Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit handboek helpt scholen op weg om hun eigen communicatiebeleid te ontwikkelen en is tegelijkertijd een praktische handleiding bij de communicatie met verschillende doelgroepen en in verschillende situaties. Alles is immers communicatie: van de aankleding van de speelplaats over het taalgebruik in brieven tot de manier waarop de secretariaatsmedewerker de telefoon opneemt. 'Communicatie op school' is laagdrempelig geschreven en bevat concrete informatie om meteen mee aan de slag te gaan. Het boek is zowel gericht naar leidinggevenden als naar alle andere betrokkenen bij schoolmaken.
schoolbeleid --- Teaching --- onderwijs --- communicatie --- Mass communications --- 458.1 --- schoolmanagement --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- PXL-Central Office 2018 --- communicatiebeleid --- communicatiewijze --- Communicatie --- Schoolmanagement --- Public relations --- Scholen --- Gemeenschapsonderwijs --- Communicatie ; algemeen --- School (instelling) --- leraarschap --- Educational sciences --- Flanders
Choose an application
Onderzoek laat zien dat leerlingen zich beter ontwikkelen en betere resultaten halen als hun ouders betrokken zijn bij school. Ouderbetrokkenheid is dus een belangrijk thema. Het Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 helpt scholen en leraren om de samenwerking met ouders vorm te geven op een manier die bij de school past. Het beschrijft de rol van ouders op school en geeft uitleg over hun gedrag.Deze publicatie bevat veel voorbeelden uit de dagelijkse onderwijspraktijk en praktische tips over uiteenlopende onderwerpen, van professionele communicatie en effectieve gesprekken met ouders, tot een alternatief voor oudertevredenheidsonderzoeken. Om het Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 compleet te maken, zijn direct bruikbare bijlagen opgenomen, zoals formats, checklijsten, stappenplannen en voorbeeldbrieven.Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 is een toegankelijk en overzichtelijk standaardwerk voor elke school in het primair en voortgezet onderwijs die effectief wil samenwerken met ouders. Het is bedoeld voor directeuren, leraren die al in het onderwijs werken en studenten die nog met de pabo of de lerarenopleiding bezig zijn.(Bron: www.cps.nl)
458.1 --- ouderbetrokkenheid --- Ouderbetrokkenheid --- Ouderparticipatie --- ouderparticipatie --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Relatie ouder - school --- Schoolmanagement --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- School management --- ouders-school relatie --- communicatie --- samenwerking --- onderwijspraktijk --- Relatie school - ouder
Choose an application
De Gouden Weken, de eerste weken van het schooljaar, zijn bij uitstek geschikt om te werken aan een goede groepsvorming. Tijdens deze weken smeed en kneed je het goud dat je in handen hebt, de interactie tussen jou en je leerlingen, voor een fijne sfeer in de groep. Dit zorgt voor een stevig fundament, een heel schooljaar lang. Dit boek laat zien hoe het werkt en waarom het werkt. Het geeft handzame en overzichtelijke instrumenten om de groepsvorming en het oudercontact goed te laten verlopen. Groepsvormende activiteitenBij De Gouden Weken staan groepsvormende activiteiten en oudercontact centraal. Er wordt gewerkt met de volgende ingrediënten:1. Zelf geformuleerde, positieve groepsregelsKlassen zonder regels en routines zijn niet goed te managen (Marzano, 2007). Kinderen hebben houvast nodig om productief te werken. Zelf geformuleerde regels werken positief op de groepsverantwoordelijkheid, het wederzijds respect, de samenwerking, de besluitvorming en het aanpakken van problemen binnen de groep (Gieles, 1997).2. EnergizersEnergizers zijn vaak ludieke activiteiten met een speels karakter waarbij je energie in de groep losmaakt. Binnen De Gouden Weken vindt de inzet van energizers bewust plaats en niet alleen om nieuwe energie te creëren na lang stilzitten. Wil een energizer zinvol zijn, dan wordt het leerdoel vooraf/achteraf benoemd en wordt er met de klas op gereflecteerd.3. Coöperatieve werkvormenDit zijn leervormen waarbij samenwerking centraal staat. Het leuke is dat coöperatieve werkvormen voor een didactisch doel ingezet kunnen worden en tegelijkertijd kunnen bijdragen aan de groepsvorming, een pedagogisch doel.4. Voorbeeldgedrag leraarEen