Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De zorg- en welzijnssector is vandaag in volle evolutie. De noden en de verwachtingen zijn hoog, de middelen beperkt. Samenwerking in netwerken van zorg, persoonsvolgende financiering, meer marktwerking, meer concurrentie, empowerment en vermaatschappelijking, kwaliteitsindicatoren en accreditering, krapte op de arbeidsmarkt: het zijn allemaal evoluties die de zorg- en welzijnsvoorzieningen dwingen om zich beter te profileren en om hun interne en externe communicatie professioneel aan te pakken.Grotere voorzieningen hebben vaak al een communicatiedienst, maar kleine en middelgrote organisaties roeien met de riemen die ze hebben. Zorgcommunicatie in de praktijk is voor beide doelgroepen geschreven. Communicatieverantwoordelijken, directieleden en stafmedewerkers van grote, middelgrote én kleine voorzieningen vinden in dit boek inspiratie en nieuwe invalshoeken, praktische handvatten en concrete tips. Doorheen het boek lopen tientallen praktijkverhalen uit alle sectoren van zorg en welzijn.
Communicatie ; gezondheidszorg. --- imago --- massacommunicatie --- fondswerving --- evenementen --- communicatie --- crisiscommunicatie --- zorgsector --- sociale media --- Mass communications --- Communicatie ; gezondheidszorg --- 305.8 --- gezondheidszorg --- Communicatie --- Gezondheidszorg --- Communicatieplan --- Communicatiemiddelen --- 604.87 --- 007 --- PXL-Social Work 2017 --- communicatiemanagement --- welzijnssector --- Welzijnszorg --- Communicatieplannen --- Mondelinge communicatie --- Media --- Sociale media --- Jaarverslagen --- Websites --- Interne communicatie --- Crisiscommunicatie --- Fondsenwerving --- Zorgsector --- Communicatietechnieken --- Welzijnssector --- Zorg --- Zorg- en welzijnssector --- Jaarverslag --- Website --- Grafische sector
Choose an application
Het belang van communicatievaardigheden voor beroepen in de gezondheidszorg is groot. In dit boek wordt beschreven hoe de hulpverlener met goede communicatievaardigheden betere resultaten boekt. Op basis van onderzoek worden bewijzen geleverd die het belang van deze vaardigheden en de voordelen voor zowel de hulpverlener als de patiënt aantonen.In Vaardig communiceren in de gezondheidszorg staat een observatielijst centraal; die de stappen in de gespreksvoering volgt.De structuur van het gesprek en de benodigde vaardigheden komen hierin systematisch aan de orde. Er wordt een degelijk stelsel van basale communicatievaardigheden aangeboden die als uitgangspunt dient voor de omgang met alle communicatieproblemen.
Communicatievaardigheden --- Communicatie --- Gezondheidszorg --- communicatie --- gezondheidszorg --- 601.3 --- Communicatievaardigheden. --- Communicatie. --- Gezondheidszorg. --- patiënt-verpleegkundige relatie --- evidence-based nursing --- sociale vaardigheden --- Hygiene. Public health. Protection --- Sociology of health --- Mass communications --- Communicatie ; gezondheidszorg --- communicatievaardigheden --- communicatieproblemen --- Psychologie --- Man --- Volwassene --- Sociology of minorities
Choose an application
Dit actueel boek is tegelijk het toegankelijk verslag van wetenschappelijke inzichten rond Patient Empowerment én een persoonlijk getint verhaal. Communicator, onderzoeker en auteur Edgard Eeckman baseert zijn betoog over de relatie tussen patiënt en arts zowel op wetenschappelijk onderzoek als op zijn eigen persoonlijke ervaring met de gezondheidszorg.Daarbij houdt hij steeds de mens voor ogen. De mens in de patiënt en in de zorgverlener. Hij bekijkt de macht in de relatie patiënt-arts vanuit een ongebruikelijke invalshoek. Op de achtergrond van de relatie sluimert afhankelijkheidsmacht: een macht die niet altijd zichtbaar is, maar wel grote invloed kan hebben op het gedrag van de patiënt. En op dat van de zorgverlener.Vanuit zijn ongebruikelijke visie op macht detecteert de auteur de concrete ingrediënten van Patient Empowerment en geeft hij aan wat het antwoord zou kunnen zijn op de bestaande asymmetrische machtsrelatie tussen patiënt en zorgverlener.Een warm beargumenteerd pleidooi voor een gelijkwaardige patiënt-zorgverlener relatie. Een verhaal dat tegelijk de toegankelijke analyse is van een wetenschappelijk onderzoek. Artsen, maar ook andere zorgverleners, zorgorganisaties en niet in het minst ook patiënten en patiëntenverenigingen vinden in dit boek talrijke nieuwe inzichten.https://www.politeia.be/nl/publicaties/180723-balanceren+tussen+macht+en+onmacht
Arts en patiënt --- Communicatie ; gezondheidszorg --- patiëntenzorg --- patient empowerment --- patiëntgerichte zorg --- patiënten --- 362.11 --- Pharmacology. Therapy --- arts-patiënt relatie --- ethiek (zorg) --- empowerment --- Arts en patiënt --- Relatie arts - patiënt --- Communicatie --- Gezondheidszorg
