Narrow your search
Listing 1 - 10 of 136 << page
of 14
>>
Sort by

Book
Leesbevordering door ouders, bibliotheek en school : effecten en ontwikkelingen
Authors: ---
ISBN: 9051669097 Year: 2002 Publisher: Delft Eburon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In hoeverre werpt de inspanning van ouders, bibliotheken en middelbare scholen vruchten af om jongeren in contact te brengen met lezen? Effectieve leesbevordering heeft alleen kans van slagen als er sprake is van intensief en herhaald contact in een sociale omgeving die als belangrijk wordt ervaren. Drie instituties voldoen aan die voorwaarden: het gezin, de openbare bibliotheek en de middelbare school. Welke gezinsomstandigheden zijn van belang? Wat is de betekenis van het boekenbezit van openbare bibliotheken en wat is de rol van lesprogramma´s op middelbare scholen? Ouders, bibliotheken en scholen blijken alle onmisbaar bij de bevordering van de culturele competentie van jongeren in Nederland. De verschillen zijn niet dusdanig dat er één over de hele linie als meest effectief kan worden aangewezen. Ze werken eerder aanvullend dan concurrerend. Zo maken ouders die hun kinderen liefde voor lezen willen bijbrengen dankbaar gebruik van de bibliotheken in Nederland. De bibliotheken zijn op hun beurt weer afhankelijk van scholen die leerlingen aanraden er boeken te lenen en informatie te zoeken. (Bron: www.eburon.nl)


Book
Een boek lees je nooit alleen : 20 jaar Boekenbende aan Huis in Brussel
Authors: --- ---
ISBN: 9789075915075 Year: 2017 Publisher: Brussel VGC

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Boekenbende aan Huis is een "voorlees-op-maat-project" van de Brusselse bibliotheken waarbij een voorlezer vijf of 10 weken na elkaar boeken en verhalen gaat brengen bij kinderen uit de 3de kleuterklas en het 1ste leerjaar. Het project wil het voorlezen in het Nederlands aanzwengelen. Die twee aspecten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: de Boekenbende aan Huis is er voor kinderen waar thuis weinig of niet in het Nederlands wordt voorgelezen.


Object
De Leescyclus : kaarten met activiteiten voor doelgericht jeugdliteratuuronderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789046909119 9046909115 Year: 2024 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elke docent Nederlands heeft behoefte aan kwalitatief goed lesmateriaal dat eenvoudig is in te zetten. De Leescyclus voorziet hierin en bestaat uit twee kaartensets: een set met lesactiviteiten en een set met verdiepende vragen en stellingen die de basis vormen voor een boekgesprek. De kaarten zijn een aanvulling op het boek Jeugdliteratuur en didactiek, waarin de didactiek van De Leescyclus wordt gepresenteerd, maar zijn ook los te gebruiken.Het vakdidactische model De Leescyclus bestaat uit vier fasen en helpt bij het vormgeven van lessen jeugdliteratuur, zodat het lezen wordt bevorderd en leerlingen hun literaire competentie verder kunnen ontwikkelen. De kaarten met lesactiviteiten zijn in te zetten in alle vier de fasen van De Leescyclus: de inspiratiefase, de keuzefase, de leesfase en de verdiepingsfase. De boekgesprekkaarten zijn specifiek voor de verdiepingsfase bedoeld. Alle kaarten zijn gekoppeld aan acht doelen van jeugdliteratuuronderwijs: kritisch denken, inzicht in eigen emoties, zingeving, empathisch vermogen, horizon verbreden, verbeeldingskracht, verhaalanalyse en leessmaakontwikkeling. Dit zorgt ervoor dat de docent gemakkelijk didactische keuzes kan maken.De Leescyclus is bedoeld voor aankomende en ervaren docenten die (jeugd)literatuurlessen geven in het voortgezet onderwijs of het mbo. Daarnaast kunnen de kaarten worden gebruikt door alle professionals die het lezen willen bevorderen.https://www.epo.be/nl/boeken/9789046909119/de-leescyclus-iris-kamp-yvette-jansen


