Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Tomás Sedlácek heeft als geen ander de ramen open gezet in de economie. Deze jonge adviseur van Václav Havel werd door de Yale Economic Review uitgeroepen tot een van de `vijf spannendste denkers in de economie'. Hij is tegenwoordig de eerste macro-econoom van de grootste Tsjechische bank en lid van de Nationale Economische Raad in Praag. In Tsjechië is hij met zijn provocerende publicaties uitgegroeid tot een nationaal fenomeen. Zijn werk is zelfs bewerkt voor een theaterproductie die avond aan avond volle zalen trekt in het Nationale Theater in Praag. Sedlácek heeft interesse voor de economie gewekt bij een ongekend breed publiek: kunstenaars, filosofen, politici, journalisten, studenten, intellectuelen. Zelfs mensen die volstrekt niets te maken hebben met economie als vakgebied lezen hem met groot plezier. Hoe hij dit doet? Door zich niet te storen aan de gebruikelijke hekjes rond de economie, en door een eenvoudige, bijna ketterse stelling te betrekken: eigenlijk gaat de economie over niets meer of minder dan de vraag over goed en kwaad. In De economie van goed en kwaad bekijkt Sedlácek zijn vakgebied door een volstrekt nieuwe bril en daagt hij ons uit tot een volstrekt nieuwe kijk op de wereld. De economie is een wetenschap, een waardevrij wiskundig onderzoek, wordt vaak beweerd. Maar voor Sedlácek is de economie iets van onze cultuur, een product van onze beschaving. `Zelfs het meest doorwrochte wiskundige model,' zegt hij, `is op de keper beschouwd een verhaal, een parabel, onze poging om de wereld waarin wij leven op een rationele manier te doorgronden.' Om de overtuigingen die ten grondslag liggen aan de economie te begrijpen, stapt hij over de gebruikelijke piketpaaltjes rond het vakgebied heen en vindt economie in mythen, religie, theologie, filosofie, psychologie, literatuur en film. Hij kijkt naar het Gilgamesj-epos en het Oude Testament en naar het ontstaan van het christendom, naar zowel Descartes als Adam Smith en de consumptiedrang van de Fight Club. In zijn spannende, postmoderne stijl stelt hij prangende `meta-economische' vragen over niets minder dan de ziel van de economie. In wat kenners beschouwen als een indrukwekkende stap voorwaarts in de `humanomie' stelt Sedlácek de wijsheid van filosofen en dichters boven de strikte wiskundige modellen van het menselijk handelen. Met zijn baanbrekende benadering verandert hij onze manier van denken over de economie en de manier waarop wij economische waarde berekenen.Bron : http://www.scriptum.nl
Economie --- Zingeving --- Filosofie --- economie --- sociale politiek --- geschiedenis --- AA / International- internationaal --- 330.1 --- 330.40 --- Geschiedenis van het economisch en sociaal denken --- Evolution historique de la pensée économique et sociale: généralités --- History of the economic and social thinking --- 330.40 Geschiedenis van het economisch en sociaal denken --- 330.40 Evolution historique de la pensée économique et sociale: généralités --- 330.40 History of the economic and social thinking --- politique sociale --- histoire --- Domein en natuur van de staathuishoudkunde. --- Geschiedenis van het economisch en sociaal denken. --- filosofie --- History of philosophy --- Methodology of economics --- Economic schools --- economisch denken --- Domein en natuur van de staathuishoudkunde --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- 940 --- mythologie --- moraalfilosofie --- economische geschiedenis --- economische en sociale geschiedenis --- histoire économique et sociale
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|