheid van ouders maken echt verschil? Ontdek hoe iedere school op een hoger resultaatniveau kan functioneren.
Onderwijsonderzoek. --- schoolomgeving --- professionaliteit --- onderwijssociologie --- kwaliteit --- onderwijsonderzoek --- Research on teaching --- didactiek --- schoolorganisatie --- PXL-Education 2014 --- onderwijskunde --- onderwijsresearch --- leerprocessen --- schoolmanagement
Choose an application
Hoe snel kunnen leraren goed worden in pedagogisch handelen & klassenmanagement? Wat is daarvoor nodig? Dit boek vertaalt de research over dit onderwerp naar de praktijk. Hoewel de eigenschappen van een pedagogisch/organisatorisch goede leraar duidelijk zijn en soms zelfs zeer voor de hand liggen, is vaak minder duidelijk hoe je zo?n goede leraar kunt worden. Je kunt je afvragen of je als goede pedagoog/organisator geboren wordt, of dat je het kunt worden als je het nog niet bent? Gelukkig is het antwoord: je kunt het heel goed leren! Pedagogisch/organisatorisch goede leraren zijn mensen die inzicht hebben in, en gebruikmaken van specifieke strategieën op het vlak van pedagogisch handelen & klassenmanagement. Als een leraar voorlichting en training krijgt over deze strategieën, kan zij haar gedrag aanpassen. Wat op zijn beurt kan leiden tot veranderingen in het gedrag van de leerlingen, wat vervolgens weer een positief effect kan hebben op de leerlingenprestaties.Uit research die aan de basis ligt van dit boek blijkt dat leraren die een training eff ectieve strategieën voor pedagogisch handelen & klassenmanagement hebben gevolgd beter gebruik maken van deze technieken, vergeleken met een groep ongetrainde leraren. Ook blijkt dat leerlingen van de geschoolde leraren minder vaak de orde verstoren en meer betrokkenheid aan de dag leggen, dan leerlingen in de controlegroepen. Eén van de meest veelbelovende bevindingen uit onderzoek naar de beste manier om een pedagogisch/organisatorisch vaardige leraar te worden, is dat je het redelijk snel leert. In een van de onderzoeken komt men zelfs tot de conclusie dat de vaardigheden van leraren in pedagogisch handelen & klassenmanagement aanzienlijk verbeterd kunnen worden na niet meer dan het bestuderen van een boek met praktische aanwijzingen en twee workshops van een halve dag. Voor de meeste leraren leidt een kleine investering al tot een merkbaar resultaat. Dit werd zowel uitgewezen door onderzoeken in het basisonderwijs als door vergelijkbare onderzoeken in het voortgezet onderwijs. Zaak is uiteraard wel dat men dan daadwerkelijk bezig gaat met de strategieën voor pedagogisch handelen & klassenmanagement die een door research aangetoond effect hebben. Welke strategieën dat zijn, daarover gaat dit boek
Klassenmanagement. --- Orde houden --- Communicatie --- Onderwijs. --- klassenmanagement --- Teacher education. Teacher's profession --- Research on teaching --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Klasmanagement --- klasmanagement --- gezag --- orde --- Klassenmanagement --- Gezag ; opvoedingsstijlen --- Orde houden ; onderwijs --- 454.2 --- pedagogie --- orde houden --- 454.22 --- Onderwijsstijlen --- PXL-Education 2014 --- secundair onderwijs --- leerstrategieën --- Pedagogiek --- Didactiek --- Didactische principes --- Onderwijsstrategieën --- Onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Didactisch principe --- Onderwijsstrategie --- Onderwijsstijl --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Reflectie is essentieel om een steeds betere leraar te worden. Leraren kunnen hun onderwijsvaardigheden verbeteren als ze kritisch kijken naar hun manier van werken, als ze zichzelf haalbare doelen stellen en als ze focussen op oefening en feedback om deze doelen te halen. Dat vergt veel van een leraar. Bij een complexe taak als lesgeven is het bijzonder moeilijk om zonder enige hulp het hoogste niveau te bereiken en vast te houden. Coaching is een zeer effectieve manier om leraren daarbij te helpen. Dit boek leert coaches gerichte feedback te geven en de precieze stappen te bepalen die leraren kunnen zetten om hun expertise in het lesgeven te vergroten. Het boek gaat uit van Robert Marzano's model voor goed onderwijs. De Amerikaanse onderwijswetenschapper Marzano staat bekend om zijn publicaties waarin hij diepgaande onderwijsresearch vertaalt naar praktische toepassingen voor leraren en leidinggevenden in het onderwijs. In zijn boek De Reflectieve Leraar onderstreept hij het belang van reflectie voor iedere leraar die het lesgeven naar een hoger niveau wil tillen. In deze uitgave, Coaching & Reflectie in de klas, laat Marzano zien hoe coaches dat proces gericht kunnen ondersteunen. Voor iedereen die wil stimuleren dat leraren hun effectiviteit vergroten, biedt dit boek steun en inspiratie.
