Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
"Samen school maken" is een slogan die steeds vaker opduikt. Onderzoek toont aan dat participatie de kwaliteit van het schoolbeleid kan verhogen. Participatie betekent immers dat met de mening van de betrokken partijen rekening wordt gehouden en een gedeelde verantwoordelijkheid voor de gezamenlijke beslissingen ontstaat. Bij leerkrachten leidt participatie tot een verhoogde jobtevredenheid. Bovendien zijn er evidenties dat ouderparticipatie een positieve inpact op de studievooruitgang en leerwinst van het kind heeft. 'Samen school maken' is een slogan die steeds vaker opduikt. Onderzoek toont aan dat participatie de kwaliteit van het schoolbeleid kan verhogen. Participatie betekent immers dat met de mening van betrokken partijen rekening wordt gehouden en een gedeelde verantwoordelijkheid voor de gezamenlijke beslissingen ontstaat. Bij leerkrachten leidt participatie tot een verhoogde jobtevredenheid. Bovendien zijn er evidenties dat ouderparticipatie een positieve impact op de studievooruitgang en leerwinst van het kind heeft. Het toenemende belang van participatie in het Vlaamse onderwijs vertaalde zich in 2004 in een decreet dat de participatie van onder meer leerkrachten en ouders op school regelt. Het onderzoek waarover in dit boek gerapporteerd wordt, is er in geslaagd een instrumentarium te ontwikkelen om de participatie van leerkrachten en ouders in kaart te brengen op een wetenschappelijk verantwoorde wijze. Aan de hand van dit instrumentarium kunnen scholen die willen meestappen in het participatiedenken hun huidige situatie in kaart brengen. Ook de overheid kan hiermee nagaan welke gevolgen het decreet in de praktijk heeft. (Bron: covertekst)
Regen --- Buitenspelen --- School management --- onderwijsbeleid --- ouderparticipatie --- onderwijsparticipatie --- Lerarenopleiding --- Algemeen.
Choose an application
Betrokkenheid van ouders bij de schoolloopbaan van hun kind en samenwerking tussen school en ouders dragen bij aan schoolsucces. Maar hoe geef je dit vorm en hoe zorg je daarbij voor de balans tussen de regie van de leerling en de steun van de ouders? Samenwerken aan schoolsucces is het eerste boek dat daar specifiek voor het voortgezet onderwijs (vo) en middelbaar beroeps onderwijs (mbo) op ingaat en een gedegen aanpak biedt. Het is geschreven voor leraren- en sociale opleidingen en voor scholen in het vo en mbo. Deel A van Samenwerken aan schoolsucces biedt de onderbouwing (het 'waarom') voor het optimaliseren van ouderbetrokkenheid. Het bevat inzichten van actueel onderzoek en geeft de dagelijkse praktijk op scholen in vo en mbo weer. Samen leidt dit tot tien in de praktijk geteste succesfactoren voor het verbeteren van de samenwerking tussen school en ouders. Deel B (het 'hoe') geeft vele handvatten voor het vormgeven van die samenwerking in de vorm van praktijkinterventies zoals het voeren van kennismakingsgesprekken of interactief huiswerk, en quickscans. (Bron: flaptekst)
Ouderparticipatie ; onderwijs --- onderwijspsychologie --- leraren-ouders relatie --- leraren-leerling relatie --- Educational psychology --- samenwerking --- ouderparticipatie --- Ouderbetrokkenheid --- Schoolklimaat --- 732 Onderwijsparticipatie
Choose an application
Participatie in het onderwijs gaat over ‘onderzoek met en door leerlingen’ in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. Het betreft onderzoek naar de visies die zij hebben op aspecten van hun leefwereld binnen, maar ook buiten de school of opleiding, zoals musea en bibliotheken. Het doel hiervan is hen te betrekken bij het begrijpen en vormgeven van omgevingen waarin zij leren. Dat gebeurt door hen daar zelf systematisch informatie over te laten verzamelen op basis waarvan zij aanbevelingen ter verbetering kunnen doen. Er wordt in dit boek onder andere antwoord gegeven op de vraag wat bedoeld wordt met ‘onderzoek met en door leerlingen’, waar dit idee vandaan komt en wat het belang ervan is. Eén en ander wordt geïllustreerd aan de hand van voorbeelden uit de reguliere en speciale onderwijspraktijk in Nederland en Australië. Ook worden concrete aanwijzingen gegeven aan de hand waarvan professionals aan de slag kunnen. De onderwijspraktijk staat hierbij centraal, maar de gepresenteerde ideeën zijn ook makkelijk te vertalen naar andere pedagogische contexten, zoals de jeugdhulpverlening en de zorg.
