Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
37.017 --- 236.4 --- 433.2 --- 478.6 --- Basisonderwijs --- Katholiek basisonderwijs --- Levensbeschouwelijke vorming --- Opvoedingsidealen --- Lerarenopleiding --- (vak)didactiek menswetenschappen --- 37.017 Opvoedingsidealen --- (vak)didactiek menswetenschappen.
Choose an application
In onze 'laatmoderne' of 'postmoderne' tijden is zingeving een uiterst belangrijke, maar tevens een bijzonder ingewikkelde aangelegenheid. De grote levensbeschouwelijke tradities lijken een behoorlijk deel van hun referentiële kracht te hebben verloren. Niettemin moet degelijk vormend onderwijs worden verstrekt. De jongeren van vandaag en morgen hebben er als het ware recht op. Hoe deze opdracht aanpakken in een plurale context? Kunnen de traditionele levensbeschouwingen op het vlak van zingeving voor onze jongeren een inspirerende rol spelen? Kunnen we vandaag de dag complexe,existentiële vragen van jonge mensen van oriënterende antwoorden voorzien? Deze en andere uitdagende vragen over onderwijs en zingeving komen vanuit diverse invalshoeken aan bod.
Teaching --- 485.7 --- Godsdienst --- 200 --- Onderwijs --- Zingeving --- 371.78 --- 37.017 --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk onderwijs --- Godsdienst ; algemeen --- Geestelijke gezondheidszorg in het onderwijs --- Opvoedingsidealen --- 37.017 Opvoedingsidealen --- 371.78 Geestelijke gezondheidszorg in het onderwijs --- Education --- Philosophy
Choose an application
Everyone ought to be profoundly concerned with the "development" of the learner and consequently the development of society. The ultimate standard (value) for such development is to attain a more adequate level of value and moral awareness, sensitivity, reasoning, and action.
Moral education. --- 37.017 --- 37.017 Opvoedingsidealen --- Opvoedingsidealen --- Moral education --- Character education --- Ethical education --- Child rearing --- Education --- Ethics --- Religious education --- Education. --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training
Choose an application
3e druk
Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Morele Opvoeding. --- pedagogiek --- Educational sciences --- ethische opvoeding --- General ethics --- Waardevorming --- Opvoeding --- 37.017 --- #GBIB:IDGP --- 433.2 --- morele opvoeding --- morele vorming --- 37.017 Opvoedingsidealen --- Opvoedingsidealen --- morele en religieuze opvoeding --- Morele- en religieuze opvoeding --- Morele opvoeding --- Morele opvoeding: kleuters --- Waardenopvoeding --- 37.013 --- Ethiek --- Kinderen --- Samenleving
Choose an application
L’École ne peut échapper à la question des valeurs, pas plus que les valeurs ne peuvent échapper à leur mise en question dans et par l’École. Devenue passage obligé pour tous, l’École est en effet le cadre où s’affronte nécessairement la pluralité des idéaux, mais elle est tout aussi nécessairement objet de débat, voire de conflit, entre ceux qui défendent des idéaux différents. Deux questions s’imposent donc : de quelles valeurs l’École doit-elle être porteuse ? Et quelle École voulons-nous pour promouvoir nos valeurs ? Quinze auteurs issus d’horizons différents, historiens, sociologues, psychologues, didacticiens, philosophes, apportent ici leur contribution à l’élaboration de réponses qui voudraient, dépassant la cacophonie ambiante, se faire polyphonie. La première partie dresse un état des lieux qui privilégie un éclairage historique, la seconde prend acte de la crise et pose ce qui peut devenir la base d’un nouveau consensus. La troisième propose un projet pour une École où les valeurs ne courraient plus le risque de se diluer, mais joueraient pleinement leur rôle, celui de valoriser la personne humaine en chacun. Refusant tout unanimisme, cet ouvrage voudrait inviter le lecteur à entendre les résonances qui circulent d’une approche à l’autre et d’un langage à l’autre.
Educational sociology --- Moral education --- Values --- 37.017 --- 37.017 Opvoedingsidealen --- Opvoedingsidealen --- Axiology --- Worth --- Aesthetics --- Knowledge, Theory of --- Metaphysics --- Psychology --- Ethics --- Character education --- Ethical education --- Child rearing --- Education --- Religious education --- Study and teaching --- valeur --- vertu --- mérite --- école --- méritocratie --- pluralité des idéaux --- état des lieux
Choose an application
Vanuit heel eigen invalshoeken geven specialisten terzake hun mening over de erg belangrijke relatie tussen Europa en onderwijs. Zo wil dit boek een efficiënte gedachtenwisseling op gang brengen.
Didactics of social education --- onderwijs in het buitenland --- Levels of education --- onderwijs --- School management --- Higher education --- Europe --- Enseignement --- Europa --- Onderwijs --- 37 --- 329.272 <493> --- 37.017.4 --- #GBIB:CBMER --- #PEDA xgiftkd --- Europa [werelddeel] --- Europese eenmaking --- 37.035 --- (4-67EU) --- $?$90/12 --- 37 EUR --- #A91J2 --- Onderwijs ; Europa --- (4-672EEG) --- Europese Gemeenschap: in onderwijs --- onderwijs en opvoeding --- Federalisten--België --- Staatsburgerlijke opvoeding --- Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- algemeen --- didactische principes --- algemeen. --- didactische principes. --- 37.017.4 Staatsburgerlijke opvoeding --- 329.272 <493> Federalisten--België --- Algemeen. --- Didactische principes.
