Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Vaak wordt in de agogiek gebruik gemaakt van bedrijfspsychologische modellen, maar voor de agogiek van de kunst blijken die weinig bruikbaar. Ze bieden geen basis voor de filosofische grondslagen waarop zo?n agogiek kan gegrondvest worden. De auteur plaatst de zoektocht naar die grondslagen centraal in dit boek. Kunst heet steevast een subjectieve materie te zijn, maar kunstenaars, critici, docenten en studenten worden wel verondersteld te weten waarover ze spreken. De spanning tussen praktijk en theorie is dan ook een vast gegeven in elke kunstopleiding, en ze doortrekt ook de kunstkritiek, het sociale vertoog en zelfs de politieke vertogen over haar functie en nut. Nochtans communiceert het kunstwerk niet bepaald eenduidig over wat het bevat en waarnaar het wil verwijzen; het lijkt op communicatief niveau zelfs om moeilijkheden te vragen. Volgens de Franse filosoof Jean-François Lyotard is kunst ?quelque chose comme communication... sans communication?. Dat definieert de uitdaging waarop dit boek wil ingaan. Hertmans laat zich bij zijn zoektocht naar grondslagen voor een kunstagogiek inspireren door de belangrijkste denkers van de afgelopen eeuw. Op die manier werpt het boek ook een vaak verrassend licht op wat grote denkers over de kunst te melden hadden
art criticism --- kunstfilosofie --- kunstonderwijs --- kunstkritiek --- philosophy of art --- agogiek --- Didactics of the arts --- art education --- Art --- Art and society --- Art et société --- Iconografie --- Iconographie --- Iconography --- Kunst --- Kunst en maatschappij --- Maatschappij en kunst --- Society and art --- Société et art --- Kunsten --- Kunstfilosofie --- Kunstkritiek --- Cultuur --- Agogiek --- Filosofie --- Communicatie --- 7.01 --- Kunsttheorie ; agogiek van de kunst --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Art criticism --- Philosophy --- departement Gezondheidszorg 10 --- kunstagogiek --- Oudheid --- China --- Toerisme --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Esthetica --- Muziekpsychologie
Choose an application
Vlak voor zijn dood in de jaren tachtig van de vorige eeuw gaf de grootvader van Stefan Hertmans zijn kleinzoon een paar volgeschreven oude cahiers. Jarenlang durfde Hertmans de schriften niet te openen - tot hij het wél deed en onvermoede geheimen vond. Het leven van zijn grootvader bleek getekend door zijn armoedige kinderjaren in het Gent van voor 1900, door gruwelijke ervaringen als frontsoldaat in de Eerste Wereldoorlog en door een jonggestorven grote liefde. In zijn verdere leven zette hij zijn verdriet om in stille schilderkunst. Stefan Hertmans' jarenlange fascinatie voor zijn grootvaders leven bracht hem uiteindelijk tot het schrijven van deze aangrijpende roman.
890 Verhalende literatuur --- 741 --- Proza - Nederlands --- Netherlandish --- literature [writings] --- 1914-1918; Wereldoorlog I --- 927.5 --- geschiedenis --- Eerste Wereldoorlog --- geschiedenis - 1914-1918, WOI --- Fiction --- Nederlandse literatuur --- Dutch literature --- PXL-Central Office 2013 --- Nederlandse letterkunde --- Hertmans, Stefan --- Wereldoorlog I --- Literatuur, muziek en beeldende kunst/grafiek (kennisdomein) --- Boekgeschiedenis (kennisdomein) --- literature [documents]
Choose an application
In een klein dorp in de Provence wordt sinds mensenheugenis over een Jodenvervolging en een verborgen schat gesproken. Aan het einde van de negentiende eeuw vindt men in een synagoge in Caïro een hoeveelheid opzienbarende joodse documenten. Stefan Hertmans ontdekt de sporen van een voorname christelijke jonkvrouw uit de elfde eeuw, die haar leven vergooide uit liefde voor een joodse jongen. Hij gaat letterlijk achter deze vrouw aan, die samen met haar verboden liefde op de vlucht slaat en een duizelingwekkende tocht aflegt, opgejaagd door alles en iedereen.Stefan Hertmans baseerde zich voor De bekeerlinge op historische bronnen. Dat brengt hem in een chaotische wereld van passie, haat, liefde en dood, en voert hem uiteindelijk van Caïro terug naar het kleine Provençaalse dorp, waar hij sinds decennia thuis is.
genre-thema"">
Choose an application
De blinde stoker van de hamam van Fèz, het nieuwe boekhandelsgeschenk van Confituur ism uitgeverij De Bezige Bij, is een tintelende vertelling over de erotiek van de verbeelding. In deze kleine parabel neemt Stefan Hertmans de lezer mee naar Marokko, waar hij in het badhuis van Fèz de blinde vuurstoker bezoekt.
Choose an application
Photography --- Claus, Filip --- 77 CLAUS, FILIP --- 77 <493> --- Fotografie--CLAUS, FILIP --- Fotografie--België --- 77 <493> Fotografie--België --- 77 CLAUS, FILIP Fotografie--CLAUS, FILIP
Choose an application
photography [process] --- fotografie --- Photography --- Spiegelaere, de, Patrick --- De Spiegelaere, Patrick --- 624.2 Fotografie --- België --- twintigste eeuw --- documentaire fotografie --- reportagefotografie --- De Spiegelaere Patrick --- portretfotografie --- 77.071 DE SPIEGELAERE --- 77 <493> --- 77 DE SPIEGELAERE, PATRICK --- 77.092.07 --- Fotografen ; 1986-2004 ; Patrick De Spiegelaere --- Belgische kunstenaars --- De Spiegelaere, Patrick 1961-2007 (°Maldegem, België) --- Documentaire fotografie --- Fotografie--België --- Fotografie--DE SPIEGELAERE, PATRICK --- Fotografen A - Z --- 77 DE SPIEGELAERE, PATRICK Fotografie--DE SPIEGELAERE, PATRICK --- 77 <493> Fotografie--België
Choose an application
kunst --- eenentwintigste eeuw --- Tinel Koenraad --- 73.071 TINEL --- België --- beeldhouwkunst --- Tinel Koen --- Exhibitions --- figures [representations] --- Sculpture --- sculpture [visual works] --- Tinel, Koenraad --- MAD-faculty 18 --- beeldhouwkunst 20e eeuw-21e eeuw --- Tinel, Koenraad.
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|