Narrow your search

Library

Odisee (19)


Resource type

dissertation (19)


Language

Dutch (19)


Year
From To Submit

2024 (1)

2023 (6)

2022 (6)

2021 (2)

2020 (2)

More...
Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by

Dissertation
Het ontwerpen van een educatieve spelkoffer rond het thema water. Dit voor Jeugdverblijfcentrum Schotte.
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Aalst : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De start van deze bachelorproef begon bij het idee van JVC Schotte om voortaan openluchtklassen te organiseren. JVC Schotte en zijn leden waren nog niet zo vertrouwd met dit idee. Ze wisten niet goed hoe ze een openluchtklas moesten organiseren en welke activiteiten ze moesten aanbieden. Daarnaast was het voor hen ook nog niet helemaal duidelijk wat de scholen van hen verwachtten. Wat JVC Schotte wel heel duidelijk wist, was de richting waarin ze verder wouden gaan met heel dit concept. Ze wouden de scholen een bepaalde vrijheid bieden waardoor ze hun openluchtklas zelf vorm kunnen geven. Dit wou JVC Schotte realiseren aan de hand van educatieve spelkoffers. De vraag die bij JVC Schotte heerste, was dan ook ‘Hoe geven we deze spelkoffers vorm?’. Aan de hand van deze vraag kwam JVC Schotte terecht bij een aantal laatstejaars studenten, waaronder mezelf, van Odisee de Co-Hogeschool Aalst. Ook voor mij was het concept van een educatieve spelkoffer nieuw. Ik begon dus deze bachelorproef eerst en vooral met het kiezen van mijn invalshoek, het thema voor mijn educatieve spelkoffer. Dit is essentieel omdat deze invalshoek de verdere invulling van een bachelorproef bepaalt. Na het bepalen van deze invalshoek ben ik begonnen met het opstellen van een aantal onderzoeksvragen. Wanneer ik deze had opgesteld, ben ik me vervolgens meer gaan verdiepen. Zo heb ik meer informatie opgezocht over het jeugdverblijfcentrum JVC Schotte zelf, het concept openluchtklassen en het effect daarvan op de ontwikkeling van kinderen, het concept spelkoffers en educatieve spelkoffers, ... Aan de hand van deze informatie werd het voor mij duidelijker wat er van mij verwacht werd. Naast het feit dat ik me theoretisch meer ben gaan verdiepen, heb ik ook informatie verworven aan de hand van een enquête. Bovendien wou ik ook graag zelf eens de omgeving van JVC Schotte gaan bekijken. Dit lukte niet meer door de coronamaatregelen waardoor ik besliste om toch Mevr. De Mey te raadplegen. Zij is de verantwoordelijke en heeft me meer kunnen vertellen over de nabije omgeving van JVC Schotte. Na het verwerken van de verworven informatie is de ontwerpfase begonnen. Tijdens het ontwerpen heb ik geprobeerd om alle informatie zo goed mogelijk te verwerken in het spel. Op die manier probeerde ik met mijn spel te voldoen aan zowel de verwachtingen van JVC Schotte, maar ook aan de verwachtingen van de scholen en de leerkrachten. Naast de informatie uit mijn gevoerde onderzoek heb ik mij, voor het ontwerpen van mijn spel, laten inspireren door enkele andere gezeldschapspelen (Monopoly,Scheldeloop en een Ganzenbord). Wanneer ik een concreet idee had, ben ik dan ook volop aan de slag gegaan. Na heel wat werk was mijn spel klaar. Het was dan ook de bedoeling dat ik dit spel ging uittesten in de klaspraktijk, maar helaas is ook dit niet gelukt wegens het coronavirus. Wanneer ik nu terugkijk op dit gehele proces kan ik wel besluiten dat er heel wat voorbereidingen plaatsvinden alvorens je effectief kan beginnen ontwerpen. Het is heel belangrijk om je voldoende te verdiepen in je onderzoek. Enkel op die manier verkrijg je de nodige informatie die je nodig hebt om effectief aan de slag te gaan. Tot slot denk ik ook dat een testfase heel nuttig was geweest. Op die manier zouden alle ‘beperkingen’ naar boven komen waardoor je je spel alleen maar kan optimaliseren.

