Narrow your search
Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Mijn leerling hoort slecht : een gids voor evidence based onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789033498282 Year: 2014 Volume: 9 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek beschrijven Knoors en Marschark hoe slechthorende en dove leerlingen leren en welke condities dat leren bevorderen. Zij gaan daarbij uit van een ecologische benadering van het onderwijs aan deze leerlingen: zowel kenmerken van de leerlingen zelf als van de onderwijscontext doen ertoe. Voortbouwend op alle beschikbare evidentie uit wetenschappelijk onderzoek over pedagogische en psychologische factoren die het leren van slechthorende en dove leerlingen beïnvloeden, benadrukken Knoors en Marschark keer op keer dat het lesgeven aan deze leerlingen niet identiek is aan het onderwijzen van horende leerlingen.In dit boek verkennen zij in afzonderlijke hoofdstukken factoren die van invloed zijn op het lesgeven aan leerlingen die slecht horen: hun taalvaardigheid en hun cognitieve, sociale en emotionele vaardigheden. Daarnaast komt op basis van wetenschappelijk onderzoek het taal-, lees-, schrijf- en rekenonderwijs aan bod. Ook wordt ingegaan op de belofte die multimediaal, computerondersteund onderwijs inhoudt en op kenmerken van de onderwijscontext en het effect ervan op lesgeven en leren. Het boek benadrukt het belang van passende en voortdurende scholing van leerkrachten van leerlingen die slecht horen. Het overbrugt de kloof tussen wetenschappelijk onderzoek en de onderwijspraktijk en schetst wegen om de opleiding van leerkrachten verder te verbeteren.https://www.standaardboekhandel.be/p/mijn-leerling-hoort-slecht-9789033498282


Book
Leren zichtbaar maken
Authors: ---
ISBN: 9789461181732 Year: 2015 Publisher: Sint-Niklaas Rotterdam Abimo Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat werkt daadwerkelijk in het onderwijs? Hoe kunnen we het leren zichtbaar maken? Waarom is dat belangrijk? En hoe kunnen we op basis daarvan de prestaties van de leerlingen op school verbeteren?Met dit boek keer je terug naar de oorsprong, naar de essentie van de onderwijspraktijk.Vertrekkend vanuit een evidence-based principe toont John Hattie, een van de meest toonaangevende onderwijswetenschappers ter wereld, wat daadwerkelijk effect heeft in het onderwijs en waar de leerling baat bij heeft (Visible learning). Aan de hand van 9 concrete hoofdstukken laat John Hattie zien hoe belangrijk een leraar is en hoe je als leerkracht kritisch kunt omgaan met je eigen rol en invloed. De auteur geeft bondige en goed te begrijpen samenvattingen van de succesvolste methoden en biedt een stap-voor-stap begeleiding voor een geslaagde invoeren van Visible learning in de klas. Dit baanbrekende basiswerk richt zich op de essentie van het beroep van leerkracht: je leerlingen begrijpen, weten hoe zij gemotiveerd raken en inzien hoe zij tot leren komen.Leren zichtbaar maken plaatst het leren in een betekenisvolle context: het krijgt pas echt effect door de interactie van de leerkracht met zijn leerlingen. Het is dan ook een basiswerk voor studenten, voor beginnende leerkrachten, maar vooral ook voor ervaren onderwijzers.


Book
Goed onderwijs en de cultuur van het meten : ethiek, politiek en democratie
Author:
ISBN: 9789059318137 Year: 2012 Publisher: Den Haag Boom Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In veel landen heeft de zorg om de kwaliteit van het onderwijs geleid tot een cultuur van meten en vergelijken. In dit boek wordt deze ontwikkeling kritisch bevraagd vanuit de veronderstelling dat de cultuur van het meten het risico in zich draagt de aandacht af te leiden van waar het in het onderwijs echt om zou moeten gaan. Enerzijds wordt verkend waarom het zo veel moeilijker is geworden om de vraag Wat is goed onderwijs? expliciet aan de orde te stellen, en welke gevolgen dit heeft gehad voor de kwaliteit van en de democratische zeggenschap over het onderwijs. Anderzijds biedt het werk concrete handreikingen om de discussie over de doelen van het onderwijs op een nieuwe, preciezere en meeromvattende manier aan de orde te stellen. Daarbij is er expliciet aandacht voor de ethische, politieke en democratische dimensies van onderwijs en onderwijzen.www.boomlemma.nl


Book
Leren zichtbaar maken met de kennis over hoe wij leren
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789461182135 Year: 2015 Publisher: Rotterdam Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Waarom is leren soms zo moeilijk en in andere gevallen juist zo gemakkelijk? Leren zichtbaar maken met de kennis over hoe wij leren legt dit uit. Het zet uiteen wat de belangrijkste principes en strategieën van het leren zijn. Zijn ideeën over hoe leraren hun impact op het leren kunnen vergroten, vinden inmiddels wereldwijd navolging. In dit boek koppelen John Hattie en Gregory Yates deze inzichten aan de laatste ontwikkelingen vanuit de cognitieve wetenschap. Zo komen ze tot een krachtig en aanvullend kader voor het leren in de klas en daarbuiten.


