Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Methodisch handelen lijkt een vanzelfsprekende basisvaardigheid voor professionele hulpverleners. In de praktijk blijkt het voor veel aankomende hulpverleners heel lastig om het concept van methodisch handelen onder de knie te krijgen. Methodisch handelen inzichtelijk biedt daarom de basis voor methodisch handelen. Stap voor stap krijgt de student inzicht in het concept van methodisch handelen, onder meer door de vele voorbeelden. In het licht van de opvatting dat er eerst een goede basis moet zijn gelegd om uit te kunnen groeien naar een zelfbewuste professional wordt theorie wel aangereikt, maar dient niet voortdurend als leidraad.Het boek behandelt de kernbegrippen in een begrijpelijke context voor aankomende hulpverleners in hun eerste jaar. Het laat hen kennis maken met de negen fasen van de plancyclus van methodisch handelen, en geeft hen mogelijkheden om deze plancyclus toe te passen én te relateren aan de verschillende beroepspraktijken.
321.3 --- methodisch hulpverlenen --- professioneel handelen --- Methodieken in de hulpverlening --- Methodiek --- Hulpverlening
Choose an application
Simpel is niet gemakkelijk. De wondervraag, schaalvragen, uitzonderingen op het probleem en complimenten zijn de iconen waarin de rijkdom van de oplossingsgerichte epistemologie schittert. Maar er is zo veel meer! Hulpverlening is een cocreatie van cliënt en hulpverlener, waarbij zorg en welzijn twee kanten van dezelfde medaille zijn. De tijd dat de hulpverlening louter zorg behelsde is voorbij. Hulpverlening is het scheppen van een context waarin de cliënt geholpen wordt om de Moeder van Alle Doelstellingen in het Leven te bereiken: welzijn en welbevinden. Dit boek biedt een kijk achter de coulissen van de wetenschappelijke ontwikkelingen waarop oplossingsgericht denken en werken teruggrijpt. Het bevat een krachtige cocktail van positieve psychologie in actie, oplossingsgerichte interventies, linguïstische spitstechnologie, zwermintelligentie, de wetenschap van Priming en de evidence‐based werkzaamheid van de non‐specifieke factoren.
Probleemoplossend denken --- Oplossingsgericht --- Psychologie: methoden en technieken --- Hulpverlening --- 615.85 --- Methodieken in de hulpverlening --- Probleemoplossend denken.
Choose an application
Communicatie in de hulpverlening --- Methodieken in de hulpverlening --- sociale intelligentie --- relaties --- communicatie --- 305.8 --- sociale vaardigheden --- 007
Choose an application
1. Anders dan de rest: een methodisch vakjargon 2. Vindplaatsaanwezigheidsmethoden 3. Case managing-methoden 4. Overheadmethoden 5. Teamgerichte en aanvullende methoden Samenvatting: In de gespecialiseerde gezinsbegeleiding zijn veel disciplines vertegenwoordigd. De ene hulpverlener houdt zich bezig met kredietbegeleiding, de andere met opvoedingsproblemen, een verwaarloosd huishouden, problemen met rouwverwerking, het structureren van de dagbesteding, problematische gezinsrelaties of fobische klachten. De methodiek in dit boek is bedoeld om de versnipperde hulpverlening aan gezinnen op één lijn te brengen. Door een afgebakende methodiek kan de gespecialiseerde gezinsbegeleiding een belangrijke functie krijgen als substitutiewerksoort waardoor cliënten thuis kunnen blijven en niet meer opgenomen hoeven te worden. Daardoor sluit het aan bij de ontwikkeling in de zorg- en hulpverlening die een accentverschuiving van het intramurale naar het extramurale werkveld laat zien.