Keywords


Dissertation
Dansspelletjes in de lagere school
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Aalst : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen uit de lagere school moeten vaak lang stilzitten, dat kan ervoor zorgen dat hun welbevinden en hun schoolresultaten gaan dalen. Daarom wordt er soms gebruik gemaakt van bewegingstussendoortjes om de leerlingen opnieuw te ontspannen, om te motiveren, om hun concentratie te verhogen. Dansspelletjes kunnen als tussendoortje gebruikt worden, maar ook als integratie-opdracht in de lessen. Uit eigen ervaringen en bevindingen van leerkrachten lager onderwijs wordt vastgesteld dat er opmerkelijk weinig goede handleidingen voor leerkrachten in het basisonderwijs zijn om dansspelletjes aan te bieden in de klas. Uit de bevraging van leerkrachten blijkt dat leerkrachten nood hebben aan concrete voorbeelden om dansspelletjes in de klas te integreren. Met deze bachelorproef wordt er een kant en klare bundel van dansspelletjes opgesteld om de leerkrachten te inspireren en aan te zetten tot het aanbieden van dansspelletjes in de klas. Zes leerkrachten uit verschillende scholen werden a.d.h.v. een interview bevraagd over de hoofdonderzoeksvraag: ‘Waarom komen dansspelletjes weinig aan bod in de lagere school?’. Daarnaast heb ik via deelonderzoeksvragen geprobeerd om een antwoord te formuleren op de hoofdonderzoeksvraag. De deelvragen werden beantwoord door verschillende bronnen te bestuderen, de bevraging van de leerkrachten te analyseren en eigen stage-ervaringen toe te passen. Om de bundel met dansspelletjes vorm te geven heb ik zeven ontwerpcriteria vooropgesteld. Deze ontwerpcriteria zijn het resultaat van de literatuurstudie over dansspelletjes. Ik heb een bundel met dertig dansspelletjes gecreëerd. De dansspelletjes worden opgedeeld in de eerste, tweede en derde graad. Per graad zijn er tien dansspelletjes beschikbaar, er is telkens ook een thema vooropgesteld. De bundel met dansspelletjes werd door de zes leerkrachten en mezelf uitgeprobeerd. De leerkrachten konden a.d.h.v. een feedbackformulier opschrijven welke dansspelletjes ze in hun klas getest hadden. Daarbij konden de leerkrachten het verloop van het dansspel beschrijven en eventuele feedback geven over het dansspel. Uit de feedbackformulieren werd aangetoond dat de leerlingen het leuke dansspelletjes vonden, ze waren enthousiast en deden telkens actief mee. En uit de feedback van de leerkrachten merkte ik op dat de dansspelletjes in de klas, effectief voldeden aan de vooropgestelde ontwerpcriteria. Bovendien bleken er voldoende gevarieerde spelletjes aanwezig te zijn in de bundel, zodat de leerkrachten zelf konden kiezen welke spelletjes zij met de klas wilden doen. Daarnaast vonden de leerkrachten de dansspelletjes geschikt voor alle graden.

