Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
niet van inhoud 1253.6 Twee deeltijdbanen leiden tot dubbele stress 1283.7 Zoeken naar een coach die bij je past 1303.8 Moeizaam samenwerken aan onderwijsprogramma's 1333.9 Change agents zonder commitment 1363.10 Onzeker vergaderen met managers 1393.11 Een mislukte lezing voor eigen publiek 1413.12 Te sterke collegiale betrokkenheid 1463.13 Een oudere, solistische hogeschooldocent 1493.14 Gastdocenten die niet overkomen bij de groep 1514 werken in een onderwijsorganisatie 1554.1 Lastig voorbereiden van voorlichtingsbijeenkomsten 1574.2 Kopieermachines die mij uit balans brengen 1604.3 Ongenuanceerd beoordelen in toetsperioden 1624.4 Docentbeoordelingen zonder duidelijk perspectief 1654.5 Moeizaam aanschaffen én gebruiken van boeken 1694.6 Rustig thuiswerken heeft ook een keerzijde 1724.7 Ongemakkelijk meewerken aan de accreditatie 1754.8 Lokalen die niet geschikt zijn 1784.9 Nieuwe studieonderdelen, liever niet 1814.10 Hoge eisen stellen aan je diplomeringstoespraak Stageproblemen en de incidentmethode 701.20 Studenten buiten de hogeschool ontmoeten 731.21 Mijn privédomein angstvallig bewaken 762 toetsen en beoordelen 812.1 Niet spieken maar frauderen bestraffen 832.2 Onbeoordeelbare portfolio's 862.3 Een dubieus verlopend portfoliobeoordelingsgesprek 892.4 Een assessment afnemen zonder criteria 922.5 Onverantwoord vaststellen van een zak/slaag-grens 962.6 Herkansende studenten bevooroordeeld beoordelen 992.7 Te laat ingeleverde maar perfect uitgevoerde opdrachten 1022.8 Bepaalde cijfers niet kunnen verantwoorden 1052.9 Egobedreigende kritiek uit onderwijsevaluaties 1073 werken met collega's en managers 1113.1 Als startende docent té ambitieus beginnen en vastlopen 1133.2 Onderwijssituaties die niet voor te bereiden zijn 1163.3 Zonder begeleiding aan nieuwe taken beginnen 1183.4 Onuitvoerbare interne trainingsopdrachten 1213.5 Onder de indruk raken van collega's,^ 1 werken met studenten 131.1 Vergeten presentielijsten én studenten 151.2 Uitgesproken verwachtingen in de eerste bijeenkomst 181.3 Lesvoorbereidingen die niet ten uitvoer worden gebracht 211.4 Een onderwijsleergesprek dat niet op gang komt 241.5 Een tutorgroep die niet te vormen is 271.6 Werkvormen die niet leiden tot beoogde discussies 301.7 Ontbrekende randvoorwaarden in probleemgestuurd onderwijs 331.8 Opdrachten die niet voor iedereen uitvoerbaar zijn 371.9 Onhandig didactisch handelen 391.10 Geen kritiek dulden op organizers en metaforen 431.11 Eisen stellen aan gespannen scriptiestudenten 451.12 Elektronische feedback die verkeerd overkomt 481.13 Onder de indruk van presterende studenten 511.14 Onprofessionele reacties op mooie studenten 541.15 Mondige deeltijdstudenten maken mij impulsief 571.16 Eén tutorstudent die mijn geest volledig domineert 601.17 Ziek voor een groep ongemotiveerde studenten 631.18 Mijn verantwoordelijkheid voor studenten die stagelopen 671.19^
Beroepsonderwijs --- Didactische werkvormen. --- Docentenbegeleiding. --- Didactiek. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- Didactics of higher education --- lerarenberoep --- didactiek --- docentenbegeleiding --- hoger onderwijs --- 484 --- casestudies --- onderwijs --- 489.4 --- 489.5 --- Didactiek --- Hoger onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Leraren hoger onderwijs --- Lesgeven --- Onderwijspraktijk --- 070654.jpg --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Studie en studieresultaten --- Onderwijskunde --- 454 --- assessment --- coaching --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- docent --- evaluatie --- leerkrachtenbegeleiding --- leermethoden --- onderwijsstructuur --- portfolio --- privacy --- probleemgestuurd onderwijs --- stagebegeleiding --- studentenbegeleiding
Choose an application
Via een eenvoudig stappenplan werken docenten met een collega samen aan het verbeteren van hun kerntaken. In allerlei voorgestructureerde samenwerkvormen komen de belangrijkste docentactiviteiten aan de orde rond zelf te kiezen onderwerpen: een onderwijsinnovatie, een probleem dat zich voordoet of een verbeterpunt. Je kunt zelf kiezen op welke manier en hoe intensief je wilt samenwerken. Klassewerk heeft een tweede laag waarin achtergrondinformatie wordt gegeven die vooral bestemd is voor de leidinggevende: (sector)directeur, sectie- of vakgroepleider. Het biedt hem materiaal om het proces te faciliteren en te begeleiden.
