Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In deze brochure wordt uitgelegd wat een leerlingvolgsysteem is en worden de verschillende soorten leerlingvolgsystemen besproken. Daarnaast komt een groot aantal praktische vragen aan de orde, zoals : hoe werkt een leerlingvolgsysteem in de klas? Wat vraagt het van de leerkracht, wat biedt het de leerling? Welke mogelijkheden heeft het om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en te verbeteren? Ook aan het gebruik van een computer wordt uitgebreid aandacht geschonken. Ten slotte worden aanwijzingen en tips gegeven voor de invoering van een leerlingvolgsysteem. Overname tekst witte kader voorflap
474.4 --- Kindvolgsystemen(Leerlingvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- 474.23 --- Leerlingvolgsysteem --- Leerlingvolgsystemen ; basisonderwijs --- Basisonderwijs --- Leerlingvolgsystemen --- Evaluatie --- Didactische principes --- Toetsen --- Lager onderwijs --- Zorgverbreding --- Toets
Choose an application
Mijn groeiboekje is ontstaan vanuit de behoefte die leeft in de scholen om kindeigen gegevens te hanteren als uitgangspunt voor aspecten van wiskundige wereldorintatie, leergebiedoverschrijdend werken, integratieactiviteiten. en niet het minst voor de sociale en emotionele ontwikkeling, de ontplooiing van een positief zelfbeeld, de zelfkennis. Het is een actief doe-boekje door en voor de leerling. Het volgt het kind doorheen de lagere school en er worden enkel gegevens over het kind zelf weergegeven: zichzelf voorstellen, hun geliefde tv-programma, hun favoriete zanger. maar evenzeer de evolutie van de zwemprestaties, de eigen groeicurve. worden vastgelegd en dit van leerjaar 1 tot 6. Welk kind volgt immers niet graag zijn eigen evolutie?
416.23 --- Lager onderwijs --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Opgroeien --- Kinderpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot c. 13 jaar --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingvolgsysteem --- Zorgverbreding --- Basisonderwijs.
Choose an application
Leraar zijn bestaat niet alleen uit het geven van lessen, er is veel meer! Als leraar ben je iemand voor de leerlingen: iemand om naar op te kijken, die inspireert, die grenzen leert verkennen, die nieuwe werelden opent ? Een leraar is ook een opvoeder en daarom heet dit boek Meer dan onderwijs.Meer dan onderwijs biedt een gedegen voorbereiding op het beroep van leraar basisonderwijs. Het is misschien wel het meest complete handboek over de theorie en praktijk van het basisonderwijs in Nederland. In duidelijke taal besteden de auteurs aandacht aan zowel de instrumentele als de normatieve professionaliteit van leraren. De combinatie van theorie en praktijk, verrijkt met talloze concrete voorbeelden, stimuleert de eigen reflectie en visieontwikkeling van de (aanstaande) leraar. Een goede leraar denkt en handelt vanuit een eigen visie op pedagogische kwaliteit. Die kom je dan ook bij allerlei onderwerpen in dit boek tegen.Al 38 jaar wordt dit boek intensief gebruikt door vele (aanstaande) leraren in het basisonderwijs. Het is meegegroeid met de ontwikkelingen in zowel het onderwijs als de samenleving. De opbouw maakt een optimale verbinding mogelijk tussen theorie, praktijk en reflectie. Zo kan het boek dienen als vertrekpunt voor het verwerven van competenties voor de stage, maar kan het ook gebruikt worden voor de reflectie op praktijkervaringen. Per hoofdstuk wordt aangegeven welke competenties een accent krijgen. Een uitgebreide inhoudsopgave, trefwoorden in de kantlijn, relevante literatuur en een gedetailleerd register versterken de toegankelijkheid.https://www.vangorcum.nl/onderwijs/100-455_Meer-dan-onderwijs
lerarenberoep --- lerarenopleiding --- Didactiek --- Basisonderwijs --- Professionalisering --- Lerarenberoep --- Lager onderwijs --- Methodiek --- Leren --- Leerproces --- Leerinhoud --- Studieresultaat --- Leeromgeving --- Evaluatie --- Leerlingvolgsysteem --- Pedagogisch klimaat --- Schoolmanagement --- Teamwerk --- Schoolontwikkeling --- Zorg --- Zorgbeleid --- Zorgverbreding --- Onderwijsvernieuwing --- Ervaringsgericht onderwijs
Choose an application
