Listing 1 - 10 of 100 << page
of 10
>>
Sort by

Book
World class learners : onderwijs voor een ondernemende generatie
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789081748483 Year: 2014 Publisher: Helmond Onderwijs Maak Je Samen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek ontsluit de geheimen voor kweken van onafhankelijke denkers die bereid en in staat zijn om het door hen geleerde anders te gebruiken om banen te creëren en een positieve bijdrage te leveren aan de geglobaliseerde samenleving. World Class Learners presenteert concepten die leraren, bestuurders en zelfs ouders meteen kunnen toepassen, inclusief de wijze waarop.


Book
Wat we kinderen echt kunnen leren : over feiten en fictie in onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789401435420 9789401497213 Year: 2016 Publisher: Tielt Lannoo Campus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De voortdurende evolutie van pedagogische en onderwijskundige wetenschappen zorgt voor een overaanbod aan nieuwe inzichten en mogelijke toepassingen. Dat maakt het voor ouders, onderwijsprofessionals en beleidsmakers moeilijk om te bepalen welke conclusies ze moeten trekken en welk advies te volgen. Alle adviezen lijken gebaseerd op onderzoek, maar de resultaten spreken elkaar vaak tegen.In dit boek toont bestsellerauteur Daniel T. Willingham hoe je feit van fictie kunt onderscheiden. Hij beschrijft wat goede wetenschap is, hoe je die kunt herkennen en waarom we vaak zo goedgelovig zijn voor slecht onderbouwde en foute claims. Dit boek biedt een praktische methode om bewust te leren omgaan met onderwijsonderzoek en -voorschriften. Zo kun je als ouder of onderwijsprofessional door de bomen het bos weer zien.


Book
De toekomst van het onderwijs aan jonge kinderen : een strategische verkenning

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het kleuteronderwijs staat al een tijd hoog op de beleidsagenda in Vlaanderen. Die aandacht is meer dan terecht. Kleuteronderwijs heeft een zeer grote impact op de sociale, fysieke en cognitieve ontwikkeling van kleuters.Het Vlaamse kleuteronderwijs is sterk uitgebouwd en kent een lange traditie. De participatiegraad is zeer hoog. Het biedt veel mogelijkheden, ook om gelijke onderwijskansen te realiseren. Toch blijven de uitdagingen groot. Het huidige kleuteronderwijs botst op zijn grenzen. Hebben we nood aan een ander type kleuterschool?We worden geconfronteerd met vragen die al langer leven, maar even goed met nieuwe vraagstukken. Wat is de eigenheid van onderwijs aan jonge kinderen en waar zitten de belangrijkste hefbomen voor betere kwaliteit? Hoe kunnen we pedagogische breuklijnen tussen opvang en onderwijs overstijgen? Hoe geven we het partnerschap met ouders vorm?De Vlor bracht een aantal eminente onderwijsdeskundigen samen voor deze strategische verkenning van het onderwijs aan jonge kinderen. Op basis van kennis, inzichten en analyses van bestaand onderzoek schetsen ze uitdagingen en pistes voor de toekomst met 2030 in het vizier. Laat dit een schot voor de boeg zijn voor een vernieuwde visie en praktijk.


Book
School? Leerkazerne of leerthuis? 11 kritische lezingen over school
Authors: ---
ISBN: 9789085750512 Year: 2014 Publisher: Antwerpen Cyclus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De ware opdracht van onderwijs, kinderen tot natuurlijk leren brengen en diepgaand humaniseren, is vaak verstikt door duizend regels en systemen die niet met "leren" maar alles met "slagen" te maken hebben. De auteur schetst in 11 lezingen tegen welke muren gedreven onderwijsmensen, kinderen, jongeren en ouders te pletter kunnen lopen. Gedreven door een grote liefde voor het vak en voor de kinderen en jongeren schetst hij hoe je het slaagsysteem, de leerKazerne, die de school nu is, kunt ombuigen tot een 'leerThuis': een plek waar diepgaand leren en op een natuurlijke wijze je talent ontwikkelen alle kansen krijgt. School is voor te veel kinderen een probleem geworden. Hoog tijd om te focussen op het ware "leren".


