Listing 1 - 10 of 133 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Wat vinden leerkrachten van inclusief onderwijs? Welke percepties hebben leerkrachten, ouders en leerlingen over inclusie?Daar hebben de auteurs van dit boek onderzoek naar gedaan. Het blijkt dat leerkrachten meer scholing en ondersteuning willen om voldoende toegerust te zijn. Er zijn handreikingen ontwikkeld. Twee voorbeelden worden beschreven: een handreiking voor slechtziende leerlingen en een voorbeeld van empowerment bij rekengesprekken bij leerlingen met rekenproblemen.
Orthopedagogics --- orthodidactiek --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Geïntegreerd onderwijs --- Inclusief onderwijs --- 090869.jpg --- Rekenproblemen --- Slechtzienden --- Buitengewoon onderwijs --- inclusief onderwijs --- Rekenprobleem --- Slechtziende
Choose an application
De Index is een zelf evaluerend middel. Staat de school open voor alle kinderen in de buurt? WOrden de verschillen van leerlingen gebruikt als hulpbron bij het leren en onderwijzen? Worden goed en minder goed presterende leerlingen gelijk gewaardeerd? Betrekt de school mensen uit de plaatselijke gemeenschap bij activiteiten van de school? Worden alle kinderen en leerkrachten gestimuleerd om trots te zijn op hun prestaties? De Index ontrafelt sterke en zwakke kanten van de school, waardoor de school vervolgens voorwaarden kan scheppen om wat al sterk is, sterk te houden en wat zwak is sterk te maken.
Evaluatie --- Onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Inclusie --- Diversiteit --- Gelijke onderwijskansen --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- inclusief onderwijs --- inclusief beleid --- onderwijsvernieuwing
Choose an application
Het M-decreet is voor de meeste scholen niet de eerste kennismaking met inclusief onderwijs. Ook in het verleden werden heel wat inspanningen gedaan om inclusief te werken. Het decreet biedt nu een duidelijk juridisch kader waarmee directeurs, leerkrachten en ondersteunend personeel aan de slag kunnen. En tegelijk geeft het erkenning aan de heersende goede inclusiepraktijken.Het boek Inclusie op school geeft achtergrond en tips over inclusief onderwijs en hoe dit vorm te geven. Doorheen het boek wordt de link gelegd met het M-decreet en wordt een aantal aspecten van inclusief onderwijs verder uitgediept. De school- en klaspraktijk is daarbij steeds de horizon. (bron: http://www.politeia.be)
Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- inclusief onderwijs --- buitengewoon onderwijs --- orthopedagogiek --- M-decreet --- 460.8 --- Inclusie --- Inclusief onderwijs --- onderwijsbeleid --- School management --- personen met een beperking --- inclusie --- m-decreet --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling
Choose an application
In een genderinclusieve leeromgeving kan iedereen, ongeacht het biologische geslacht, de seksuele oriëntatie, genderexpressie en genderidentiteit openlijk, vrij en zonder beperkingen participeren aan alle aspecten van het schoolgebeuren. Genderinclusieve scholen maken dit mogelijk door het implementeren van een beleid, praktijken en acties die aantonen dat alle genders welkom zijn. ‘Gender op school’ geeft een beknopt overzicht van de centrale concepten om over gender te praten aan de hand van het genderkoek-model dat werd ontwikkeld door çavaria. Aan deze centrale concepten koppelen de auteurs steeds de impact van gender binnen de school en factsheets met cijfers die de genderdiversiteit op school illustreren. Screeningtools worden besproken om de huidige stand van zaken in jouw school onder de loep te nemen. Daarnaast worden er acties op school- en klasniveau besproken om te werken aan een meer genderinclusieve leeromgeving. Ten slotte verwijst het boek je ook door naar relevante organisaties, lespakketten en websites om je onderzoek naar genderinclusief onderwijs na het lezen van dit boek voort te zetten. Het boek geeft je de nodige handvatten om zelf aan een genderinclusieve leeromgeving te werken.
