Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Leren van zin : contouren voor de inhoud van levensbeschouwelijke educatie in de katholieke basisschool
Author:
ISBN: 9055733814 Year: 1997 Publisher: Best Damon


Book
Onderwijs en zingeving.
Author:
ISBN: 9789038221458 Year: 2013 Volume: 19 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In onze 'laatmoderne' of 'postmoderne' tijden is zingeving een uiterst belangrijke, maar tevens een bijzonder ingewikkelde aangelegenheid. De grote levensbeschouwelijke tradities lijken een behoorlijk deel van hun referentiële kracht te hebben verloren. Niettemin moet degelijk vormend onderwijs worden verstrekt. De jongeren van vandaag en morgen hebben er als het ware recht op. Hoe deze opdracht aanpakken in een plurale context? Kunnen de traditionele levensbeschouwingen op het vlak van zingeving voor onze jongeren een inspirerende rol spelen? Kunnen we vandaag de dag complexe,existentiële vragen van jonge mensen van oriënterende antwoorden voorzien? Deze en andere uitdagende vragen over onderwijs en zingeving komen vanuit diverse invalshoeken aan bod.


Book
Reflections on values education
Author:
ISBN: 0889200300 9780889200302 0889200319 9780889200319 0889206864 9780889206861 1282232576 9781282232570 9786613810311 6613810312 1554587530 Year: 1976 Publisher: Waterloo, Ont. : ©1976 Wilfrid Laurier University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Everyone ought to be profoundly concerned with the "development" of the learner and consequently the development of society. The ultimate standard (value) for such development is to attain a more adequate level of value and moral awareness, sensitivity, reasoning, and action.


Book
De morele opvoeding van het jonge kind
Author:
ISBN: 9024413435 Year: 2000 Publisher: Baarn Nelissen


Book
Les valeurs au risque de l’école
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 2859395911 275742193X Year: 2019 Publisher: Villeneuve d'Ascq : Presses universitaires du Septentrion,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L’École ne peut échapper à la question des valeurs, pas plus que les valeurs ne peuvent échapper à leur mise en question dans et par l’École. Devenue passage obligé pour tous, l’École est en effet le cadre où s’affronte nécessairement la pluralité des idéaux, mais elle est tout aussi nécessairement objet de débat, voire de conflit, entre ceux qui défendent des idéaux différents. Deux questions s’imposent donc : de quelles valeurs l’École doit-elle être porteuse ? Et quelle École voulons-nous pour promouvoir nos valeurs ? Quinze auteurs issus d’horizons différents, historiens, sociologues, psychologues, didacticiens, philosophes, apportent ici leur contribution à l’élaboration de réponses qui voudraient, dépassant la cacophonie ambiante, se faire polyphonie. La première partie dresse un état des lieux qui privilégie un éclairage historique, la seconde prend acte de la crise et pose ce qui peut devenir la base d’un nouveau consensus. La troisième propose un projet pour une École où les valeurs ne courraient plus le risque de se diluer, mais joueraient pleinement leur rôle, celui de valoriser la personne humaine en chacun. Refusant tout unanimisme, cet ouvrage voudrait inviter le lecteur à entendre les résonances qui circulent d’une approche à l’autre et d’un langage à l’autre.


Book
Europa in het onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 905350009X Year: 1990 Publisher: Kessel-Lo Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vanuit heel eigen invalshoeken geven specialisten terzake hun mening over de erg belangrijke relatie tussen Europa en onderwijs. Zo wil dit boek een efficiënte gedachtenwisseling op gang brengen.


Book
Pedagogiek en traditie, opvoeding en religie
Authors: ---
ISBN: 9020957619 Year: 2004 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de hedendaagse opvatting is de opvoeding een wederkerig proces waarin het kind als actieve partner tot zijn recht komt, terwijl vroeger opvoeding bekeken werd als het overdragen van traditionele waarden en normen. Opvoeden is echter steeds ook een kwestie van overlevering. Pedagogen moeten zich daarom blijvend afvragen welke inhouden het overleveren waard zijn en op welke wijze dit moet gebeuren. Traditie is als zodanig een pedagogisch begrip. De reflectie op dit begrip kan daarbij ook niet omheen de traditie van het pedagogische denken, dat als een worsteling met theologische en religieuze kaders kan worden gelezen. In het eerste deel van dit boek wordt een lezing gegeven van pedagogische klassieken: Rousseau (1712-1788), Humboldt (1767-1835), Schleiermacher (1768-1834), Herbart (1776-1841), en de twintigste-eeuwers Arendt (1906-1975) en Heydorn (1916-1974). De verhouding van de pedagogiek tot de christelijke traditie vormt het centrale thema van het tweede deel van dit boek. Met bijdragen over De Hovre en Waterink komen twee pedagogen aan bod voor die de bepaling van de verhouding tot de religieuze traditie essentieel is in de (algemeen) pedagogische theorievorming. Daarna volgen twee godsdienstpedagogische bijdragen die de (veranderende) plaats van de religieuze traditie in het katholieke respectievelijk protestantse godsdienstonderwijs tot op heden in kaart brengen. Het boek wordt afgesloten met beschouwingen over het (veranderende) concept traditie in de hedendaagse pedagogiek en theologie. (Bron: covertekst)

Religion, education, and post-modernity
Author:
ISBN: 0415298709 1280074388 0203463498 1134426410 9780203463499 9786610074389 6610074380 9781134426362 9781134426409 9781134426416 9780415298704 9781138881075 1134426402 9781280074387 Year: 2004 Publisher: London New York RoutledgeFalmer

Le développement socio-moral : Des théories à l’éducation civique
Author:
ISBN: 2859395970 2757421964 Year: 2019 Publisher: Villeneuve d'Ascq : Presses universitaires du Septentrion,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L’ouvrage vise à éclairer les débats actuels sur l’éducation à la citoyenneté à travers l’analyse de deux postures sociales distinctes mais complémentaires : - l’autonomie du jugement moral, qui implique la différenciation entre le point de vue moral et le point de vue légal et, de ce fait, le développement de l’esprit critique et de la responsabilité personnelle. - la coopération sociale, qui implique la participation à la vie publique, la volonté et la capacité d’écoute et de communication. L’hypothèse développée est que l’accomplissement de ces deux objectifs socio-politiques repose sur le processus psychologique de la conceptualisation de l’expérience de l’individu. Ce processus est en grande partie médiatisé par l’interaction sociale et l’échange argumentatif. Des exemples de pratiques pédagogiques sont utilisés pour illustrer ces positions et analyser les difficultés rencontrées dans leur mise en œuvre.

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by