Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Spelling ; basisonderwijs --- Books before 1840 --- Lager onderwijs --- Spelling --- Schrijven --- Schrijfproblemen --- Spellingproblemen --- Schrijfprobleem --- Spellingsprobleem --- Nederlands --- Zinsleer --- Linguïstiek
Choose an application
'Als taalkundig wetenschapsjournalist beschrijft de auteur de aparte positie die linkshandigen innemen in een dominant rechtshandige wereld. Er heersen vele vooroordelen waarmee linkshandigen te kampen hebben. De auteur beschrijft in 38 hoofdstukken zeer gevarieerde onderwerpen die direct of indirect te maken hebben met opvattingen over linkshandigheid en linkshandige mensen. Hij concludeert echter dat ze ondanks of juist door de vele verkeerde voorbeelden, verkeerde instructies en niet optimale gereedschappen een bovengemiddelde onafhankelijkheid hebben die zelfs kan leiden naar het presidentschap van de Verenigde Staten. Met een flink aantal afbeeldingen in zwart-wit. Een uitvoerige bibliografie en register completeren dit goed leesbare en voor velen interessante maar lijvige boek. Het boek is een ingrijpend herziene en uitgebreide editie van 'De linkshandige picador' uit 1993.' © NBD Biblion - Drs. L. Leclercq
linkshandigheid --- psychologie --- schrijven --- Linkshandigheid --- Schrijven --- Schrijfproblemen --- Kinderen --- Zorgverbreding --- Linkshandigen --- Schrijfprobleem --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Het aantal kinderen met een leesachterstand groeit de laatste jaren schrikbarend. Goed leren lezen heeft weinig te maken met intelligentie, maar alles met de rijpheid en ontwikkeling van de hersenen. Ook wordt er vaak te snel van uitgegaan dat ?een leesachterstand wel dyslexie zal zijn?, wat lang niet altijd het geval is.Oefenen, en nog eens oefenen, is vaak de aanpak wanneer het lezen achterblijft. Oefenen met lezen heeft echter geen zin als de werkelijke oorzaak van de achterstand niet bekend is. We zouden onszelf vragen moeten stellen als: is een kind in zijn ontwikkeling wel toe aan leren lezen? Hoe is de samenwerking van de ogen? Kunnen zij een rustig beeld creëren zodat de letters stilstaan? En zijn de verbindingen tussen de verschillende hersengebieden die nodig zijn om te kunnen leren lezen voldoende ontwikkeld?In dit praktische boek wordt uitgelegd hoe kinderen met een grote leesachterstand veel vorderingen kunnen maken. Spelenderwijs leren, letters kleien, de juiste leesbladen om woordstukken te automatiseren, werken met de Lire-kaarten®: dit boek nodigt uit om zelf aan de slag te gaan. Zo wordt lezen een plezier!Marijke van Vuure heeft meer dan veertig jaar ervaring in het begeleiden van kinderen met leesachterstanden. Als leerkracht in het basisonderwijs ontdekte zij dat er niet genoeg tijd en juiste begeleiding was voor deze kinderen. Zij specialiseerde zich in dyslexie en leesproblemen in het algemeen, startte een praktijk en ontwikkelde haar eigen succesvolle manier van werken. Marijke schreef ook het veelgevraagde boek ?Dyslexie en touwtjespringen?.Bron: https://uitgeverijakasha.nl/boeken/leren-lezen-doe-je-met-je-lijf/
Aanvankelijk lezen ; didactiek --- Leerstoornissen ; kinderen --- Didactics of Dutch --- leesproblemen --- talenonderwijs --- taalverwerving --- aanvankelijk lezen --- motoriek --- lezen --- Lager onderwijs --- Aanvankelijk lezen --- Leesprobleem --- Schrijfprobleem --- Leesstoornissen ; kinderen
Choose an application
planning werkvloer --- werkhoudingsproblemen --- Neuropathology --- Personnel management --- Psycholinguistics --- arbeidsbelasting --- volwassenen --- informatieverwerking --- dyslexie --- #KVHB:Dyslexie --- 464 --- Taalproblemen --- communicatie --- kinderen --- leerproblemen --- leermoeilijkheden --- orthopedagogiek --- 616.8 --- Dyslexie --- Kinderen met leerproblemen --- Werk --- Volwassenen --- Lezen --- Schrijven --- Leesproblemen --- Schrijfproblemen --- Volwassene --- Leesprobleem --- Schrijfprobleem --- Spel
Choose an application
De verhalen in dit boek laten zien hoeveel moeite het kinderen met dyslexie kost om hun achterstand bij het lezen en schrijven te accepteren – hoe ze worstelen met afwijzing en onbegrip. Maar dit boek heeft vooral een hoopvolle boodschap: met de juiste hulp uit hun omgeving kunnen kinderen hun zelfvertrouwen herwinnen en beter met hun dyslexie omgaan. Interesse en begrip zijn daarbij essentieel.