450.41 --- onderwijsfilosofie --- onderwijskunde --- gender --- inclusief onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Gender --- 433.4 --- 454 --- kunsteducatie --- genderstereotypen --- genderexpressie --- onderwijs --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Didactiek (algemeen)
Choose an application
De Wet op Passend Onderwijs (2014) in Nederland en het M-Decreet (2015) in Vlaanderen hebben beiden tot doel meer inclusieve leeromgevingenvoor leerlingen te bieden. Co-teaching wordt internationaal beschouwd als een effectieve strategie om onderwijs te verzorgen aan hyper diversegroepen. Vier deelstudies geven inzicht in de wijze waarop co-teaching teams hun pedagogische benadering vormgeven in het concrete handelenen bespreken de uitdagingen waar co-teachers zich voor geplaatst zien. In het inleidend kader wordt de Nederlandse en Vlaamse beleidsmatigecontext geschetst, waarbinnen de vier deelstudies naar co-teaching zijn gesitueerd. De deelstudies bestaan uit een literatuurstudie en drie verkenningen die zich richten op de betekenisverlening van startende, ervaren en begeleidende co-teachers. In het uitleidend kader worden de resultaten van de deelstudies besproken:1. De betekenis van co-teaching: van technisch instructie- en samenwerkingsmodel naar een waardenbewust pedagogisch onderwijsmodel;2. Co-teaching en de wisselwerking met de onderwijsdomeinen kwalificatie, socialisatie en subjectvorming; 3. Zes bewegingen in co-teaching praktijken die bijdragen aan normatieve professionaliteit;4. De fases van pro-activiteit en veerkracht in co-teaching teams. Dr. Dian Fluijt is docent bij het Seminarium voor Orthopedagogiek en lidvan het lectoraat Normatieve Professionalisering (Hogeschool Utrecht). Daarnaast is zij oprichter van ?De OnderwijsMENSen?. Eerder schreef zij de boeken Prisma Co-Teaching (2014) en Samen Lesgeven (co-auteurs: Prof. Elke Struyf en Prof. Cok Bakker).(Bron: https://www.boek.be/boek/passend-onderwijzen-met-co-teaching-1)
onderwijskunde --- onderwijsonderzoek --- leeromgevingen --- inclusief onderwijs --- PXL-Central Office 2019 --- Co-teaching --- Passend onderwijs --- M-decreet --- Inclusief onderwijs --- co-teaching --- Leeromgeving --- School management --- Teaching --- Orthopedagogics
Choose an application
Het afgelopen decennium is er wereldwijd meer nadruk komen te liggen op het realiseren van inclusief onderwijs. Met dit wetenschappelijk handboek inspireren de auteurs professionals binnen en buiten het onderwijs en laten ze zien dat er in kleine stappen toegewerkt kan worden naar de inclusie van leerlingen met intensieve en complexe ondersteuningsbehoeften. De onderwerpen die worden besproken (zoals competenties van de inclusieve leraar, differentiatie, samenwerking), leggen daar een belangrijke basis voor en zijn onderbouwd met wetenschappelijke inzichten, die toegankelijk zijn gemaakt voor de praktijk. In de eerste plaats richt het boek zich tot (aankomende) leraren, (ortho)pedagogen, interne begeleiders, schoolpsychologen, teamleiders, directeuren en bestuurders. Daarnaast wil het ook professionals inspireren buiten het onderwijs, zoals jeugd- zorgpartners en externe hulpverleners. Aan het boek werkten verschillende experts mee die werkzaam zijn op het domein van inclusief onderwijs.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789464147049/Samen-inclusief-onderwijs-realiseren
Teacher education. Teacher's profession --- School management --- Didactic strategies --- leerstrategieën --- inclusief onderwijs --- basisonderwijs --- Inclusief onderwijs --- Inclusie --- Onderwijs --- Differentiatie --- Co-teaching --- Geïntegreerd onderwijs
Choose an application
