Narrow your search

Library

KU Leuven (2)

LUCA School of Arts (2)

Odisee (2)

Thomas More Kempen (2)

Thomas More Mechelen (2)

UCLL (2)

ULB (2)

VIVES (2)

FARO (1)

UAntwerpen (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

English (1)

French (1)


Year
From To Submit

2008 (1)

2002 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Mauvais genre : la satire littéraire moderne.
Authors: ---
ISBN: 9782867814884 286781488X 9791030004182 Year: 2008 Publisher: Bordeaux Presses universitaires de Bordeaux

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mauvais genre que celui de la satire, qui se complaît à dégrader les valeurs, à outrepasser les tabous, à recourir aux coups les plus bas et à se rire du bon goût pour ridiculiser ses cibles. Mais genre douteux, la satire l’est aussi sur le plan de la théorie littéraire, depuis que la forme générique en vers a périclité au xviiie siècle, laissant le champ libre à des formes mal définies, parasitaires et inventives, aptes à investir - et à subvertir - les genres canoniques : échappant à toute codification, entité fuyante, frondeuse, transgénérique et métamorphique, la satire moderne semble défier les tentatives de conceptualisation critique. Telle est la double raison pour laquelle la satire n’est guère comprise comme une catégorie esthétique. Cet ouvrage collectif vise donc à explorer la satire en tant que mode de représentation littéraire propre, dans un champ allant du déclin du genre jusqu’à l’époque contemporaine. Entre un prologue métacritique et un épilogue réflexif sur la satire de l’Université française, il confronte, à travers des œuvres majeures et mineures, le mode satirique à la poésie, au roman et au théâtre, et il examine des points particuliers à la poétique satirique : les rapports qui lient le satiriste à ses cibles et à ses valeurs, la stabilité et la déstabilisation axiologiques et sémantiques, les perspectives éthiques, la tendance à la réflexivité, le polymorphisme et l’hybridation générique, les rôles de l’ironie et de la parodie marquent les étapes d’une réflexion qui mène à interroger les capacités de mutation du mode au xxe siècle. En proposant un tel parcours, cet ouvrage voudrait contribuer à sensibiliser à la complexité des réalisations et des problématiques de l’art satirique, à diffuser la réflexion qu’il appelle et stimule et ainsi à réhabiliter ce mauvais genre qu’est la satire littéraire moderne.

War, memory, and the politics of humor : the Canard enchaine and World War I
Author:
ISBN: 9786612356629 1282356623 0520926943 1597349887 9780520926943 9780520228764 0520228766 0520228766 9781597349888 0585422575 9780585422572 9781282356627 Year: 2002 Publisher: Berkeley : University of California Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

War, Memory, and the Politics of Humor features carnage and cannibalism, gender and cross-dressing, drunks and heroes, militarism and memory, all set against the background of World War I France. Allen Douglas shows how a new satiric weekly, the Canard Enchaîné, exploited these topics and others to become one of France's most influential voices of reaction to the Great War. The Canard, still published today, is France's leading satiric newspaper and the most successful periodical of the twentieth century, and Douglas colorfully illuminates the mechanisms of its unique style. Following the Canard from its birth in 1915 to the eve of the Great Depression, the narrative reveals a heady mix of word play, word games, and cartoons. Over the years the journal--generally leftist, specifically antimilitarist and anti-imperialist--aimed its shots in all directions, using some stereotypes the twenty-first century might find unacceptable. But Douglas calls its humor an affirmation of life, and as such the most effective antidote to war.

Keywords

World War, 1914-1918 --- Satire, French --- French wit and humor --- European War, 1914-1918 --- First World War, 1914-1918 --- Great War, 1914-1918 --- World War 1, 1914-1918 --- World War I, 1914-1918 --- World War One, 1914-1918 --- WW I (World War, 1914-1918) --- WWI (World War, 1914-1918) --- History, Modern --- Press coverage --- History and criticism. --- Humor. --- Canard enchaîne. --- 070 <44> --- 070.84 --- 741.5 --- 944.082 --- 741.5 Spotprenten. Karikaturen. Cartoons. Striptekeningen. Satirische tekeningen --- Spotprenten. Karikaturen. Cartoons. Striptekeningen. Satirische tekeningen --- 070.84 Comics. Stripverhalen--(in de krant) --- Comics. Stripverhalen--(in de krant) --- 070 <44> Pers. Nieuwsbladen. Magazines. Redaktie. Journalistiek--(algemeen)--Frankrijk --- Pers. Nieuwsbladen. Magazines. Redaktie. Journalistiek--(algemeen)--Frankrijk --- 944.082 Geschiedenis van Frankrijk: Eerste wereldoorlog--(1899-1920) --- Geschiedenis van Frankrijk: Eerste wereldoorlog--(1899-1920) --- History and criticism --- Humor --- Canard enchaîné. --- Première guerre mondiale --- Humour français --- Satire française --- Humour --- Histoire et critique --- Couverture de presse --- 20th century. --- armistice. --- battles. --- bodies. --- canard enchaine. --- cannibalism. --- carnage. --- cartoons. --- corpses. --- crossdressing. --- dissent. --- france. --- free press. --- gender. --- great depression. --- great war. --- history. --- humor. --- imperialism. --- injured soldiers. --- journalism. --- leftist politics. --- literary criticism. --- militarism. --- military. --- newspaper. --- periodicals. --- political cartoons. --- political commentary. --- political speech. --- protest. --- satire. --- social commentary. --- soldier. --- war hero. --- war wounded. --- war. --- world war one. --- ww1. --- Canard enchaine.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by