kwaliteitszorg --- secundair onderwijs --- schoolmanagement --- 458.1 --- 489.9 --- 489.9 ) Docentenbegeleiding --- docentenbegeleiding --- samenwerken --- Leraren ; secundair onderwijs --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- hoger onderwijs - overige onderwerpen --- Kwaliteitszorg --- Onderwijs --- Didactiek --- Veranderingsmanagement --- Hoger beroepsonderwijs (Nederland) --- Nederland --- Hoger beroepsonderwijs --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Literatuur
Choose an application
'Onderzoeksvaardigheden voor docenten' is zowel een cursus om een valide en betrouwbaar onderzoek uit te kunnen voeren als een uitwerking van factoren die met name belangrijk zijn voor een hbo-afstudeerproject. In het boek komen alle aspecten van onderzoek aan de orde die van belang zijn om als hbo-docent voldoende toegerust te zijn voor: - het begeleiden van afstudeerders; - het geven van modulen op het gebied van onderzoeksvaardigheden; - het uitvoeren van onderzoek binnen onderwijs of kenniskring. Het boek behandelt zes onderdelen van onderzoek: probleemanalyse, onderzoeksdesign, theorie & operationalisering, dataverzameling, data-analyse en het trekken van conclusies. Aan de hand van herkenbare problemen in afstudeertrajecten worden aan het eind van elk hoofdstuk valkuilen genoemd en tips gegeven om als docent op een proactieve wijze sturing aan onderzoek te geven. In het onderdeel data-analyse wordt een breed scala aan analysemethoden behandeld: eenvoudige statistische analyse, kwalitatieve analyse, analyse met organisatieschema's en juridische analyse.
Science --- Methods in social research (general) --- Higher education --- onderzoeksmethoden --- onderwijsonderzoek --- Onderzoeksvaardigheid --- Onderwijs --- Nederland --- Praktijkonderzoek --- Hoger beroepsonderwijs (Nederland) --- Research --- Wetenschappelijk onderzoek --- onderwijs --- methodologie. --- hoger onderwijs. --- #KVHA:Docentenbegeleiding --- #KVHA:Methodologie --- sociaal onderzoek --- #KVHA:Praktijkonderzoek --- 001.81 --- onderzoeksvaardigheden --- 489.59 --- Onderzoeksmethoden --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs --- Onderzoeksvaardigheden ; hoger onderwijs --- 301.08 --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- Overige onderwerpen --- docentenbegeleiding --- methodologie --- praktijkonderzoek
Choose an application
#KVHB:Hoger onderwijs --- 489.9 ) Docentenbegeleiding --- interne kwaliteitszorg --- HO (hoger onderwijs) --- Didactic evaluation --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- Didactics of higher education --- Business policy --- School management --- kwaliteitszorg --- hoger onderwijs --- #KVHB:Kwaliteitszorg --- IKZ
Choose an application
Als mensen gevraagd wordt naar invloedrijke personen in hun levens- of loopbaanontwikkeling, noemen ze vaak een docent. Dit loopt uiteen van docenten die een concrete interesse weten aan te wakkeren tot docenten die, meer algemeen, een nieuwe kijk op de wereld bieden. Het zijn de docenten die een blijvende betekenis achterlaten voor het zelfvertrouwen, voor een bepaalde manier van denken of doen in leven en werk. Meer dan ooit zijn inspirerende docenten van belang. Waarom is hun onderwijs inspirerend? Wat zijn hun kwaliteiten en drijfveren? Hoe hebben ze zich ontwikkeld tot inspirerend docent?De auteur heeft voorbeelden van inspirerend docentschap in het hoger beroepsonderwijs opgediept en in tien verhalen vastgelegd. Het boek bevat een uitwerking van vele thema?s die deel uitmaken van inspirerend docentschap, zoals: een vraagbehoefte bij studenten oproepen, hoge eisen stellen, leren van fouten en een open leerklimaat creëren. Per thema wordt duidelijk hoe gedrag en beweegredenen van verschillende docenten zich tot elkaar verhouden. De lezer krijgt inzicht in de manier waarop hun gedrag en attitude een bijzondere betekenis krijgen voor studenten.De kwaliteiten van inspirerende docenten in het hoger beroepsonderwijs komen zo aan het licht. Het boek biedt andere docenten de mogelijkheid op zichzelf te reflecteren en op hun manier van lesgeven en de beweegredenen daarvoor. Het kan tevens een bijdrage leveren aan het gesprek op hogescholen over de kwaliteit van het onderwijs en de professionele ruimte. De docenten tonen hoe ze gestimuleerd maar ook beperkt worden door factoren in hun omgeving. In het boek laten zij zien hoe zij hun ruimte benutten om inspirerend en geïnspireerd te zijn en blijven.Het boek vormt de neerslag van onderzoek in het hoger beroepsonderwijs en is primair bedoeld voor docenten en opleidingsmanagers. Een vertaalslag naar de praktijk van de hogere niveaus in het middelbaar beroepsonderwijs is evenwel goed mogelijk. Daarnaast zal het boek zijn weg vinden naar professionaliseringstrajecten voor docenten.