"Ik wil het wel, natuurlijk, maar hoe moet dat nou in zo'n grote groep? Dat lukt toch niet binnen dit systeem?"Een hartenkreet van menig leraar die passend onderwijs wil geven. Leraren willen het beste voor ieder kind, maar hoe doe je dat en wat is het beste?Wat de verwezenlijking van 'passend onderwijs' misschien wel het meest in de weg staat, is het ontbreken van een goed beeld van waar we mee te maken hebben: de leerling en de leraar als levende mensen, als subjecten, met ieder zijn eigen intenties en ervaringen die niet zomaar te modelleren zijn met methoden en procedures. Het zijn de mensen die het doen, hoe zij denken en wat zij voor elkaar mogelijk maken.Arie en Edith de Bruin laten zich leiden door de ideeën van Janusz Korczak, grondlegger van de rechten van het kind. Zij laten de lezer op verrassende wijze kijken naar kinderen die soms niet in het systeem van ons regulier onderwijs passen, maar daar toch een plek verdienen om tot hun recht te kunnen komen. Met deze blik van Korczak kijken de schrijvers naar de verlegenheid die 'passend onderwijs' in ons land nog steeds kent en laten zien dat dat niet hoeft. Het kan anders door anders te kijken en te luisteren naar je leerlingen.Met de vele, mooie voorbeelden uit de dagelijkse onderwijspraktijk houden de auteurs op een innemende wijze de lezer een spiegel voor met de vraag om anders te kijken en te luisteren. Dit met een grote kans dat je een ander kind ziet.https://www.swpbook.com/boeken/139/speciaal-onderwijs/2466/wie-moet-er-passen
Passend onderwijs --- Korczak, Janusz --- Inclusief onderwijs --- Inclusie --- Onderwijs --- Korczak. --- Onderwijsgeschiedenis. --- Passend onderwijs. --- Specifieke onderwijsnoden --- Special Educational Needs --- Onderwijsvisies --- Buitengewoon onderwijs --- leermoeilijkheden --- inclusief onderwijs --- buitengewoon onderwijs --- Netherlands
Choose an application
De kans is aanzienlijk dat Nederland uit de top-3 van landen met de meest gelukkige kinderen ter wereld duikelt. Onze jeugd is de afgelopen jaren angstiger en depressiever geworden. En dat terwijl de aandacht voor welbevinden, veerkracht flink is toegenomen. Evenals de nadruk op samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp, en het aantal zelfhulpboeken voor kinderen en jongeren. Dat het nog niet zo wil lukken met het ervaren geluk is dus best vreemd. Zeker ook als je bedenkt dat we in Nederland wel het grootst aantal psychologen en psychiaters per kind ter wereld hebben en we bovendien al jaren bezig zijn met meer preventie. Hoe kan dit?Van leraren hoor je regelmatig de verzuchting: ?Het lijkt erop dat de problematiek steeds groter wordt. Hoe moet dat nu met passend onderwijs en inclusief onderwijs?? Precies over die verzuchting gaat dit boek. Hoe breng je inclusief onderwijs dichterbij in een samenleving die steeds verder psychologiseert? Waarin een sterk toegenomen aantal kinderen en jongeren opgroeien met de diagnose dat ze ADHD of een andere beperking hebben, of ziek, hoogbegaafd, autistisch of depressief zijn. Waarin zij de overtuiging hebben dat het aan hén ligt dat ze afwijken van de norm en hun leraren geen idee hebben hoe zij aan al die individuele ondersteuningsbehoeften moeten voldoen. Steeds meer specialisten die specifieke dingen weten over kinderen en jongeren melden zich op de school en allemaal verwachten ze iets van de leraar. Scholen voelen zich in dit proces steeds machtelozer.In dit boek houdt Bert Wienen een kritisch pleidooi tegen het benadrukken van de mentale kwetsbaarheid van kinderen en het bevorderen van meer veerkracht als oplossing daarvoor.Dit boek is bestemd voor professionals die met en voor kinderen en jongeren werken, zoals leraren, intern begeleiders, schoolleiders, bestuurders en zorgcoördinatoren. Maar ook beleidsmedewerkers van gemeenten en jeugdhulpinstanties. Eigenlijk iedereen die verantwoordelijkheid heeft in het opvoeden en begeleiden in de groei van kinderen en jongeren. Veelal mensen die dagelijks ervaren dat het eigenlijk anders moet.https://www.instondoboeken.nl/101-363_Van-individueel-naar-inclusief-onderwijs
