Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (17)

Odisee (17)

UCLL (14)

VIVES (13)

Thomas More Mechelen (11)

AP (10)

Thomas More Kempen (10)

Hogeschool Gent (7)

DocAtlas (6)

KBR (6)

More...

Resource type

book (17)

audio (5)

object (4)


Language

Dutch (17)


Year
From To Submit

2020 (1)

2019 (1)

2016 (1)

2015 (1)

2012 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Het spelling-spiekboek
Authors: ---
ISBN: 9789027654915 Year: 2005 Publisher: Tilburg Zwijsen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Het raadsel van linkshandigheid : hoe handvoorkeur de wereld kleurt
Author:
ISBN: 9789046807446 Year: 2010 Publisher: Amsterdam Nieuw Amsterdam

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Als taalkundig wetenschapsjournalist beschrijft de auteur de aparte positie die linkshandigen innemen in een dominant rechtshandige wereld. Er heersen vele vooroordelen waarmee linkshandigen te kampen hebben. De auteur beschrijft in 38 hoofdstukken zeer gevarieerde onderwerpen die direct of indirect te maken hebben met opvattingen over linkshandigheid en linkshandige mensen. Hij concludeert echter dat ze ondanks of juist door de vele verkeerde voorbeelden, verkeerde instructies en niet optimale gereedschappen een bovengemiddelde onafhankelijkheid hebben die zelfs kan leiden naar het presidentschap van de Verenigde Staten. Met een flink aantal afbeeldingen in zwart-wit. Een uitvoerige bibliografie en register completeren dit goed leesbare en voor velen interessante maar lijvige boek. Het boek is een ingrijpend herziene en uitgebreide editie van 'De linkshandige picador' uit 1993.' © NBD Biblion - Drs. L. Leclercq


Book
Leren lezen doe je met je lijf : ga op zoek naar de werkelijke oorzaak van een leesachterstand
Author:
ISBN: 9789460151682 946015168X Year: 2020 Publisher: Eeserveen Uitgeverij Akasha

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het aantal kinderen met een leesachterstand groeit de laatste jaren schrikbarend. Goed leren lezen heeft weinig te maken met intelligentie, maar alles met de rijpheid en ontwikkeling van de hersenen. Ook wordt er vaak te snel van uitgegaan dat ?een leesachterstand wel dyslexie zal zijn?, wat lang niet altijd het geval is.Oefenen, en nog eens oefenen, is vaak de aanpak wanneer het lezen achterblijft. Oefenen met lezen heeft echter geen zin als de werkelijke oorzaak van de achterstand niet bekend is. We zouden onszelf vragen moeten stellen als: is een kind in zijn ontwikkeling wel toe aan leren lezen? Hoe is de samenwerking van de ogen? Kunnen zij een rustig beeld creëren zodat de letters stilstaan? En zijn de verbindingen tussen de verschillende hersengebieden die nodig zijn om te kunnen leren lezen voldoende ontwikkeld?In dit praktische boek wordt uitgelegd hoe kinderen met een grote leesachterstand veel vorderingen kunnen maken. Spelenderwijs leren, letters kleien, de juiste leesbladen om woordstukken te automatiseren, werken met de Lire-kaarten®: dit boek nodigt uit om zelf aan de slag te gaan. Zo wordt lezen een plezier!Marijke van Vuure heeft meer dan veertig jaar ervaring in het begeleiden van kinderen met leesachterstanden. Als leerkracht in het basisonderwijs ontdekte zij dat er niet genoeg tijd en juiste begeleiding was voor deze kinderen. Zij specialiseerde zich in dyslexie en leesproblemen in het algemeen, startte een praktijk en ontwikkelde haar eigen succesvolle manier van werken. Marijke schreef ook het veelgevraagde boek ?Dyslexie en touwtjespringen?.Bron: https://uitgeverijakasha.nl/boeken/leren-lezen-doe-je-met-je-lijf/


Book
Slimmer dan je baas : dyslexie op het werk
Authors: ---
ISBN: 9789085750345 9085750342 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Cyclus


Book
Zoveel meer dan dyslexie : leesproblemen in proportie zien
Authors: ---
ISBN: 9789057124648 Year: 2016 Publisher: Amsterdam Nieuwezijds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De verhalen in dit boek laten zien hoeveel moeite het kinderen met dyslexie kost om hun achterstand bij het lezen en schrijven te accepteren – hoe ze worstelen met afwijzing en onbegrip. Maar dit boek heeft vooral een hoopvolle boodschap: met de juiste hulp uit hun omgeving kunnen kinderen hun zelfvertrouwen herwinnen en beter met hun dyslexie omgaan. Interesse en begrip zijn daarbij essentieel.


