Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
kinderpsychiatrie --- Psychiatry --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Psychiatrie --- Adolescenten --- Kinderen
Choose an application
Een depressie doordringt het gehele functioneren van een kind of adolescent. De prognose ervan is ongunstig en de effecten op de psychosociale ontwikkeling zijn enorm. Depressies hebben bovendien een nadelige invloed op het functioneren van ouders en overige gezinsleden, leerkrachten en klasgenoten.Een depressie die snel onderkend en adequaat gediagnosticeerd wordt is vaak goed te behandelen. Inzicht in de verschillende aspecten die een depressie kenmerken is daarvoor onmisbaar.Dit boek geeft een uitvoerig overzicht van recente theoretische en onderzoeksgegevens betreffende definitie en begripsafbakening van depressie, classificatie, algemene en differentiële symptomatologie, co-morbiditeit, etiologische determinanten en trajecten, verloop en ontwikkelingseffecten. Het hoofdstuk over procedures en instrumenten gaat uitvoerig in op de verschillende methodieken van behandeling en voorwaarden die daarvoor gelden. Het boek is geïllustreerd met casuïstisch materiaal.Depressie bij kinderen en adolescenten is bestemd voor psychiaters, psychologen, pedagogen, onderwijskundigen, kinderartsen, jeugdartsen en andere professionals werkzaam met kinderen en adolescenten met depressieve stoornissen.
kinderpsychiatrie --- adolescenten --- Psychiatry --- depressieve kinderen --- Paediatrics --- #KVHB:Adolescenten --- #KVHB:Depressie --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- 606.4 --- adolescentiepsychiatrie --- depressie --- kinderen --- psychiatrie --- Depressie --- Jongeren --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- 606.3 --- casestudies --- gezondheidszorg --- psychodiagnostiek --- psychosociale ontwikkeling --- symptomen --- therapie --- Depressie bij kinderen/jongeren --- 376.43 --- Behandelingen --- Depressies --- Diagnostiek --- Kinderen --- Oorzaken --- Symptomen --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Dépression --- Jeunes --- Pédopsychiatrie --- Psychopathologie - Psychiatrische ziektekunde --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- departement Gezondheidszorg --- depressies --- comorbiditeit --- diagnostiek --- behandelingsmethoden --- Adolescenten --- Tests (geneeskunde) --- Diagnose --- Provincie West-Vlaanderen --- Kind --- Adolescent --- Test (geneeskunde) --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
159.953 --- #KVHB:Geheugenstoornissen --- geheugenstoornissen --- neuropsychologie --- ADHD --- autisme --- leerstoornissen --- dementie --- aneurysma --- Korsakovsyndroom --- Geheugen --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Psychogeriatrie --- Geheugen (vergeetachtigheid) --- 159.953 Geheugen. Herinnering --- Geheugen. Herinnering --- Mémoire --- Pédopsychiatrie --- Psychogériatrie --- Geheugenproblemen --- Leerproblemen --- Neuropsychologie --- Dementie --- Trauma --- Revalidatie --- Therapie --- Psychosociale hulpverlening --- Bejaarden --- Kinderen --- Volwassenen --- Biochemie --- Neuropsychologische stoornissen --- Gedragstherapie --- Traumatologie --- Bloedingen --- Schizofrenie --- Geheugen (psychologie) --- Geheugenprobleem --- Leerprobleem --- Psychotrauma --- Oudere --- Kind --- Volwassene --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport --- Bloeding --- Syndroom van Korsakov --- Koorts --- Cognitive psychology
Choose an application
Sommige kinderen en jongeren hebben langdurige en vaak meerdere stressbronnen in een gezinssysteem ervaren. Deze toegankelijke en uitgebreide handleiding biedt een kader voor interventies bij jeugdigen en hun families die te maken hebben met meervoudig trauma en/of voortdurend trauma. Het beschrijft het behandelkader dat gebruik maakt van Hechting, Zelfregulatie en Competenties, het zogenaamde ARC-model. Het behandelen van trauma bij kinderen en jongeren bestaat uit tien belangrijke behandeldoelen (de ‘bouwstenen’).Er zal geen behandeling of methodiek bestaan die voor elk kind in elk gezinssysteem zal werken: geen enkel kind is hetzelfde, geen enkele familie is hetzelfde en geen enkele hulpverlener is hetzelfde. De hierin beschreven inzichten zijn toepasbaar in meerdere situaties. Ze zijn gebaseerd op onderzoek over de belangrijkste gevolgen van trauma en over factoren die veerkracht en een normale ontwikkeling bevorderen.Deze handleiding is geschreven voor hulpverleners die met kinderen werken die chronische traumatische stress hebben ervaren. Hieronder vallen individuele behandelaren, maar ook medewerkers van residentiële voorzieningen en gezinshuizen, leerkrachten, huisartsen, psychologen, therapeuten en anderen. De uitgave heeft 45 werkbladen, handouts en formulieren om in de dagelijkse praktijk te gebruiken. (Bron: covertekst)