heel belangrijk ingrediënt. Het blijkt dat de leraar echt het verschil maakt en veel meer invloed heeft dan de lesmethode of de achtergrond van de school (Marzano, 2010).5. Omgekeerde oudergesprekkenHet creëren van ouderbetrokkenheid is even belangrijk als de inzet op leerlingactiviteiten. Daarom worden ouders aan het begin van het schooljaar uitgenodigd voor een gesprek. Naast het creëren van ouderbetrokkenheid krijg je op deze manier informatie over je leerlingen die goed van pas kan komen in de pedagogische benadering. Inhoud De Gouden Weken 2.0In het 1e theoretische gedeelte wordt op een heldere manier beschreven hoe je deze weken succesvol vormgeeft. In het 2e praktische gedeelte Doen! worden oefeningen, werkvormen en voorbeeld weekroosters gegeven. In een (los bijgeleverd) overzichtelijk stappenplan staat de theorie, met alle do?s and don'ts, handig bij elkaar.Nieuw in deze 2.0 uitgaveOm aan te sluiten bij de ontwikkelingen in het onderwijs en op basis van feedback van leerkrachten die met De Gouden Weken werken is een 2.0 versie verschenen. Het aantal pagina?s is ruim verdubbeld tot 180 met een duidelijk onderscheiden theoretisch - en praktijkgedeelte. Ook nieuw bij de 2.0 versie is een overzichtelijk stappenplan met alle do?s and don'ts op een rijtje.- Een (los bijgeleverd) overzichtelijk stappenplan.- Het verschil in groepsvorming tussen kleuters en oudere kinderen.- Lessuggesties voor het opstellen en bespreken van groepsregels.- Meer werkvormen voor kleuters en het voortgezet onderwijs.- Aandacht voor een veilige en verantwoorde inzet van energizers.- Meer en uitgebreider beschreven energizers.- Beschrijvingen van apps en digitale tools.- Het voeren van een effectief nagesprek.- Vier voorbeeld weekroosters.Bron: https://www.eduforce.nl/de-gouden-weken-519201.html
School management --- ouders-school relatie --- leraren-ouders relatie --- groepsdynamica --- groepsvorming --- leraren-leerling relatie --- Schoolklimaat --- Ouderbetrokkenheid --- 458.1 --- ouderbetrokkenheid --- participatie --- schoolklimaat --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Klassenmanagement --- Ouderparticipatie --- Relatie leraar - leerling --- Groepsdynamiek --- Groepsvorming --- Oudercontact --- Interactie --- Klasklimaat --- Groepsdynamica
Choose an application
Een goede samenwerking tussen school en ouders bevordert de toekomstkansen van kinderen en de gelijke kansen tussen kinderen. School en ouders werken best samen tijdens de schoolloopbaan van het kind, ieder vanuit hun eigen aanvullende rol en met eigen verantwoordelijkheden. Een sterk ouder-schoolpartnerschap in een gunstig partnerschapsklimaat helpt de samenwerking tussen ouders en school vooruit. De effecten hiervan zijn zowel in de school- als thuiscontext voelbaar voor het kind, de ouders en de onderwijsprofessional.Maar wat betekent ouder-schoolpartnerschap precies? Welke vormen van ouderbetrokkenheid bestaan er en wat betekenen ze juist? Hoe kan je als school inzetten op ouderbetrokkenheid? Wat houdt een partnerschap tussen ouders en school in? Hoe ga je als onderwijsprofessional een partnerschap met ouders aan? Vanuit welke grondhouding ga je om met de ouders op je school? Hoe schep je een gunstig partnerschapsklimaat? Wat werkt en wat juist niet?Collega's An Ryckmans en Hannelore Lambrighs pleiten voor het bundelen van krachten van ouders, school en kind met actief ouder-schoolpartnerschap als sleutelwoord. In dit boek stellen ze een nieuw denkkader rond ouderbetrokkenheid en ouder-schoolpartnerschap voor. Het denkkader 'De betrokkenheidsboom' schetst via de metafoor van een boom de ontwikkeling van het kind in de thuis- en de schoolcontext. Het biedt inzichten, inspiratie en een houvast bij het doelgericht evolueren naar een gunstig partnerschapsklimaat en een (h)echt partnerschap tussen ouders en school. An en Hannelore reiken zowel theoretische achtergrond en wetenschappelijke inzichten als inspirerende tips, tools en handvaten aan om deze theorie in de praktijk te brengen.https://www.politeia.be/nl/publicaties/333057-de+betrokkenheidsboom
Ouderbetrokkenheid --- Relatie school - ouder --- School (instelling) --- Ouders --- 458.1 --- ouderparticipatie --- communicatie --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Ouderparticipatie --- Social policy and particular groups --- School management --- ouders-school relatie --- Ouderparticipatie.
