Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het clusteren van voorzieningen voor kinderen van 0-12 jaar in een samenwerkingsverband brede school of kindcentrum is een doorgaande trend. Het aantal brede scholen is de laatste twee jaar toegenomen tot 1600. Veel aandacht gaat de laatste tijd uit naar de organisatie, maar hoe staat het met de inhoud? Ben je tevreden met de brede school als je naschools sport en cultuur doet? Er zijn tal van andere onderwerpen die kinderen zinvolle en leerzame activiteiten bieden. Activiteiten die hun wereld vergroten, die hen echte burgers van de toekomst maken. Misschien zijn de 21st century skills wel een goed kader om deze nieuwe activiteiten te ordenen. Deze bundel brengt nieuwe thema’s voor de brede school en kindcentra bijeen: mediawijsheid, burgerschap, taal en rekenen…. Belangrijke onderwerpen die geen kind eigenlijk mag missen. De bundel geeft projecten en voorbeelden die bruikbaar zijn voor de praktijk.
brede school --- buitenschools onderwijs --- buitenschoolse activiteiten --- kinderopvang --- Social policy and particular groups --- Brede school --- Integrale kindcentra --- Gelijke onderwijskansen --- Sociale ongelijkheid --- Zorgverbreding --- Samenwerking scholen - externe instellingen --- Nederland --- Brede school ; Nederland --- Kwaliteitszorg --- Integraal kindcentrum --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Brede school. --- Onderwijsvernieuwing. --- Kinderopvang. --- Aufsatzsammlung. --- Vorschulerziehung. --- brede school. --- onderwijsvernieuwing. --- Belgien.
Choose an application
Niet meekomen en uit de boot vallen is een risico voor alle leerlingen in het onderwijs. In die zin zijn alle leerlingen risicoleerlingen. Dit boek richt zich op deze risicoleerlingen die een grote en onevenredige kans lopen op schooluitval, etnische segregatie en discriminatie ('zwarte' scholen), (cyber)pesten, specifieke zorg (speciale scholen), enz. De auteurs bespreken maatregelen en mechanismen om deze risico's te vermijden. Het boek laat zien in hoeverre onderwijsvoorrangsbeleid en brede scholen risicoleerlingen bij de les kunnen houden.
risicogroepen --- brede school --- Teaching --- schoolverzuim --- Sociology of education --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Zorgverbreding ; onderwijs ; Nederland --- Leerlingbegeleiding ; onderwijs ; Nederland --- Risicokinderen --- Risicojongeren --- Inclusief onderwijs --- Passend onderwijs --- Brede school --- Gelijke onderwijskansen --- Nederland --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Risicokind --- Risicojongere --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
28 p. : ill.
458.2 --- 727.1 --- Brede School --- schoolgebouwen --- schoolinrichting --- schoolmanagement --- zorgverbreding --- 454.23 --- Brede school --- Onderwijsfilosofie (Onderwijsvisie) --- Samenwerking --- Schoolgebouwen --- Brede school ; nederland --- Scholen ; architectuur --- inrichting van scholen, veiligheid en speelplaatsen --- schoolgebouwen, schoolarchitectuur --- Didactische principes --- Inrichting van scholen --- Onderwijsvernieuwing --- Nederland --- Schoolgebouw --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
De 'brede school' werd langzamerhand een gangbaar verschijnsel in het onderwijslandschap. Naast dat de school kinderen voorbereidt op de arbeidsmarkt, heeft ze een socialiserende rol. In de brede school worden kinderen namelijk niet alleen onderwezen, maar ook opgevangen, opgevoed en begeleid. De brede school dient kinderen bovenal kansen te bieden om zich als uniek individu te kunnen ontwikkelen. Werken in de brede school doet hiermee een groot beroep op de verantwoordelijkheid van de professional. Het boek wil (toekomstige) leraren, pedagogisch medewerkers en sociale professionals voorbereiden om met elkaar handen en voeten te kunnen geven aan de pedagogische opdracht in de brede school. Het boek bestaat uit 4 delen. In het eerste deel wordt de brede school voorgesteld aan de hand van twee casussen en wordt beschreven wat het in de praktijk betekent om in een brede school te werken en te leren. In deel twee staat de pedagogische opdracht centraal en het ontwikkelen van een visie op het werken in de brede school. In deel drie vertellen deskundigen vanuit hun expertise wat de kernwaarde is van hun vak en hoe je samen met anderen kunt werken aan educatieve ontwerpen voor kinderen. Deel vier geeft extra informatie over het verschijnsel brede school, allerlei kaders errond, internationale voorbeelden, recente ontwikkelingen en verwijzingen naar informatiebronnen
