Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (3)

KBR (3)

Odisee (3)

Thomas More Kempen (3)

UCLL (3)

AP (2)

Hogeschool Gent (2)

PXL (2)

Thomas More Mechelen (2)

VIVES (2)

More...

Resource type

book (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2015 (2)

2007 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Kinderen met Developmental Coordination Disorder : als (ook) bewegen niet vanzelfsprekend is
Authors: ---
ISBN: 9789034191687 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Standaard Uitgeverij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De term development coordination disorder (DCD) of ontwikkelingsstoornis van de motorische coordinatie wordt gebruikt om kinderen te beschrijven die thuis of op school problemen hebben met taken die motorische vaardigheid vereisen. Deze kinderen bewegen onhandig, stuntelig, moeizaam, minder gecoördineerd. Het motorische leerproces is bij hen verstoord. Deze stoornis treedt vaak op in combinatie met andere ontwikkelingsstoornissen zoals ADHD, dyslexie en autisme. Er wordt vertrokken van een aantal concrete voorbeelden van kinderen met DCD om de problemen van deze kinderen te verduidelijken. Met diagnostische criteria voor DCD, zoals opgenomen in DSM IV. Deze diagnostische criteria worden ook naar de praktijk vertaald. Onderzoek en behandeling komen aan bod, met bijzondere aandacht voor de schrijfmotorische problemen van deze kinderen. Therapeutische mogelijkheden en beperkingen worden besproken, maar ook het volledige zorgkader wordt geschetst. Een aantal praktische tips voor thuis en op school werden verzameld. De onderliggende mechanismen van DCD zijn nog onvoldoende begrepen. De huidige stand van het wetenschappelijk onderzoek wordt samengevat.

Keywords

Physiotherapy. Alternative treatments --- motoriek --- kinesitherapie --- ontwikkelingsstoornissen --- motorische ontwikkeling --- schrijfproblemen --- Apraxia --- Flanders (Belgium) --- Psychomotor disorders in children --- DCD --- motorische problemen --- ontwikkelingsproblemen --- psychomotorische ontwikkeling --- 464 --- DCD-syndroom --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- psychomotoriek --- psychomotorische stoornissen --- 415.3 --- DCD (Developmental Coordination Disorder) --- Bewegingsstoornissen (bewegingsproblemen) --- Dyspraxie (DCD) --- Kinderen en adolescenten met een fysieke handicap (spastische kinderen) --- Kinderen --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Motorische problemen --- Ontwikkelingsproblemen --- Personen met een fysieke handicap (lichamelijk gehandicapten, mindervaliden) --- 376.55 --- Behandelingen --- Developmental coordination disorder --- Diagnostiek --- Kinderen met leerproblemen ; basisonderwijs --- Motorische stoornissen --- Motorische vaardigheden --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen --- Ontwikkelingsstoornissen --- 606.4 --- developmental coordination disorder --- kinderen --- kinderpsychiatrie --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- kinderen met leerproblemen --- Uitvoerende functies --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: orthopedagogiek) --- (zie ook: groeistoornissen) --- departement Gezondheidszorg 07 --- motorische stoornissen --- DCD : developmental coördination disorder --- dyspraxie --- Developmental Coordination Disorder --- Zorgverbreding --- Jeugd --- Bewegingsstoornissen --- Motorische stoornis --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Ontwikkelingsprobleem --- Jongere


Book
Developmental coordination disorder : als (ook) bewegen niet vanzelfsprekend is
Authors: ---
ISBN: 9789462922846 9462922845 Year: 2015 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De term Developmental Coordination Disorder (DCD) of Ontwikkelingsstoornis van de Motorische Coördinatie beschrijft kinderen die thuis of op school problemen hebben met taken die motorische vaardigheid vereisen. Het motorische leerproces is verstoord en daarom bewegen deze kinderen onhandig, moeizaam of minder gecoördineerd. De stoornis treedt vaak op in combinatie met andere ontwikkelingsstoornissen, zoals ADHD, dyslexie en autisme. Dit boek wil een wegwijzer zijn voor wie professioneel met deze kinderen in aanraking komt, zoals artsen, verpleegkundigen, psychologen, pedagogen, zorgcoördinatoren in het onderwijs, leerkrachten, logopedisten, ergo- en kinesitherapeuten.Vanuit een aantal concrete voorbeelden verduidelijken de auteurs de problemen die kinderen met DCD ondervinden. Zij zetten de diagnostische criteria voor DCD uiteen en vertalen ze naar de praktijk. Onderzoek en behandeling komen aan bod, met bijzondere aandacht voor visuo-motorische integratie en schrijfmotorische problemen. De auteurs bespreken de therapeutische mogelijkheden en beperkingen, en schetsen het volledige zorgkader. Het boek bundelt ook praktische tips voor thuis en op school. De onderliggende mechanismen van DCD zijn nog onvoldoende begrepen: dat blijkt uit de samenvatting die de auteurs maken van de huidige stand van het wetenschappelijk onderzoek naar DCD.(https://www.acco.be/nl-be/items/9789462922846/Developmental-Coordination-Disorder)


Book
Ik kan het! : een schrijfmotorisch therapieconcept : werkboekje
Authors: --- ---
ISBN: 9789462921696 9789462922655 Year: 2015 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Pakket met 1 exemplaar van het handboek en 5 exemplaren van het werkboekje! Kinderen die er niet in slagen om leesbaar én aan een aanvaardbaar tempo te schrijven, ondervinden vaak problemen op school. Regelmatig worden zij doorverwezen naar een kinesitherapeut, fysiotherapeut of ergotherapeut om hulp te krijgen bij het leren schrijven. Ik kan het! vormt daarbij een nuttige leidraad: het beschrijft een vernieuwend therapieconcept voor schrijfmotoriek, dat meteen toepasbaar is in de praktijk.Ik kan het! geeft aan hoe vanuit de specifieke schrijfproblemen van elk individueel kind een aangepast oefenprogramma uitgewerkt kan worden. Het taakgerichte concept sluit aan bij de richtlijnen over schrijfmotorische therapie, beschreven door het Koninklijke Genootschap Nederlandse Fysiotherapie.Motivatie is een belangrijke voorwaarde om te leren. De auteurs hechten er dan ook veel belang aan en sturen aan op zelfgereguleerd leren. Met het kind worden specifieke doelen afgesproken en de therapeut probeert die doelen samen met het kind, binnen een vooraf bepaalde tijd, te bereiken. Zo krijgt elk kind een gepersonaliseerd Ik kan het!- werkboekje.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by