Teacher education. Teacher's profession --- School management --- Didactic strategies --- inclusief onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- leraren-leerling relatie --- Inclusief onderwijs --- Zorgverbreding --- Onderwijs --- Inclusie --- Jeugdhulpverlening --- Veerkracht (weerbaarheid) --- Opvoeding --- Begeleiding
Choose an application
Dit boek wil beleidsmakers inspireren en leerkrachten ondersteunen om - in verbinding met alle actoren - werk te maken van inclusief onderwijs.Als we spreken over inclusief onderwijs, dan hebben we het over mensenrechten: het recht op goed onderwijs, in de eigen nabije regio, met kinderen uit de buurt. Zijn we ons goed bewust van onze verantwoordelijkheid in onderwijs wetende dat segregatie in onderwijs vaak leidt tot segregatie in de rest van het leven? Een inclusieve school is namelijk geen einddoel, het is een middel om cultuur te beleven, om zich te ontplooien, om vriendschappen en sociale vaardigheden te ontwikkelen en om kennis op te doen. Inclusie gaat over rechtvaardigheid en over het lef hebben om samen te zoeken naar de sleutel om een kind te laten floreren in de eigen omgeving, nu en in de toekomst.Inclusief onderwijs vraagt om een transformatie van ons huidige onderwijs: met ruimte voor samenwerking binnen en buiten de klas, met aandacht voor diverse perspectieven en complexiteit, lef, creatieve routes en onverwachte oplossingen.Het gaat niet om inclusief, inclusiever, inclusiefst, maar om een 'echt' streven naar eerlijke samenwerking en inclusie. Nepparticipatie is wat vermeden moet worden: daarom zetten we 'belonging' in dit boek centraal. Er mogen zijn, is niet genoeg. Het gaat om erbij horen, van betekenis kunnen zijn.Diverse stemmen weerklinken in het boek: kinderen, ouders, leraren en andere onderwijsprofessionals, onderzoekers, wetenschappers. We gaan hierbij de complexiteit van de realiteit niet uit de weg. De verschillende perspectieven schuren en nodigen de lezer uit om mee te stappen in de ongemakkelijkheid van deze realiteit en om verantwoordelijkheid op te nemen.https://gompel-svacina.eu/product/perspectieven-op-inclusief-onderwijs/
Inclusief onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Inclusie --- Recht op onderwijs --- Interprofessioneel werken --- 720 Onderwijs --- 750 Onderwijspersoneel --- School management --- onderwijsbeleid --- inclusief onderwijs --- Sociology of education --- Orthopedagogics --- onderwijsorganisatie --- onderwijspraktijk
Choose an application
Samenwerking is de kern van elke succesvolle inclusieve onderwijsinstelling, maar de weg daarnaartoe is een hele uitdaging. Leerondersteuners en leerkrachten in het Vlaamse onderwijs werken vaak op eilandjes, elk vanuit hun eigen insteek of expertise, wat inclusief onderwijs kan afremmen. Op basis van dit inzicht kwam Zeven tinten grijs: een praktische gids voor samenwerking in inclusief onderwijs tot stand. Ons centraal uitgangspunt: hoe kunnen we samenwerkingsvaardigheden en inclusie stimuleren, sterker maken en verduurzamen?standaardboekhandel.be
Geïntegreerd onderwijs --- Onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Verbindende communicatie --- Samenwerking --- Relatie school - ouder --- Zorgverbreding --- Ondersteuning --- Diversiteit --- Interprofessioneel werken --- Didactic strategies --- inclusief onderwijs --- Écriture inclusive --- Néerlandais (langue)
Listing 1 - 10 of 133 | << page >> |
Sort by
|