Choose an application
Geen enkel thema is zo vaak beschreven in de literatuur, muziek en kunst als de liefde. Toch blijft de mens op zoek naar haar ware aard. We denken haar te kunnen definiëren en vatten maar merken steeds weer dat we tekortschieten. Liefde is ondoorgrondelijk maar levensnoodzakelijk.Liefde. Een onmogelijk verlangen? beschrijft hoe de liefde in haar voortbestaan bedreigd wordt door het consumentisme, en de kwalijke illusie dat alles maakbaar is. Bovenal is het een pleidooi om gewoon te doen. Want alleen dan, als we niks forceren, kan de liefde in volle glorie verschijnen.Deze nieuwe editie van Liefde. Een onmogelijk verlangen? verschijnt naar aanleiding van het tienjarige bestaan van het boek.https://www.academiapress.be/nl/liefde-2
Communicatie ; gezondheidszorg --- Gesprekstechnieken --- communicatie --- patiëntgericht communiceren --- communicatievaardigheden --- zorgsector --- zorgprofessionals --- Mass communications --- interpersonele communicatie --- patiëntenbegeleiding --- zorg --- 613.48 --- gezondheidszorg --- psychosociale zorg en de klinisch psycholoog in het ziekenhuis --- verpleegkunde --- gesprekstechnieken --- Communicatie --- Gezondheidszorg --- Kwaliteitszorg --- Sociale vaardigheden --- Gesprekstechniek --- Liefde --- Psychologie --- Relatie --- Psychologische aspecten
Choose an application
Professionals in de zorg krijgen steeds vaker te maken met patiënten met een andere culturele achtergrond, religie of levenswijze. Als professional wil je goede zorg bieden voor iedereen, maar soms voel je onmacht omdat je de juiste houding, kennis of vaardigheden mist. Hierdoor krijgt de patiënt mogelijk minder goede zorg en zijn consulten en behandelingen minder effectief door miscommunicatie. Dit lesboek laat studenten en zorgprofessionals zien wat er gebeurt tijdens de communicatie met patiënten, en wat je kunt doen om tot betere interculturele communicatie te komen. Betere communicatie draagt bij aan een goede relatie met de patiënt, diens tevredenheid met de geleverde zorg en de zorguitkomsten. Het verhoogt de patiëntveiligheid, therapietrouw en kostenreductie. Om goede zorg te kunnen verlenen aan steeds meer patiënten met sterk uiteenlopende culturele achtergronden, is interculturele sensitiviteit nodig. Inzicht in je eigen culturele waarden en normen, kennis van verschillende culturen, en ook vaardigheden in het vergroten van je eigen referentiekader zijn de hoekstenen hiervan. Dit zijn de uitgangspunten van het boek. Interculturele communicatie in de zorg beschrijft op een heldere en toegankelijke manier gerenommeerde modellen en theorieën uit de communicatie, medische en culturele antropologie. Het boek staat vol met praktische opdrachten, casussen en rollenspellen uit concrete interculturele situaties in de zorg. Ook hebben de auteurs reflectievragen toegevoegd.
Social welfare methods --- Nursing --- interpersonele communicatie --- zorgsector --- communicatie --- patiëntenbegeleiding --- deontologie --- attitude --- omgangskunde --- cliënt-hulpverlener relatie --- interculturele communicatie --- Geneeskunde en cultuurverschillen --- Interculturele communicatie ; gezondheidszorg --- Gezondheidszorg ; migranten --- 4+ --- interculturele vaaardigheden --- diversiteit --- interculturaliteit
Choose an application
De medische zorg heeft de laatste twintig jaar veel innovatieve, vooral technische ontwikkelingen doorgemaakt. In de dagelijkse praktijk bestaat de zorg echter voor het grootste deel uit de dialoog tussen de arts en de patiënt, waarbij de patiënt verwacht dat de zorg door een ?goede? dokter geleverd wordt.Maar wat is een goede dokter? Voor een patiënt is het belangrijk dat de arts menselijk en competent is, adequaat handelt, goede zorg levert en de patiënt betrekt bij te nemen beslissingen. Artsen echter zijn opgeleid om met name acute zorgproblemen te behandelen, en tegelijkertijd moeten ze zich steeds meer richten op het begeleiden van patiënten met een levenslange chronische ziekte.Dat levert spanningen op. Gebrek aan goede communicatie en geen zicht op elkaars drijfveren, verergert vaak het lijden van de patiënt. Door te investeren in communicatie kan de gezondheidszorg naar een hoger niveau worden gebracht.In Menselijkheid in de zorg schetst Leo Visser hoe slechte communicatie begint, maar vooral ook hoe het beter kan. Als patiënten weten hoe artsen denken en werken, stellen ze betere vragen. En als de arts zich bewust is van het perspectief van de patiënt, leidt dat tot grotere medemenselijkheid in de zorg.