Keywords


Dissertation
Ontwikkelen van een muzische lessenreeks dans voor jonge kinderen
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Aalst : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er wordt tegenwoordig te weinig gedanst in het onderwijs. In de lagere school ligt het accent nog veel te vaak enkel en alleen op het leren van rekenen en taal. Er is dus sprake van een gering aanbod dans in de lagere school. Door bevragingen bij leerkrachten uit de lagere school bleek de grootste oorzaak gebrek aan tijd te zijn. Anderzijds komt het ook door een gebrek aan ervaring en interesse. Om al deze oorzaken aan te pakken is er nood aan een vernieuwende, leerrijke en zinvolle dansdidactiek. Kinderen hebben namelijk nood aan beweging. Dans komt eigenlijk tegemoet aan hun drang om te bewegen en het dansonderwijs hoort daar bij aan te sluiten. Dans sluit ook aan bij de behoeften van kinderen om iets te gaan uitbeelden, om te gaan ontdekken wat ze met hun lichaam allemaal kunnen uitdrukken. Ik wou dus zowel voor mezelf als voor andere leerkrachten een muzische lessenreeks dans samenstellen voor jonge kinderen van de lagere school en ik deed dit aan de hand van lesfiches waarbij iedere leerkracht er zijn of haar eigen inbreng aan kan toevoegen. Het was de bedoeling om los te komen van de oude dansdidactiek die nu in zijn werking is. We moeten de leerlingen namelijk zelf tot dansen laten komen. Aan de hand van een enquête werden verschillende leerkrachten uit het lager onderwijs bevraagd over de hoofdonderzoeksvraag: ‘Hoe kunnen we een vernieuwende dansdidactiek implementeren op school die ervoor zorgt dat de kinderen zich kunnen uitdrukken met dans op een zinvolle en leerrijke manier?‘. Daarnaast heb ik via de deelonderzoeksvragen een antwoord proberen formuleren op de hoofdonderzoeksvraag. De deelvragen werden beantwoord door verschillende bronnen te bestuderen, door bevragingen bij leerkrachten en leerlingen te doen en ook door mijn eigen stage-ervaring, danservaring hierop toe te passen. Tijdens de stage kreeg ik de kans om zelf enkele lessen uit mijn lessenreeks te geven. Ik gaf een les aan het eerste leerjaar en een les aan het derde leerjaar. Zowel de leerlingen als de klasleerkracht waren telkens enthousiast en tevreden over de les. Ik vroeg na de les om feedback en deze feedback heb ik dan ook meteen herwerkt in mijn lessen. Ik doorliep voor mezelf telkens de fases van het creatieve proces. Ik hoop dat de (toekomstige) leerkrachten nu verder aan de slag kunnen met het dansen in de klas!

Keywords


Dissertation
Sport- en speldag: Superhelden
Authors: --- --- ---
Year: 2023 Publisher: Aalst : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als bachelorproef kozen we ervoor om een sport- en speldag te organiseren voor de lagere school ‘Sint - Jozefscollege’ in de Eikstraat. Ons doel was om deze sport- en speldag op een vernieuwende manier te organiseren en dit zonder budget. We deden onderzoek om een antwoord te vinden op onze hoofdonderzoeksvraag: ‘Hoe kunnen we een vernieuwende sport- en speldag organiseren/aanbieden voor alle leerlingen van een lagere school en wat zijn hier de belangrijkste uitdagingen bij?’. Om dit onderzoek uit te voeren stelden we enkele deelonderzoeksvragen op. We beantwoordden deze vragen onder andere in de literatuurstudie. Om antwoord te bieden op onze onderzoeksvragen gebruikten we de methodes: enquête en observaties. De enquête werd voor de sport- en speldag afgenomen bij leerkrachten uit het lager onderwijs. In deze enquête polsten we naar het verloop van sportdagen bij hen op school. Tijdens de sport- en speldag observeerden we grondig de verschillende aspecten, zoals de algemene organisatie, inkleding, begeleiders, activiteiten, groepsindeling, leerlingen, ... Het overkoepelende thema van de sport- en speldag was superhelden. Dit sluit ook nauw aan bij de leefwereld van de leerlingen. Om deze dag goed te laten verlopen, creëerden we een draaiboek. Op 23 maart hebben we deze sport- en speldag uitgevoerd op de Odisee Hogeschool te Aalst. In de voormiddag gingen we per graad te werk. Zo waren Margaux Rolland en Jarno Jacobs verantwoordelijk voor de leerlingen van de eerste graad, Yara D’Hoker en Silke Limpens voor de leerlingen van de tweede graad en tot slot Elien Broodtaerts, Rekke Maes en Jana De Cock voor de leerlingen van de derde graad. In de namiddag waren de activiteiten klasoverschrijdend. In elke groep zaten er leerlingen uit de verschillende leerjaren. Na de feedback die we op de sport –en speldag kregen van de begeleidende leerkrachten, docenten, tweedejaarsstudenten en onze eigen bevindingen, pasten we het draaiboek aan. Op deze manier zorgen we ervoor dat dit draaiboek kan ingezet worden op lagere scholen. De leerkrachten kunnen zo aan de slag met de sport- en speldag zonder zelf nog veel te moeten bedenken. Heel wat sportdagen lijken steeds op elkaar, meer en meer leerkrachten vragen naar een vernieuwende sport- en speldag. Voor we onze sport- en speldag gingen uitwerken, wilden we een beeld krijgen over hoe sport- en speldagen op lagere school eraan toe gaan. Dit deden we aan de hand van een enquête. Tijdens onze sport- en speldag wilden we niet enkel het sportieve aspect in de kijker zetten, maar ook andere leergebieden integreren, zoals Frans, muzische vorming en sociale vaardigheden. Na de uitvoering, wilden we de leerkrachten van het Sint-Jozefscollege in de Eikstraat bevragen over de sport- en speldag. We kregen doorheen de dag al heel wat mondelinge feedback en tips over hoe we de sport- en speldag nog beter kunnen laten verlopen. Niet enkel de organisatie werd beoordeeld, maar ook de spelvormen. Aan de hand van deze bemerkingen pasten we de spelen aan. Daarnaast werd ook een enquête gestuurd naar de aanwezige leerkrachten. De sport- en speldag kreeg van de begeleidende leerkrachten een gemiddelde score van 7,33 op 10. We zijn tevreden met deze beoordeling. Aan de hand van de feedback gingen we aan de slag om de sport- en speldag te optimaliseren. Het draaiboek kan nu ingezet worden door leerkrachten die zoekende zijn naar een vernieuwende sport- en speldag.