Book
Onderwijsheid : terug naar waar het echt om gaat
Author:
ISBN: 9789028982017 9789086871636 9086871631 9028982019 Year: 2015 Publisher: Kalmthout Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jong en oud worden overstelpt met informatie. Menigeen lijdt aan 'infobesitas'. Met informatietechnologie proberen we dit te lijf te gaan, maar het helpt niet echt. Het komt erop aan dat je kunt selecteren welke informatie echt belangrijk is. Daarvoor heb je wijsheid nodig. Daarom moeten onderwijsmensen weer gaan doen waar het ten principale in het onderwijs om gaat: onder-wijzen, zodat jongeren wijzer worden. Dat kan echter alleen als leidinggevenden hun school echt schóól laten zijn in plaats van een bedrijf. Niet de managementinformatie moet leidend zijn, maar de inhoud van het onderwijs, de passie van docenten en de atmosfeer. (Bron: covertekst)


Book
Praktische pedagogiek als theorethisch probleem
Author:
ISBN: 9789088501203 Year: 2010 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

20-3

Action research : a methodology for change and development
Author:
ISBN: 0335216587 0335216595 9780335216598 9780335227952 0335227953 1280948116 9781280948114 9780335216581 Year: 2006 Publisher: Maidenhead : Open university press,


Book
Stratophere : over de verbindende kracht van technologie, pedagogie en veranderkunde
Author:
ISBN: 9789081748469 Year: 2013 Publisher: Helmond Onderwijs Maak je Samen


Book
Wat werkt op school : research in actie : meta-analyse van 35 jaar onderwijsresearch direct toepasbaar in beleid en praktijk : beter leerproces, hogere resultaten
Author:
ISBN: 9789461180117 946118011X Year: 2010 Publisher: Vlissingen Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel van de verschillen in de ontwikkeling en leerprestaties van kinderen hebben te maken met de leerlingen zelf: hun leven thuis, hun al opgedane kennis, hun motivatie. Het goede nieuws is dat er heel wat is dat scholen en leraren kunnen doen om de ontwikkeling en de prestaties van hun leerlingen te verbeteren; als ze de richting volgen die in dit boek wordt aangegeven.Vanuit de resultaten van 35 jaar onderwijsresearch beschrijft auteur Robert J. Marzano de factoren die de leerresultaten van leerlingen positief beïnvloeden. Door gebruik te maken van de manieren om de school in kaart te brengen en van de actiestappen die in het boek zijn opgenomen kan men aan de slag: de sterke en zwakke kanten van een school identificeren, prioriteit geven aan bepaalde onderwijsverbeteringen en een helder verbeteringplan maken en uitvoeren. In elk hoofdstuk wordt een research-based antwoord gegeven op vragen als: -welke didactische methodieken werken echt? -Waarom is het verzamelen van gegevens zo'n belangrijke component van schoolontwikkeling? -Hoe belangrijk zijn collegialiteit en professionaliteit? -Ontdek hoe iedere school op een hoger resultaatniveau kan functioneren


Book
Klasmanagement en reflectie : naar een schoolbrede aanpak
Authors: ---
ISBN: 9789401443135 Year: 2017 Volume: *3 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit handboek vertrekt vanuit de meest recente inzichten rond klasmanagement. De klassieke visie waarbij klasmanagement wordt verengd tot 'discipline, regels, straffen, belonen' wordt verlaten. Klasmanagement wordt verruimd tot alle beslissingen die een leerkracht neemt bij het plannen en implementeren van instructie zodat hij/zij optimaal de leerdoelen kan nastreven en bereiken. De insteek van het handboek is zeer 'positief'. De auteurs gaan uit van de overtuiging dat elke leerkracht - mits voldoende reflectie op zijn/haar eigen handelen - een adequaat klasmanagement kan realiseren. Het handboek geeft concrete handvatten, modellen, beslissingsbomen, ideeën, ... die (student)leerkrachten kunnen toepassen in hun klaspraktijk. Er is duidelijk niet gekozen voor een 'tips en tricks'-aanpak. Daarvoor is een leer- en instructiesituatie te complex en negeert men bij veel 'tricks' hoe beslissingen bij één aspect een direct of indirect gevolg hebben voor andere beslissingen. Achtereenvolgens komen aan bod: 1. Systemische benadering 2. Motivatie 3. Leerkracht-leerling relatie 4. Externaliserend probleemgedrag 5. Leeromgevingen 6. Ouders Toon minder

Listing 1 - 10 of 100 << page
of 10
>>
Sort by