Kijk ik is een individueel invulboekje waarin elke begeleider in de kinderopvang en elke kleuterleraar peilt naar hoe het kind zich voelt en zich ontwikkelt.Het bevat zes in te vullen kindportretten om de eigen observaties met die van de ouder(s) te delen. Samen kom je tot een rijker beeld.Het geeft zo uitzicht op wat we voor het kind in de opvang, op school en thuis kunnen doen.Bron: https://docenten.lannoocampus.be/kijk-ik
Social policy and particular groups --- Kindergarten --- Leerlingvolgsysteem --- Kinderopvang --- Communicatie --- Ouders --- Educational sciences --- Didactic evaluation --- ontwikkeling van het kind --- emotionele ontwikkeling --- motorische ontwikkeling --- leerlingvolgsystemen --- socio-emotionele ontwikkeling --- kinderopvang
Choose an application
leerlingvolgsysteem --- bewegingsopvoeding --- lichamelijke opvoeding --- motoriek --- 456.78 --- observatietechnieken (ler) --- rapporteren --- bewegingsspelen --- 796 --- Bewegen --- Evaluaties --- Gedrag --- Motorische vaardigheden --- Observatietechnieken --- Rapporteren --- Leerlingvolgsystemen --- Bewegingsopvoeding; didactiek --- Evaluatie --- Bewegingsspelen --- Vaardigheden --- Zorgverbreding --- Lichamelijke opvoeding --- Bewegingsopvoeding --- Evaluatietechnieken --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Bewegingsproblemen --- Remediërend onderwijs --- Secundair onderwijs --- Motoriek --- Leerlingvolgsysteem --- Evaluatietechniek --- Motorische stoornis
Choose an application
Groeiboek is een hulpmiddel bij de uitbouw van een zorgbeleid in de school. Het is in de eerste plaats ontwikkeld voor de kleuterleidster en voor de kleuters die extra zorg nodig hebben. Via het stappenplan extra zorg, kunnen het kleuterteam, de zorgbegeleiders en de directie planmatig werken. Het omvat drie belangrijke stappen : signaleren, analyseren en handelen. Het gebruik van een kinddossier maakt de continuïteit van de aanpak mogelijk door de hele kleuterschool heen. Groeiboek bestaat uit vier delen : basisboek, signaleren, analyse en handelen en continuïteit van de leerzorg. Analyse en handelen is het omvangrijkste deel van Groeiboek. Het bestaat uit een aantal aparte boeken.
zorgverbreding --- motorische ontwikkeling --- Didactic evaluation --- zintuigen --- zorgbeleid --- Orthopedagogics --- cognitieve ontwikkeling --- Kindergarten --- taalbewustzijn --- lichamelijke ontwikkeling --- didactiek --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- Leerlingvolgsysteem ; kleuteronderwijs --- #KVHB:Kleuteronderwijs --- #KVHB:Kleuters --- #KVHB:Kleutervolgsysteem --- #KVHB:Kleuterzorgsysteem --- #KVHB:Test; schoolse geschiktheid en bekwaamheid --- #KVHB:Test; ontwikkelingsdoelen --- #KVHB:Test; zorgbeleid --- #KVHB:Testotheek TP --- leerlingvolgsysteem --- kleuters --- 460.5 --- 467 --- 471.4 --- Handelingsplannen --- Kindvolgsystemen(Leerlingvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Kleuterbegeleiding --- Kleuteronderwijs --- Observatie --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Zorgverbreding --- Kleutervolgsystemen --- Ontwikkeling van kinderen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Handboek/cursus --- Kleuters ; onderwijs --- 051083.jpg --- Kleuterschool: volgsysteem --- Didactiek --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Didactiek; algemeen --- 454 --- leerlingvolgsystemen --- ervarinsgericht onderwijs --- Zorgbeleid --- Leerlingvolgsystemen --- Kleuters --- Ontwikkelingsbegeleiding --- leerlingenvolgsysteem --- kleuterscholen --- ontwikkelingsonderzoek --- PXL-Education 2020 --- Leerlingvolgsysteem --- Kleuter
Choose an application
Zorgbreed werken betekent in de praktijk beter afstemmen op de individuele leer- en ontwikkelingsbehoeften van kinderen. Wie die opdracht ernstig neemt, heeft een instrument nodig om te achterhalen welke leerlingen uit de boot (dreigen te) vallen en hoe men ze kan begeleiden. Het Procesgericht Kindvolgsysteem voor Leerlingen loodst de leerkracht vanuit screening, via diagnose op niveau van de leerling en van de klas naar succesvolle interventies die ontwikkelingsbedreigde kinderen ten goede komen. Want daar gaat het tenslotte om: kinderen daadwerkelijk nieuwe kansen geven.