Book
De impact van leren zichtbaar maken
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789462342392 Year: 2014 Publisher: Sint-Niklaas Rotterdam Abimo Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De impact van leren zichtbaar maken (Visible Learning) van John Hattie, bevat het resultaat van onderzoek waarbij miljoenen leraren en leerling betrokken waren en dat gebaseerd is op de synthese van meer dan 800 meta-analyses. Deze synthese wordt ingezet om een leermodel dat het leren en het lesgeven zichtbaar maakt, vorm te geven. Het brengt leraargericht onderwijs en leerlinggericht leren samen door een antwoord te formuleren op de vragen: •Hoe maak je leren tot een expliciet en uitdagend doel? •Wat zijn de leerintenties en succescriteria? En kennen leraren en leerlingen die? •Weten leraren en leerlingen wanneer het doel bereikt is? •Hoe kies je doelbewust activiteiten? •Hoe is het feedbackmodel van Hattie opgebouwd? •Hoe kun je het engagement van leraren en leerlingen verhogen om te komen tot leren? •Hoe bouw je als leraar aan kennis bij je leerlingen? Van oppervlakkig tot grondige en conceptuele kennis? •Hoe creëer je als schoolleider een omgeving waar leraren kunnen praten over hun lesgeven? In dit boek krijg je op zes domeinen verschillende bouwstenen die je kunnen helpen om een antwoord te vinden op de vraag: Wat heeft al dan niet een positieve impact op de leerprestaties van mijn leerlingen? De impact van leren zichtbaar maken, zet leraren, schoolleiders en andere onderwijsbetrokkenen aan om •stil te staan bij de eigen onderwijspraktijk; •doordachte keuzes te maken; •de leerprestaties van elke leerling te verbeteren; en om vanuit de eigen onderwijscontext te kiezen voor wat het beste werkt.


Book
Wat werkt? : kenmerken van effectief basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789033491078 Year: 2012 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Heeft u zich al eens afgevraagd 'wat werkt' in het basisonderwijs? Welke kenmerken van scholen net zorgen voor hoge prestaties, een grote leerwinst en een hoog welbevinden van leerlingen? En of deze kenmerken zinvol zijn voor alle leerlingen?Dit boek biedt u een antwoord op deze en vele andere vragen omtrent de vraag 'wat werkt' in het basisonderwijs. Er zijn veel onderzoeksresultaten beschikbaar over kenmerken van effectief basisonderwijs. Tegelijkertijd is het moeilijk om in deze veelheid aan studies de bomen door het bos te zien. Daarom biedt dit boek u een overzicht van de belangrijkste kenmerken die een invloed hebben op de onderwijsuitkomsten van leerlingen. Naast een aantal kenmerken van het kind en de thuisomgeving, focust het boek voornamelijk op de invloeden van leerkrachten, de klas- en schoolpraktijk, het schoolbeleid en de bredere schoolcontext.


Book
Leren zichtbaar maken
Author:
ISBN: 9789461182043 946118204X Year: 2015 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat werkt daadwerkelijk in het onderwijs? Hoe kunnen we het leren zichtbaar maken? Waarom is dat belangrijk? En hoe kunnen we op basis daarvan de prestaties van de leerlingen op school verbeteren? Met dit boek keer je terug naar de oorsprong, naar de essentie van de onderwijspraktijk. Vertrekkend vanuit een evidence-based principe toont John Hattie, een van de meest toonaangevende onderwijswetenschappers ter wereld, wat daadwerkelijk effect heeft in het onderwijs en waar de leerling baat bij heeft (Visible learning). Aan de hand van 9 concrete hoofdstukken laat John Hattie zien hoe belangrijk een leraar is en hoe je als leerkracht kritisch kunt omgaan met je eigen rol en invloed. De auteur geeft bondige en goed te begrijpen samenvattingen van de succesvolste methoden en biedt een stap-voor-stap begeleiding voor een geslaagde invoeren van ‘Visible learning’ in de klas. Dit baanbrekende basiswerk richt zich op de essentie van het beroep van leerkracht: je leerlingen begrijpen, weten hoe zij gemotiveerd raken en inzien hoe zij tot leren komen. ‘Leren zichtbaar maken’ plaatst het leren in een betekenisvolle context: het krijgt pas echt effect door de interactie van de leerkracht met zijn leerlingen. Het is dan ook een basiswerk voor studenten, voor beginnende leerkrachten, maar vooral ook voor ervaren onderwijzers. Dit boek legt uit hoe de principes van Visible Learning in elk klaslokaal kunnen worden toegepast. De auteur biedt stap-voor-stapbegeleiding voor een geslaagde invoering van Visible Learning en Visible teaching in de klas.


Book
Effectief omgaan met verschillen in het rekenonderwijs
Author:
ISBN: 9789065085863 Year: 2007 Publisher: Amersfoort CPS onderwijsontwikkeling en advies

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De ene leerling kan de rekenmethode goed volgen, terwijl de andere leerling het tempo niet kan bijhouden. Hoe zorgt u ervoor dat alle leerlingen zich ontwikkelen tot gecijferde mensen? Hoe gaat u in de klas om met verschillen in het rekenonderwijs? Dit boek geeft antwoorden op deze vragen. De leerkracht speelt een belangrijke rol in het rekenonderwijs. De auteur beschrijft daarom praktisch hoe de deskundigheid van de leerkracht ondersteund kan worden door de interne begeleider en de schoolleider. Inhoudsopgave : Hoofdstuk 1 : Reken-wiskundeonderwijs: feiten en knelpunten Hoofdstuk 2 : Effectief omgaan met verschillen in het reken-wiskundeonderwijs Hoofdstuk 3 : Rekenproblemen voorkomen Hoofdstuk 4 : Condities voor effectief omgaan met verschillen Hoofdstuk 5 : Studieopdrachten voor pabo-studenten

Listing 1 - 8 of 8
Sort by