Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (4)

DocAtlas (4)

OPZ-Geel (4)

Thomas More Kempen (4)

UCLL (4)

AP (3)

Odisee (3)

Hogeschool Gent (2)

KDG (2)

PXL (2)

More...

Resource type

book (4)

digital (1)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2021 (1)

2019 (1)

2016 (1)

2007 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Help... Ik voel zo veel!
Author:
ISBN: 9789085606017 Year: 2021 Publisher: [Amsterdam] Niño

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Soms wordt alles wat er om je heen gebeurt je te veel. Dan voel je zo veel. Je kunt het niet meer stoppen. Je kunt er bijvoorbeeld boos van worden, verdrietig of druk. Of je krijgt hoofdpijn, pijn in je oor of buikpijn.Kinderen krijgen zeer veel informatie en prikkels te verwerken. Wanneer deze prikkels op een goede manier worden gefilterd, is er niets aan de aan de hand. Een groeiend aantal kinderen blijkt echter gevoelig te reageren en raakt overprikkeld.Dit boekje is speciaal geschreven voor (hoog)gevoelige en snel overprikkelde kinderen van circa 7-11 jaar, betrokken ouders, onderwijzers en/of hulpverleners. Door middel van spelletjes, opdrachten, vragen, tips en verhaaltjes kunnen kinderen ervaren en ontdekken hoe het te veel voelen en overprikkeld raken bij hen ontstaat en hoe zij er anders mee om kunnen gaan.""Help... ik voel zoveel" helpt kinderen op een speelse en aansprekende manier om te gaan met hun hooggevoeligheid en te ontdekken wie ze zelf zijn. Dat maakt ze sterk en geeft zelfvertrouwen. ... Het boek is tevens een aanrader voor alle kinderen die graag wat steviger in hun schoenen willen staan." - Carla Muijsert, docent post HBO opleiding 'Kindercoach in het onderwijs' voor leerkrachten.(Bron: achterflap)


Book
De baas van de piekerfabriek : doeboek met tips en oefeningen om angsten en zorgen te verminderen
Author:
ISBN: 9789085606789 Year: 2019 Publisher: Amsterdam Amsterdam Niño Uitgeverij SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Iedereen piekert wel eens, dat is heel normaal en die gedachten gaan meestal vanzelf weer weg. Maar wat doe je als dat niet gebeurt?Sommige kinderen blijven maar piekergedachten maken in hun hoofd. Er is geen ruimte voor blije gedachten, zorg en onrust zorgen ervoor dat handige gedachten geen toegang meer krijgen. Slapen wordt soms een probleem, de schoolprestaties gaan achteruit en vriendschappen verlopen moeizaam.Margreet van der Veen, kinder- en jeugdtherapeute, heeft voor die kinderen van 7 tot ongeveer 10 jaar allerlei tips, opdrachten, oefeningen en voorbeelden gemaakt die ervoor kunnen zorgen dat helpende gedachten weer de overhand krijgen. Door het doeboek samen door te werken krijgen kinderen een handvat om het piekeren los te laten, ze krijgen weer controle over hun eigen gedachten.(https://www.swpbook.com/boeken/14/boeken-voor-kinderen-tot-12-jaar/1952/de-baas-van-de-piekerfabriek)


Multi
Het vollehoofdenboek : een werkboek voor kinderen en volwassenen
Author:
ISBN: 9789492398024 9492398028 Year: 2016 Volume: 3 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een vol hoofd is een hoofd waar niks meer bij kan. Met een vol hoofd lukt het niet goed meer om na te denken of op te letten. Bovendien word je er sneller moe en boos van en verhindert het om goed uit te leggen wat je wilt zeggen. Ook samenwerken of samen spelen worden er een stuk lastiger door. Er zijn hoofden die van binnen zo in elkaar zitten dat ze wel heel snel vol raken. In dit boek worden dat snel vollopende hoofden genoemd.Het boek is speciaal geschreven voor kinderen vanaf 8 jaar en voor betrokken volwassenen die met zon snel vollopend hoofd te maken hebben. Op kindniveau wordt concrete uitleg gegeven over informatieverwerkingsproblemen in de hersenen en de impact ervan op de sociaal emotionele ontwikkeling en het zelfbeeld van kinderen. Korte lontjes, starheid, onoplettendheid, afleidbaarheid, vergeetachtigheid, impulsiviteit en een vertraagde reactiesnelheid in het gedrag van kinderen, kunnen ook grote bronnen van ergernis voor de omgeving worden. Dit onbegrepen gedrag veroorzaakt zo dikwijls misverstanden in communicatie, strijd en wederzijds onbegrip.In dit boek wordt daarom de nadruk gelegd op psycho-educatie: Hoe zorg ik goed voor mijzelf nu ik weet dat het zo werkt in mijn hoofd, en hoe kunnen anderen mij hierin ondersteunen. Het voorziet ruimschoots in voorbeelden en metaforen van kinderen en volwassenen uit de praktijk. De combinatie van uitleg met ondersteunende tekeningen, tips, (invul)oefeningen en proefjes maken het boek tot een speelse uitnodiging om de inhoud aan eigen ervaring te koppelen. Door het laagdrempelige en praktische karakter zal dit boek een bron van inspiratie, bemoediging en (h)erkenning zijn voor zowel ervaringsdeskundigen als professionals uit het onderwijs en de zorg.Door het nieuwe formaat biedt deze herziene uitgave meer ruimte en rust om de oefeningen nóg beter te kunnen maken.


