Narrow your search
Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Relaties@autisme.kom : een programma voor relationele en seksuele vorming voor jongeren en volwassen met autisme : deel 2 : relaties
Authors: ---
ISBN: 9789033485886 9789491297144 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Na 'Seks@autisme.kom' over seksualiteit, is dit het tweede deel van het programma voor relationele en seksuele vorming voor jongeren en jongvolwassenen met autisme. Een werkgroep van autismedeskundigen inventariseerde de voornaamste vragen van jongeren met autisme over relaties, en het boek dat daaruit volgde biedt inspiratie om het thema op een bevattelijke en concrete wijze bespreekbaar te maken. Met respect voor de autistische stijl van informatieverwerking worden de vaak ongeschreven wetten en verborgen sociale regels van relaties verhelderd.Dit werkboek bevat de concrete handleiding voor de basismodule Relaties en behandelt nog vijf andere themas. Concrete handleidingen en werkbladen zijn apart te bestellen en te downloaden

Geschiedenis van de seksuele normen : oudheid, middeleeuwen, 17de eeuw.
Author:
ISBN: 9028909419 9025599958 Year: 1985 Publisher: Antwerpen Nederlandsche boekhandel


Book
Wij zijn niet van steen : seksuele problematiek van de gehandicapte mens
Authors: --- ---
ISBN: 9060163273 Year: 1972 Publisher: Leiden Stafleu


Multi
Vlaggensysteem : praten met kinderen over seks en seksueel grensoverschrijdend gedrag [cd]
Authors: ---
ISBN: 9789044126136 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Sensoa

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit educatief pakket wil begeleiders een kader bieden om met kinderen en jongeren te praten over seks en seksueel grensoverschrijdend gedrag. De methode werd ontwikkeld door Erika Frans en Thierry Franck, beiden verbonden aan Sensoa, het Vlaams service- en expertisecentrum voor seksuele gezondheid en hiv, en bestaat uit een opbergmap met een handboek, 44 besprekingen met tekeningen van seksuele handelingen, en een cd-rom (met naast de tekeningen onder meer ook hand-outs). In de handleiding vind je de nodige uitleg bij de methode. Na een inleiding volgen hoofdstukken rond de seksuele ontwikkeling, seksueel grensoverschrijdend gedrag, de begeleiderscompetentie, enkele cases en de verschillende werkmethodes. Deel twee biedt een leidraad bij de afzonderlijke tekeningen, die de kinderen in groep kunnen bespreken. De handleiding sluit af met bronverwijzingen, referenties en een normatieve lijst van seksuele handelingen. Ze heeft een consequente lay-out (tweekolommendruk, schreefloze letter) En is verlucht met tal van schema's en kaders met citaten. Seksualiteit speelt een fundamentele rol bij de ontwikkeling van jongeren. Het is belangrijk dat die ontwikkeling op een gebalanceerde manier gebeurt, zodat kinderen en jongeren stapsgewijs en op eigen tempo ervaringen opdoen, vaardigheden ontwikkelen, waarden en normen vormen, emotionele aspecten ontdekken en begrijpen en steun ervaren. Een open dialoog is hierin essentieel en een professionele attitude van begeleiders, zeker wat betreft nieuwe media, is soms hard nodig. Het Vlaggensysteem biedt een antwoord op de vraag hoe men pedagogisch kan omgaan met en reageren op seksueel gedrag van kinderen. Het werd in nauwe samenspraak met het werkveld ontwikkeld en bevat een normatief kader dat gebaseerd is op zes criteria, een vlaggensysteem om nuance aan te brengen in de beoordelingen, een pedagogisch antwoord en een gedocumenteerde normatieve lijst. Een goed uitgedokterde en gemakkelijk inzetbare methode. De methodiek 'Vlaggensysteem' Is in nauwe samenspraak met het werkveld ontwikkeld. Ze is bedoeld om seksualiteit en seksueel gedrag bij kinderen en jongeren bespreekbaar(der) te maken: wat is normaal, betwistbaar of toelaatbaar? Dit educatieve pakket omvat een handleiding die de pedagogische aanpak omkadert, een leidraad bij de reeks tekeningen, een cd-rom met de tekeningen, een normatieve lijst en hand-outs, het geheel opgeborgen in een tas. Verkorte Inhoudsopgave : handleidingDoel (Waarom deze interventie - Sensoa en Movisie? - Seksuele ontwikkeling - Motivatie voor seksueel gedrag - Wanneer seksuele ontwikkeling anders verloopt) - Criteria en kenmerken Vlaggen (Criteria - Kenmerken Vlaggen) - Begeleiderscompetenties en beleid (Reageren op seksueel (grensoverschrijdend) gedrag van kinderen en jongeren - Competenties van begeleiders - Structurele aanpak - Mythes - Counseling en communicatie) - FAQ en cases (FAQ - Cases) - Methodieken en materialen (Materiaal - Methodieken - Hand-out criteria)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by