Lerarenbegeleiding --- Coaching --- reflectie --- 450.7 --- Leraren --- Leergroepen --- Coachend lesgeven --- onderwijsvaardigheden $e trefwoord --- Lerarenbegeleiding. --- Coaching. --- PXL-Central Office 2018 --- PXL-Education 2018 --- onderwijskunde --- lerarenbegeleiding --- coachen --- lesgeven --- Strategie --- Lesgeven --- 371.3 --- 371.21
Choose an application
Goede lessen opbouwen door slim gebruik te maken van wat de huidige wetenschap ons hierover kan leren? Dat kan aan de hand van de tien concrete vragen uit De Kunst en Wetenschap van het Lesgeven. Met deze tien vragen houdt u zowel rekening met het kiezen van de juiste onderwijsstrategie, goed pedagogisch handelen als met het klassenmanagement en het afstemmen van het onderwijsaanbod op de specifieke leerlingen in de klas. Marzano heeft alle relevante wetenschappelijke publicaties voor u op waarde geschat en overzichtelijk samengevat in dit boek. De laatste jaren is aan de hand van onderzoek heel veel bekend geworden over goed onderwijs. Het lesgeven zelf is weliswaar geen wetenschap, maar onderzoek vertelt ons wel welke aanpakken de leerlingen het beste kunnen helpen. U bepaalt vervolgens welke aanpakken u met welke leerlingen wilt toepassen en op welk moment. Goed onderwijs draait dus om de combinatie van de door de wetenschap vastgestelde beste methoden en uw vakmanschap. Het vakmanschap van de leraar. 1. Hoe stel ik leerdoelen vast en communiceer ik deze, houd ik vorderingen van leerlingen bij en vier ik successen? 2. Hoe laat ik leerlingen goed omgaan met nieuwe kennis? 3. Hoe laat ik leerlingen oefenen en hun begrip van nieuwe kennis verdiepen? 4. Hoe laat ik leerlingen hypothesen opstellen over nieuwe kennis en deze toetsen? 5. Hoe krijg ik betrokken leerlingen? 6. Hoe stel ik regels & routines op en hoe handhaaf ik deze? 7. Hoe herken en erken ik de naleving en het gebrek aan naleving van regels & routines? 8. Hoe bouw en onderhoud ik een goede relatie met leerlingen? 9. Hoe communiceer ik hoge verwachtingen voor alle leerlingen? 10. Hoe ontwikkel ik goede lessen binnen een samenhangend geheel?