leesproblemen --- dyslexie --- leerproblemen --- #KVHB:Dyslexie --- 464.1 --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Dyslexie (Woordblindheid) --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- Dyslexie --- Leesproblemen --- Kinderen --- Schrijfproblemen --- Leesprobleem --- Kind --- Schrijfprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Steeds meer kinderen kampen met schrijfproblemen. In de huidige digitale maatschappij lijkt het vanzelfsprekend dat typen een gelijkwaardige vervanger is van schrijven met de hand. Netjes op de lijn en leesbaar leren schrijven lijkt verspilling van tijd en energie. Op school wordt dan ook minder tijd besteed aan het leren schrijven, met als gevolg een groeiend aantal kinderen met schrijfproblemen. Deze problemen lopen uiteen van kinderen met een onleesbaar handschrift, tot kinderen die klagen over een zere arm, hand of nek vanwege een gespannen, krampachtige houding of verkeerde pengreep.Wat je met de hand schrijft, onthoud en begrijp je beterDe afgelopen jaren zijn computers en tablets in het onderwijs steeds belangrijker geworden. Hierdoor wordt er minder belang gehecht aan het leren schrijven met de hand. Wetenschappelijk onderzoek laat echter in toenemende mate zien dat jonge kinderen al schrijvend hun brein ontwikkelen en daardoor betere schoolresultaten behalen. Wat je met de hand schrijft, onthoud en begrijp je beter.Aan de slag met handschriftonderwijs is een praktisch boek over het belang van leren schrijven met de hand. Het boek geeft inzicht in wetenschappelijk onderzochte feiten die het belang van schrijven onderbouwen. Het staat vol met praktische tips over hoe het leren schrijven kan worden bevorderd, geeft oefeningen voor individueel en klassikaal handschriftonderwijs en biedt oplossingen voor kinderen die ondersteuning nodig hebben bij het leren schrijven. Met de vele praktische handvatten in dit boek kun je leerlingen die vastlopen in eerste instantie zelf verder helpen, zonder ze meteen door te hoeven verwijzen naar een therapeut.Dit boek is tot stand gekomen in samenwerking met verschillende handschriftexperts uit het onderwijs, het therapeutisch werkveld en de wetenschap.Voor wie?Dit boek is bedoeld voor (aankomende) leerkrachten, intern begeleiders en onderwijsondersteuners die werken met leerlingen uit groep 1 t/m 8 van het primair onderwijs en leerkrachten van het speciaal (basis)onderwijs. Bron: https://www.boomtestonderwijs.nl/product/100-8373_Aan-de-slag-met-handschriftonderwijs
Schrijven --- Didactiek : basisonderwijs --- 372.45 --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- schrijven --- motoriek --- Aanvankelijk schrijven --- Schrift --- Lager onderwijs --- Schrijfmotoriek --- Schrijfproblemen --- 373.3 --- Aanvankelijk schrijven ; didactiek --- Handschrift --- Kleuteronderwijs --- Fijne motoriek --- schrijfvoorwaarden --- aanvankelijk schrijven --- Handschrift (persoon) --- Schrijfprobleem --- Didactic strategies --- Primary education
Choose an application
Vanaf het middelbaar onderwijs komen de meer complexe aspecten van taal aan bod. De begeleiding van kinderen met leerproblemen vraagt dan om andere technieken en oefeningen. Dit boek helpt om die gevorderde taal aan te brengen op maat van de leerling. Het vormt een aanzet om wat veraf lijkt toch dichterbij te brengen. Therapeuten en begeleiders vinden er een aantal methodes en uitgewerkte oefeningen om voor deze leerlingen deuren te openen en hen duidelijk te maken dat taal geen struikelblok hoeft te zijn. 'Taal verderbij' is het resultaat van het jarenlange werken met kinderen en adolescenten met leerproblemen en de aangeboden werkwijze heeft zijn nut bewezen. Er zijn ook opdrachten voor de leerlingen beschikbaar.
Pedagogiek en onderwijskunde --- didactische theorieën. --- Secondary education --- schrijfvaardigheid --- leesvaardigheden --- Dutch language --- orthopedagogiek --- taalleerproblemen --- Didactic strategies --- SO (secundair onderwijs) --- Nederlands: didactiek --- lerarenopleiding --- didactische werkvormen --- #KVHB:Lezen --- #KVHB:Schrijven --- Tieners --- Lezen --- Leesstoornissen ; secundair onderwijs --- Schrijven --- Leerproblemen --- Secundair onderwijs --- Leesproblemen --- Dyslexie --- Schrijfproblemen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Remediëring --- Leerprobleem --- Leesprobleem --- Schrijfprobleem --- Spel
Choose an application
Het nieuwe boek van deze bestsellerauteur is tegelijkertijd een leesboek, een oefenboek én een opzoekingsboek. Het geeft een antwoord op de meest gestelde vragen in verband met schrijven en schrijfproblemen. Het introduceert daarnaast een leuk en motiverend oefenprogramma om samen met het kind aan de slag te gaan. Een boek dat zeker niet mag ontbreken in de bibliotheek van mensen die met opvoeding te maken hebben.
