Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
"..., Wie haben Sie denn das gemacht?" : Museumspädagogik an Kunstmuseen in Duisburg und NRW
Authors: --- ---
ISBN: 9783892796305 Year: 2007 Publisher: Duisburg : Stiftung Wilhelm Lehmbruck Museum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Imagining Childhood.
Author:
ISBN: 0300101317 Year: 2006 Publisher: New Haven-Connecticut : Yale University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book

Book
Paul Klee et la nature de l'art : une dévotion aux petites choses
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 2850259268 2901833810 9782850259265 9782901833819 Year: 2004 Publisher: Hazan: Strasbourg: Musées de Strasbourg,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La nature a servi d'importante source d'inspiration pour Pul Klee. Ce catalogue d'eposition cherche à comprendre de quelle mnière la nature a nourri l'oeuvre et l'enseignement de l'artiste entre 1921 et 1931. Deux orientations sont présentées: la position de Paul Klee vis-à-vis de la nature et ses intentions face au monde scientifique qui fait basculer l mnière de voir les choses. On aborde aussi l'étude des textes théoriques et pédagogiques de Klee. Ouvrage abondamment illustré, riche en informations.


Book
La condition humaine : people and places, guide pédagogique.
Author:
ISBN: 9782912345219 Year: 2010 Publisher: Dunkerque : Frac Nord-Pas de Calais,


Book
Ast Fonteyne, 1906-1991 : een kwestie van stijl
Authors: --- ---
ISBN: 9061869692 9789061869696 Year: 1999 Volume: 4 Publisher: Leuven: Universitaire pers Leuven,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wie kent Ast Fonteyne nog? Hij was een eigenzinnig voordracht- en toneelkunstenaar. Na zijn humaniora aan het kleinseminarie van Hoogstraten studeerde hij aan de Sociale School in Heverlee voor maatschappelijk assistent, en volgde met succes hoger kunstonderwijs in Gent. Hij werkte als acteur en decor- en kostuumontwerper bij het Vlaamsche Volkstoneel (1930-1932) en Van Onzen Tijd (1932-1933). Na een "Wendepunkt" rond 1933 verliet hij als plastisch kunstenaar het expressionisme om naar een "hyper-realisme" te evolueren. Van dan af tot 1971 ontpopte hij zich ook als toonaangevend leraar dictie en voordracht aan 27 scholen uit het katholiek middelbaar en normaalonderwijs. Het was zijn betrachting Vlaanderen te esthetiseren door de jeugd een verzorgde lichaamshouding en taalgebruik aan te leren. Zijn vooroorlogs geheim lidmaatschap en zijn functie van jeugdleider van het Verdinaso (1940-1941) braken hem samen met zijn medewerking aan Zender Brussel in de repressietijd zuur op. Zijn docentschap aan het Koninklijk Muziekconservatorium in Gent wist hij te behouden. Fonteyne werd na 1945 in katholieke kringen een veelgevraagd regisseur voor toneelstukken, openlucht- en televisiespelen. Zijn grootste faam dankte hij aan het schooltoneel. Fonteynes levensverhaal illustreert op indringende wijze de zoektocht van een generatie Vlaamse intellectuelen en kunstenaars in het België van na de Eerste Wereldoorlog: het openstaan voor een veelheid aan invloeden, zowel op politiek gebied als op het gebied van de kunsten, de evolutie van anarchistische bohémien naar "communist" en "adept van de Nieuwe Orde", om ten slotte weer tot het katholicisme te komen. Een multidisciplinair team van historici, een taalkundige en een geriater brengen een levendig portret van deze bijwijlen paradoxale maar intrigerende figuur aan de hand van o.m. zijn uitgebreide brievenverzameling, dag- en reisboeken, regienota's, tekeningen en kunstfoto's. De totaalbiografie brengt bouwstenen aan voor de Vlaam