kinderpsychiatrie --- hechting (psychologie) --- Psychiatry --- Psychiatrie --- trauma's --- Trauma's: kinderen --- 616.2 --- PXL-Social Work 2017 --- kinder- en jeugdpsychologie --- kinder- en jeugdpsychiatrie --- kinderpsychotherapie --- ontwikkelingsproblemen --- jeugdzorg --- interventies --- Trauma --- Kinderen --- Jeugd --- Hechting --- Competenties --- Hulpverlening --- Vaardigheidstraining --- Zorgverlening --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Ontwikkeling van het kind --- Posttraumatische stressstoornis --- Psychotrauma --- Kind --- Hechting (psychologie) --- Competentie --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere --- Jongeren. --- Kinderen. --- Posttraumatische stressstoornis. --- Psychologie. --- Trauma's (psychologie). --- jongeren. --- kinderen. --- posttraumatische stress-stoornis (PTSS). --- psychotrauma's. --- trauma's.
Choose an application
Pleegzorg is volop in beweging. Het aantal pleegzorgsituaties is in Vlaanderen en Nederland in de voorbije 10 jaar meer dan verdubbeld. De aandacht voor pleegzorg vanuit het beleid, vanuit de hulpverlening en vanuit de brede maatschappelijke context is vermoedelijk nooit zo groot geweest als nu. In Vlaanderen worden o.a. projecten ondersteund om pleegzorg inhoudelijk te versterken en wordt het pleegzorglandschap hertekend.Het boek bestaat uit 2 delen. Eerst wordt een algemeen kader geschetst met o.m. aandacht voor de geschiedenis van pleegzorg in Vlaanderen, het nieuwe Vlaamse pleegzorgdecreet, de oprichting van de provinciale samenwerkingsverbanden, het juridisch kader en de indicatiestelling voor pleegzorg. Vervolgens komen de verschillende soorten pleegzorg aan bod (gezinsondersteunende pleegzorg, pleegzorg voor volwassenen met een beperking, pleegzorg voor kinderen met een beperking, pleegzorg voor kinderen uit een problematische opvoedingssituatie, psychiatrische pleegzorg) en dit telkens vanuit het oogpunt van 'instroom', 'begeleiding/pleegzorgproces' en 'uitstroom'. Er wordt specifiek aandacht besteed aan onderwerpen zoals de selectie en voorbereiding van pleegouders, de beleving van de bij pleegzorg betrokken partijen en bijzondere ondersteunings- en begeleidingsmethodieken
Pleegzorg --- Vlaanderen. --- pleegzorg --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Age group sociology --- Social policy and particular groups --- Flanders --- GEDRAGSPROBLEMEN -- 159.920 --- PLEEGKINDEREN -- 159.920 --- #SBIB:316.8H22 --- #SBIB:316.356.2H5420 --- 664.1 Gezin --- #KVHB:Pleegzorg --- 323.5 --- 364.046 --- Gezinsproblemen --- Wetgeving --- Pleeggezinnen --- Pleegkinderen --- 364.4 --- pleegkinderen --- pleegouders --- pleeggezinnen --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Gezinssociologie: gezinsbescherming (jeugdbescherming) --- Adoptief-, pleeg- en voogdijkinderen --- 362.7 --- adoptief-, pleeg- en voogdijkinderen --- Foster home care --- Flanders (Belgium) --- Child welfare --- Gehandicapte kinderen --- Gedragsproblemen --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Jeugdhulpverlening --- Orthopedagogiek --- #gsdbP --- Kind met een handicap --- Gedragsprobleem --- Pleeggezin
Choose an application
Dit boek geeft professionele opvoeders inzicht in het fenomeen van depressie bij kinderen. Het stelt ze in staat de depressie vroegtijdig te ontdekken en biedt heel concrete handvatten voor het handelen in het gezin, de klas en de leefgroep. De auteur vertrekt vanuit een orthopedagogisch model, dat praktische aanwijzingen aanreikt voor het doorbreken of doen verdwijnen van de stagnerende opvoedingssituatie. Vaak zullen de opvoeders daarbij de ondersteuning nodig hebben van deskundigen uit de schoolbegeleidingsdiensten of Centra voor Leerlingbegeleiding. Daarom besteedt de auteur ook veel aandacht aan de classificerende en orthopedagogische diagnostiek en aan orthopedagogische behandeling. Twee uitgewerkte casussen laten zien hoe diagnostiek en handelen concreet gestalte krijgen in de opvoedingssituatie.