mondelinge communicatie --- artsenpraktijk --- arts-patiënt relatie --- cliënt-hulpverlener relatie --- communicatie --- Sociology of health --- huisartsen --- Arts en patiënt --- Communicatie ; gezondheidszorg --- Arts-patiënt relatie --- Communicatie --- Gezondheidszorg --- Artsen --- Patiënten --- Patiëntenvoorlichting --- Relatie arts - patiënt --- Arts --- Patiënt --- Rechten --- Leerling --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie --- Arts en patiënt
Choose an application
Zorg- en welzijnsprofessionals moeten adequaat met elkaar samenwerken om optimale zorgverlening of ondersteuning te kunnen bieden aan burgers binnen onze participatiemaatschappij. Maar interprofessioneel samenwerken gaat niet vanzelf. Het vraagt om het ontwikkelen van competenties die nodig zijn om te kunnen functioneren in een interprofessionele beroepspraktijk, met oog voor het brede functioneren van de cliënt en alle betrokkenen in het sociale systeem van de cliënt. Het Handboek interprofessioneel samenwerken in zorg en welzijn beschrijft het interprofessioneel samenwerken modelmatig en vanuit een breed perspectief. De uitgave onderscheidt vier kerncompetenties: waarden en ethiek, interprofessionele communicatie, rollen en verantwoordelijkheden en het werken in teams. De auteurs plaatsen deze competenties in het kader van de Nederlandse zorg en welzijnssector en de wet- en regelgeving en laten het belang zien van ethisch bewust en cliëntgericht werken. De uitgave biedt activerende werkvormen en opdrachten die helpen in de ontwikkeling van de gevraagde competenties. Handboek interprofessioneel samenwerken in zorg en welzijn is geschreven voor studenten van sociale en zorgopleidingen. Daarnaast is het geschikt voor iedereen die werkzaam is in de zorg- en welzijnssector.
Multidisciplinary organizations --- Hygiene. Public health. Protection --- interne communicatie --- samenwerkingsverbanden --- medische beroepen --- zorgprocessen --- gezondheidszorg --- multidisciplinaire zorg --- MVG (minimale verpleegkundige gegevens) --- Interprofessioneel werken --- Multidisciplinair team --- Samenwerking --- Welzijnssector --- Zorg --- interprofessionele samenwerking --- samenwerking --- teamwerk - teamwork --- Communicatie ; gezondheidszorg --- Interdiciplinariteit ; gezondheidszorg --- Sociale welzijnszorg ; samenwerking --- welzijnswerk, samenwerking --- 361.03
Choose an application
Professionals in de zorg werken steeds vaker met patiënten met een andere culturele achtergrond, religie of levenswijze. Als professional wil je goede zorg bieden voor iedereen, maar soms voel je onmacht omdat je de juiste houding, kennis of vaardigheden mist. Hierdoor krijgt de patiënt mogelijk minder goede zorg en zijn consulten en behandelingen minder effectief door miscommunicatie.Dit boek laat studenten en zorgprofessionals zien wat je kunt doen om tot betere interculturele communicatie te komen. Dit draagt bij aan een goede relatie met de patiënt, diens tevredenheid met de geleverde zorg en de zorguitkomsten. Naast kostenreductie, verhoogt het de patiëntveiligheid en therapietrouw.Om goede zorg te kunnen verlenen aan steeds meer patiënten met sterk uiteenlopende culturele achtergronden, is interculturele sensitiviteit nodig. Inzicht in je eigen culturele waarden en normen, kennis van verschillende culturen, en ook vaardigheden in het vergroten van je eigen referentiekader zijn de hoekstenen hiervan. Dit zijn de uitgangspunten van het boek.Interculturele communicatie in de zorg beschrijft op een heldere en toegankelijke manier gerenommeerde modellen en theorieën uit de communicatie, medische en culturele antropologie. Het boek staat vol met praktische opdrachten, casussen, reflectievragen en rollenspellen uit concrete interculturele situaties in de zorg.https://www.standaardboekhandel.be/p/interculturele-communicatie-in-de-zorg-9789023258742
interculturele communicatie --- zorg --- cultuurverschillen --- communicatievaardigheden --- zorgprofessionals --- Cultuurverschillen en geneeskunde --- Interculturele communicatie ; gezondheidszorg --- Gezondheidszorg ; migranten --- Social welfare methods --- Nursing --- interpersonele communicatie --- zorgsector --- communicatie --- patiëntenbegeleiding --- deontologie --- attitude --- omgangskunde --- cliënt-hulpverlener relatie --- Interculturele communicatie --- Gezondheidszorg --- Persoon met een migratieachtergrond --- Professional ethics. Deontology --- diversiteit --- gezondheidszorg
Choose an application
Cliënten zijn mondiger geworden en kwaliteitseisen worden hoger, waardoor de werkdruk toeneemt. Als zorgverlener/hulpverlener wil je je werk goed doen, maar hoe zorg je tegelijkertijd voor jezelf, hoe bewaak je je eigen grenzen? Hoe kun je nabijheid bieden en tegelijk ook jezelf blijven?Met dit boek laten de auteurs zien dat goed contact en verbinding helend is voor de zorgvrager en uitputting van de zorgverlener voorkomt. Het is een warm betoog voor de erkenning van waarden zoals betrokkenheid, waardering en presentie binnen de zorg. Door middel van veel praktijkvoorbeelden en praktische adviezen wordt duidelijk gemaakt hoe je als hulpverlener je eigen draagkracht en veerkracht kunt bewaken en vergroten.