Book
Op de grens van twee werelden beeld van het architectuuronderwijs aan het Sint-Lucasinstituut te Gent in de periode 1919 - 1965.
Author:
ISBN: 9074311423 9781138559448 9789074311427 9781138559431 1138559431 113855944X 9780203712702 Year: 2003 Publisher: Gent,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The Production Sites of Architecture examines the intimate link between material sites and meaning. It explores questions such as: how do spatial configurations produce meaning? What are alternative modes of knowledge production? How do these change our understanding of architectural knowledge?Featuring essays from an international range of scholars, the book accepts that everything about the production of architecture has social significance. It focuses on two areas: firstly, relationships of spatial configuration, form, order and classification; secondly, the interaction of architecture and these notions with other areas of knowledge, such as literature, inscriptions, interpretations, and theories of classification, ordering and invention. Moving beyond perspectives which divide architecture into either an aesthetic or practical art, the authors show how buildings are informed by intersections between site and content, space and idea, thought and materiality, architecture and imagination.Presenting illustrated case studies of works by architects and artists including Amale Andraos, Dan Wood, OMA, Koen Deprez and John Soane, The Production Sites of Architecture makes a major contribution to our understanding of architectural theory.

Keywords

Technical, artistic and vocational education --- Architects. Urbanists --- anno 1900-1999 --- Ghent --- Architecture --- Bouwkunst --- Enseignement supérieur et universitaire --- Hoger en universitair onderwijs --- Ecoles --- Flandre orientale --- Geschiedenis van het onderwijs --- Histoire de l'enseignement --- Oost-Vlaanderen --- Scholen --- Architects --- Sint-Lucasinstituut (Ghent, Belgium). --- architectuuronderwijs --- Sint-Lucasinstituut (Gent) --- 1919 - 1974 --- 20ste eeuw --- Gent --- 72.036 <493> --- 726.5 --- 372.87 --- pedagogiek --- architectuuronderwijs (x) --- Sint-Lucasinstituut, Gent (1862-1980) --- Gent [gemeente in arrondissement Gent - BE] (x) --- 20ste eeuw (x) --- C3 --- religieuze kunst --- Congregatie van de Broeders van de Christelijke Scholen (1680-1725 ; 1725-heden) --- KADOC (x) --- C6 --- onderwijs --- 72.036 --- 373.67 --- Sint-Lucas --- LOKATIE 2 --- Architectuuronderwijs ; Gent ; Sint-Lucasinstituut ; 1919-1974 --- (069) --- Dirk Van de Perre --- architectuur --- België --- twintigste eeuw --- Sint-Lucasscholen --- pedagogie --- kunstpedagogie --- kunstonderwijs --- De Schepper Alfons --- Broeder Denis --- Vaerwyck Valentin --- Melsens Maurice --- Broeder Alfred --- Van Mechelen Louis --- Broeder Urbain --- neogotiek --- modernisme --- Smis Sylvain --- Dessauvage Marc --- Hoppenbrouwers Alfons --- Lantsoght Jozef --- Lampens Juliaan --- Verschuren Fried --- Van den Broeck Luc --- kerken --- 72.036 EU-belg --- Moderne bouwkunst. Architectuur van de 20e eeuw--België --- Kerkgebouwen. Kerkarchitectuur --- Kunst. Kunstonderwijs. Beeldende vorming--(niet-universitair onderwijs) --- Kunst en cultuur --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- 20ste eeuw (architectuur) --- Twintigste eeuw (architectuur) --- Architectuuronderwijs --- Onderwijs (architectuur) --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs --- (Musea. Collecties) --- 372.87 Kunst. Kunstonderwijs. Beeldende vorming--(niet-universitair onderwijs) --- 726.5 Kerkgebouwen. Kerkarchitectuur --- 72.036 <493> Moderne bouwkunst. Architectuur van de 20e eeuw--België --- art education --- architectural education --- art appreciation --- Symbolism in architecture. --- Symbolisme en architecture --- Philosophy --- Philosophie --- Study and teaching --- History --- Étude et enseignement --- Sint-Lucasinstituut (Ghent, Belgium) --- 373.67.03(493) --- Onderwijs ; kunst- en architectuuronderwijs ; geschiedenis ; jaarboeken ; projecten ; België --- Symbolism in architecture --- 72.01 --- 72.017 --- Architectural symbolism --- Signs and symbols in architecture --- Architectuurtheorie --- Ruimte (architectuur) --- architectuuronderwijs. --- Sint-Lucasinstituut (Gent). --- 1919 - 1974. --- 20ste eeuw. --- Gent.

Listing 1 - 7 of 7
Sort by