#KVHB:Schrijven --- 475.24 ) * SCHRIJVEN --- schrijven --- scripties --- spelling --- 372.45 --- Schrijfmotoriek --- Schrijven : kinderen --- 113879.jpg --- Aanvankelijk schrijven ; didactiek --- Language arts --- Study and teaching --- departement Gezondheidszorg 11 --- motoriek --- schrijfvaardigheid --- Schrijven --- Aanvankelijk schrijven --- Schrijfproblemen --- Zorgverbreding --- Schrijfstoornissen --- 373.3 --- Provincie West-Vlaanderen --- School management --- Schrijfprobleem --- Schrijfstoornis
Choose an application
Het schrijfproces verloopt niet bij elk kind probleemloos. Sommige kinderen komen, ondanks een goede inzet, nooit tot een leesbaar schrijfproduct. Deze leerlingen hebben mogelijk een motorische schrijfstoornis (dysgrafie). 10% van de leerlingen in het gewoon lager onderwijs heeft dysgerafie: 1 à 2 kindern per klas. Hoe sneller deze kinderen opgespoord worden, hoe sneller ze geholpen kunnen worden. Daarover gaat deze brochure: ze zet op een rijtje hoe eventuele schrijfstoornissen opgemerkt kunnen worden en hoe ze verholpen kunnen worden, of wanneer een kind doorverwezen moet worden naar kine of logo. Er wordt ook ingegaan op linkshandigheid. Deze brochure mag in de basisschoolbibliotheek niet ontbreken, maar geeft ook voor ouders interessante tips en aandachtspunten.
Physiotherapy. Alternative treatments --- motoriek --- Primary education --- schrijfstoornissen --- schrijfonderwijs --- sensomotorische ontwikkeling --- schrijfproblemen --- #KVHB:Schrijfstoornissen --- dysgrafie --- 464 --- Basisonderwijs --- Linkshandigheid --- Schrijfmotoriek --- Schrijfproblemen --- Schrijven --- 111537.jpg --- Schrijfstoornissen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- Linkshandigen --- Lager onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Zorgverbreding --- Inclusief onderwijs --- Schrift --- Kinderen --- Schrijfprobleem --- Handschrift (persoon) --- Kind --- Schrijfstoornis --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Pakket met 1 exemplaar van het handboek en 5 exemplaren van het werkboekje! Kinderen die er niet in slagen om leesbaar én aan een aanvaardbaar tempo te schrijven, ondervinden vaak problemen op school. Regelmatig worden zij doorverwezen naar een kinesitherapeut, fysiotherapeut of ergotherapeut om hulp te krijgen bij het leren schrijven. Ik kan het! vormt daarbij een nuttige leidraad: het beschrijft een vernieuwend therapieconcept voor schrijfmotoriek, dat meteen toepasbaar is in de praktijk.Ik kan het! geeft aan hoe vanuit de specifieke schrijfproblemen van elk individueel kind een aangepast oefenprogramma uitgewerkt kan worden. Het taakgerichte concept sluit aan bij de richtlijnen over schrijfmotorische therapie, beschreven door het Koninklijke Genootschap Nederlandse Fysiotherapie.Motivatie is een belangrijke voorwaarde om te leren. De auteurs hechten er dan ook veel belang aan en sturen aan op zelfgereguleerd leren. Met het kind worden specifieke doelen afgesproken en de therapeut probeert die doelen samen met het kind, binnen een vooraf bepaalde tijd, te bereiken. Zo krijgt elk kind een gepersonaliseerd Ik kan het!- werkboekje.
Penmanship --- Handbooks, manuals, etc. --- Children --- Writing --- Schrijven --- Schrijfproblemen --- Schrijfmotoriek --- Therapie --- motoriek --- schrijfstoornissen --- schrijven --- 372.45 --- 373.3 --- Voorbereidend schrijven --- #BSCH: vak: Nederlands --- #PBIB:+105.50 --- #KVHB:Schrijfmotoriek --- #KVHB:Schrijven --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hulp bij leren --- Schoolbooks - Didactic material --- Educational psychology --- Personality development --- kinderen --- zelfhulptechnieken --- aanvankelijk schrijven --- motorische ontwikkeling --- Schrijfprobleem --- Aanvankelijk schrijven.
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|