Hulpverleners --- Communicatie --- Professionalisering. --- Gezondheidszorg. --- Hulpverlening. --- presentie --- cliënt-hulpverlener relatie --- zelfzorg --- coping --- Social psychology --- Hulpverleners ; professionalisering --- Communicatie ; gezondheidszorg --- Communicatie ; hulpverlening --- Zorgtheorie (theorie van zorg) --- Verpleegkundig beroep --- 364.62 --- Zorg --- Draagkracht --- Veerkracht --- Grenzen --- Zelfzorg --- 321.4 --- hulpverlening --- professionalisering --- hulpverlener --- draagkracht --- 613.3 --- verpleegkunde --- werkdruk --- gezondheidszorg --- 602.3 --- veerkracht --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; opleiding en beroep --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- PXL-Healthcare 2016 --- patiënt-therapeut relatie --- werkvreugde --- communicatie --- zorgverlener --- Professionalisering --- Gezondheidszorg --- Hulpverlening --- Hulpverlener
Choose an application
'Mijn zusje heeft af en toe paniekaanvallen, waarbij zij soms flauwvalt. Mijn ouders hebben een pandit om hulp gevraagd. Die heeft geadviseerd dat er een ritueel uitgevoerd moest worden. (Surinaams-Hindostaans-Nederlandse vrouw)Vertelt u mij eens iets meer is een handreiking aan professionals in de gezondheidszorg en het welzijnswerk, die niet goed weten hoe zij op zon uitspraak moeten reageren. Door aan deze vrouw te vragen of zij dit wil uitleggen, zal de professional inzicht krijgen in hoe zij en haar naasten omgaan met ziekten en problemen. Dit kan de aanzet zijn om nader tot elkaar te komen en om goede zorg te verlenen. In dit boek worden praktische tips gegeven hoe de professional hierbij te werk kan gaan. Er wordt beschreven welke invloed cultuur en levensbeschouwing hebben op zorg en welzijn. Het kan gaan om hindoeïstische rituelen, islamitische medische ethiek of de wens van sommige reformatorisch-christelijke en antroposofische ouders om hun kinderen niet te laten vaccineren tegen mazelen. Uitgangspunt is dat het niet zozeer gaat om kennis van specifieke culturele en levensbeschouwelijke verschijnselen, maar meer om de belevingswereld van de individuele patiënt of cliënt. Ook worden suggesties gedaan voor deskundigheidsbevordering.
Gezondheidszorg --- Welzijnswerk --- Cultuur. --- welzijnswerk --- interculturele hulpverlening --- gezondheidszorg --- Sociology of social care --- Sociology of health --- leefwereld --- Interculturele communicatie ; gezondheidszorg --- Geneeskunde en cultuurverschillen --- Gezondheidszorg ; migranten --- multiculturele samenleving --- interculturele communicatie --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Welzijnswerk --- #KVHB:Gezondheidszorg --- Interculturaliteit --- Migranten --- Diversiteit --- 328.7 --- hulpverlening --- communicatie --- 325 --- 007 --- Sociale problemen van allochtone groepen --- PXL-Healthcare 2018 --- maatschappelijke dienstverlening --- cultuurverschillen --- medische ethiek --- beleving --- rituelen --- Sociale welzijnszorg --- Multiculturele samenleving --- Interculturele hulpverlening --- Cultuur --- Godsdienst --- Allochtonen --- Allochtoon --- Toerisme --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Inclusie --- Maatwerk --- Autochtoon --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- levensbeschouwing --- Persoon met een migratieachtergrond
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|