Book
Spelen om problemen op te lossen : groepsspelen voor kinderen van 6-12 jaar om individuele en onderlinge problemen op te lossen
Author:
ISBN: 9076771197 Year: 2007 Publisher: Katwijk Panta Rhei

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

100 Groepsspelen voor kinderen van 6 - 12 jaar om individuele en onderlinge problemen op te lossenDeze collectie spelen is bedoeld voor docenten op de basisschool om kinderen te helpen bij het omgaan en overwinnen van angst, agressie, onzekerheid en andere problemen die voortkomen uit het dagelijks sociaal verkeer. Zo zijn er hulpverleningsspelen, samenwerkingsspelen, spelen om met agressie om te gaan, partnerspelen en rollenspelen.Mart SeerdenVerzameling van 98 spelen voor kinderen van 6-12 jaar, die ingezet kunnen worden voor therapeutische en ontwikkelingsgerichte doeleinden. De informatie is tweeledig: enerzijds wordt er voor groepsleiders en leraren enige achtergrondinformatie gegeven rondom het thema Spelen en Spelmethoden en anderzijds is er van de 98 spelen een spelbeschrijving. De spelen worden onderverdeeld in ik-spelen, jij-spelen, wij-spelen. De diverse spelen kunnen voorts ingedeeld worden in rubrieken als: Zintuigspelen; Bewegingsspelen; Kringspelen; Lichaamsspelen; Competitiespelen en Rollenspel. De beschrijving is eenvoudig, to the point en - waar nodig - voorzien van een verloopschema. Bij veel spelen wordt verwezen naar verdere bij dit onderdeel passende spelen. Eenvoudige open-lijntekeningen wisselen de tekst af. De uitgave kent een trefwoordenregister. Het boek is een zeer bruikbare en handige vraagbaak voor groepsleiders, leraren en speltherapeuten die werken met kinderen in de basisschoolleeftijd. Van dezelfde goede kwaliteit als Portmann en Schneider, '100 ontspannings- en concentratiespelen : een bundel oude en nieuwe spelletjes ter bevordering van de ontspanning en concentratie in een groep' (2000)*.

Keywords

basisonderwijs --- spellen --- Didactics of sports and games --- Personality development --- Didactic strategies --- Didactics of primary education --- socio-emotionele opvoeding --- spelen --- groepsspelen --- 433.6 --- 478.1 --- 6-12 jr. --- 622.1 --- Agressiespelen --- Basisonderwijs --- Conflictbeheersing --- Groene spelen (Coöperatieve spelen) --- Groepsspelen --- Ik en de anderen --- Integratie --- Lager onderwijs --- Pantomime --- Probleemoplossen --- Probleemoplossend gedrag --- Rollenspel --- Ruzie --- Samenwerkingsspelen --- Spel --- Spelen --- Spelmethoden --- Spelpedagogiek --- Speltherapie --- Sprookjesspelen --- Standbeeldenspelen --- Waarnemingsoefeningen --- 474.53 ) Speelleermiddelen --- agressie --- angst --- hulpverleningsspelen --- integratie-spelen --- kinderen 6-12 jaar --- kinderen met gedrags- en gevoelsproblemen --- minderwaardigheid --- observatiespelen --- onzekerheid --- partnerspelen --- rollenspelen --- samenwerkingsspelen --- spelpedagogiek --- speltherapie --- verlegenheid --- #PBIB:+105.91 --- kind, spel en speelgoed --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- (zie ook: Anders zijn) --- (zie ook: Conflicten) --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- Kinderspelen --- Emotionele problemen --- Kinderen --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociaal-agogische vaardigheden --- 6-12 jr --- 796.1 --- Methodiek --- Samenwerking --- Spelregels --- Kinderspel --- Groepsspel --- Emotioneel probleem --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Social problems --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- sociale problemen --- samenspelen --- spelactiviteiten --- 477.8 --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding --- groepsdynamica --- groepsontwikkeling

Listing 1 - 4 of 4
Sort by