Keywords


Dissertation
Sport- en speldag: Superhelden
Authors: --- --- ---
Year: 2023 Publisher: Aalst : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als bachelorproef kozen we ervoor om een sport- en speldag te organiseren voor de lagere school ‘Sint - Jozefscollege’ in de Eikstraat. Ons doel was om deze sport- en speldag op een vernieuwende manier te organiseren en dit zonder budget. We deden onderzoek om een antwoord te vinden op onze hoofdonderzoeksvraag: ‘Hoe kunnen we een vernieuwende sport- en speldag organiseren/aanbieden voor alle leerlingen van een lagere school en wat zijn hier de belangrijkste uitdagingen bij?’. Om dit onderzoek uit te voeren stelden we enkele deelonderzoeksvragen op. We beantwoordden deze vragen onder andere in de literatuurstudie. Om antwoord te bieden op onze onderzoeksvragen gebruikten we de methodes: enquête en observaties. De enquête werd voor de sport- en speldag afgenomen bij leerkrachten uit het lager onderwijs. In deze enquête polsten we naar het verloop van sportdagen bij hen op school. Tijdens de sport- en speldag observeerden we grondig de verschillende aspecten, zoals de algemene organisatie, inkleding, begeleiders, activiteiten, groepsindeling, leerlingen, ... Het overkoepelende thema van de sport- en speldag was superhelden. Dit sluit ook nauw aan bij de leefwereld van de leerlingen. Om deze dag goed te laten verlopen, creëerden we een draaiboek. Op 23 maart hebben we deze sport- en speldag uitgevoerd op de Odisee Hogeschool te Aalst. In de voormiddag gingen we per graad te werk. Zo waren Margaux Rolland en Jarno Jacobs verantwoordelijk voor de leerlingen van de eerste graad, Yara D’Hoker en Silke Limpens voor de leerlingen van de tweede graad en tot slot Elien Broodtaerts, Rekke Maes en Jana De Cock voor de leerlingen van de derde graad. In de namiddag waren de activiteiten klasoverschrijdend. In elke groep zaten er leerlingen uit de verschillende leerjaren. Na de feedback die we op de sport –en speldag kregen van de begeleidende leerkrachten, docenten, tweedejaarsstudenten en onze eigen bevindingen, pasten we het draaiboek aan. Op deze manier zorgen we ervoor dat dit draaiboek kan ingezet worden op lagere scholen. De leerkrachten kunnen zo aan de slag met de sport- en speldag zonder zelf nog veel te moeten bedenken. Heel wat sportdagen lijken steeds op elkaar, meer en meer leerkrachten vragen naar een vernieuwende sport- en speldag. Voor we onze sport- en speldag gingen uitwerken, wilden we een beeld krijgen over hoe sport- en speldagen op lagere school eraan toe gaan. Dit deden we aan de hand van een enquête. Tijdens onze sport- en speldag wilden we niet enkel het sportieve aspect in de kijker zetten, maar ook andere leergebieden integreren, zoals Frans, muzische vorming en sociale vaardigheden. Na de uitvoering, wilden we de leerkrachten van het Sint-Jozefscollege in de Eikstraat bevragen over de sport- en speldag. We kregen doorheen de dag al heel wat mondelinge feedback en tips over hoe we de sport- en speldag nog beter kunnen laten verlopen. Niet enkel de organisatie werd beoordeeld, maar ook de spelvormen. Aan de hand van deze bemerkingen pasten we de spelen aan. Daarnaast werd ook een enquête gestuurd naar de aanwezige leerkrachten. De sport- en speldag kreeg van de begeleidende leerkrachten een gemiddelde score van 7,33 op 10. We zijn tevreden met deze beoordeling. Aan de hand van de feedback gingen we aan de slag om de sport- en speldag te optimaliseren. Het draaiboek kan nu ingezet worden door leerkrachten die zoekende zijn naar een vernieuwende sport- en speldag.