Ontwikkelingspsychologie --- Speciale problemen. --- Orthopedagogics --- depressieve kinderen --- depressies --- Psychiatry --- Kindergarten --- #KVHB:Depressie --- #KVHB:Orthopedagogie --- 467 --- depressie --- orthopedagogiek --- psychosociale problemen --- kinderen --- specifiek opvoeden --- Basisonderwijs --- Depressies --- Depressieve kinderen --- Kinderen --- Kleuters --- Opvoeding --- Orthopedagogiek --- Peuters --- Psychosociale en emotionele problemen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 376.43 --- Behandelingen --- Diagnostiek --- Preventie --- Signalen --- 606.3 --- kinderpsychiatrie --- kinderpsychologie --- Depressie: kinderen --- jeugdzorg --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: orthopedagogiek) --- (zie ook: kinderpsychiatrie) --- 616.2 --- 362.7 --- gevallenstudie --- Depressie --- Sociale vaardigheidstrainingen --- CLB --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Kinderpsychologie --- Behandeling --- Psychosociale problemen --- Onderwijs --- Diagnose --- graduaat orthopedagogie --- Kind --- Sociale vaardigheidstraining --- Jeugdpsychologie --- Psychosociaal probleem --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oorzaak --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- #gsdbP --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Choose an application
Dit boek brengt specifieke themata uit de residentiPele kinder- en jeugdpsychiatrie bijeen: diagnostiek, werken met leefgroepen, therapie. Naast theoretische kaders komen vooral rapporten-uit-de-praktijk aan bod. Telkens treedt hierbij de multidisciplinariteit op de voorgrond. Iedereen die betokken is bij de (residentiële) kinder- en jeugdpsychiatrie kan de eigen ervaringen toetsen aan de ervaringen zoals collega's die hier beschrijven. (Bron: covertekst)
Psychiatry --- Enfants --- Kinderen --- Psychiatrie --- Child. --- Mental Disorders. --- Child, Institutionalized. --- Child Psychiatry. --- #gsdbP --- Academic collection --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- 606.4 --- ADHD --- borderlinesyndroom --- ergotherapie --- kinderpsychiatrie --- leefgroepen --- psychiatrie --- residentiële hulp --- 616.891 --- Aandacht / aandachtsstoornissen (concentratiestoornissen) --- Borderline syndroom --- Ergotherapie --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Jeugdpsychiatrie --- Kinder- en adolescentenpsychiatrie (adolescentenpsychiatrie, jeugdpsychiatrie, kinderpsychiatrie) --- Kwaadheid --- 616.89 --- Gedragsstoornissen --- Groepsleiding --- Kinderpsychiatrie --- Residentiële therapie --- Psychiatry, Child --- Children, Institutionalized --- Institutionalized Child --- Institutionalized Children --- Institutionalization --- Behavior Disorders --- Diagnosis, Psychiatric --- Mental Disorders, Severe --- Psychiatric Diagnosis --- Disorder, Mental --- Disorder, Severe Mental --- Disorders, Behavior --- Disorders, Mental --- Disorders, Severe Mental --- Mental Disorder --- Mental Disorder, Severe --- Severe Mental Disorder --- Severe Mental Disorders --- Mentally Ill Persons --- Children --- Minors --- Pédopsychiatrie --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Medische psychologie --- kinderpsychiatrie. --- Kinderpsychiatrie. --- Child --- Mental Disorders --- Child, Institutionalized --- Child Psychiatry --- Psychiatric Diseases --- Psychiatric Disorders --- Psychiatric Illness --- Psychiatric Disease --- Psychiatric Disorder --- Psychiatric Illnesses --- Mental Illness --- Illness, Mental --- Mental Illnesses --- diagnostiek (geneeskunde) --- therapie --- residentiële jeugdzorg --- residentiële hulp --- Residentiële therapie --- Pédopsychiatrie --- jeugdhulpverlening
Choose an application