321.3 --- gezinsbegeleiding --- hulpverlening --- methodiek --- Gezinsbegeleiding (ouderbegeleiding) --- Methodieken in de hulpverlening --- 364.044 --- Gezinsbegeleiding --- Hulpverlening --- Methodiek --- Gezinsbegeleiding. --- methodiek. --- Methodiek. --- methoden van het sociaal werk --- gezinszorg --- Social welfare methods
Choose an application
In Methoden voor journalism studies staan zes onderzoeksmethoden centraal om journalistiek op een wetenschappelijke manier te bestuderen. Met deze beknopte handleiding leren uw studenten zelfstandig een eenvoudig onderzoek opzetten, uitvoeren en verantwoorden. Bevragen, observeren en doorlichtenHet boek bestaat uit drie delen: bevragen, observeren en doorlichten. Van elke activiteit behandelt het een kwalitatieve en een kwantitatieve variant. Achtereenvolgens komen aan bod: focusgroepen, surveys, nieuwsetnografie, experimenteel onderzoek, kwalitatieve en kwantitatieve inhoudsanalyse. Elke methode wordt uitgelegd aan de hand van concrete en recente onderzoeksliteratuur. Daardoor maken uw studenten ook kennis met wetenschappelijke artikelen uit de bekende journals op het gebied van journalism studies. Praktische methode voor hbo- en wo-studenten journalistiekMethoden voor journalism studies is een praktische en unieke methode voor hbo- en wo-studenten journalistiek die aan de slag willen met een scriptie of wetenschappelijk onderzoe
journalistiek --- Journalism --- Journalistiek ; methodieken. --- Journalistiek ; onderzoeksmethoden. --- Mass communications --- #SBIB:303H14 --- #SBIB:309H1010 --- Methoden en technieken van de communicatiewetenschap --- Organisatorische aspecten van de media: algemene werken (incl. journalistiek)
Choose an application
Hulpverlening --- Klinische psychologie --- Methodiek. --- Psychologische begeleiding. --- hulpverlening --- Social welfare methods --- #KVHB:Hulpverlening --- 321.3 --- 460.5 --- casestudies --- Methodieken in de hulpverlening --- 364.044 --- Organisatie --- Relaties --- Werkvelden --- Methodiek --- didactiek (orthopedagogiek) --- Casework --- Relatie cliënt --- Gesprekken --- Registratie --- Rapporteren --- Gesprek
Choose an application
hulpverlening --- methodiek --- maatschappelijk werk --- Hulpverlening ; methodiek --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- sociale pedagogiek --- agogiek --- Methodieken in de hulpverlening --- Sociology of social care --- sociaal-agogisch werk --- Hulpverlening --- Methodiek. --- Methodiek --- Maatschappelijk werk
Choose an application
De ICO-mobiel wil begeleiders van basisscholen en van scholen voor buitengewoon lager onderwijs helpen om samen met het schoolteam het dagelijks handelen op school zo te organiseren dat de kansen op intercultureel leren ten volle benut worden. Deze handleiding biedt indicatoren, suggesties om die indicatoren om te zetten in handelen, opdrachten bij mogelijke keuzes en fases tijdens een interculturaliseringstraject en aanbevolen literatuur.
Intercultureel onderwijs --- schoolbeleid --- methodieken --- basisonderwijs --- interculturaliteit --- intercultureel onderwijs --- 454.6 --- 474.6 ) Intercultureel onderwijs --- lager onderwijs --- 474.6 --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- Interculturele opvoeding --- D40844.jpg --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Sociology of education --- Primary education --- Secondary education --- Teaching. --- intercultureel onderwijs.
Choose an application
Gezinsgeweld (huiselijk geweld, intrafamiliaal geweld, partnergeweld) --- Sociale problemen --- Methodieken in de hulpverlening --- Maatschappelijk werk: algemeen --- maatschappelijk werkers --- maatschappelijk werk --- welzijnswerk --- welzijnswerk, methoden --- 361.3 --- 361.1 --- Sociology of social welfare --- sociaal werk --- Maatschappelijk werk --- Tijdschriften. --- 364.01
Choose an application
Eigenlijk bedenkt iedereen wet eens muziek. Gedachteloos een melodietje neuriën of een ritme trommelen op de rond van de tafel: het dagelijks leven kan volop inspiratie geven tot muziek maken. Hoe kunnen deze inspiratie, deze persoonlijke beelden en verhalen omgezet worden in zinnige en frisse sociale - agogische muziek activiteiten? Het samenspeelconcept helpt zulke activiteiten zelf op te zetten, zonder te hoeven terugdeinzen voor muzikaal -technische of muzikaal -theoretische eisen en criteria. Plezier beleven aan muziekactiviteiten, creatieve ideeën ontwikkelen in een eigen vormgeving, écht samenspelen en het cultiveren van het 'esprit' von de ontdekker en uitvinder, zijn daarbij belangrijke uitgangspunten. Zo ontstaan er in elke situatie steeds nieuwe muziekactiviteiten: eigen werk om trots op te zijn! Met dit boek teren studenten op basis van buitenmuzikale inspiratie muziekactiviteiten te ontwerpen, waarbij elke activiteit wordt afgerond met een zelf ontworpen speelstuk. Sociaalagogische begeleiders kunnen er muzikale activiteiten mee teren ontwerpen op basis van de praktijkgegevens en de werkelijke behoeften van hun cliënten. Dit boek is bestemd voor (aankomend) beroepskrachten in het sociaalagogisch werk.
sociaal-agogisch werk --- Orthopedagogics --- muzikale vorming --- samenspelen --- orthopedagogiek --- activiteitenbegeleiding --- 456.77 --- 607.54 --- didactiek --- spelen --- zingen --- Methodieken in de hulpverlening --- Muzisch-agogische methodiek --- Muzikale expressie --- Muziektherapie --- Agologie --- Ergotherapie --- Spelen --- 615.87 --- Improvisatie --- Materialen --- Muziek --- Muzisch-agogisch handelen --- Samenspeelconcepten --- sociaal-cultureel werk --- vormingswerk --- Spel
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|