Choose an application
In de hedendaagse opvatting is de opvoeding een wederkerig proces waarin het kind als actieve partner tot zijn recht komt, terwijl vroeger opvoeding bekeken werd als het overdragen van traditionele waarden en normen. Opvoeden is echter steeds ook een kwestie van overlevering. Pedagogen moeten zich daarom blijvend afvragen welke inhouden het overleveren waard zijn en op welke wijze dit moet gebeuren. Traditie is als zodanig een pedagogisch begrip. De reflectie op dit begrip kan daarbij ook niet omheen de traditie van het pedagogische denken, dat als een worsteling met theologische en religieuze kaders kan worden gelezen. In het eerste deel van dit boek wordt een lezing gegeven van pedagogische klassieken: Rousseau (1712-1788), Humboldt (1767-1835), Schleiermacher (1768-1834), Herbart (1776-1841), en de twintigste-eeuwers Arendt (1906-1975) en Heydorn (1916-1974). De verhouding van de pedagogiek tot de christelijke traditie vormt het centrale thema van het tweede deel van dit boek. Met bijdragen over De Hovre en Waterink komen twee pedagogen aan bod voor die de bepaling van de verhouding tot de religieuze traditie essentieel is in de (algemeen) pedagogische theorievorming. Daarna volgen twee godsdienstpedagogische bijdragen die de (veranderende) plaats van de religieuze traditie in het katholieke respectievelijk protestantse godsdienstonderwijs tot op heden in kaart brengen. Het boek wordt afgesloten met beschouwingen over het (veranderende) concept traditie in de hedendaagse pedagogiek en theologie. (Bron: covertekst)
Didactics of religion --- Educational sciences --- 37.017.93 --- #gsdbP --- Academic collection --- 432 --- godsdienst --- godsdienstpedagogiek --- pedagogiek --- tradities --- 431 --- 450.1 --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Religie --- Rousseau --- Pedagogie --- 091333.jpg --- Historische pedagogie --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- Godsdienstige opvoeding --- Theorethische opvoedkunde --- (zie ook: Onderwijskunde) --- Opvoeding en onderwijs --- Godsdienst --- Provincie West-Vlaanderen --- Historische pedagogiek --- Geloofsopvoeding --- Onderwijs --- Geschiedenis --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Atlas --- Museum --- Man --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
Religious education --- Postmodernism --- Philosophy --- Religious aspects --- 37.017.93 --- 268 --- 230*705 --- -Postmodernism --- -Post-modernism --- Postmodernism (Philosophy) --- Arts, Modern --- Avant-garde (Aesthetics) --- Modernism (Art) --- Philosophy, Modern --- Post-postmodernism --- Ethical education --- Theological education --- Education --- Moral education --- Godsdienstige opvoeding --- Catechese. Godsdienstonderwijs --- Post-moderne theologie. Postmoderne theologie --- -Godsdienstige opvoeding --- 230*705 Post-moderne theologie. Postmoderne theologie --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- -230*705 Post-moderne theologie. Postmoderne theologie --- Post-modernism --- Religious education (Theology) --- Philosophy. --- Religious aspects. --- Religious education - Philosophy --- Postmodernism - Religious aspects
Choose an application
440 --- 441 --- 442 --- 444 --- Vandalisme --- Gezinsopvoeding (ouder-kind relatie) --- Handleidingen voor ouders --- Opvoeding ; praktijk --- Differentiële opvoeding --- Zuigelingen, peuters en kleuters --- Lagere schoolleeftijd --- Meisjesopvoeding, jongensopvoeding en coëducatie --- 37.017 --- #GBIB:IDGP --- opvoeding --- 433 --- 443 --- Agressie --- Geweld --- Jeugdhulpverlening --- Kinderen --- Ontwikkelingspsychologie --- Opvoeding --- Ouders --- Pesten --- Probleemgedrag --- agressiviteit --- babyverzorging --- geweld --- jeugdhulpverlening --- kinderen --- kleuters --- ontwikkelingspsychologie --- ouder-kind relatie --- ouders --- pedagogiek --- pesten --- probleemgedrag --- vandalisme --- Baby --- Peuter- en kleuteropvoeding (kleuteropvoeding, peuter) --- Gezinsopvoeding --- 37.017 Opvoedingsidealen --- Opvoedingsidealen --- Opvoeding in de praktijk --- Tieners --- Education --- 420 --- pédagogie
Choose an application
L’ouvrage vise à éclairer les débats actuels sur l’éducation à la citoyenneté à travers l’analyse de deux postures sociales distinctes mais complémentaires : - l’autonomie du jugement moral, qui implique la différenciation entre le point de vue moral et le point de vue légal et, de ce fait, le développement de l’esprit critique et de la responsabilité personnelle. - la coopération sociale, qui implique la participation à la vie publique, la volonté et la capacité d’écoute et de communication. L’hypothèse développée est que l’accomplissement de ces deux objectifs socio-politiques repose sur le processus psychologique de la conceptualisation de l’expérience de l’individu. Ce processus est en grande partie médiatisé par l’interaction sociale et l’échange argumentatif. Des exemples de pratiques pédagogiques sont utilisés pour illustrer ces positions et analyser les difficultés rencontrées dans leur mise en œuvre.
37.017.4 --- Citizenship --- -Moral development --- -Socialization --- -#PBIB:2000.1 --- 37.017.4 Staatsburgerlijke opvoeding --- Staatsburgerlijke opvoeding --- Child socialization --- Children --- Enculturation --- Social education --- Education --- Sociology --- Ethical development --- Child psychology --- Moral education --- Faith development --- Birthright citizenship --- Citizenship (International law) --- National citizenship --- Nationality (Citizenship) --- Political science --- Public law --- Allegiance --- Civics --- Domicile --- Political rights --- Study and teaching --- Law and legislation --- Moral development --- Socialization --- jugement moral --- développement --- civisme --- éducation --- morale --- éducation civique --- psychologie --- -Study and teaching --- -Citizenship
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|