Book
Zo maak je een lezer
Authors: ---
ISBN: 9789464012347 946401234X Year: 2021 Publisher: Kalmthout Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Weet je nog toen je voor het eerst met Alexander en Oom Trotter op stap ging? Of hoe je ooit uren slaap verloor om het geheim van de steen der wijzen te ontrafelen? Zo maak je een lezer toont met helder advies en kennis van zaken hoe je dergelijk leesplezier met de paplepel kan meegeven.Tegenwoordig worden we overrompeld met berichten over het belang van lezen. En met reden: de voordelen van lezen voor de ontwikkeling van een kind zijn gigantisch. Maar tegelijkertijd tonen de nieuwsberichten dat er werk aan de winkel is als het op het verspreiden van die leesmicrobe aankomt. En voor dat werk, is alle hulp welkom. Vandaar dit boek.Verspreid over vier hoofdstukken neemt Zo maak je een lezer je mee langs de verschillende fases van een kinderleven met leeftijdsgebonden suggesties om de liefde voor boeken aan te moedigen, tips om een ongeïnteresseerde lezer alsnog te betrekken en handige overzichten met waar je best op let of net voor oppast wanneer je je boekencollectie uitbreidt.De auteurs nemen doorheen deze onmisbare gids de tijd om fabeltjes te ontkrachten, de zorgen van ouders, leerkrachten en opvoeders te sussen en boven alles hun onbetaalbare levenslessen te delen op een positieve en laagdrempelige manier.Bron: uitgever


Periodical
De leeswelp.
Author:
ISSN: 17803845 Year: 1994 Publisher: Antwerpen VLABIN-VBC (Vlaams Bibliografisch, Documentair en Dienstverlenend Centrum).

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Leeswelp is het is het enige tijdschrift in Vlaanderen dat zich volledig wijdt aan boeken voor jonge mensen, van peuters tot adolescenten. Met kritische recensies, thematische artikels en auteursportretten brengt De Leeswelp maandelijks in kaart wat nieuw en belangwekkend is op de jeugdboekenmarkt. De Leeswelp geeft een breed, toegankelijk maar goed gestoffeerd overzicht en vertrekt steeds van een 'volwassen', kritisch perspectief, dat ervan uitgaat dat een jeugdboek net even veel - of even weinig - kan wegen als een boek voor volwassenen. De Leeswelp heeft een tegenhanger in de volwassenenliteratuur: De Leeswolf. De tijdschriften vullen elkaar aan, doorbreken elkaars grenzen al eens en geven samen een compleet beeld van wat het lezen wel of niet waard is. Met jaarregister.


Book
Omdat lezen loont : op naar effectief leesonderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789493209824 9493209822 Year: 2022 Publisher: Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lezen loont – nog altijd, ook in een wereld vol digitale afleiding. Lezen is noodzakelijk om feiten van fictie te onderscheiden, om betekenis te geven aan de wereld. Kortom, om als burger te kunnen functioneren.Nederlandse leerlingen lezen steeds minder goed. Hoe kan het dat jongeren in ons land behoren tot de slechtste en minst gemotiveerde lezers ter wereld? In een van de rijkste landen ter wereld loopt straks 25 procent van de jongeren risico op laaggeletterdheid. Terwijl het elders, waar digitale media net zo oprukken in jongerenculturen, wél lukt om jongeren leesvaardig te maken.In Omdat lezen loont analyseren leerlingen, studenten, leraren, schoolbestuurders, lerarenopleiders, bibliotheekmedewerkers, onderwijsinspecteurs, schrijvers, columnisten, wetenschappers en beleidsmakers de Nederlandse leescrisis en presenteren ze oplossingen.Samen laten ze zien hoe effectief leesonderwijs eruitziet en hoe dit leidt tot jonge burgers die willen en kunnen lezen.