Book
Aan de slag met handschriftonderwijs : over het belang van leren schrijven met de hand
Authors: ---
ISBN: 9789024401598 Year: 2019 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Steeds meer kinderen kampen met schrijfproblemen. In de huidige digitale maatschappij lijkt het vanzelfsprekend dat typen een gelijkwaardige vervanger is van schrijven met de hand. Netjes op de lijn en leesbaar leren schrijven lijkt verspilling van tijd en energie. Op school wordt dan ook minder tijd besteed aan het leren schrijven, met als gevolg een groeiend aantal kinderen met schrijfproblemen. Deze problemen lopen uiteen van kinderen met een onleesbaar handschrift, tot kinderen die klagen over een zere arm, hand of nek vanwege een gespannen, krampachtige houding of verkeerde pengreep.Wat je met de hand schrijft, onthoud en begrijp je beterDe afgelopen jaren zijn computers en tablets in het onderwijs steeds belangrijker geworden. Hierdoor wordt er minder belang gehecht aan het leren schrijven met de hand. Wetenschappelijk onderzoek laat echter in toenemende mate zien dat jonge kinderen al schrijvend hun brein ontwikkelen en daardoor betere schoolresultaten behalen. Wat je met de hand schrijft, onthoud en begrijp je beter.Aan de slag met handschriftonderwijs is een praktisch boek over het belang van leren schrijven met de hand. Het boek geeft inzicht in wetenschappelijk onderzochte feiten die het belang van schrijven onderbouwen. Het staat vol met praktische tips over hoe het leren schrijven kan worden bevorderd, geeft oefeningen voor individueel en klassikaal handschriftonderwijs en biedt oplossingen voor kinderen die ondersteuning nodig hebben bij het leren schrijven. Met de vele praktische handvatten in dit boek kun je leerlingen die vastlopen in eerste instantie zelf verder helpen, zonder ze meteen door te hoeven verwijzen naar een therapeut.Dit boek is tot stand gekomen in samenwerking met verschillende handschriftexperts uit het onderwijs, het therapeutisch werkveld en de wetenschap.Voor wie?Dit boek is bedoeld voor (aankomende) leerkrachten, intern begeleiders en onderwijsondersteuners die werken met leerlingen uit groep 1 t/m 8 van het primair onderwijs en leerkrachten van het speciaal (basis)onderwijs. Bron: https://www.boomtestonderwijs.nl/product/100-8373_Aan-de-slag-met-handschriftonderwijs


Book
Taal verderbij : lezen, schrijven en logisch redeneren met tieners
Author:
ISBN: 9789044124415 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vanaf het middelbaar onderwijs komen de meer complexe aspecten van taal aan bod. De begeleiding van kinderen met leerproblemen vraagt dan om andere technieken en oefeningen. Dit boek helpt om die gevorderde taal aan te brengen op maat van de leerling. Het vormt een aanzet om wat veraf lijkt toch dichterbij te brengen. Therapeuten en begeleiders vinden er een aantal methodes en uitgewerkte oefeningen om voor deze leerlingen deuren te openen en hen duidelijk te maken dat taal geen struikelblok hoeft te zijn. 'Taal verderbij' is het resultaat van het jarenlange werken met kinderen en adolescenten met leerproblemen en de aangeboden werkwijze heeft zijn nut bewezen. Er zijn ook opdrachten voor de leerlingen beschikbaar.


Book
Mijn kind leert schrijven (en hoe kan ik helpen) : gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners
Author:
ISBN: 9789020973860 Year: 2007 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het nieuwe boek van deze bestsellerauteur is tegelijkertijd een leesboek, een oefenboek én een opzoekingsboek. Het geeft een antwoord op de meest gestelde vragen in verband met schrijven en schrijfproblemen. Het introduceert daarnaast een leuk en motiverend oefenprogramma om samen met het kind aan de slag te gaan. Een boek dat zeker niet mag ontbreken in de bibliotheek van mensen die met opvoeding te maken hebben.


Book
Onleesbaar : kinderen met schrijfmotorische problemen in de klas
Authors: --- ---
ISBN: 9058730689 9789058730688 Year: 2006 Publisher: Destelbergen SIG

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het schrijfproces verloopt niet bij elk kind probleemloos. Sommige kinderen komen, ondanks een goede inzet, nooit tot een leesbaar schrijfproduct. Deze leerlingen hebben mogelijk een motorische schrijfstoornis (dysgrafie). 10% van de leerlingen in het gewoon lager onderwijs heeft dysgerafie: 1 à 2 kindern per klas. Hoe sneller deze kinderen opgespoord worden, hoe sneller ze geholpen kunnen worden. Daarover gaat deze brochure: ze zet op een rijtje hoe eventuele schrijfstoornissen opgemerkt kunnen worden en hoe ze verholpen kunnen worden, of wanneer een kind doorverwezen moet worden naar kine of logo. Er wordt ook ingegaan op linkshandigheid. Deze brochure mag in de basisschoolbibliotheek niet ontbreken, maar geeft ook voor ouders interessante tips en aandachtspunten.


Book
Ik kan het! : een schrijfmotorisch therapieconcept : werkboekje
Authors: --- ---
ISBN: 9789462921696 9789462922655 Year: 2015 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Pakket met 1 exemplaar van het handboek en 5 exemplaren van het werkboekje! Kinderen die er niet in slagen om leesbaar én aan een aanvaardbaar tempo te schrijven, ondervinden vaak problemen op school. Regelmatig worden zij doorverwezen naar een kinesitherapeut, fysiotherapeut of ergotherapeut om hulp te krijgen bij het leren schrijven. Ik kan het! vormt daarbij een nuttige leidraad: het beschrijft een vernieuwend therapieconcept voor schrijfmotoriek, dat meteen toepasbaar is in de praktijk.Ik kan het! geeft aan hoe vanuit de specifieke schrijfproblemen van elk individueel kind een aangepast oefenprogramma uitgewerkt kan worden. Het taakgerichte concept sluit aan bij de richtlijnen over schrijfmotorische therapie, beschreven door het Koninklijke Genootschap Nederlandse Fysiotherapie.Motivatie is een belangrijke voorwaarde om te leren. De auteurs hechten er dan ook veel belang aan en sturen aan op zelfgereguleerd leren. Met het kind worden specifieke doelen afgesproken en de therapeut probeert die doelen samen met het kind, binnen een vooraf bepaalde tijd, te bereiken. Zo krijgt elk kind een gepersonaliseerd Ik kan het!- werkboekje.

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by