Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Waarom zou je lezen in je vrije tijd? Deze vraag werd gesteld aan 1600 kinderen van 10 tot 16 jaar. Wat blijkt? De meeste kinderen lezen geregeld en met plezier - sommige berichten van de laatste jaren over toenemend analfabetisme of vermeende zuigkracht van steeds groter televisieaanbod ten spijt.
82.085.43 --- 433.7 --- Jeugdliteratuur --- Lezen --- Jeugd --- Leesgewoonten --- lezen --- Literaire receptie --- Leesopvoeding --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- Lerarenopleiding --- (vak)didactiek talen --- (vak)didactiek talen. --- 82.085.43 Literaire receptie --- Educational sciences --- Literature
Choose an application
Sociology of culture --- Age group sociology --- Primary education --- Secondary education --- Orthopedagogics --- Sociology of literature --- jeugd --- leesgedrag --- mediagebruik --- lezen --- jeugdliteratuur --- Flanders --- Children --- Teenagers --- 433.7 --- Jeugdboekactiviteiten --- Jeugd --- Jeugdliteratuur --- Leesgewoonten --- lectuur (x) --- onderzoeksrapport --- statistisch materiaal --- vrije tijd --- jeugd en televisie --- Leesgedrag van jongeren --- Academic collection --- 028 --- 82-93 --- #A9401A --- 028 Lezen. Lectuur --- Lezen. Lectuur --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Books and reading --- Boeken --- Kinderen --- Vrijetijdsbesteding
Choose an application
In dit boek worden concrete en herkenbare situaties uit de praktijk van de basisschool geschetst waarin leesbevordering een rol speelt en worden verschillende aspecten van leesbevordering aan de orde gesteld. Genres als prentenboeken, verhalende boeken, informatieve boeken en kinderpoëzie komen aan bod. Verder wordt ingegaan op de functie van jeugdliteratuur bij andere vakken en het belang van het inrichten van een goede leesomgeving. Hoe kun je kinderboeken als volwassene beoordelen en hoe beoordelen kinderen zelf hun boeken? Ten slotte worden leesfasen en leesniveaus, verschillende leesvormen in het leesonderwijs en de functie van de leescoördinator behandeld. Bij de verschillende onderdelen zijn 22 lessuggesties opgenomen met creatieve ideeën voor lessen op de basisschool die studenten kunnen gebruiken voor hun stage en voor later, als ze zelf voor de klas staan.
Didactics of Dutch --- Higher education --- Children's literature. Juvenile literature --- allochtone jongeren --- didactiek --- leesbevordering --- Leesbevordering --- Jeugdliteratuur --- Lerarenopleiding --- Nederland --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Werken met jeugdboeken --- Verhalen --- Begrijpend lezen --- Poëzie --- Prentenboeken --- Kinderboeken. --- Leesplezier. --- jeugdliteratuur --- kinderpoëzie --- leesopvoeding --- 433.7 --- Informatieve boeken --- Kinderboeken --- Kinderpoëzie --- 061817.jpg --- Jeugdliteratuur ; didactiek --- leesopvoeding, leesgewoonten, invloed van lezen en van boeken op kinderen --- Verhaal --- Prentenboek --- Duits --- België --- China --- Young adultliteratuur --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Nederlands --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Literatuur
Choose an application
Until recently, historians of reading have concentrated on book ownership and trying to map out a history of who read what. The reading experience has been a subject more difficult to research. As has been pointed out before, egodocuments can be valuable sources in this case. Following this lead, Literacy in Everyday Life focuses upon four early modern Dutch diaries in which readers document their daily life and in which they recount their reading. In the analysis, other ways in which these four readers communicated are also addressed, especially speech and writing. This book therefore provides an insight into the possible uses of literacy and the interaction between the printed, written and spoken word in the early modern Dutch Republic.