Keywords


Dissertation
Sport- en speldag: superhelden
Authors: --- --- ---
Year: 2023 Publisher: Aalst : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als bachelorproef kozen we ervoor om een sport- en speldag te organiseren voor de lagere school ‘Sint - Jozefscollege’ in de Eikstraat. Ons doel was om deze sport- en speldag op een vernieuwende manier te organiseren en dit zonder budget. We deden onderzoek om een antwoord te vinden op onze hoofdonderzoeksvraag: ‘Hoe kunnen we een vernieuwende sport- en speldag organiseren/aanbieden voor alle leerlingen van een lagere school en wat zijn hier de belangrijkste uitdagingen bij?’. Om dit onderzoek uit te voeren stelden we enkele deelonderzoeksvragen op. We beantwoordden deze vragen onder andere in de literatuurstudie. Om antwoord te bieden op onze onderzoeksvragen gebruikten we de methodes: enquête en observaties. De enquête werd voor de sport- en speldag afgenomen bij leerkrachten uit het lager onderwijs. In deze enquête polsten we naar het verloop van sportdagen bij hen op school. Tijdens de sport- en speldag observeerden we grondig de verschillende aspecten, zoals de algemene organisatie, inkleding, begeleiders, activiteiten, groepsindeling, leerlingen, ... Het overkoepelende thema van de sport- en speldag was superhelden. Dit sluit ook nauw aan bij de leefwereld van de leerlingen. Om deze dag goed te laten verlopen, creëerden we een draaiboek. Op 23 maart hebben we deze sport- en speldag uitgevoerd op de Odisee Hogeschool te Aalst. In de voormiddag gingen we per graad te werk. Zo waren Margaux Rolland en Jarno Jacobs verantwoordelijk voor de leerlingen van de eerste graad, Yara D’Hoker en Silke Limpens voor de leerlingen van de tweede graad en tot slot Elien Broodtaerts, Rekke Maes en Jana De Cock voor de leerlingen van de derde graad. In de namiddag waren de activiteiten klasoverschrijdend. In elke groep zaten er leerlingen uit de verschillende leerjaren. Na de feedback die we op de sport –en speldag kregen van de begeleidende leerkrachten, docenten, tweedejaarsstudenten en onze eigen bevindingen, pasten we het draaiboek aan. Op deze manier zorgen we ervoor dat dit draaiboek kan ingezet worden op lagere scholen. De leerkrachten kunnen zo aan de slag met de sport- en speldag zonder zelf nog veel te moeten bedenken. Heel wat sportdagen lijken steeds op elkaar, meer en meer leerkrachten vragen naar een vernieuwende sport- en speldag. Voor we onze sport- en speldag gingen uitwerken, wilden we een beeld krijgen over hoe sport- en speldagen op lagere school eraan toe gaan. Dit deden we aan de hand van een enquête. Tijdens onze sport- en speldag wilden we niet enkel het sportieve aspect in de kijker zetten, maar ook andere leergebieden integreren, zoals Frans, muzische vorming en sociale vaardigheden. Na de uitvoering, wilden we de leerkrachten van het Sint-Jozefscollege in de Eikstraat bevragen over de sport- en speldag. We kregen doorheen de dag al heel wat mondelinge feedback en tips over hoe we de sport- en speldag nog beter kunnen laten verlopen. Niet enkel de organisatie werd beoordeeld, maar ook de spelvormen. Aan de hand van deze bemerkingen pasten we de spelen aan. Daarnaast werd ook een enquête gestuurd naar de aanwezige leerkrachten. De sport- en speldag kreeg van de begeleidende leerkrachten een gemiddelde score van 7,33 op 10. We zijn tevreden met deze beoordeling. Aan de hand van de feedback gingen we aan de slag om de sport- en speldag te optimaliseren. Het draaiboek kan nu ingezet worden door leerkrachten die zoekende zijn naar een vernieuwende sport- en speldag.