Kinderen en jeugdigen met ernstige gedragsproblemen trekken een zware wissel op hun omgeving. Zowel ouders, leraren als hulpverleners in de jeugdzorg zitten geregeld met hun handen in het haar. Doorsnee pedagogische kwaliteiten blijken onvoldoende effect te hebben, zéker wanneer het jongeren met psychiatrische problematiek in combinatie met stevige gedragsproblemen betreft, waarbij de gezinsstructuur ernstig ontregeld is. Oorzaak en gevolg van de gedragsproblemen zijn dan vaak lastig te ontrafelen. De ontregelde omgevingsstructuur heeft vervolgens weer een negatief effect op de gedachten, gevoelens en relatiedefinitie van de jongere waardoor zijn negatieve visie op de omgeving dieper bevestigd raakt en de oppositie steeds heviger wordt. Een negatieve spiraal waar met de beste intenties maar moeizaam uit te komen is, en de prognoses niet zonnig blijken te zijn.In dit boek wordt de uit onderzoek gebleken effectieve behandeling vertaald naar de alledaagse praktijk op groepen, in scholen en in samenwerking met de ouders. Per hoofdstuk worden 'best practice' handelingsplannen en beroepscompetenties gepresenteerd. Er wordt gebruik gemaakt van de PES-structuur om de problematiek, de oorzakelijke factoren en de symptomatologie inzichtelijk te maken
Gedragsstoornissen --- Psychische stoornissen --- Jeugd. --- kinderpsychiatrie --- gedragsstoornissen --- Psychiatry --- ADHD --- autisme --- gedragsproblemen --- hechtingsproblemen --- ontwikkelingsstoornissen --- 467 --- 606.3 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Autisme --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Hechtingsproblemen --- hechtingsstoornissen --- 606.4 --- adolescenten (gez) --- gedragsstoornissen (gez) --- kinderpsychiatrie (gez) --- 364.4 --- 616.89 --- Gedragsproblemen : psychiatrie --- Jongeren : psychosociale problemen --- S20080186.JPG --- jeugd --- probleemjongeren --- psychische syndromen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Psychopathologie - Psychiatrische ziektekunde --- 376 --- 362.8 --- 362.7 --- 616.2 --- Behavior disorders in adolescence --- Behavior disorders in children --- Adolescent psychiatry --- Adolescent psychopathology --- departement Gezondheidszorg 10 --- behandeling --- PES structuur --- RUMBA eisen --- Psychosociale problemen --- Gedragsproblemen --- Psychiatrische stoornissen --- Handelingsplannen --- Begeleiding --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Psychiatrische patiënten --- Oppositioneel gedrag --- Hechting --- Kinderen --- Psychosociaal probleem --- Gedragsprobleem --- Psychiatrische stoornis --- Handelingsplan --- Psychiatrische patiënt --- Hechting (psychologie) --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- psychopathologie --- Autismespectrumstoornis --- Handelingsgericht werken
Choose an application
Jongeren met hechtingsproblemen worden met grote regelmaat opgenomen in residentiële instellingen. Ze leren daar keer op keer dat hun visies op relaties juist zijn, omdat ze steeds weer van instelling naar instelling verhuizen. De kans dat het hechtingsprobleem evolueert tot een hechtingsstoornis of persoonlijkheidsstoornis is groot. Stap voor stap beschrijft de auteur een professionele en dialooggerichte methodiek voor het begeleiden van deze jongeren met hechtingsproblemen en hun ouders in hun eigen thuissituatie of pleeggezin. Veel aandacht gaat uit naar psycho-educatie, het in kaart brengen van de gezonde en minder florissante ontwikkeling van het kind, van de krachten en zwakten van het kind en van het gezinssysteem en het maken en uitvoeren van een begeleidingsplan in de dialoog met de ouders en de jeugdige. Het boek is geschreven voor ambulante werkers in de jeugdzorg maar kan ook met de ouders worden mee gegeven.Uit de inhoud: Veilig gehechte kinderen - Angstig vermijdend en angstig ambivalent gehechte kinderen - Oorzaak van hechtingsproblemen - Hechtingsherinneringen - Systeemdenken - Doorbreken van de homeostase - Professioneel en dialooggericht - Probleemanamnese en hulpvraag - Individuele taxatie - Ontwikkeling in kaart brengen - Gezinsfunctioneren - Dialooggestuurd begeleidingsplan.