Dutch prose literature --- Dutch literature --- Books and reading in literature. --- Literacy --- Books and reading --- History and criticism. --- History --- Appraisal of books --- Books --- Choice of books --- Evaluation of literature --- Literature --- Reading, Choice of --- Reading and books --- Reading habits --- Reading public --- Illiteracy --- Flemish prose literature --- Appraisal --- Evaluation --- Reading --- Reading interests --- Reading promotion --- Education --- General education --- Alfabetisme --- Dagboeken. --- Leesgewoonten. --- Schrijven. --- Nederland. --- Books and reading in literature --- History and criticism --- E-books
Choose an application
Boeken voor baby's en peuters - Boeken voor kleuters - Vertellen en voorlezen - Leren lezen - Boeken voor 9-12 jaar - Kinderen met leesmoeilijkheden - Illustraties - Emoties - Fantasie - Humor - Sprookjes - Klassiekers - Poëzie - Informatieve boeken - Strips - Andere culturen - Nieuwe media - Boekpromotie.
Information user --- Social policy and particular groups --- Primary education --- Dutch literature --- jeugdliteratuur --- Kinderen --- Jeugdliteratuur --- Boeken --- Leesbevordering --- Nederlands --- leesopvoeding --- 433.7 --- 456.1 --- 433.75 --- Baby --- Begrijpend lezen --- Bibliotheek --- Boek --- Boeken in het onderwijs --- Fantasie --- Humor --- Internet --- Kind --- Klassieker --- Kleuters --- Lezen --- Non-fiction --- Peuters --- Poëzie (Versjes, Gedichten) --- Poëzie --- Sprookje --- Sprookjes --- Strip --- Strips --- Vertellen --- Videofilm --- Voorlezen --- 433.7 ) Leesopvoeding --- boekentips --- kind en boek --- kinderboeken --- Over Jeugdliteratuur --- Kinderboeken --- Kleuterboeken --- Peuterboeken --- leesopvoeding, leesgewoonten, invloed van lezen en van boeken op kinderen --- didactiek algemeen - Nederlandse taal en letterkunde --- Leesopvoeding --- Activiteiten met het jeugdboek --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- Onderwijs --- Industrie --- Voorlichting --- Reclame --- Spionage --- Young adultliteratuur --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Communicatietheorie --- Letterkunde
Choose an application
Je leest altijd ergens. Knus in de sofa, op de schoolbanken, ja, zelfs op het toilet of in bad. Maar wist je ook dat die plek een invloed heeft op je manier van lezen? Trouwens, niet alleen de plaats of de omgeving waar je leest, speelt een rol. Ook het soort boeken, de stemming waarin je bent, de tijd die je ervoor neemt bepalen je leeservaring. Het boek begint met een schets van de leescirkel, of hoe je voor, tijdens en na het lezen verschillende handelingen verricht die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn: het selecteren, het lezen en het reageren, waarin de helpende volwassene als centrale figuur een plaats inneemt. Aidan Chambers vertelt vanuit zijn eigen ervaring als lesgever én schrijver en vanuit ervaringen van verschillende lesgevers die aan zijn vertel eens-project hebben meegewerkt. Hij geeft nuttige tips zoals het bijhouden van een leesdagboek, het hangen van prik-, plak-, en graffitiborden, het oprichten van een leesclub, hij schetst het verschil tussen vertellen en voorlezen en doet dat op een heel toegankelijke manier. Elk hoofdstuk wordt ingeleid door een leuke tekening waarop een kind en een boek in de meest absurde combinaties staan. Het boek is geen wetenschappelijk naslagwerk vol statistieken en moeilijke termen. Het is een aanrader voor iedereen die met leesbevordering bezig is, op school, thuis of in de bibliotheek.