Choose an application
In deze probleemverkenning zoekt de Vlor met de medewerking van wetenschappers en praktijkdeskundigen wat beleidsvoerend vermogen van scholen precies inhoudt, en welke factoren de ontwikkeling ervan stimuleren of net afremmen. Welke rol spelen interne aspecten zoals schoolleiding en -bestuur, communicatie, participatie, kwaliteitszorg of deskundigheidsbevordering? En welke invloed hebben externe factoren zoals het overheidsbeleid en de controle, de opleiding en ondersteuning van schoolteams, het personeelsbeleid en de netwerking tussen scholen, op de ontwikkeling van beleidsvoerend vermogen? Dit boek bevat twaalf bijdragen van deskundigen en een synthesetekst. De synthese bundelt verschillende van hun inzichten en eindigt met concrete aanwijzingen over hoe je beleidsvoerend vermogen kan ontwikkelen.
Onderwijsmanagement. --- School management --- schoolbeleid --- beleidsvoering --- Flanders --- #gsdbP --- Academic collection --- 720 Onderwijs --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Onderwijs 37 --- Onderwijsbeleid 37.014 --- 458.1 --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- schoolmanagement --- Kwaliteitszorg --- Leidinggeven --- Onderwijsbeleid --- Schoolmanagement --- Onderwijspolitiek (onderwijsbeleid) --- Schoolbeleid (schoolmanagement) --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Organisatie - Management --- Onderwijs --- Beleid --- Analyse --- Evaluatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
A. JongDe derde herziene druk van een handboek voor leerkrachten over gespreksvoering met ouders. Goede communicatie tussen school en ouders is van groot belang voor een optimale ontwikkeling van kinderen. Zeker als er problemen zijn. Goede communicatiekanalen, voldoende conflicthanteringsvaardigheden bij leerkrachten en voldoende kennis over het communicatieproces zijn daarbij cruciaal. Dit boek biedt duidelijke handvatten in de fasering van een gesprek, omgang met agressie en frustratie en inzicht in verstorende factoren in communicatie. Daarnaast is er ook aandacht voor het eigen proces van de leerkracht. Voorbeelden verrijken de tekst. Hoewel geschreven vanuit de Vlaamse situatie ook voor Nederlandse leerkrachten een herkenbaar en bruikbaar boek.
Ouderparticipatie --- Onderwijs. --- ouders-school relatie --- Teacher education. Teacher's profession --- Teaching --- leraren-ouders relatie --- Ouderparticipatie ; onderwijs --- 458.1 --- communicatie --- communicatievaardigheden --- gesprekstechnieken --- onderwijs --- ouderparticipatie --- relatie ouder-kind --- Organisatie - Management --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- communicatietechnieken --- slechtnieuwsgesprek --- PXL-Education 2016 --- Onderwijs --- Relatie ouder - school --- oudercontact --- relatie ouder - kind --- Relatie school - ouder --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- leraarschap
Choose an application
Deze werkmap bundelt inspirerende ervaringen van basisscholen rond leerlingenparticipatie. Leerlingen betrekken bij het hele klas- en schoolgebeuren is het uitgangspunt. Omdat participatie een recht is. En omdat de neveneffecten van participatie mooi meegenomen zijn: meer betrokkenheid van iedereen zorgt ervoor dat iedereen gemotiveerder naar school komt.
Sociology of education --- School management --- Teaching --- Primary education --- leerlingenparticipatie --- lager onderwijs --- 742 Scholieren en studenten --- 183 Kinderrechten en Participatie --- 458.1 --- basisonderwijs --- schoolmanagement --- Leerlingenparticipatie --- Milieu --- Mobiliteit --- Opvoeden tot burgerzin --- Leerlingparticipatie --- Kinderrechtencommissariaat (Brussel) --- Ouderparticipatie ; basisonderwijs --- Rechten van het kind ; onderwijs --- 37.062 --- Participatie --- Onderwijs --- Rechten van het kind --- 093313.jpg --- Leerlingparticipatie ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- Organisatie - Management --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden
Choose an application
Via een eenvoudig stappenplan werken docenten met een collega samen aan het verbeteren van hun kerntaken. In allerlei voorgestructureerde samenwerkvormen komen de belangrijkste docentactiviteiten aan de orde rond zelf te kiezen onderwerpen: een onderwijsinnovatie, een probleem dat zich voordoet of een verbeterpunt. Je kunt zelf kiezen op welke manier en hoe intensief je wilt samenwerken. Klassewerk heeft een tweede laag waarin achtergrondinformatie wordt gegeven die vooral bestemd is voor de leidinggevende: (sector)directeur, sectie- of vakgroepleider. Het biedt hem materiaal om het proces te faciliteren en te begeleiden.