onderwijsparticipatie --- onderwijspraktijk --- onderwijsonderzoek --- actieonderzoek --- Research on teaching --- praktijkonderzoek --- participatie --- Onderzoekend leren --- Basisonderwijs --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs --- Leerlingenparticipatie --- Netherlands --- Onderwijsonderzoek --- Participatie --- Actieonderzoek --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijsmodellen --- Onderwijsmodel
Choose an application
The Journal of Negro Education (JNE), a refereed scholarly periodical, was founded at Howard University in 1932 to fill the need for a scholarly journal that would identify and define the problems that characterized the education of Black people in the United States and elsewhere, provide a forum for analysis and solutions, and serve as a vehicle for sharing statistics and research on a national basis. JNE sustains a commitment to a threefold mission: first, to stimulate the collection and facilitate the dissemination of facts about the education of Black people; second, to present discussions involving critical appraisals of the proposals and practices relating to the education of Black people; and third, to stimulate and sponsor investigations of issues incident to the education of Black people.
Education --- African Americans --- Education. --- Children --- Education of children --- Education, Primitive --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Noirs américains --- Onderwijsparticipatie. --- Éducation --- Education - General
Choose an application
Ouders vertrouwen hun meest dierbare en kwetsbare bezit, hun kind, toe aan een school. Een interactieve communicatie tussen de school en de ouders is dan ook erg belangrijk, en dat niet enkel tijdens de ?officiële? contactmomenten.Zowel wanneer het goed gaat, als wanneer minder gemakkelijke zaken besproken moeten worden, is die communicatie uiterst delicaat. Als je niet oplet, kunnen er harde woorden vallen die de ontwikkeling van het betrokken kind niet ten goede komen. Als je je echter verdiept in de mogelijkheden en kansen die dergelijke situaties bieden, creëer je een leer-krachtig klimaat waarvan wetenschappelijk bewezen is dat het de leerprestaties van de leerling positief beïnvloedt.Dit doe-boek zet dan ook in op het verhogen van de professionaliteit van de leerkracht, door zowel inzichten als oefenkansen aan te bieden. De tips en realistische oefenkaarten bieden een houvast en creëren meer zelfvertrouwen in het omgaan met soms moeilijke communicatieve situaties.Anderzijds is dit boek ook een aanrader voor ouders die als opvoedexpert van hun kind bewust willen inzetten op een efficiënte en effectieve communicatie.https://www.politeia.be/nl/publicaties/357511-zeg+het+maar
Communicatie --- Onderwijs --- Ouderbetrokkenheid --- School management --- Educational sciences --- Mass communications --- interpersonele communicatie --- ouders-school relatie --- mondelinge communicatie --- pedagogiek --- persuasieve communicatie --- basisonderwijs --- communicatie --- kinderen --- ouders-kind relatie --- onderwijsparticipatie --- onderwijsorganisatie --- Ouderparticipatie --- Ouders --- School (instelling) --- Leraar --- Relatie leraar - ouder
Choose an application
Dit rapport laat gezinnen met jonge kinderen in armoede aan het woord. In opdracht van de KBS voerde het Expertisecentrum Krachtgericht Sociaal Werk van de Karel de Grote-Hogeschool een kwalitatief onderzoek uit naar de beleving en de verwachtingen van autochtone en allochtone kansarme ouders met betrekking tot voorzieningen, begeleidingsinitiatieven en scholen voor kinderen in hun eerste levensjaren. Op basis van diepte-interviews met 31 respondenten en 2 focusgroepen, werd een analyse gemaakt van de redenen voor niet-gebruik, de positieve en negatieve ervaringen met scholen en voorzieningen en hun voorstellen tot optimalisering van de werking voor kwetsbare doelgroepen.Een vergelijkbaar onderzoek bij franstalige ouders werd uitgevoerd door de Université de Liège
Social problems --- Social policy and particular groups --- kansarmoede --- leerlingenbegeleiding --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- ouderbegeleiding --- onderwijsparticipatie --- Kansarmen --- Ouders --- Kinderen --- Zorg --- Onderwijs --- Onderwijs 37 --- Armoede 330.521 --- 364.2 --- Armoede --- Hulpverlening --- Kansarmoede ; kinderen --- 339.1 --- Kansarme --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gesprek --- Sport --- 184 Kinderrechten en Onderwijs
Choose an application
Zorgteams en CLB zijn enthousiast over Handelingsgericht werken (HGW). De Nederlandse auteurs, Noëlle Pameijer, Tanja van Beukering en Sonja de Lange schreven in 2009 een boek speciaal voor leerkrachten: HGW voor schoolteams. Dit boek is de Vlaamse bewerking hiervan. HGW gaat over omgaan met verschillen. Het beoogt de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding voor alle leerlingen te verbeteren. De volgende uitgangspunten zijn daarbij sturend: De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal: wat hebben zij nodig om bepaalde onderwijsdoelen te behalen? Het gaat om de afstemming en wisselwerking tussen deze leerling, deze klas, deze leerkracht, deze school en deze ouders. Samenwerking tussen leerkrachten, leerlingen, ouders, zorgteam, CLB en externe begeleiders is noodzakelijk om kwaliteitsvol onderwijs te kunnen realiseren. Het schoolteam formuleert en evalueert lange- en kortetermijndoelen voor het leren, de werkhouding en het sociaal-emotioneel functioneren van alle leerlingen. Het onderwijs- en begeleidingstraject verloopt systematisch, in stappen en transparant. Het is eenieder duidelijk hoe de school wil werken en waarom.