Didactics --- Didactics of languages --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Didactics of secundary education --- Orthopedagogics --- Literature --- allochtone jongeren --- didactiek --- SO (secundair onderwijs) --- kleuteronderwijs --- leesbevordering --- jeugdliteratuur --- leesopvoeding --- lager onderwijs --- kunstopvoeding --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- 82.085.43 --- 028 --- #KUPV:EC --- #GBIB:IDGP --- moedertaalopvoeding --- lezen --- kinderen --- basisonderwijs --- 433.7 --- Basisonderwijs --- Jeugdliteratuur --- Kind-lezen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leesbevordering --- Lezen --- Vertellen --- Voorlezen --- 433.7 ) Activiteiten met het jeugdboek --- leesinteressen --- leesontwikkeling --- 028 Lezen. Lectuur --- Lezen. Lectuur --- 82.085.43 Literaire receptie --- Literaire receptie --- leesopvoeding, leesgewoonten, invloed van lezen en van boeken op kinderen --- Leesopvoeding --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- Children's literature. Juvenile literature
Choose an application
Migration. Refugees --- Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Didactics of primary education --- migranten --- leesgedrag --- Children of immigrants --- Turks --- Moroccans --- Italians --- Books and reading --- Migrantenkinderen --- Onderwijs. --- 475.26 --- 475.26 ) * LEZEN --- taal : migranten (ler) --- 433.7 --- migrantenkinderen --- Vlaanderen --- Allochtonen --- Leesgedrag --- migranten: onderwijs --- Onderwijs: migranten --- allochtonen --- België --- Italianen --- leesopvoeding --- Marokkanen --- Turken --- Academic collection --- Achtergrondinformatie --- Nederlands --- #A9505A --- Turkish people --- Ethnology --- Turkic peoples --- First generation children --- Immigrants' children --- Second generation children --- Immigrants --- Leesopvoeding --- leesopvoeding, leesgewoonten, invloed van lezen en van boeken op kinderen --- #BSCH: vak: wiskunde (algebra, meetkunde) --- 51 <07> --- 51 <07> Mathematics--Cursussen. Instructies. Onderwijs --- Mathematics--Cursussen. Instructies. Onderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Didactics of mathematics --- allochtone jongeren --- lezen --- migratie --- vluchtelingen --- taal --- onderwijs --- Children of immigrants - Books and reading - Belgium - Flanders. --- Turks - Books and reading - Belgium - Flanders. --- Moroccans - Books and reading - Belgium - Flanders. --- Italians - Books and reading - Belgium - Flanders. --- Lezen --- Immigratie
Choose an application
In dit boek verdiept Chambers zich in de waarde en het nut van praten over boeken.
Information user --- Social policy and particular groups --- Primary education --- Orthopedagogics --- Literature --- lezen --- literatuuronderwijs --- leesopvoeding --- leesonderwijs --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- 82.085.43 --- 028 --- #GBIB:IDGP --- #KUPV:EC --- basisonderwijs --- didactiek --- kinderen --- moedertaalopvoeding --- 433.7 --- jeugdliteratuur --- 434.3 --- 434.8 --- 475.25 --- 828.4 --- Jeugdliteratuur --- Kinderen --- Leesopvoeding --- Lezen --- Praten --- Werken met boeken(Activiteiten met het jeugdboek, Jeugdboekactiviteiten) --- Vertellen --- 433.7 ) Activiteiten met het jeugdboek --- kinderliteratuur --- methoden --- 433.9 --- 475.26 --- Leesbevordering --- Voorlezen --- 028 Lezen. Lectuur --- Lezen. Lectuur --- 82.085.43 Literaire receptie --- Literaire receptie --- leesopvoeding, leesgewoonten, invloed van lezen en van boeken op kinderen --- Beschouwingen over jeugd en boek --- Activiteiten met het jeugdboek --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- Kind-lezen
Choose an application
Boeken zijn niet weg te denken uit een school. Vele scholen hebben dan ook een schoolbibliotheek of een documentatiecentrum. In tal van klassen is er een hoek met allerlei boeken en geregeld wordt de openbare bibliotheek bezocht. Hierbij zijn niet alleen "leesboeken" aan de orde, maar zeker ook "informatieve boeken". In dit boek krijgt de leerkracht hulp om een goede keuze te maken in het grote aanbod van informatieve boeken.