Didactic evaluation --- Didactic strategies --- Primary education --- Orthopedagogics --- observeren --- zorgverbreding --- leerlingvolgsystemen --- Leerlingvolgsystemen --- Evaluatie --- Ervaringsgericht onderwijs --- Lager onderwijs --- #PBIB:1999.4 --- #PBIB:2003.2 --- #PBIB:gift 2003 --- Academic collection --- #KVHB:KVS-L --- #KVHB:Leerlingvolgsysteem --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- kindvolgsysteem --- leerlingvolgsysteem --- 454 --- basisonderwijs --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- 465 --- 467 --- 473 --- 474.23 --- Betrokkenheid --- Ervaringsgericht basisonderwijs --- Pms-centra --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Welbevinden --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 474.23 ) Didactische principes --- Documentatiemap --- kindvolgsystemen --- Ervaringsgericht lager onderwijs --- Leerlingenvolgsysteem ; basisonderwijs --- Leerlingenvolgsysteem --- Leerlingvolgsystemen ; basisonderwijs --- Zorgverbreding ; basisonderwijs --- 473.9 --- Kindvolgsystemen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- Didactische principes --- Leerlingvolgsysteem --- Basisonderwijs. --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs --- Kleuteronderwijs
Choose an application
De module besteedt aandacht aan het observeren in de klas, aan de ontwikkeling van observatie-instrumenten en aan notatiesystemen. In samenhang daarmee komen belangrijke aspecten van het leerlingvolgsysteem aan de orde. Ook wordt het opzetten en uitvoeren van een handelingsplan besproken.
basisonderwijs --- didactiek --- leerlingvolgsysteem --- zorgverbreding --- 474.4 --- leerlingvolgsystemen --- observatie --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Observatie --- 454 --- Didactiek --- Observatietechnieken --- Onderwijs --- didactiek lagere school --- observeren --- evaluatie --- Lerarenopleiding --- algemeen --- Didactiek. --- algemeen. --- Algemeen. --- Didactic evaluation --- registratie --- onderwijs --- hulpverlening
Choose an application
Zijn gestandaardiseerde toetsen voor het opvolgen van leerresultaten van leerlingen en scholen wel zinvol? Er woedt daarover in ons onderwijssysteem een aanhoudende discussie. Er waren en zijn goede redenen voor terughoudendheid. Maar ondertussen onderneemt een groeiend aantal landen wél stappen in die richting. In sommige landen is het gestandaardiseerd in kaart brengen van leerresultaten en leerwinst van leerlingen al gemeengoed.De aanhoudende discussie kan begrepen worden vanuit twee ogenschijnlijk tegengestelde visies op onderwijs(kwaliteit). Aan de ene kant staat een visie die pleit voor competitie en beloning van verdiensten en prestaties. Aan de andere kant staat een visie die competitie ontmoedigt, die inzet en goede processen beloont en die aan collectieve verantwoordelijkheid de voorkeur geeft boven individuele verantwoordelijkheid. Enerzijds wordt gepleit voor een transparante meting van de prestatie van openbare diensten zoals onderwijs, terwijl anderzijds een lans gebroken wordt voor vertrouwen in onderwijsprofessionals.Dit boek wil de genoemde tegenstellingen overstijgen, voorbij de karikaturen in het denken over gestandaardiseerd toetsen. Het boek maakt duidelijk dat het loont om een (meer) systematisch zicht te krijgen op leerresultaten, leerwinst en toegevoegde waarde in het leerplichtonderwijs. Daartegenover staat dat we sommige monitoringssystemen inderdaad kritisch moeten bekijken en dat ongewenste effecten zich kunnen voordoen. De auteurs beschrijven bestaande ? buitenlandse ? monitoringssystemen met hun positieve en negatieve effecten. Zo komen ze tot concrete scenario?s om leerwinst in kaart te brengen. De wenselijkheid ervan toetsten zij bij betrokkenen in scholen, bij beleidsverantwoordelijken en bij specialisten. Daaruit blijkt dat het draagvlak voor monitoring groter is dan vermoed.