Teaching --- Educational sciences --- pedagogiek --- brede school --- 454.23 --- Brede school --- 458.1 --- Brede school ; Nederland --- Didactische principes --- Organisatie - Management --- Samenwerking scholen - externe instellingen --- Nederland --- Pedagogisch project --- Onderwijsorganisatie --- Onderwijs --- Kinderen --- Leerprocessen --- Pedagogiek --- Buurten --- Teamwerk --- Ouderparticipatie --- Sport --- Cultuureducatie --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Kansarmoede --- Didactisch principe --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Kind --- Leerproces --- Buurt --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Gezondheid
Choose an application
Brede scholen zijn in het afgelopen decennium een begrip geworden in Nederland en niet meer weg te denken uit onze samenleving. Ze spelen in op veranderende behoeften van kinderen, ouders en wijkbewoners. Organisaties voor onderwijs, kinderopvang, welzijn, sport, cultuur en zorg bieden samen antwoorden op maatschappelijke vraagstukken die scholen alléén niet meer aankunnen. Tot voor kort lag het accent in het ontwikkelingsproces op het treffen van voorbereidingen, visie-ontwikkeling en besluitvorming. Inmiddels maken steeds meer brede scholen de overstap naar de uitvoering.Die overstap brengt merkbaar extra élan te weeg, met name binnen de betrokken organsatiesIn Brede scholen in uitvoering komt de werkvloer aan het woord. Een groot aantal pioniers uit de praktijk heeft de ervaringen met diverse facetten van brede scholen opgetekend. Aan bod komen ontwikkelingen rondom dagarrangementen, sociale competentie en de opkomst van sport, kunst en ICT.
jeugdbeleid --- brede school --- onderwijssociologie --- Sociology of education --- School management --- Netherlands --- Brede school ; Nederland --- Nederland --- Brede school --- Onderwijssociologie --- Samenwerking scholen - externe instellingen --- Organisatie --- Onderwijsbeleid --- 741 Schoolorganisatie --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- #SBIB:316.334.1O220 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #KVHB:Onderwijs --- 458.1 --- Bibliotheekbezoek --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Kinderopvang --- Kwaliteitszorg --- Pedagogiek --- Schoolgebouwen --- Sociale vaardigheden --- Sport --- 452.9 --- onderwijsbeleid (ler) --- multidisciplinaire samenwerking (ler) --- 070011.jpg --- Organisatie van het onderwijs: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Organisatie - Management --- (zie ook: Onderwijskunde) --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Dit boek wil een pleidooi zijn voor een opvoedgemeenschap: een gelijkwaardige samenwerking tussen ouders, school en wijk rondom de opvoeding van kinderen. Het wil ook een concrete handreiking zijn dat een antwoord geeft op de vraag hoe we rondom basisscholen kunnen komen tot een échte gezamenlijke opvoedingsverantwoordelijkheid.Er lijkt het een en ander te zijn misgegaan in de samenwerking tussen ouders, school en wijk rondom de opvoeding van kinderen het afgelopen decennium. Ondanks de grote aandacht voor het verschijnsel ?ouderbetrokkenheid? in de beleidsagenda?s, zijn we in veel wijken iets kwijtgeraakt, namelijk de school als onderdeel van de opvoedgemeenschap in de wijk.Het zou eenzijdig zijn om hier louter de rol van de school te benoemen. Ook de ouders zijn ?kind van hun tijd?. Moderne tweeverdienende ouders hebben veel minder tijd om te investeren in vrijwillige activiteiten in de gemeenschap.Hoe keren we het tij? Hoe kunnen we bouwen aan een ander perspectief? De afgelopen jaren is in het kader van De Vreedzame School en De Vreedzame Wijk op een aantal plekken geëxperimenteerd met een vorm waarbij ouders een gelijkwaardige rol spelen in het opvoedklimaat in en om de school.In dit boek zetten we die ervaringen op een rij.Het eerste hoofdstuk beschrijft de oorzaak en aanleiding van het probleem, en schetst de onderliggende gedachten voor een andere visie op de genoemde pedagogische samenwerking. Om vervolgens in de hoofdstukken daarna een indruk te geven van de opgedane ervaringen en te komen tot praktische adviezen waarmee zowel ouders als scholen aan de slag kunnen.(Bron: https://www.swpbook.com/boeken/21/onderwijs/2122/school-ouders-en-wijk-samen-opvoeden)