Keywords


Dissertation
Een educatieve spelkoffer voor JVC Schotte: focus op de natuur in Aalst
Authors: --- --- ---
Year: 2020 Publisher: Aalst : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mijn bachelorproef is geschreven op vraag van het Jeugdcentrumverblijf JVC Schotte. Zij willen openluchtklassen organiseren voor de tweede en derde graad van het lager onderwijs. Ze hebben gevraagd om een educatieve spelkoffer te ontwerpen die ingezet kan worden op hun openluchtklas. Ik heb mij vooral gefocust op de natuur in Aalst. Ik heb volgende onderzoeksvraag opgesteld: Hoe kan ik een educatieve spelkoffer ontwerpen voor kinderen van de lagere school waarin de fauna (dieren) en flora (planten) van Aalst centraal staan? Om een antwoord te kunnen geven op mijn onderzoeksvraag heb ik mij vooral gebaseerd op een literatuurstudie. Hierbij heb ik verschillende koffers onderzocht, het ZILL-leerplan betrokken, de meerwaarde van beweging nagegaan, de grootte van groepen bepaald en de meerwaarde van een koffer onderzocht. Ik heb mijn onderzoek ook afgetoetst aan een enquête die uitgevoerd werd door de derdejaars studenten van de opleiding Marketingcommunicatie. Hieruit kon ik relevante antwoorden halen. Deze enquête was gericht naar de scholen. Zo kon ik te weten komen wat een school verwacht van openluchtklassen. Als laatste ben ik ook zelf op de locatie geweest om te bekijken welk natuurgebied het makkelijkste te bereiken is. Ik kan na mijn onderzoek besluiten dat ik een educatieve koffer met een bosmonopoly ontwerp. Deze is ontworpen voor de tweede en derde graad. Voor de derde graad voorzie ik uitbreidingsopdrachten. Ik heb opdrachten voorzien die verband houden met de natuur. Op basis van de gegevens die ik verzameld heb is mijn bosmonopoly ontstaan. Dit is een testfase waarin de koffer moet getest worden en waar nog geen duurzame materialen zijn ontstaan. Er kan in een vervolgonderzoek gewerkt worden aan duurzame materialen en aanpassingen van het spel als het niet vlot verloopt.