454.2 --- lesgeven --- Onderwijzen --- probleemgestuurd onderwijs --- Relatie leraar-leerling --- Onderwijsstrategieën --- PXL-Education 2013 --- onderwijskunde --- Didactiek --- Onderwijspraktijk --- Didactische werkvormen --- Onderwijsstrategie --- Didactische werkvorm
Choose an application
Voor ieder in het onderwijs die echt wil weten welke didactische aanpak de resultaten van de leerlingen aantoonbaar verbetert, biedt dit boek zicht op research uitkomsten, overzichten en beschrijvingen van wat werkt. De auteurs zetten tientallen jaren wetenschappelijke informatie om in heldere actieplannen voor de praktijk. Er blijken 9 soorten didactische aanpak te zijn die het leren van de leerling op hoger niveau brengen. Van elk van deze negen didactische strategieën wordt uitgelegd wat de essentie ervan is en welke principes belangrijk zijn voor het goed toepassen van de aanpak, met voorbeelden uit de praktijk, schema's, indelingen, stappenplannen en andere hulpmiddelen om mensen uit het onderwijs te helpen de didactische strategieën direct toe te passen. Inhoudsopgave : 1. Resultaten van onderwijsresearch toepassen in het onderwijs: de tijd is er rijp voor 2. Identificeren van overeenkomsten en verschillen 3. Samenvatten en notities maken 4. Inspanningen bevestigen en erkenning geven 5. Huiswerk en oefening 6. Nonverbale representatie 7. Coöperatief leren 8. Doelen stellen en feedback geven 9. Vragen/hypotheses formuleren en hypotheses testen 10 Voorkennis activeren met vragen, aanwijzingen en kapstokken 11. Het onderwijzen van specifieke soorten kennis 12. De negen categorieën bij didactische planning gebruiken
Didactiek. --- Onderwijsonderzoek. --- onderwijsonderzoek --- Teaching --- onderwijssociologie --- onderwijsstrategieën --- schoolomgeving --- professionaliteit --- kwaliteit --- Research on teaching --- didactiek --- schoolorganisatie --- #PBIB:+110.10 --- 371 --- coöperatief leren --- didactische principes --- huiswerk --- 454.2 --- onderwijs --- 454.21 --- Didactische werkvormen --- Doelstellingen --- Leren --- Actieonderzoek --- Coöperatief leren --- Doelen --- Feedback --- Huiswerk --- Onderwijsonderzoek --- Praktijkonderzoek --- didactiek : algemeen (ler) --- Onderzoeksmethoden ; onderwijs --- 100788.jpg --- Didactiek --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Onderwijskunde --- PXL-Education 2013 --- onderwijskunde --- Wetenschappelijk onderzoek --- Pedagogiek --- Kwaliteitszorg --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Didactische werkvorm --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
In het boek Wat werkt op school beschrijft Marzano elf factoren die de leerresultaten van leerlingen op school structureel verbeteren. Pedagogisch handelen & klassenmanagement is één van deze elf factoren en wordt beschreven in de uitgave 'Wat werkt: Pedagogisch handelen & klassenmanagement'. Dit boekje is hier de beknopte uitgave van en geeft een samenvatting van de essentiële informatie. Het beschrijft vier fundamentele strategieën voor pedagogisch handelen en klassenmanagement waarmee je het effectief managen van een klas in de vingers kunt krijgen. In de verschillende hoofdstukken worden volgende thema's besproken: regels & routines, omgaan met ordeverstorend gedrag, relatie tussen leraar en leerlingen, mentale houding, verantwoordelijkheid van leerlingen en schoolbreed management.
klassenmanagement --- Teacher education. Teacher's profession --- Research on teaching --- klasmanagement --- gezag --- orde --- 454.2 --- Klasmanagement --- Orde --- Gezag --- pedagogisch handelen --- Leerkracht-leerling --- Onderwijsstrategieën --- PXL-Education 2014 --- secundair onderwijs --- leerstrategieën --- Klassenmanagement --- Pedagogiek --- Didactiek --- Didactische principes --- Didactisch principe --- Onderwijsstrategie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
De samenleving verandert snel. Om alle veranderingen in de 21e eeuw te kunnen hanteren, hebben leerlingen méér nodig dan kennis die we ze nu leren. De kennis die ze straks nodig hebben, is immers vaak nog niet beschikbaar.Robert Marzano en Tammy Heflebower stellen in hun bestseller Klaar voor de 21e eeuw dat we leerlingen dienen uit te rusten met vijf essentiële vaardigheden. Ze onderscheiden daarbij drie cognitieve vaardigheden (om informatie te verwerken) en twee conatieve vaardigheden (om goed te kunnen omgaan met anderen).In deze beknopte bewerking van Klaar voor de 21e eeuw, maakt u kennis met deze vijf 21e eeuwse vaardigheden en ontdekt u hoe u leerlingen kunt voorbereiden op de veelzijdige kenniseconomie van nu.
Vakoverschrijdende eindtermen --- 454.51 --- audiovisuele leermiddelen --- onderwijsbeleid --- mediawijsheid --- didactiek --- onderwijsstijlen --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijskunde --- onderwijs en maatschappij --- onderwijsvernieuwing --- PXL-Central Office 2020
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|