Opvoeding --- Brede school --- Ouders --- Onderwijs --- Buurten --- Samenwerken --- Ouderparticipatie --- Opvoeding ; praktijk --- Ouderbetrokkenheid --- opvoeding --- ouderparticipatie --- ouderbetrokkenheid --- School management --- schoolomgeving --- ouders-school relatie --- schoolorganisatie --- Buurt --- Samenwerking --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gesprek --- Sport
Choose an application
Vakbekwaam Onderwijzen gaat over de dagelijkse praktijk in het (speciaal) basisonderwijs. Het boek beschrijft het onderwijsproces van het begin tot het eind en gaat onder meer in op het inrichten van de leeromgeving, het aanbieden van leerstof, de verwerking van opdrachten, klassenmanagement en stimuleren van effectief leer- en sociaal gedrag. Er komen vragen aan bod als: wat doe je de eerste schooldag, hoe vertel je ouders slecht nieuws, hoe registreer en administreer je, hoe leg je dingen het beste uit, wat moet je doen bij ordeproblemen en hoe stimuleer je sociale vaardigheden. Zelfredzaamheid, zelfstandig werken en samen werken zijn de centrale thema's.
454 --- 474 --- 450.7 --- Basisonderwijs --- Brede school --- Didactiek --- Leeromgeving --- Didactiek; algemeen --- Didactiek basisonderwijs; algemeen --- Opleiding en bijscholing --- Didactics --- Primary education --- basisonderwijs --- didactiek --- lerarenopleiding --- Secondary education
Choose an application
Pedagogiek in de onderwijspraktijk biedt ondersteuning bij het ontwikkelen van een eigen visie en een geïntegreerde benadering van pedagogisch handelen in het onderwijs. Het boek bespreekt drie dimensies van de pedagogische visie: de pedagogische opdracht, het pedagogisch klimaat en het pedagogisch perspectief op de leeromgeving. Hierbij is er specifieke aandacht voor passend onderwijs, omgaan met diversiteit en voor het samenwerken met ouders en met andere educatieve professionals in en rond de school. In de laatste hoofdstukken plaatst de auteur de geïntegreerde pedagogische aanpak in een breder maatschappelijk kader. Met behulp van de geboden theorie en de illustratieve voorbeelden kunnen (aankomende) leraren een goed onderbouwde visie op pedagogisch handelen vormen. (Bron: www.epo.be)
Educational sciences --- onderwijspraktijk --- pedagogiek --- 120048.jpg --- Pedagogie --- Didactiek --- competenties --- Brede school --- Ouderparticipatie --- Leraren --- Pedagogisch klimaat --- Adaptief onderwijs --- ouderparticipatie --- opvoedkunde --- burgerschapsvorming --- pedagogisch handelen --- Onderwijspraktijk --- 450.4 --- Lager onderwijs --- Pedagogiek --- Passend onderwijs --- Relatie ouder - school --- Diversiteit --- Relatie school - ouder --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
Ouders wensen het beste voor hun kinderen. In de schaduw van het reguliere onderwijs gaan ze op zoek naar extra vormingskansen: soms als remediëring om de leerachterstand van hun kind in te perken, soms als bijkomende uitdaging. In enkele gevallen zelfs als plaatsvervanging voor de gewone school. Dat is vandaag al een gangbare praktijk in een aantal Aziatische landen. Schoolse competitie en prestatiedrang vormen er de grondtoon van het dagelijkse kinderleven. In Vlaanderen loopt het alsnog niet zo?n vaart. Het vertrouwen in ons onderwijs is nog zeer groot. Maar de druk voor betere schoolprestaties ? zowel van het individu als van het systeem ? wordt sterk opgevoerd. We stelden ons de vraag of er ook bij ons een tendens is om meer onderwijs buiten de school(m)uren en dus buiten het regulier leerplichtonderwijs te zoeken. En als er zo?n tendens is: - Waarover gaat het dan? - Wie organiseert het? Wie neemt eraan deel? - Wat is de kwaliteit van die initiatieven? Vormen zij een concurrentie voor onze scholen? - Hoe gaan we daar als regulier onderwijs mee om? - Moeten we terugplooien op een basis- of standaardcurriculum, en andere leergebieden of domeinen overlaten aan deze nieuwe vormen van onderwijs? - ?Met als hamvraag: doet dit geen afbreuk aan het streven naar (kwaliteitsvol) onderwijs voor élk kind? Of zijn er toch voordelen verbonden aan bijkomende instructiemogelijkheden buiten het regulier onderwijssysteem? Dit boek wil een verkennende aanzet geven om directies, leraren, en allen die met onderwijs begaan zijn, te wijzen op het fenomeen van onderwijs buiten de school(m)uren. En hoe we hieromtrent een beleid moeten voeren. (flaptekst)
