Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
In het traditioneel aardrijkskundeonderwijs is er weinig ruimte voor het ontwikkelen van duurzame en milieubewuste attitudes. Ik stel mij dan ook de vraag op welke manier we kennisoverdracht kunnen combineren met burgerschapsvorming, om zo de bereidheid tot milieubewust handelen te verhogen. In het leerplan aardrijkskunde vond ik hieromtrent een inspirerende methodiek, namelijk Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO). EDO staat voor: “Het leren denken over en werken aan een leefbare wereld, nu en in de toekomst, voor onszelf hier en voor anderen elders op de wereld.” Uit de EDO-methodiek heb ik een didactische werkvorm geselecteerd om toe te passen tijdens de les. De werkvorm, twee voor twaalf, is een simulatiespel dat zicht geeft op de complexiteit van een actueel milieuvraagstuk. Het doel van het spel is het verband leggen tussen een verstoord ecosysteem, veroorzaakt door de mens, en de gevolgen hiervan voor de biodiversiteit. Aan de hand van gerichte vragen tijdens een klasgesprek wordt er vervolgens nagegaan of het spel invloed heeft op de bereidheid tot milieubewust handelen bij leerlingen. Om na te gaan of deze methodiek daadwerkelijk de bereidheid tot milieubewust handelen verhoogt, heb ik deze methodiek getest in 5TSO Handel. Het resultaat van het onderzoek kwam overeen met de bevindingen uit mijn geraadpleegde literatuur. Uit het onderzoek kunnen we concluderen dat de EDO-methodiek de bereidheid tot milieubewust handelen verhoogt. Een geslaagd project waar ik in mijn latere carrière vaak naar zal grijpen. Voor verdere vragen, toelichtingen of aanvullingen mag u mij steeds contacteren op volgend e-mailadres: sannegoyvaerts@hotmail.com
Choose an application
Het landschap bestuderen en verbanden maken met de verworven kennis is één van de hoekstenen van het vak aardrijkskunde. De beste manier om de leerlingen dit te laten ervaren, is door midden in het landschap te gaan staan. Hierdoor heb ik gekozen voor een excursie waarbij de leerlingen het landschap analyseren en evalueren. Door de leerlingen zelf aan de slag te laten gaan buiten het klaslokaal, krijgen ze een “hands on” ervaring met de leerstof, die ze tijdens de hele eerste graad hebben verworven. Het maakt de geziene leerstof aanschouwelijk en ze herhalen de basisvaardigheden van aardrijkskunde. Ik baseerde mij op de bestaande bundel “de berg op” van Callens en Verbruggen (2016) en testte deze uit in de praktijk. Via de gebruikte methodiek van de landschapkubus (Steur, 2015) leren de leerlingen het landschap op een gestructureerde manier lezen. Aan de hand van de 6 dimensies van een landschap worden de leerlingen zich bewust van de verschillende horizontale en verticale relaties binnen het landschap. Binnen deze bachelorproef ben ik op zoek gegaan of een actieve excursie aan de hand van de landschapkubus het leerrendement verbetert. De resultaten van de excursie werden vergeleken met het klasgemiddelde van het recentste trimester. Hieruit blijkt dat het gemiddelde van de excursie beduidend lager ligt dan het normale klasgemiddelde. De hypothese dat een interactieve excursiebundel het leerrendement laat stijgen is voor deze studie ontkracht. Verder onderzoek zou moeten uitwijzen wat precies aan de oorzaak ligt van de rendementsdaling.
Choose an application
Welke invloed heeft buitenonderwijs op de motivatie van leerlingen in de 2e graad tijdens de lessen aardrijkskunde? Buitenonderwijs heeft een positieve invloed op kinderen en jongeren, maar wat is de invloed ervan op de motivatie van leerlingen in de 2e graad tijdens de lessen aardrijkskunde? Twee identiek dezelfde lessen met exact dezelfde werkvormen werden voor dit onderzoek voorbereid: de ene les werd klassiek in het klaslokaal gegeven en de andere les buiten in de schooltuin, volgens het concept van buitenonderwijs. Twee homogene klasgroepen van het vierde jaar sociaal technische wetenschappen vormden de onderzoeksgroep. Aan de hand van een anonieme enquête werd data omtrent de motivatie van de leerlingen verzameld. Deze data werden met elkaar vergeleken en uit de resultaten blijkt dat de leerlingen die buiten les kregen meer gemotiveerd waren. Meer dan een derde onder hen verwees expliciet naar de locatie als verklaring hiervoor. Bij de leerlingen die binnen in de klas les kregen, werd de locatie geen enkele keer als motiverende factor vermeld. Procentueel lag de mate van motivatie bij buitenonderwijs (85,4%), 6,7 procentpunten hoger dan de mate van motivatie bij de klassieke les (78,7%) in het klaslokaal. De klasgroep die de les buiten kreeg, bleek unaniem voorstander van meer buitenonderwijs op school. Opvallend is dat ook een derde van de leerlingen die binnen les kregen, pleitten voor meer lessen in de schooltuin. Deze bachelorproef kan bijdragen tot verder onderzoek naar buitenonderwijs en scholen inspireren om te investeren in vergroening van de speelplaatsen en lesruimtes buiten, zoals bijvoorbeeld een schooltuin of een buitenklas. buitenonderwijs – motivatie – schooltuin – buitenklas – secundair onderwijs - aardrijkskunde
Choose an application
In dit wetenschappelijk project wordt onderzocht hoe de vaardigheid van het kritisch denken kan verwerkt worden in de lessen aardrijkskunde. Naar persoonlijke mening vond ik dat leerlingen te snel een opinie hebben zonder gefundeerde argumenten. Voor dit doel te bereiken integreerde ik verschillende huidige probleemsituaties uit de actualiteit in een presentatie die ik aan leerlingen van het middelbaar onderwijs gaf. De bedreiging van Doel door de uitbreiding van de Antwerpse haven en de integrale verplaatsing van een dorp voor de exploitatie van een open mijn in Bolivia waren onderwerpen die aan bod kwamen. Voor en na deze presentatie vulden de leerlingen een enquête in. Deze resultaten werden geanalyseerd en vergeleken met de opinie van een aantal leerlingen over het onderwerp. Hieruit blijkt dat actuele aardrijkskundige thema’s leerlingen motiveren en bovendien aanzetten om kritisch te denken.
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|