#PBIB:+105.20 --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Schoolpsychologie --- basisonderwijs --- handelingsgericht werken --- leerkrachten --- leerproblemen --- zorgverbreding --- 464 --- kinderen --- leerlingenbegeleiding --- orthopedagogiek --- Buitengewoon onderwijs --- Communicatie --- Handelingsgerichte diagnostiek --- Handelingsplannen --- Zorgverbreding --- handelingsplannen --- lerarenopleiding --- 462.1 --- Basisonderwijs --- Buitengewoon basisonderwijs --- Handelingsgericht werken --- Leerproblemen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Didactische werkvormen --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsstrategieën --- 110233.jpg --- Zorgverbreding ; basisonderwijs --- 454.23 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Gelijkheid van kansen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Didactiek; algemeen --- Leerstoornissen --- Basisonderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. --- Diagnostiek. --- onderwijsbeleid --- Primary education --- elementary education --- leraren-leerling relatie --- Pupil counseling. Pupil guidance --- School management --- onderwijsparticipatie --- Students --- Accompaniment --- Study and teaching (Continuing education) --- Onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Relatie ouder - school --- Orthodidactiek --- Handelingsplan --- Relatie school - ouder --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Anderstalige nieuwkomers... ze zijn vandaag een belangrijk aandachtspunt op school. Het hoe en het waarom van hun begeleiding veroorzaakt soms paniek. Hoe begin ik eraan? Hoe overwin ik de taal- en cultuurkloof? Waar kan ik geschikt materiaal vinden? Waarop let ik bij de selectie van methodieken? Dit boek wil een wegwijzer zijn voor leerkrachten, coördinatoren en directies die een ondersteuning wensen in hun begeleiding van anderstalige nieuwkomers. De lezer krijgt een groot aantal tips mee, interessante websites, een dvd met praktijkvoorbeelden en veel ander 'hapklaar' materiaal om aan de slag te gaan of om verder te werken met anderstalige nieuwkomers.
Allochtonen. --- Diversiteit. --- Onderwijsparticipatie. --- nieuwkomers --- anderstaligen --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- tweede-taalverwerving --- culturele diversiteit --- Didactics of Dutch --- Sociolinguistics --- NT2 ; didactiek --- NT2 ; basisonderwijs --- NT2 ; secundair onderwijs --- Intercultureel onderwijs ; basisonderwijs --- Intercultureel onderwijs ; secundair onderwijs --- Nederlands --- didactiek --- * 838.5 --- Nederlands als tweede taal --- cultuurverschillen --- NT2 --- Intercultureel onderwijs --- Nederlands voor anderstaligen --- Tweedetaalverwerving --- 474.6 --- Anderstaligen --- Taalvaardigheid --- Taalachterstand --- Taalonderwijs --- Anderstalige nieuwkomers --- 838.5 --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- multiculturele samenleving --- 376.7 --- 454.6 --- #PBIB:+105.30 --- Nederlands voor Anderstaligen --- 325 --- intercultureel onderwijs --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Opvang anderstalige leerlingen --- Contains audio-visual material --- PXL-Education 2014 --- methodiek : onderwijs --- Onderwijs --- Didactiek --- Onthaalklassen anderstalige nieuwkomers --- Immigranten --- Begeleiding --- Anderstalige nieuwkomer --- OKAN --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Immigrant
Choose an application
Nog steeds bestaat er in het hoger onderwijs een schrijnende ondervertegenwoordiging van kansengroependie sociaal-cultureel weinig of geen aansluiting vinden bij het hoger onderwijs. We rekenen hiertoe onder meer allochtone jongeren, maar ook asielzoekers, vluchtelingen en kansarmen. Deze praktijkgids vertrekt vanuit een kansenperspectief. Enerzijds wordt hierbij rekening gehouden met reële achterstanden die de instroom en doorstroom van studenten bemoeilijken. Anderzijds staat het bevorderen van de positieve (door)groeikansen en het zelfvertrouwen van de betrokkenen centraal. Een betere culturele aansluiting veronderstelt immers een wederzijdse bemiddeling waarin ook de instellingen voor hoger onderwijs beter tegemoet komen aan de diversiteit van culturele referentiekaders. De praktijkgids is het resultaat van het project 'Tellen én meetellen: naar een geïntegreerd