School management --- Didactic strategies --- schoolbeleid --- onderwijsvormen --- schoolorganisatie --- brede school --- buitenschools onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsbeleid --- Hulpverlening --- Buitenschools leren --- Bijles --- Flexibiliteit --- Huiswerk --- Huiswerkbegeleiding --- Huiswerkbeleid --- STEM (Science Technology Engineering Maths) --- Zomerschool --- Schoolprestatie --- Inclusief onderwijs --- ICT-integratie --- Examencommissie --- Techniekonderwijs --- Onderwijskansen --- Gelijke onderwijskansen
Choose an application
De brede school heeft tot doel om naast loutere kennisoverdracht allerlei nevendiensten aan te bieden, gericht op de integrale ontwikkeling van leerlingen. Tegelijk wil men door dit stimulerend aanbod een krachtige leeromgeving creëren, die extra-kansen biedt aan achtergestelde groepen, en/of een zinvolle vrijetijdsbesteding aanbieden aan kinderen uit gezinnen waar beide ouders uit werken gaan.In dit onderzoek wordt vooreerst een literatuuroverzicht gegeven van de Brede School-beweging in Nederland en andere landen; vervolgens worden aanzetten in Vlaanderen in kaart gebracht, en worden enkele concepten uitgewerkt voor de structurele uitbouw van de Brede school in eigen land
jeugdwerk --- zorgverbreding --- Primary education --- brede school --- sportbeleid --- omgevingsproblematiek --- lager onderwijs --- kunstopvoeding --- welzijnsonderzoek --- onderwijsvoorrangsbeleid --- milieubeleid --- onderwijsvormen --- ontwikkeling van het kind --- kansarmoede --- sociale ontwikkeling --- gezondheidsvoorzieningen --- gelijkekansenbeleid --- ervaringsleren --- minderheden --- samenwerkingsverbanden --- deeltijds onderwijs --- vrijetijdsbesteding --- CLB (Centra voor Leerlingenbegeleiding) --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- United States --- Sweden --- Flanders --- Denmark --- Netherlands --- 720 Onderwijs --- Academic collection --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O320 --- #SBIB:044.HIVA --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- onderwijs --- Brede School --- schoolopbouwwerk --- Vlaanderen --- Nederland --- België --- didactiek --- onderwijsorganisatie --- 454.23 --- 472.2 --- 474.23 --- Brede school --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Onderwijs en maatschappij --- Samenwerking --- Schoolopbouwwerk --- Zorgverbreding --- arbeid --- gelijke kansenbeleid --- integratie --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Doelen en functies van onderwijstypes, schoolsystemen: algemeen --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Didactische principes --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsbeleid --- Multiculturaliteit --- Diversiteit --- Onderwijs --- Gelijke kansen --- Gelijke onderwijskansen --- Provincie West-Vlaanderen --- Kust --- Emigratie --- Multiculturalisme --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- CLB (Centra voor Leerlingenbegeleiding). --- Primary education. --- brede school. --- deeltijds onderwijs. --- ervaringsleren. --- gelijkekansenbeleid. --- gezondheidsvoorzieningen. --- jeugdwerk. --- kansarmoede. --- kunstopvoeding. --- lager onderwijs. --- milieubeleid. --- minderheden. --- omgevingsproblematiek. --- onderwijsvoorrangsbeleid. --- onderwijsvormen. --- ontwikkeling van het kind. --- samenwerkingsverbanden. --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- sociale ontwikkeling. --- sportbeleid. --- vrijetijdsbesteding. --- welzijnsonderzoek. --- zorgverbreding. --- Denmark. --- Flanders. --- Netherlands. --- Sweden. --- United States. --- United States of America --- Public buildings --- architecture [discipline] --- schools [buildings] --- schoolhouses --- architectuur
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|