Gehechtheidsrelatie. --- 467 --- hechting (psychologie) --- hulpverlening --- jeugdzorg --- relationele opvoeding --- systeemdenken --- Gehechtheid(stheorie) (attachment, Bowlby, hechtingstheorie, moeder-kind relatie) --- 364.264 --- Gezinsbegeleiding --- Hechting --- Hechtingsstoornissen --- Ouders --- Relaties --- 416.5 --- gezinssociologie --- hechting (Bowlby (theorie van), gehechtheid, holding-theorie) --- hechtingsstoornissen --- ouder-kind relatie (moeder-kind relatie) --- gehechtheid --- gezinsbegeleiding --- pleegzorg --- probleemjongeren --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 159.987 --- 392.5 --- 362.7 --- probleemkinderen --- Psychiatry --- Orthopedagogics --- bodemloosheidsyndroom --- methoden van het sociaal werk --- Social welfare methods --- Social policy and particular groups --- #KVHB:Gezinsrelaties --- #KVHB:Hechting --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Ouderparticipatie --- Hechtingsproblemen --- Hulpverlening --- Jeugdzorg --- Relationele opvoeding --- departement Gezondheidszorg 11 --- kinder- en jeugdpsychiatrie --- Kinderen en jeugd --- Jeugdproblematiek --- Kinderpsychologie --- Dagbehandeling --- Pleeggezinnen --- 606.4 --- kinderpsychiatrie --- hechting --- psychiatrie --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Hechting (psychologie) --- Kind --- Jeugdpsychologie --- Pleeggezin --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Kinderpsychologie --- Tijdschriften. --- Arts and Humanities --- Health Sciences --- Social Sciences --- Human Rights, Women's Studies & Child Welfare --- Psychiatry & Psychology --- Behavioral Science (Psychology) and Counselling --- Education --- Enfants --- Jeugd --- Jeunesse --- Kinderen --- Opvoeding --- Psychiatrie --- Psychologie --- Périodiques --- Tijdschriften --- Educational sciences --- kinderpsychologie --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- pedagogiek --- Psychology --- tijdschriften --- LO --- onderwijs --- 323 --- Tijdschriften SAW --- kinderen --- psychiatrie --- psychologie --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Psychologie : algemeen --- 37.013 --- Nederland --- adolescentie --- jeugdzorg --- kinderopvoeding --- orthopedagogiek --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 492 --- 159.987 --- 362.7 --- 37 --- 616 --- 376 --- Periodicals --- Mental health --- Developmental psychology --- jeugdpsychologie --- Child psychiatry --- Adolescent psychiatry --- Child development --- Youth development --- Mental Disorders. --- Adolescent. --- Child. --- Infant. --- Mental health. --- Adolescent psychiatry. --- Child psychiatry. --- Mental illness. --- Kinder- en jeugdpsychiatrie. --- Kinderpsychologie. --- Pedagogiek. --- Madness --- Mental diseases --- Mental disorders --- Disabilities --- Psychology, Pathological --- Children --- Pediatric psychiatry --- Child mental health services --- Pediatric neurology --- Adolescent medicine --- Adolescent psychopathology --- Emotional health --- Mental hygiene --- Mental physiology and hygiene --- Happiness --- Health --- Public health --- Mental illness --- Infants --- Minors --- Adolescents --- Adolescents, Female --- Adolescents, Male --- Teenagers --- Teens --- Adolescence --- Youth --- Adolescent, Female --- Adolescent, Male --- Female Adolescent --- Female Adolescents --- Male Adolescent --- Male Adolescents --- Teen --- Teenager --- Youths --- Behavior Disorders --- Diagnosis, Psychiatric --- Mental Disorders, Severe --- Psychiatric Diagnosis --- Mental Illness --- Psychiatric Diseases --- Psychiatric Disorders --- Psychiatric Illness --- Illness, Mental --- Mental Disorder --- Mental Disorder, Severe --- Mental Illnesses --- Psychiatric Disease --- Psychiatric Disorder --- Psychiatric Illnesses --- Severe Mental Disorder --- Severe Mental Disorders --- Mentally Ill Persons --- Development, Youth --- Developmental psychobiology --- Child study --- Development, Child --- Developmental biology --- Psychological aspects --- Psychological aspects. --- Prevention --- Development
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|