kwaliteitszorg --- secundair onderwijs --- schoolmanagement --- 458.1 --- 489.9 --- 489.9 ) Docentenbegeleiding --- docentenbegeleiding --- samenwerken --- Leraren ; secundair onderwijs --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- hoger onderwijs - overige onderwerpen --- Kwaliteitszorg --- Onderwijs --- Didactiek --- Veranderingsmanagement --- Hoger beroepsonderwijs (Nederland) --- Nederland --- Hoger beroepsonderwijs --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Literatuur
Choose an application
In verschillende werkterreinen treffen we de methodiek van oplossingsgericht werken aan. In dit boek wordt deze methodiek toegepast op het onderwijs. Juist voor het onderwijs is deze benadering zeer gewenst. Immers, in die sector wordt veelal vertrokken vanuit het probleem. Het boek bestaat uit vier delen: het fundament (methode van oplossingsgericht werken), het onderwijsveld, instrumentarium en het doen en laten. De teksten worden ondersteund door praktijkvoorbeelden, 'eregaleries' (tekstkaders waarin nader op zaken wordt ingegaan) en talloze verwijzingen. Het is de auteurs gelukt om een vertaalslag te maken naar de praktijk van leidinggeven, het middenmanagement, het onderwijzen en ondersteunen. Daarvoor worden diverse instrumenten aangereikt. Een gedegen boek, dat gebruikt kan worden in opleiding, training en begeleiding. Deze derde druk kent enkele tekstuele wijzigingen; verder is de literatuurlijst geactualiseerd. Geschikt voor leerkrachten in alle vormen en niveau's van onderwijs. © NBD Biblion
Onderwijsmanagement. --- PXL-Central Office 2016 --- onderwijskunde --- onderwijsmanagement --- onderwijsmodellen --- 366.4 --- 458.1 --- leiding geven --- lesgeven --- oplossingsgericht handelen --- schoolmanagement --- onderwijs --- oplossingsgericht werken --- Management --- Organisatie - management --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Oplossingsgericht --- Onderwijsmanagement --- Onderwijspraktijk --- Empowerment --- Probleemoplossend denken --- Oplossingsgericht werken --- Onderwijsbeleid --- 371.21 --- Lesgeven --- 37.02 --- Nederland --- Kust --- Sociology of education --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Actuele uitgave over communiceren met ouders in de beroepspraktijk van leerkrachten, groepsleiding, kinderopvang en peuterspeelzaalwerk. Het boek combineert theorie met praktijk en conceptvorming met zelfonderzoek. Alle thema's van deze tijd komen op praktische en profijtelijke wijze voorbij: ouders zijn eindverantwoordelijk voor hun kroost, maar hebben dagelijks meer en meer te maken met professionals die beroepshalve met hún kinderen werken. In dat proces van samen verantwoordelijk zijn en partnerschap zijn afstemming, overleg, visie en koers nodig. Alle facetten van moderne communicatie komen in die samenwerking voorbij. Het accent ligt op het ontwikkelen van benodigde inzichten en professionele competenties op het vlak van school en ouders, de inhoudelijke betekenis van ouderschap, gesprekken tussen ouders en professionals, vertrouwen hebben in elkaar, omgaan met moeilijke situaties, inzicht in het verloop van communicatieprocessen. De doelgerichte informatie wordt afgewisseld met tabellen, schema's, vragenlijsten, verwerkingsopdrachten, conceptuele vormgevingen en kaders met praktijkvoorbeelden. Met literatuuroverzicht en register. Hoewel bedoeld voor pabo-studenten, ook geschikt voor een bredere doelgroep. De auteur is onderwijskundige en docent in het hbo. © NBD Biblion - Mart Seerden
basisonderwijs --- ouders-school relatie --- mondelinge communicatie --- Didactics of Kindergarten --- communicatie --- ouderparticipatie --- Didactics of primary education --- Ouderparticipatie ; basisonderwijs ; Nederland --- ouders --- Ouderparticipatie : onderwijs --- 458.1 --- gesprekstechnieken --- Organisatie - Management --- Ouderparticipatie --- Basisonderwijs --- Nederland --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|