diversiteitsbeleid in het hoger onderwijs', waarin concrete diversiteitsprojecten in de instellingen van de Associatie KULeuven werden samengebracht, ondersteund en geëvalueerd. Vanuit een systematische evaluatie van de praktijk reiken de auteurs methodieken en werkinstrumenten aan voor het sturen en bijsturen van concrete diversiteitsacties in het hoger onderwijs. Het boek biedt bovendien strategische handvatten om van geïsoleerde acties tot een geïntegreerd diversiteitsbeleid binnen de hogeschool of universiteit te komen. Het werk zet institutionele beleidsmakers, docenten, trajectbegeleiders, diversiteitscoördinatoren en -medewerkers op weg naar een kwalitatief en geïntegreerd diversiteitsbeleid
allochtonen --- diversiteitsbeleid --- interculturaliteit --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Intercultureel onderwijs ; hoger onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- Hoger onderwijs ; diversiteit --- 668.4 Migrantenjongeren --- 732 Onderwijsparticipatie --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Intercultureel onderwijs --- #KVHB:Diversiteit --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- Hoger onderwijs 378 --- Onderwijs 37 --- diversiteit --- hoger onderwijs --- organisatie --- 489.32 --- België --- democratisering --- Diversiteit --- Hoger onderwijs --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Participatie --- 450.42 --- hoger onderwijs en maatschappij (ler) --- kansenbeleid --- Gelijke onderwijskansen --- 092649.jpg --- 489.5 --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Kansarmen --- Migranten --- Vluchtelingen --- intercultureel onderwijs --- onderwijsbeleid --- 454.6 --- hoger onderwijs België - politiek, wetgeving, organisatie, democratisering en studentenverzet --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- Studie en studieresultaten --- Intercultureel onderwijs --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- departement Algemeen 09 --- diversiteitsprojecten --- Onderwijsbeleid --- Cultuur --- Diversiteitsbeleid --- Kansenongelijkheid --- Beleid --- Allochtonen --- Nederland --- Kust --- Inclusie --- Maatwerk --- Toerisme --- Allochtoon --- Analyse --- Evaluatie --- Autochtoon --- participatie --- onderwijs --- Persoon met een migratieachtergrond --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen
Choose an application
De Koning Boudewijnstichting zette in het voorjaar van 2001 het project 'De Brug' in de startblokken, als uitdaging voor het secundair en het hoger onderwijs : breng ideeën en werkmodellen aan opdat jullie samen de instroom voor allochtone en andere maatschappelijk achtergestelde groepen in het onderwijs kunnen verhogenOpdat leerlingen en studenten zich gemotiveerd weten, met een positief zelfbeeld aan hun toekomst werkenDit boek is de neerslag van deze uitwisseling en brengt enkele pijlers in aanslag die nodig zijn om over de brug te komen
Intercultureel onderwijs. --- Migrantenkinderen --- Secundair onderwijs en hoger onderwijs --- Onderwijs. --- Aansluiting --- Migrantenkinderen. --- mentoren --- HO (hoger onderwijs) --- studiebegeleiding --- allochtonen --- allochtone jongeren --- Sociology of education --- instroom --- Higher education --- migrantenproblematiek --- #SBIB:316.334.1O240 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #A0205A --- 732 Onderwijsparticipatie --- schoolloopbaan --- allochtone kinderen, onderwijs --- onderwijskansen --- Leerlingbegeleiding ; intercultureel onderwijs --- Schoolloopbaan ; migrantenjongeren --- leraren --- opleidingen --- studentvolgsystemen --- 484.6 --- AASSAW --- hoger onderwijs --- intercultureel onderwijs --- leerlingenbegeleiding --- mentoraat --- migrantenjongeren --- 130.4 --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Mentors --- Schoolloopbaan ; migrantenkinderen --- 041999.jpg --- hoger onderwijs: allochtonen --- Democratisering van, in en door onderwijs: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- 371.21 --- 377 --- 371 --- Onderwijs --- Hoger onderwijs --- Allochtonen --- Gelijke kansen --- Intercultureel onderwijs --- Motivatie --- Gelijke onderwijskansen --- E-books --- Allochtoon --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- Persoon met een migratieachtergrond
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|