Evaluatietechnieken ; onderwijs. --- Didactic evaluation --- Education --- Research --- toetsen --- assessment --- Evaluatie --- Toetsen --- 454.4 --- 450.6 --- Resultaten en selectie --- Evaluatietechnieken --- Onderwijs --- Leerwinsten --- Leerlingvolgsystemen --- Evaluatietechniek --- Toets --- Leerwinst --- Leerlingvolgsysteem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Cd-rom bij het gelijknamige boek. Dit Leerlingvolgsysteem bewegen en spelen is ontwikkeld om de bewegings- en spelontwikkeling van kinderen van 2 t/m 16 jaar te kunnen observeren en registreren. Door het kennen van het vaardigheidsniveau van kinderen, wordt het beter mogelijk om kinderen optimale kansen te bieden zich op het gebied van spelen en bewegen te ontwikkelen. Het systeem bestaat uit vier onderdelen: motorische vaardigheid, spelinzicht, gedrag in spelsituaties en klein-motorische vaardigheid. Als een blijvende achterstand bij een kind zorgt dat het afhaakt bij het spelen en bewegen in de lessen bewegingsonderwijs, op het schoolplein en/of bij het buiten spelen, dan kan extra zorg uitkomst bieden. Het ontwikkelingsniveau van het kind kan - met behulp van de registratieformulieren die bij het Leerlingvolgsysteem bewegen en spelen horen - in kaart worden gebracht. In het boek wordt het gebruik van de registratieformulieren toegelicht. Tevens wordt een aantal werkwijzen beschreven en wordt er ingegaan op de motorische ontwikkeling van het kind en het aanbieden van bredere zorg. De bijbehorende cd-rom - met o.a. alle registratieformulieren - maakt het invoeren van gegevens, het bijhouden en printen van registraties eenvoudig. (Bron: covertekst)
Bewegingsopvoeding. --- Evaluatietechnieken. --- Leerlingbegeleiding. --- Observatietechnieken --- Zorgverbreding. --- Onderwijs. --- leerlingvolgsystemen --- Didactic evaluation --- Didactics of sports and games --- bewegingsopvoeding --- observeren --- Orthopedagogics --- Didactics of primary education --- Bewegingsopvoeding ; evaluatietechnieken ; basisonderwijs --- Motorisch remediërend onderwijs --- Leerlingvolgsysteem ; kleuteronderwijs --- 372.879.6 --- 471.47 --- 616.01 --- Bewegen --- Bewegingsopvoeding --- Extra zorg --- Leerlingen --- Observeren --- Registreren --- Spelen --- basisonderwijs --- evaluatietechnieken --- kleuteronderwijs --- kleuters --- leerlingvolgsysteem --- motorische ontwikkeling --- 477.8 --- Ayres, J --- Bewegingsonderwijs --- Evaluatietechnieken --- Gesell, Arnold --- Leerlingvolgsysteem --- Leerlingvolgsystemen --- MRT (Motorische Remedial Teaching, motorische remediërend onderwijs) --- Mesker --- Motoriek --- Sensomotoriek --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 796 --- Evaluaties --- Gedrag --- Motorische vaardigheden --- Rapporteren --- D40945.jpg --- D40946.jpg --- Leerlingvolgsysteem: bewegen --- Lichamelijke opvoeding: didactiek lagere school --- 372.879.6 Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Bewegingsproblemen --- Zorgverbreding --- Remediërend onderwijs --- Psychomotorische ontwikkeling --- Onderwijs --- Basisonderwijs --- Evaluatietechniek --- Motorische stoornis --- Beweging --- Spel --- Plezier --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Motorisch remediërend onderwijs
Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|