Pedagogiek en onderwijskunde --- didactische principes. --- lesgeven --- Didactics --- Technical, artistic and vocational education --- Higher education --- departement Algemeen 11 --- hoger onderwijs --- kwaliteitszorg --- 780 Hoger onderwijs --- competenties --- docenten --- motivatie --- 489 --- HBO --- didactiek --- lerarenopleiding --- docentenbegeleiding (ler) --- lesgeven (ler) --- Competenties --- Hoger onderwijs --- Lesgeven --- Reflecteren --- 113584.jpg --- Leidinggeven ; docenten --- Leraren ; hoger onderwijs --- hoger beroepsonderwijs --- Hoger onderwijs; algemeen --- 378 --- 371.3 --- Hoger beroepsonderwijs (Nederland) --- Nederland --- Leraren --- Beroepssecundair onderwijs --- Hoger beroepsonderwijs --- Leraar --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Directie --- Literatuur --- Teacher education. Teacher's profession
Choose an application
De auteurs laten zich reeds vele jaren in met praktijkbegeleiding van (beginnende) docenten. Wat zij uit hun gevarieerde ervaring, uit actieonderzoek, uit studie en uit veelvuldige gesprekken als globale visie terzake hebben ontwikkeld, leggen zij nu aan belangstellenden in Vlaanderen en Nederland voor. Zij richten zich in eerste instantie tot docenten, leidinggevenden en onderwijsbegeleiders van het hoger onderwijs. Dat betekent geenszins dat praktijkbegeleiding in haar onderscheiden vormen enkel van nut zou zijn voor dat onderwijsniveau en niet voor het basis- en secundair onderwijs. Zij hopen trouwens dat het boek ook daar zijn weg mag vinden. Praktijkbegeleiding is voor de schrijvers een overkoepelende term. Hij dekt werkoverleg, mentorschap, collegiale consultatie, coaching, supervisie en intervisie. Die werkvormen willen zij zorgvuldig onderscheiden zien. Dat is, zo menen zij, van kapitaal belang voor een in alle opzichten zo verantwoord mogelijk operationaliseren en praktiseren van praktijkbegeleiding.
Coaching. --- Lerarenopleiding --- Onderwijsvernieuwing. --- Algemeen. --- lerarenbegeleiding --- Teacher education. Teacher's profession --- professionaliteit --- onderwijspraktijk --- onderwijskwaliteit --- praktijkbegeleiding --- leerkrachten --- competentieontwikkeling --- #GGSB: Onderwijs --- #GGSB: Pedagogie --- #PBIB:2004.3 --- #PBIB:gift 2004 --- #PEDA *1.112.4 --- #PEDA *1.133 --- Coaching Coaching --- Enseignement Onderwijs --- Enseignement supérieur Hoger onderwijs --- Formateurs Opleiders --- Formation des formateurs Vorming van de opleiders --- Mentorat Mentorschap --- Qualité Kwaliteitszorg --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Doceren --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Onderwijsbegeleiding --- docentenbegeleiding --- hoger onderwijs --- kwaliteitszorg --- professionalisering --- 450.7 --- leraren --- onderwijs --- 458.1 --- 481.7 --- Coaching --- Docentenbegeleiding --- Ethiek --- Hoger onderwijs --- Intervisie --- Kwaliteitszorg --- Mentoren --- Onderwijsbegeleiding --- Onderwijsmanagement --- Supervisie --- Werkoverleg --- coaching --- intervisie --- lerarenopleiding --- mentoraat --- onderwijsbegeleiding --- supervisie --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- 489.4 --- docenten --- docentenbegeleiding (ler) --- 371.213 --- Begeleiding --- Onderwijs --- Samenwerking --- 371.12 --- 482 --- 489.59 --- Leraren hoger onderwijs --- Lerarenbegeleiding --- kwaliteitsbewaking (audit) --- leerkracht --- leerkrachtenopleiding --- D120262.jpg --- Larenbegeleiding --- beroepsvervolmaking --- functioneringsgesprek --- kwaliteitsbewaking --- pedagogiek --- #gsdbP --- 371.35 --- 371.22 --- 658.37 --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Opleiding en bijscholing --- Organisatie - Management --- Leraren --- Stages --- Kwaliteit --- Professionalisering --- Doceren --- 371.21 --- Leraar --- Stage --- Mentor --- Directie --- Taalonderwijs --- Kwaliteit (proceskenmerk) --- Pedagogie
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|