Book
Competent in leesbevordering : docentengids voor opleidingen Pedagogisch Werk en Onderwijsassistent
Author:
ISBN: 9789088501401 Year: 2010 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Competent in leesbevordering zijn bestaande initiatieven, materialen en middelen voor het eerst gebundeld. Uitgangspunt bij de samenstelling zijn vragen als: hoe kan ik zó voorlezen dat kinderen de smaak van lezen te pakken krijgen? Hoe zorg ik voor een ruim en verantwoord boekenaanbod? Hoe laat ik kinderen kennismaken met jeugdliteratuur? Hoe zorg ik voor een leesklimaat dat vooral leesplezier uitdraagt? De opbouw is thematisch. Aan bod komen: voorlezen, taal- en leesontwikkeling kinderen 0-12 jaar, kinder- en jeugdliteratuur, een rijke leesomgeving, werken met kinderboeken, leesoverleg, netwerken en netwerkpartners. (Bron: covertekst)


Book
Een lui letterland
Author:
ISBN: 9789493320673 9493320677 Year: 2024 Publisher: Amsterdam Das Mag

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We zijn een land van leeshaters geworden. Nederland bungelt onderaan als het aankomt op leesplezier en -vaardigheid, terwijl we eind jaren negentig nog internationaal aan de top stonden. Ruim tweeënhalf miljoen Nederlanders halen het basisniveau niet, vijfentwintig procent van de jongeren verlaat de middelbare school laaggeletterd en van onze leerkrachten leest veertig(!) procent nooit vrijwillig een boek.Anne Steenhoff schrok van het lage leesniveau dat ze aantrof in haar klas, maar zat ook onmiddellijk vol ideeën om hier iets aan te doen. Ze kreeg van de schooldirectie de vrijheid om te experimenteren.Het ongelofelijke resultaat: haar leerlingen haalden eind groep 8 allemaal het streefniveau 1S, het niveau dat iemand nodig heeft om mee te kunnen doen in de maatschappij. Ze lazen allemaal met plezier. Ook het nukkige kind op de laatste rij.Dit boek is dus een hoopvolle poging het tij in Nederland te keren. Niet met vage ondersteuningsplannen, maar met simpele, haalbare ingrepen.Een lui letterland is een boek voor de leerkracht, de ouder en beleidsmaker. Vol gerichte boekentips per leeftijd en interesse.https://dasmag.nl/product/een-lui-letterland/Bekijk hier de recensie op mappalibri: https://mappalibri.be/?navigatieid=62&via_navigatieid=23&recensieid=10588


Multi
Leerlingen en literatuur : hoe vaardige lezers vormen
Author:
ISBN: 9789401479370 9401479372 Year: 2022 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kan je literaire teksten inzetten in de talenklas?Welke teksten zijn het meest geschikt om lezers te vormen?Hoe kan literatuuronderwijs de kritische leesvaardigheid versterken?In het huidige talenonderwijs is de plaats van literatuur geen evidentie. Nochtans zijn literaire teksten cruciaal om jongeren de kritische leesvaardigheid bij te brengen die in de 21ste-eeuwse maatschappij zo belangrijk is. Bovendien draagt literatuur ook bij tot de talige, culturele, sociale en persoonlijke ontwikkeling van jongeren.Om die ontwikkeling alle kansen te geven, is een leesbevorderend literatuuronderwijs nodig. Leerlingen en literatuur pleit ervoor om literatuur in brede zin een bevoorrechte plaats te geven in het talenonderwijs, zowel bij de vreemde talen als bij het Nederlands. Het aanleren van literair lezen als een betrokken en kritische vaardigheid staat daarbij centraal.Leerlingen en literatuur biedt didactische methodes en concrete handvatten voor een leesbevorderend literatuuronderwijs. Inzichten uit de nieuwe dialogische didactiek worden bruikbaar gemaakt voor de talenklas via duidelijke richtlijnen en een handig vijfstappenplan. Er is ook aandacht voor leesbevordering als schools project en voor vakoverschrijdende samenwerking rond literaire teksten.https://www.lannoocampus.be/nl/leerlingen-en-literatuur


Periodical
Knuffel
Author:
ISSN: 07787227 Publisher: Wielsbeke

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 10 of 136 << page
of 14
>>
Sort by