Keywords


Dissertation
Leerlingen zelfstandig laten werken tijdens de lessen bewegingsopvoeding
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Aalst : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderwerp van mijn bachelorproef is de leerlingen zelfstandig laten werken tijdens de lessen bewegingsopvoeding. Dit onderwerp heb ik gekozen vanuit mijn interesse in dit thema. Ik ben vertrokken vanuit de probleemstelling dat leerlingen te weinig bewegen in de huidige maatschappij. Ook tijdens de lessen bewegingsopvoeding krijgen kinderen onvoldoende actieve leertijd. Vandaar koos ik ervoor om hier gedurende mijn stageperioden aan te werken. Ik ben op zoek gegaan naar literatuur omtrent het werken aan eigenaarschap bij de kinderen. Nadien koos vanuit mijn eigen interesse twee vaardigheden binnen bewegingsopvoeding waarrond ik lesopzetten zou maken, namelijk balvaardigheden en fitness. Hierrond verzamelde ik achtergrondinformatie. Ik koos ervoor om in de stages eerste graad, buitengewoon onderwijs en tweede graad lesopzetten te maken rond balvaardigheden. In de stage derde graad heb ik me gefocust op fitness. Doorheen dit stagejaar heb ik voor zowel de eerste graad, het buitengewoon onderwijs type basisaanbod, de tweede graad als derde graad lesopzetten gemaakt waarbij ik aan de hand van opdrachtenkaarten en een gestructureerd lesverloop voor de kinderen meer actieve leertijd wou creëren. Deze lesopzetten werden stage na stage steeds beter qua vormgeving en waren effectief. De leerkrachten bewegingsopvoeding gaven ook steeds positieve, constructieve feedback wat betreft de lessen. Ik kan zeggen dat de uitwerking van mijn lesopzetten in functie van mijn onderwerp van de bachelorproef een succes waren. Het is me gelukt om de kinderen zelfstandig te laten werken tijdens de lessen bewegingsopvoeding in functie van het vergroten van de actieve leertijd.

Keywords


Dissertation
Sport- en spelnamiddag: superhelden
Authors: --- --- ---
Year: 2023 Publisher: Aalst : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als bachelorproef kozen we ervoor om een sport- en speldag te organiseren voor de lagere school ‘Sint - Jozefscollege’ in de Eikstraat. Ons doel was om deze sport- en speldag op een vernieuwende manier te organiseren en dit zonder budget. We deden onderzoek om een antwoord te vinden op onze hoofdonderzoeksvraag: ‘Hoe kunnen we een vernieuwende sport- en speldag organiseren/aanbieden voor alle leerlingen van een lagere school en wat zijn hier de belangrijkste uitdagingen bij?’. Om dit onderzoek uit te voeren stelden we enkele deelonderzoeksvragen op. We beantwoordden deze vragen onder andere in de literatuurstudie. Om antwoord te bieden op onze onderzoeksvragen gebruikten we de methodes: enquête en observaties. De enquête werd voor de sport- en speldag afgenomen bij leerkrachten uit het lager onderwijs. In deze enquête polsten we naar het verloop van sportdagen bij hen op school. Tijdens de sport- en speldag observeerden we grondig de verschillende aspecten, zoals de algemene organisatie, inkleding, begeleiders, activiteiten, groepsindeling, leerlingen, ... Het overkoepelende thema van de sport- en speldag was superhelden. Dit sluit ook nauw aan bij de leefwereld van de leerlingen. Om deze dag goed te laten verlopen, creëerden we een draaiboek. Op 23 maart hebben we deze sport- en speldag uitgevoerd op de Odisee Hogeschool te Aalst. In de voormiddag gingen we per graad te werk. Zo waren Margaux Rolland en Jarno Jacobs verantwoordelijk voor de leerlingen van de eerste graad, Yara D’Hoker en Silke Limpens voor de leerlingen van de tweede graad en tot slot Elien Broodtaerts, Rekke Maes en Jana De Cock voor de leerlingen van de derde graad. In de namiddag waren de activiteiten klasoverschrijdend. In elke groep zaten er leerlingen uit de verschillende leerjaren. Na de feedback die we op de sport –en speldag kregen van de begeleidende leerkrachten, docenten, tweedejaarsstudenten en onze eigen bevindingen, pasten we het draaiboek aan. Op deze manier zorgen we ervoor dat dit draaiboek kan ingezet worden op lagere scholen. De leerkrachten kunnen zo aan de slag met de sport- en speldag zonder zelf nog veel te moeten bedenken. Heel wat sportdagen lijken steeds op elkaar, meer en meer leerkrachten vragen naar een vernieuwende sport- en speldag. Voor we onze sport- en speldag gingen uitwerken, wilden we een beeld krijgen over hoe sport- en speldagen op lagere school eraan toe gaan. Dit deden we aan de hand van een enquête. Tijdens onze sport- en speldag wilden we niet enkel het sportieve aspect in de kijker zetten, maar ook andere leergebieden integreren, zoals Frans, muzische vorming en sociale vaardigheden. Na de uitvoering, wilden we de leerkrachten van het Sint-Jozefscollege in de Eikstraat bevragen over de sport- en speldag. We kregen doorheen de dag al heel wat mondelinge feedback en tips over hoe we de sport- en speldag nog beter kunnen laten verlopen. Niet enkel de organisatie werd beoordeeld, maar ook de spelvormen. Aan de hand van deze bemerkingen pasten we de spelen aan. Daarnaast werd ook een enquête gestuurd naar de aanwezige leerkrachten. De sport- en speldag kreeg van de begeleidende leerkrachten een gemiddelde score van 7,33 op 10. We zijn tevreden met deze beoordeling. Aan de hand van de feedback gingen we aan de slag om de sport- en speldag te optimaliseren. Het draaiboek kan nu ingezet worden door leerkrachten die zoekende zijn naar een vernieuwende sport- en speldag.