Informatieve jeugdboeken --- Basisonderwijs. --- Basisonderwijs --- Technologie. --- Wetenschap. --- Didactiek. --- probleemoplossend denken --- wetenschappen --- Didactics of sciences --- wetenschapsbevordering --- Didactics of primary education --- Informatieve jeugdboeken ; basisonderwijs --- Informatieve jeugdboeken ; basisschool --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Didactiek --- basisscholen --- informatieve boeken --- leesbevordering --- non-fictie --- 433.7 --- basisonderwijs --- leesopvoeding --- 434.8 --- 470 --- Informatiebronnen --- Keuzelijsten --- Leesbevordering(Boekpromotie) --- Lezen --- Werken met boeken(Activiteiten met het jeugdboek, Jeugdboekactiviteiten) --- 474.54 --- Boeken --- Jeugdboeken --- 433.75 --- informatieve boeken (ler) --- Bibliotheekbezoek --- Informatievaardigheden --- Kleuteronderwijs --- Leesbevordering ; basisonderwijs --- Leesbevordering --- 476.15 --- Boeken : basisonderwijs --- leesopvoeding, leesgewoonten, invloed van lezen en van boeken op kinderen --- Activiteiten met het jeugdboek --- Het boek in het onderwijs --- 043415.jpg --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- didactiek --- lager onderwijs --- techniek --- technologische opvoeding --- wetenschap --- 476 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Lager onderwijs --- Leren leren --- Probleemoplossend denken --- Techniek --- Wetenschap --- 476.1 --- Denken --- Didactiek --- Wetenschappelijk onderzoek --- Wetenschappen --- basisschool (ler) --- wetenschap (ler) --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; didactiek --- Wetenschapsonderwijs --- Wetenschappen ; basisonderwijs ; didactiek --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie en kennisgebieden --- Wereldoriëntatie en kennisgebieden --- Wereldoriëntatie; algemeen --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- Werken met jeugdboeken --- Informatieve boeken --- Wereldoriëntatie --- Informatief boek --- Jeugdliteratuur --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- 456.3 --- didactiek algemeen - wiskunde, informatiekunde, technologische opvoeding
Choose an application
Didactics of primary education --- Didactics of secundary education --- Children's literature. Juvenile literature --- Dutch literature --- leesbevordering --- jeugdliteratuur --- #KVHA:Kinderboeken --- #KVHA:Jeugdboeken --- 754 --- Didactiek --- Basisonderwijs --- Boek --- handleiding --- humor --- sprookje --- leesopvoeding --- werken met jeugdboeken --- werken met kinderboeken --- 433.7 --- basisonderwijs --- 433.75 --- Auteur --- Avi --- Boekpromotie --- Detective --- Dieren --- Dierenverhalen --- Fantasie --- Geschiedenis --- Griezelen --- Historische jeugdroman --- Humor --- Illustrator --- Jeugdboek --- Jeugdliteratuur --- Kind --- Kinderboeken --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leesbevordering --- Leesproblemen --- Lezen --- Mondiale vorming --- Oorlog --- Poëzie --- Prentenboeken --- Science fiction --- Sprookje --- Sprookjes --- Strip --- Strips --- Vertellen --- Voorlezen --- Werken met jeugdboeken --- 474.54 ) Het boek in het onderwijs --- detectiveverhalen --- dierenverhalen --- fantasieverhalen --- griezelverhalen --- hier-en-nuverhalen --- historische verhalen --- informatieve boeken --- jeugdboeken --- kinderboeken --- oorlogsverhalen --- poëzie --- prentenboeken --- sciencefiction --- sprookjes --- stripverhalen --- 82.93 --- Griezelliteratuur --- Historische verhalen --- Jeugdboekactiviteiten --- Jeugdliteratuur in opvoeding en onderwijs --- Kinderboeken in de klas --- Kinderen met leesproblemen --- Kleuteronderwijs --- Nederlandse taal --- Sciencefiction --- Secundair onderwijs --- Stripverhalen --- Verhalen --- 454.54 --- Literaire genres --- jeugdliteratuur: didaktiek --- 801.9 --- 828.4 --- Literatuur --- illustratoren --- lezen --- literatuur --- van Coillie, Jan --- leesopvoeding, leesgewoonten, invloed van lezen en van boeken op kinderen --- Leesopvoeding --- Activiteiten met het jeugdboek --- (zie ook: Intercultureel onderwijs) --- taalwetenschap, overige onderwerpen --- andere culturen --- boekpromotie --- vertellen --- voorlezen --- kinderboek --- Children --- Children's literature, Dutch --- Young adult literature, Dutch --- Youth --- Books and reading --- History and criticism. --- Theorie van proza en poëzie - Didactiek --- Nederlandse letterkunde --- Jeugd
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|