Keywords


Dissertation
Een educatieve spelkoffer voor JVC Schotte: focus op sprookjes in de tweede graad

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze bachelorproef neemt jullie mee in ons onderzoek naar de ontwikkeling van een nieuwe educatieve spelkoffer. JVC Schotte, een jeugdverblijf in Aalst is op zoek naar nieuwe materialen die ze kunnen inzetten op openluchtklassen. Wij ontwikkelden voor hen een educatieve spelkoffer in het thema ‘sprookjes’ voor kinderen van de tweede graad in het lager onderwijs. De bedoeling is dat de scholen zelfstandig met deze koffer aan de slag kunnen. Om dit onderzoek te starten, splitsten we het onderzoeksdoel op in verschillende deelonderzoeken met bijhorende deelonderzoeksvragen. We onderzochten aan welke criteria een educatieve spelkoffer moet voldoen. We gingen ook op zoek naar de meerwaarde ervan en de doelen die we kunnen nastreven. Verder bestudeerden we de mogelijke sprookjes die aan bod kunnen komen. Eén van de belangrijkste zaken waar we rekening mee dienden te houden was de zelfstandigheid bij de kinderen. De koffer moet door de kinderen gebruikt kunnen worden zonder dat de begeleider hier sterk bij betrokken is. Om een eerste antwoord te formuleren op onze vragen, voerden we een enquête uit bij leerkrachten uit het basis- en secundair onderwijs. Deze resultaten gingen we toetsen aan de literatuur. We snuisterden in zowel wetenschappelijke als niet-wetenschappelijke bronnen. Onze spelkoffer werd opgesteld vanuit de Katholieke visie. De doelen werden geselecteerd vanuit het ZILL-leerplan. Aan de hand van deze bevindingen ontwikkelden we een eigen educatieve spelkoffer. We stelden alle materialen zelf op, zodat de prijs in verhouding staat met de kwaliteit. Eenmaal onze koffer op punt stond, hebben we deze uitgetest. We gebruikten de koffer in het derde en in het vierde leerjaar. Na het uittesten, konden we kritisch reflecteren over onze educatieve spelkoffer voor de tweede graad. Hierdoor konden we de nodige aanpassingen doorvoeren. In deze bachelorproef zijn alle resultaten van ons onderzoek terug te vinden. Ook ons volledig proces wordt vermeld met de bijhorende keuzes die we maakten gebaseerd op onze literatuurstudie. Graag delen we al mee dat onze spelkoffer bestaat uit een escaperoom met verschillende opdrachten in het thema ‘sprookjes’. Hopelijk halen jullie hier inspiratie uit en kunnen we jullie blik op educatieve koffers verruimen.

Keywords

Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by